Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zabawa z zasilaczami ATX/ usuwanie wszelkich zabezpieczeń/usuwanie 5V i 3,3V

misterbociek 23 Oct 2016 12:28 2412 17
  • #1
    misterbociek
    Level 21  
    Witam!
    Odrazu na wstępie chciałem napisać że moja wiedza na temat elektroniki jest mała i tym eksperymentem chciał bym ją zwiększyć :D

    Chcę zasilacz ATX przerobić w odpowiedni sposób:
    -usunąć PFC
    -usunąć wszystkie zabezpieczenia
    -usunąć niepotrzebne linie 3.3V i 5V jeśli ma słabe parametry
    -zrobić regulację napięcia
    -wzmocnić konstrukcję wymieniając elementy takie jak diody i tranzystory
    -dać spore radiatory

    Na sam początek wybrałem fortrona 250W:
    Zabawa z zasilaczami ATX/ usuwanie wszelkich zabezpieczeń/usuwanie 5V i 3,3V

    -usunąłem PFC(cewkę, diodę tranzystor)
    -linię 3.3 i -12V całkowicie wylutowałem
    -wyciąłem układ zabezpieczający
    - dla lini 5V i 12V dałem po dwie podwójne diody 20A
    -potem zrezygnowałem z 5V ponieważ jak mocno obciążyłem 12V to te napięcie mocno spadało bo sprzężenie zwrotne było podpięte pod oba napięcia a przetwornica nie ma jak dwóch osobno napięć stabilizować. Na sprzężenie nie mam na razie pomysłów i ścieżkę od 5V podpoiłem pod 12V po przez potencjometr.
    Zabawa z zasilaczami ATX/ usuwanie wszelkich zabezpieczeń/usuwanie 5V i 3,3V
    Zabawa z zasilaczami ATX/ usuwanie wszelkich zabezpieczeń/usuwanie 5V i 3,3V
    Zabawa z zasilaczami ATX/ usuwanie wszelkich zabezpieczeń/usuwanie 5V i 3,3V
    Zabawa z zasilaczami ATX/ usuwanie wszelkich zabezpieczeń/usuwanie 5V i 3,3V

    Jak podłączyłem dwie żarówki 12V 55W natężenie przed kondensatorem 400V wynosi 0,45A więc 130W. W chwili obecnej zasilacz obciążam drutem oporowym zanurzonym w wodzie bo inaczej po dwóch sekundach się stopi :D Zmieniając położenie krokodylka mogę zmieniać obciążenie od 0.8A do aż 3A czyli około 800W i w to akurat mi się nie chce wierzyć i muszę sobie lepszy multimetr kupić.

    I mam pytanie do bardziej obeznanych w tym temacie, jak wam się wydaje będzie coś z tego mojego kombinowania? Ogólnie chciał bym żeby to było nie do spalenia. Mam tam sporo tranzystorów od dawców to potem napiszę jakie mają parametry i który był by najlepszy. O i planuję stronę wtórną zrobić od nowa bo za duży bałagan tu jest...

    W szafce czekają kolejne ofiary :)
    Zabawa z zasilaczami ATX/ usuwanie wszelkich zabezpieczeń/usuwanie 5V i 3,3V
  • #4
    misterbociek
    Level 21  
    szymon122 wrote:
    Rezystor240 wrote:
    napięcia 230V

    325 ;)
    230 jest tylko na wejściu, potem jest mostek prostowniczy.

    Transformator z mikrofalówki daje 2kV i smażyłem niż warzywa :)
  • #5
    szymon122
    Level 38  
    W jakim zakresie chcesz regulować to napięcie? Na jakim scalaku jest kontroler? Poszukaj w którym miejscu "mierzy on napięcie" i zobacz na jakiej zasadzie jest to robione, jeśli będzie to coś w stylu dzielnika napięcia to możesz dać tam potencjometr. Sterownik będzie dążył do utrzymania na wyjściu 12V, jeśli ty go oszukasz potencjometrem i powiesz, że masz na wyjściu 10V to podniesie je i będzie 14V.
  • #6
    Artur k.
    Admin of Audio group
    misterbociek wrote:
    I mam pytanie do bardziej obeznanych w tym temacie, jak wam się wydaje będzie coś z tego mojego kombinowania?

    Będzie - prędzej czy później dym lub pożar.

    szymon122 wrote:
    Poszukaj w którym miejscu "mierzy on napięcie" i zobacz na jakiej zasadzie jest to robione, jeśli będzie to coś w stylu dzielnika napięcia to możesz dać tam potencjometr. Sterownik będzie dążył do utrzymania na wyjściu 12V, jeśli ty go oszukasz potencjometrem i powiesz, że masz na wyjściu 10V to podniesie je i będzie 14V.

    A jak taki "oszukany" kontroler zachowa się przy różnych prądach obciążenia? Jak to wpłynie na stabilizację napięcia wyjściowego?

    O wartości napięcia wyjściowego decyduje przekładnia transformatora. Owszem, dzielnikami można zmienić napięcie wyjściowe, ale w bardzo niewielkim zakresie!
  • #7
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    -usunąć wszystkie zabezpieczenia
    ...
    Ogólnie chciał bym żeby to było nie do spalenia.

    Nie widzisz sprzeczności? :)

    Nie rozumiem po co usuwałeś PFC.

    Quote:
    O wartości napięcia wyjściowego decyduje przekładnia transformatora. Owszem, dzielnikami można zmienić napięcie wyjściowe, ale w bardzo niewielkim zakresie!
    Przekładnia i współczynnik wypełnienia, a więc regulacja napięcia w tej topologii jest mozliwa, może podnieść da sie niewiele, ale obnizyć powinno sie dać.

    Quote:
    Zmieniając położenie krokodylka mogę zmieniać obciążenie od 0.8A do aż 3A czyli około 800W i w to akurat mi się nie chce wierzyć i muszę sobie lepszy multimetr kupić.
    Jakim cudem? 800W przy 12V oznaczało by 66A przewody wyjściowe i krokodylek też staneły by w ogniu.
    Kalkulator też sobie kup nowy, bo 3A dało by 800W przy 266V - gdzie masz takie napięcie?
  • #9
    misterbociek
    Level 21  
    A powiedzmy że od 1V ;). Jak odpiąłem sprzężenie od 5V to podpiąłem je przez potencjometr do 12V. Jak na razie mam regulację od około 8V do ponad 17V ale nie chce tego napięcia na razie przekroczyć bo kondensatory pękną. Ustawiłem napięcie na 7,87V i jak podłączyłem obciążenie to napięcie spadło jedynie o 0,02V więc wynik niezły. Natężenie na pewno było spore bo drut zapłonął. Jak na razie jestem w poszukiwaniu multimetru i amperomierza bo obecny sprzęt jest słaby ;/
    Kontroler to http://dalincom.ru/datasheet/CM6800G.pdf
    Zabawa z zasilaczami ATX/ usuwanie wszelkich zabezpieczeń/usuwanie 5V i 3,3V

    jarek_lnx wrote:
    Nie rozumiem po co usuwałeś PFC

    Na razie jak mam zasilacz na stoliku to nie widzę sensu komplikować układu.
  • #10
    jarek_lnx
    Level 43  
    Żeby zrobić regulację napięcia w szerszym zakresie trzeba sprawdzić czy kontroler CM6800 będzie miał wystarczające napięcie zasilania (VCC>10V - uwaga przy pomiarach po stronie pierwotnej) przy obniżonym napięciu wyjściowym, jeśli nie to przerobić tak żeby miał.

    Żeby przerobić układ sprzężenia zwrotnego zdejmij schemat tej części która jest po stronie wtórnej - powinien tam być układ TL431 (TO-92) lub podobny podłączony do transoptora i kilku elementów RC.
    Transoptorów jest kilka ten który nas interesuje łączy się po stronie pierwotnej z nóżką 6 CM6800.
  • #11
    Artur k.
    Admin of Audio group
    jarek_lnx wrote:
    Przekładnia i współczynnik wypełnienia, a więc regulacja napięcia w tej topologii jest mozliwa, może podnieść da sie niewiele, ale obnizyć powinno sie dać.

    Owszem, ale należy jeszcze wziąć poprawkę na stabilizację napięcia. Nie da się w zasilaczu pracować w pełnym zakresie współczynnika wypełnienia (od 1 do 99%). Kontroler sam zmienia współczynnik wypełnienia w zależności od obciążenia tak, by utrzymać zadaną wartość napięcia na wyjściu. Gdy oszukamy kontroler, to zabraknie zakresu PWM na stabilizację.

    misterbociek wrote:
    Jak na razie mam regulację od około 8V do ponad 17V ale nie chce tego napięcia na razie przekroczyć bo kondensatory pękną. Ustawiłem napięcie na 7,87V i jak podłączyłem obciążenie to napięcie spadło jedynie o 0,02V więc wynik niezły. Natężenie na pewno było spore bo drut zapłonął.

    Sprawdź to pod porządnym obciążeniem, a nie pod kawałkiem drutu o nieznanej rezystancji. W żarówce 2W od latarki też drut płonie, a przy napięciu 12V to raptem niecałe 200mA prądu...
  • #12
    misterbociek
    Level 21  
    Pod koniec tygodnia będę miał nowy multimetr(zobaczymy czy będzie to coś warte) z pomiarem częstotliwości i wypełnieniem oraz amperomierz z bocznikiem. Myślę żen sprzęt jakoś pomoże...

    Artur k. wrote:
    a nie pod kawałkiem drutu o nieznanej rezystancji

    To jest drut oporowy który ma 0,5Ω
  • #13
    jarek_lnx
    Level 43  
    Artur k. wrote:
    Gdy oszukamy kontroler, to zabraknie zakresu PWM na stabilizację.

    Jeśli ustawiliśmy więcej niż nominalne tak, jeśli ustawiliśmy mniej nic takiego sie nie stanie, czasami moze sie okazać że przy niższym napięciu wstępne obciążenie jest za małe i zasilacz pracuje po kilka cykli z minimalnym wypełnieniem, po czym na chwilę się wyłącza, ale i z tym można sobie poradzić, zresztą autor jest na tym poziomie że niepoprawnej pracy nawet nie zauważy ;)

    Quote:
    To jest drut oporowy który ma 0,5Ω
    Jak to zmierzyłeś?

    -> misterbociek przeczytaj post #10 i zrób schemat nie czekając na miernik.
  • #14
    Artur k.
    Admin of Audio group
    misterbociek wrote:
    To jest drut oporowy który ma 0,5Ω

    Pomijając już to w jaki sposób to zmierzyłeś, Twoje duże natężenie prądu to raptem ok. 16A. I w zasadzie to jest max co ten zasilacz może z siebie wydać na tej gałęzi (patrz tabliczka znamionowa).

    jarek_lnx wrote:
    czasami moze sie okazać że przy niższym napięciu wstępne obciążenie jest za małe i zasilacz pracuje po kilka cykli z minimalnym wypełnieniem, po czym na chwilę się wyłącza

    To akurat zależy od zasilacza. Niektóre przy zbyt małym obciążeniu są nie do użytku i na pewno każdy to zauważy gdyż cyklicznie napięcie na wyjściu będzie się na chwilę pojawiało i znikało.
    Spotkałem się z zasilaczami, w których "próbkowanie" odbywało się co ok. 2-3s.

    Ogólnie rzecz biorąc, próbować przerobić można, ale na wielkie sukcesy raczej nie ma się co nastawiać, zwłaszcza biorąc pod uwagę poziom wiedzy Autora tematu. :)
  • #15
    misterbociek
    Level 21  
    jarek_lnx wrote:
    Żeby przerobić układ sprzężenia zwrotnego zdejmij schemat tej części która jest po stronie wtórnej...
    Za godzinkę będzie schemacik

    Artur k. wrote:
    Twoje duże natężenie prądu to raptem ok. 16A. I w zasadzie to jest max co ten zasilacz może z siebie wydać na tej gałęzi.

    No i gdzie widzisz problem ? Jak to jest najsłabszy zasilacz więc czego tu oczekiwać ? W szafce ma chieftec'a 700w którego mi nie szkoda.
    Artur k. wrote:
    zwłaszcza biorąc pod uwagę poziom wiedzy Autora tematu.

    Pomału, do wszystkiego dojdę :D
    Artur k. wrote:
    (patrz tabliczka znamionowa)

    Z tego co zauważyłem to nawet markowe zasilacze mają ciekawe rzeczy napisane na tabliczkach :D
  • #16
    Artur k.
    Admin of Audio group
    misterbociek wrote:
    Jak to jest najsłabszy zasilacz więc czego tu oczekiwać ? W szafce ma chieftec'a 700w którego mi nie szkoda.

    misterbociek wrote:
    Z tego co zauważyłem to nawet markowe zasilacze mają ciekawe rzeczy napisane na tabliczkach :D

    Kolego, wydajność prądowa linii 12V zależy od wersji specyfikacji ATX z którą ów zasilacz jest zgodny. To, że jeden zasilacz ma większy prąd na 12V, a inny większy na 5V to nie jest żadne matactwo producenta ale zwykła zgodność z normą.
  • #17
    misterbociek
    Level 21  
    Artur k. wrote:

    Kolego, wydajność prądowa linii 12V zależy od wersji specyfikacji ATX z którą ów zasilacz jest zgodny. To, że jeden zasilacz ma większy prąd na 12V, a inny większy na 5V to nie jest żadne matactwo producenta ale zwykła zgodność z normą.

    O Boże... Nie o to mi chodziło człowieku...

    Dodano po 2 [godziny] 28 [minuty]:

    Dodaję schemat bardzo podobnego zasilacza. W prawym dolnym rogu jest sprzężenie. Na razie wyrysowałem stronę wtórną

    Zabawa z zasilaczami ATX/ usuwanie wszelkich zabezpieczeń/usuwanie 5V i 3,3V
  • #18
    jarek_lnx
    Level 43  
    Kompensacji częstotliwościowej nie ruszaj (R48, C32,R44 C31) bo odpowiada za stabilność pętli sprzężenia zwrotnego i zdolność zasilacza do utrzymywania napięcia przy nagłych zmianach obciążenia. Pod tym względem pomysł żeby regulować napięcie dolnym rezystorem (R46,R71) dzielnika jest niezły, napewno nie zepsuje kompensacji i jest najprostszy, niestety ma też wady, regulacja nie będzie liniowa, skala na potencjometrze wyjdzie gęściejsza przy wyższych napięciach.

    Co do minimalnego napięcia, zmierz spadek napięcia na TL431 przy 12V napiecia wyjsciowego, będzie wiadomo ile można zejść bez przerabiania kompensacji.

    Jeśli by to przeprojektować to można będzie zasilić TL431 z +5VSB*, wtedy będzie szansa zejścia znacznie nizej, jeśli minimalny wspólczynnik wypełnienia pozwoli.

    Wrzuciłeś schemat podobnego zasilacza, a ja chciałem żebyś wyrysował dokładnie to co jest w twoim w okolicy TL431, to nie więcej niż 10 elementów, 5 minut roboty.


    *Prąd transoptora będzie płynął z +5VSB, a nóżka REF będzie podłączona do stabilizowanych napięć, ale to wymaga sporych zmian w kompensacji.