Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

bardzo silne zakłócenia z anteny

26 Paź 2016 14:06 3378 32
  • Poziom 19  
    witam. Mam problem cb radiem w aucie ciężarowym marki DAF XF 105. Zakłócenia są tak silne , że rozmówcę słyszę max. do 500metrów potem już tylko trzaski i szum , dodam że rozmówca słyszy mnie doskonale. Antena to oryginalna daf montowana z tyłu za kabiną helikalna. Postanowiłem zmienić to i zamontowałem antenę , na boku globu samochodu antena to sirio z główką z wartą na masę, montowałem też zwykłą , ale to nic nie zmienia. Wracając do tematu montażu anteny, z racji tego że glob w dafie jest plastikowy to wstawiłem tam arkusz blachy 1m na 1.80 i połączyłem ją z karoserią za pomocą spawu. Zabieg ten nie przyniósł żadnego rezultatu szumu sa bardzo silne. Radia jakie były montowane to KPO 5000DX i CRT 9900.Szumy są na wyłączonym zapłonie jaki na włączonym nie robi też różnicy czy silnik pracuje czy nie.
    Może ktoś podpowie gdzie jeszcze szukać przyczyny bo mi już ręce opadają.
    Ps. próbowałem tęż wyjmować bezpieczniki i przekażniki aby odłączać zasilanie od sterowników nic to nie dało.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 34  
    Kolego, bo ty zwyczajnie błądzisz po omacku.
    Po co zmieniasz anteny i kombinujesz jak ani razu nie zmierzyłeś SWR-u.
    Najpierw zmierz stopień zestrojenia anteny a potem szukaj źródła zakłóceń.
    Jasne że ktoś ciebie dobrze odbiera bo ty masz radia( oba wymienione) 10 Watowe albo i mocniejsze. Nawet z gwoździa cię będzie słuchać jak ktoś ma dobrze zmontowany zestaw CB w aucie. Ale to właśnie odbiór zależy głównie od zestrojenia instalacji antenowej z radiotelefonem. U ciebie jak piszesz jest z tym problem.
    Pomierz SWR i wszystko będzie jasne.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Na kawalku drutu bedzie tak samo. Masz tam jakis hebel calkowicie odlaczajacy zasilanie ? Pokombinuj wtedy z podlaczeniem bezposrednio do akumulatora lub do jakiegos zewnetrznego zrodla zasilania.
    Ewentualnie nabadz filtr przeciwzakloceniowy, ale najpierw sprawdz to co pisalem.

    BTW. SWR przy odbiorze nie ma absolutnie zadnego wplywu na powyzsze objawy.
  • Poziom 19  
    Dzięki za odpowiedź. Nie pisałem o swr bo wydawało mi się to oczywiste że od tego trzeba zacząć jest 1.4 1.1 1.5. Filtry stosowałam na zasilanie i feryty też nic to nie zmienia. Zobaczę w wolnej chwili z tym cheblem tego nie próbowałem.
    Zdjęcie przedstawia jak wygląda cisza w eterze a bywa że skali brak
  • Poziom 16  
    Jak masz zrobione zasilanie tego radia? Czy aby nie przez przetwornicę impulsową? Spróbuj odłączyć klemę na akumulatorze żeby było pewne, że wszystko jest wyłączone i podepnij radio pod jeden akumulator 12V albo z innego źródła i sprawdź zakłócenia.
  • Poziom 19  
    Zasilanie mam zrobione przez przetwornice impulsową. Naj pierw kupiłem przetwornice firmy Volta 500w ale ona siała strasznie był to trzask prądowy. Więc zamówiłem przetwornice firmy techtron robili mi na zamówienie 1000w. Też myślałem że ona może siać ale podłączyłem w innym aucie i tam jest idealnie. Przetwornice tranzystorowe nie dają rady. Radio kpo oddałem do tak zwanego tuningu na wymianę filtrów koszt droszy od radia nic to nie dało. Może te radia się nie nadają do samochodów.
    Byłem też w kilku tak zwanych serwisach cb. Goście powalczyli 2 godz kasę zinkasowali i stwierdzili że taka propagacjia. Tyle że w aucie innym propagacji brak.
  • Poziom 16  
    Podepnij jak ci proponuje to się przekonasz czy masz zakłócenia. Jeśli ich nie będzie to następnie musisz odłączyć zasilanie przetwornicy (wyjąć bezpiecznik) i sprawdź ponownie poziom zakłóceń na radiu podpiętym pod akumulator 12V - w ten sposób wyeliminujesz powoli co ci sieje.
  • Poziom 19  
    Ok dzięki za pomoc. Jak zjade na dom to się pobawie
  • Poziom 16  
    Zrób jeszcze test gdzieś na parkingu jak będziesz stał z jakimś kolegą auto koło auta czy na jego radiu w jego samochodzie będą szumy od twojej instalacji.
  • Poziom 34  
    yes2mike napisał:
    SWR przy odbiorze nie ma absolutnie zadnego wplywu na powyzsze objawy
    Kolego może wg.ciebie SWR nie ma wpływu na odbiór, ale wg.mnie ma wpływ.
    Moja antena przy rozstrojeniu staje się praktycznie głucha za to zbiera sporo więcej zakłóceń.
    kisiol napisał:
    Może te radia się nie nadają do samochodów.
    To zdanie mi się podoba, jest w nim wiele prawdy. Nie będę pisał z czego są te "cudowne: radia zrobione i jak.
    Wystarczy poszukać w sieci gdzie te graty z Chin mając po kilka miesięcy mają już za sobą po kilkanaście napraw i tyle samo przed sobą podczas gdy ponad 20 letnie Alany 87, Presidenty Lincolny, Jacksony czy RCI2050 do dziś "grzmią" na częstotliwościach aż miło.

    Skoro SWR jest OK, to faktycznie trzeba szukać źródła zakłóceń, jest o tym sporo na Elektrodzie. Jestem prawie pewien, że to od zasilania impulsowego bo mam takie same objawy przy podłączonej ładowarce do Nawigacji w osobowym aucie,
    Ale mam lepszy pomysł, wyeliminuj przetwornicę!!
    Sposób jest bajecznie prosty i znany starym elektrykom budującym prostowniki z
    transformatorów bezpieczeństwa!
    Podłącz radio do zasilania 24V szeregowo przez żarówkę reflektorową H4 i będzie wiadomo. Przetwornicy nie używaj.


    Moderowany przez kriss51.:

    Kolego post był raportowany. Zastanów się następnym razem co piszesz. Chodzi o SWR i szeregowo podłączony halogen. 3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika.

  • Poziom 34  
    yes2mike napisał:
    Nie wiem.Ale mam za to SP8 z przodu znaku.
    Tu nie jest dipol półfalowy tylko antena mobilowa w której kabel też odgrywa rolę.Tak się dziś produkuje anteny do CB.Jest o tym sporo na elektrodzie zwłaszcza o Sirio.Nawet 20cm kabla gra tu rolę.
    Poza tym proponuję poczytać tu:
    http://sp7pki.iq24.pl/default.asp?grupa=3534&temat=153909
    Jest tam parę mądrych zdań.
  • Poziom 16  
    Novile napisał:
    Ale mam lepszy pomysł, wyeliminuj przetwornicę!!
    Sposób jest bajecznie prosty i znany starym elektrykom budującym prostowniki z
    transformatorów bezpieczeństwa!
    Podłącz radio do zasilania 24V szeregowo przez żarówkę reflektorową H4 i będzie wiadomo. Przetwornicy nie używaj.


    Chyba żartujesz. Albo dbasz o napływ klientów.

    Musisz jeszcze przestudiować Prawo Ohma jak poczytasz o SWR.

    Pomysł o wyeliminowaniu przetwornicy pojawił się kilka postów wyżej.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Kolego Novile daj sobie na wstrzymanie. Twoje posty są raportowane. Piszesz jak o diodzie zenera w tym temacie https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3260396.html . Jeszcze jeden taki wpis i będzie nagroda. Chcesz aby autor tematu "usmażył" sobie radio? Nie kompromituj się.
  • Poziom 19  
    Jeśli chodzi o radia do podłączyłem presidenta jacksona I i było to samo. Zobaczę jeszcze z tymi aku.
  • Poziom 34  
    kriss51 napisał:
    Chcesz aby autor tematu "usmażył" sobie radio?
    Kolego kriss czy podłączenie szeregowo dwóch odbiorników prądu każdy na 12V do zasilania 24V spowoduje usmażenie jednego z nich??I nie rozumiem co jest powodem raportowania moich postów.Poproszę kriss na SW o odpowiedź.Nie musi być "on public"

    Moderowany przez kriss51.:

    Normalnie jawnie ostatnio sobie jaja robisz. Już chyba czwarty raz w tym temacie Twoje wpisy są słusznie raportowane. 3.1.11. Nie wysyłaj wiadomości, które nic nie wnoszą do dyskusji. Wprowadzają w błąd, są niebezpieczne czy nie rozwiązują problemu użytkownika. Masz 7 dni urlopu od pisania na naukę i zrozumienie prawa Ohma. Jesteśmy w dziale serwisowym, a Ty takie herezje wypisujesz.

  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Odkręć antenę i zobacz czy zakłócenia będą nadal. Będziemy wiedzieć czy wchodzą od str. anteny czy zasilania.
  • Poziom 34  
    Powiedz gdzie i jak zamontowałeś wspornik pod antenę i ułożenie kabla to najważniejsze. Trzeba to zrobić naprawdę dobrze inaczej nie ma szans na dobre CB w tym samochodzie. Można podłączyć go pod stały plus 12V radia w kokpicie i zrezygnować z osobnej przetwornicy. Ostatecznie zwalić klemę plus ewntualnie zmierzyć prąd podtrzymania elektroniki (samochód zamknięty i wszystko powyłączane) żeby wykluczyć zakłócenia w samochodzie zasilając radio z osobnego źródła.
  • Poziom 19  
    Po dokręcania anteny lub dotknięcie promienniki zakłócenia nikną. Przewód antenowy rozłożony jest wzdłuż przedniej szyby w globie, próbowałem z różnych stron nic to nie dało jedynie swr ulegał zmianie. Co do zasilania to radio audi jest też zasilane z przetwornice ipulsowej i to nie wysokich lotów. Na foto montaż anteny od środka kabiny jest rozłożona blacha 1na 1.8 i zespolone z rama kabiny. bardzo silne zakłócenia z anteny
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    kisiol napisał:
    Po dokręcania anteny lub dotknięcie promienniki zakłócenia nikną.


    Czyli wiadomo że szum wchodzi od str. anteny. Nie masz czasem włączonej np. ładowarki od telefonu, GPS-u itp? Sama przetwornica też potrafi "siać" nie koniecznie tylko po stronie zasilania ponieważ pracuje impulsowo. Na dobry początek trzeba by odłączyć przetwornicę, przynieść do kabiny jakiś akumulator 12V i podłączyć do niego CB.

    Zobaczysz czy winowajcą na 100% jest przetwornica ponieważ taki sam szum może produkować np. komputer pokładowy i ładowarki jak już wspomniałem.
  • Poziom 19  
    Mam gps jako navi i gps ma auto dołączyłem wszystko. Przetwornica przełożona do drugiego auta nie robi problemu.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Wyjmij bezpiecznik 25 i 41 i daj znać czy znikną.
    M
  • Poziom 34  
    To ja mam pytanie ile na skali s-metra jest tych zakłóceń.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Hektar Zahler napisał:
    To ja mam pytanie ile na skali s-metra jest tych zakłóceń.


    W czwartym wpisie jest obrazek. Prawie full.
  • Poziom 19  
    wyjecie bezpiecznika nic nie dało. Tyle że 25 to pozycja lewa a 41 szyby centralny i szyber dach. S-meter dochodzi często nawet do końca. Kilka postów wyżej jest foto s-meter to jest takie minimum.
  • Poziom 34  
    Z takimi zakłóceniami bez klucza w stacyjce mam podejrzenie, że w samochodzie coś jest uszkodzone, albo nie oryginalne. W tej sytuacji, jeżeli po odjechaniu ciągnikiem w inne miejsce jest bez zmian, to j/w osobne zasilanie i zwalić klemę.
  • Poziom 19  
    z tym zasilaniem sprawdzę dopiero w sobotę po zjezdzie do domu. Teraz nie mogę zdiąć klemy bo tacho odnotuje brak zasilania , i nasi wspaniali panowie z ITD szybko by mnie wyprostowali finansowo. Co do szumów czy z kluczykiem czy bez nie ma różnicy.
  • Poziom 34  
    W zasadzie to samo zrobisz w trasie gdzieś na parkingu. Wystarczy stanąć z boku drugim ciągnikiem i słuchać jednocześnie wyłączając przetwornicę zasilającą CB. Przy takim poziomie zakłócen będziesz siał dookoła. Zaciekawia mnie możliwość wzbudzenia zakłóceń z winy instalacji do CB. Nie rozumiem dlaczego nie pociągnąłeś stałego +12V od radia.
  • Poziom 19  
    Zasilanie stałe do radia też idzie przez przetwornice impulsową i do tego dosyć słaba, na początku tak miałem zrobione i to samo było, do tego przy wciśnięciu nośnej gasło radio i cb. Trzeba było skręcić moc aby działało
  • Poziom 19  
    W ciągniku jest dużo źródeł zakłóceń - komputery, przetwornice, silniczki elektryczne itp. - choć te ostatnie zakłócają od czasu do czasu, nie stale - zakładam, że nie wszystkie Kolega zdołał jeszcze wyeliminować. Skoro zakłócenia ustępują po odłączeniu anteny - coś "sieje" w aucie i wokół - a można to wyeliminować jedynie odłączając poszczególne obwody - a ostatecznie także zasilanie z akumulatorów (a może to właśnie tacho zakłóca?)- generalnie "sieje" jakaś cyfrowa elektronika lub impulsowe urządzenie - nie ustalisz które - bez ich odłączania. Sprawdź także czy CB radio ma prawidłowo podłączoną masę obudowy (to samo dotyczy anteny). Masa przez oplot kabla antenowego czy "minus" zasilania przy większości modeli CB bywa niewystarczająca. Do tego trochę ferrytów na kable, szczególnie urządzeń znajdujących się w kabinie blisko radia i anteny (mam nadzieję że krokodyle nie wezmą ich za magnesy :D ) - i powinno pomóc. Co do prowadzenia oddzielnego 12 V z jednego z akumulatorów - zdanie mam wyrobione - jednoznacznie: !FATALNA PROWIZORKA! - od czasu jak mi onegdaj znajomy przyniósł do naprawy cb z Jelcza w którym upalił się mostek między akumulatorami - radio dostało zasilanie odwrotnie - dobrze że skończyło się na wymianie bezpiecznika i diody. Ponadto takie zasilanie raczej nie wyeliminuje zakłoceń, ktore "wchodzą" przez antenę Pomyślnych łowów i szerokości!