Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

EGZAMIN ZAWODOWY E03 Technik Mechatronik E3 styczeń 2017

shaslyk135 26 Sty 2017 16:20 47061 129
  • #61
    Adii64
    Poziom 7  
    Witam z tego co wiem na egzaminie będzie PLC do podpięcia będą 2 czujniki indukcyjne i jeden kontaktron i trzeba będzie używać 3 kolorów przewodów
  • MetalworkMetalwork
  • #62
    dariuszw4
    Poziom 11  
    Ja słyszałem jeszcze coś o 2 siłownikach dwustronnego działania i 1 jednostronnego działania.
  • #63
    Michuu77
    Poziom 8  
    Strzałka pokazuje kierunek dławienia, to jasne... tylko jestem ciekaw jak to sie ma do rzeczywistego zaworu dławiącego; w końcu ten symbol nie koniecznie musi być umieszczony na elemencie. Czy po budowie tego zaworu idzie rozróżnić w którą stronę zamocowany będzie dławił?
  • #64
    dariuszw4
    Poziom 11  
    Na zawożę zawsze musi być oznaczenie które konkretnie pokazuje kierunek dławienia inaczej to tylko metoda prób i błędów.
  • #65
    Adii64
    Poziom 7  
    Z pneumatyki będzie siłownik jednostronnego działania i 2 stronnego działania 2 zawory elektro
  • MetalworkMetalwork
  • #66
    Michuu77
    Poziom 8  
    Te infrmacje o PLC i kontaktronach i czujnikach to jakieś wycieki z wykazu elementów? U mnie na warsztatach nigdy nie podpinaliśmy PLC do układów ani nie bawiliśmy sie z kontaktronami, na czym to polega?
    Z kolorami przewodów też jazda, myśmy sie w to nie bawili... to jest tak że czarny to sygnał, brązowy to zasilanie a niebieski to minus co nie? Jak to sie ma w praktyce? Na przykładzie gałęzi gdzie mam przycisk, potem styki przekaźnika potem dajmy na to cewkę a potem masę które odcinki przewodów mają mieć jaki kolor?
  • #67
    dariuszw4
    Poziom 11  
    Sterowniki pojawiały się na wcześniejszych, a co do kolorów to czerwony/brązowy czyli plus dochodzi do urządzenia, czarny jest sygnałowy, a niebieski wychodzi z urządzenia i idzie na masę, nie zapomnijcie robić linię po kolei żeby się nie pogubić, utrzymywać porządek i estetykę na miejscu pracy.
  • #68
    Michuu77
    Poziom 8  
    Czyli przykładowo z zasilacza idzie brazowy do przycisku a z niego wychodzi juz czarny na cewke a z cewki wychodzi niebieski do minusa? A jakbym do takiej galezi dorzucil podtrzymanie na przycisku z uzyciem stykow przekaznika to do tych stykow tez idzie najpierw brazowy z plusa a potem czarny do wezla?
    Moglbys podrzucic jakis schemat z poprzednich egzaminow gdzie spotykane byly sterowniki PLC? Zadnego takiego znalezc nie moge
  • #69
    MagicWindows1998
    Poziom 2  
    Panowie jak będziecie mieli już Egzamin dajcie znać co było najlepiej jak byście mniej więcej zapamiętali schemat Elektro-pneumatyczny i narysowali go .
    Powodzenia na Egzaminie . :)
  • #72
    Michuu77
    Poziom 8  
    Super, teraz idzie zobaczyc mniej wiecej jak taki egzamin z PLC moze wygladac, dzieki Adi ;D
    Powiedzcie, na przykladzie tego arkusza co Adi zalaczyl, oczywiscie nalezy podlaczyc do wyjsc sterownika dodatkowo zasilanie, zakladajac ze sa to wysjcia przekaznikowe? Wtedy kolorystyka w miare jasna i ogolnie spoko w miare, a co jesli wyjscia sa tranzystorowe jak to wtedy wyglada?
    No i dodatkowo patrzac na Rys1 czyli rozmieszczenie elementow na plycie, po co sa te listwy X1 i X2 nad i pod PLC?
  • #74
    Michuu77
    Poziom 8  
    intuicyjne te kolory, tak bym to sobie wyobrażał. Ciekawi mnie jakie pytania odnośnie działania takiego układu mogą się pojawić skoro nie znamy programu jaki miałby sterować tą pracą ;D.
    Montaż lepiej zacząć od pneumatyki chyba, tak bym to sobie wyobrażał zgadzacie sie?
    Pytanie jeszcze mam odnośnie arkusza odpowiedzi do tego zalacznika od Ciebie Adi, dwa ostatnie pytania o ciągłość; L-/ wyjscie 0 PLC i L-/wyjscie 1 PLC jak wykonac ten pomiar? Bo ja bym dał przerwę gdyz pomiedzy minusem a wyjsciem 0 i 1 są cewki rozdzielaczy.
    No i jak to jest z tym kontaktronem bo tego w ręce nigdy nie miałem? Wiem tylko że jakoś podłącza się to do siłownika, bodaj jego korpusu to prawda? Jak to dokładnie wygląda, ile on ma przewodów i jak się go mocuje?
  • #75
    dariuszw4
    Poziom 11  
    Kolory na rysunku są dobrze, program jeśli będzie nawet do opisania to na pewno będzie napisane jak działa, pneumatyka to dobry pomysł jak na początek, kontaktron mocujesz na cylindrze tłoka i działa na pole magnetyczne(jest to taki przekaźnik bez cewki)
  • #76
    Michuu77
    Poziom 8  
    Czyli ten kontaktron wpina się NC/NO do plusa i COM do minusa i w sumie działja jak taka magnetyczna krańcówka?
  • #77
    dariuszw4
    Poziom 11  
    Tak, ponieważ w kontaktronie jak i w przekaźniku styki zwierają się pod wpływem występowania pola magnetycznego które zwiera styki, w przekaźniku źródłem pola jest cewka na rdzeniu, a w kontaktronie zewnętrzne źródło czyli np. magnes.
  • #78
    Michuu77
    Poziom 8  
    Mam watpliwosci co do tego sterownika, jedyny z jakim mialem do czynienia to przekaźnikowy gdzie trzeba było do wyjść doprowadzać zasilanie a do minusa przez cewki drugie zlacza stykow nalezalo doprowadzic. Tutaj wyglada to jakos dziwnie, to są wyjscia tranzystorowe? Skąd te cewki otrzymuja zasilanie skoro do wspolnego zlacza na wyjsciach dolaczany jest tylko minus? I czy to uziemienie PE nalezy samemu zrealizowac?
  • #79
    dariuszw4
    Poziom 11  
    To jest tak, do sterownika podłączasz L+ do 24V, L- do 0V, PE do PE i przewody wejściowe np. z czujników, przycisków, i wyjściowe np. na cewkę, lampkę. Do sterownika musi być dołączony rysunek jak są zestyki ( I to input(wejście) a Q output(wyjście)), poza tym na tym egzaminie to wszystko polega na zmontowaniu układu ze schematu i zmierzeniu rezystancji a nie na wgłębianiu się w instalację.
  • #80
    Michuu77
    Poziom 8  
    W takim razie nie ma tragedii, z teg oco tu mowicie bedzie duzo elementow ktorych nie mialem w rekach ale sa raczej zrozumiale co do ich zasady dzialania. Kurde co tu wiecej mowic, zycze powodzenia wszystkim zdajacym rowniez jutro!
  • #81
    wiadrokubel
    Poziom 6  
    Wiecie jak podłączyć zawor elektropneumatyczny z cewka do przekaźnika?
  • #82
    Michuu77
    Poziom 8  
    Masz na myśli podłączenie cewki rozdzielacza do stykow przekaznika? Bo cewki do cewki nie ma sensu podlaczac. Normalnie lecisz na zasilanie cewki jak kazdej innej.
  • #83
    wiadrokubel
    Poziom 6  
    Michuu77 napisał:
    Masz na myśli podłączenie cewki rozdzielacza do stykow przekaznika? Bo cewki do cewki nie ma sensu podlaczac. Normalnie lecisz na zasilanie cewki jak kazdej innej.

    tak mam na mysli podlaczenie cewki rzodzielacza do stykow przekaznika :D
  • #84
    Michuu77
    Poziom 8  
    No to jak napisalem, bierzesz przewod w lape wkrecasz do wyjscia styku przekaznika ktory Cie interesuje i wkrecasz do cewki rozdzielacza a potem z wyjscia cewki idziesz do minusa.
  • #85
    wiadrokubel
    Poziom 6  
    proszę odpowiedzcie mi. Powietrze na schemacie pneumatycznym (arkusz ten co kolega powyzej wyslal z e03 2015) płynie z 1 czy 5 do tłoka? I co powoduje wsunie czy wysuniecie jak poplynie do tloka i wroci?
  • #86
    Adii64
    Poziom 7  
    To zależy jaki jest sygnał na cewce w tym momencie z 1 ale jak cewka zadziała to będzie płynąć z 5
  • #87
    Kazil
    Poziom 8  
    wiadrokubel napisał:
    proszę odpowiedzcie mi. Powietrze na schemacie pneumatycznym (arkusz ten co kolega powyzej wyslal z e03 2015) płynie z 1 czy 5 do tłoka? I co powoduje wsunie czy wysuniecie jak poplynie do tloka i wroci?


    Powietrze wylatuje z 1 a potem w zależności w jakim położeniu jest zawór leci do 4 albo 2.
    5 i 3 to wyloty.

    W jakiej klasie jesteś? Miałeś w cześniej zajęcia praktyczne? Robiłeś podobne układy?
  • #89
    Kazil
    Poziom 8  
    Michuu77 napisał:
    Tak mnie jeszcze naszło, załączam najpopularniejszy chyba rodzaj czujnika indukcyjnego.
    Jak to skutecznie i stabilnie zamontować na drewnopodobnej płycie? Śladów na śrubeczki nie bardzo widać a na szynę też nie wejdzie.


    Takich czujników raczej nie będzie się stosować. Co takim czujnikiem chciałbys wykryć? Jeśli chciałes tym wykrywać położenie tłoka to służą do tego małe czujniki montowane na cylindrze. Cały układ pneumatyczny(w mojej szkole) jest montowane na kracie która jest metalowa więc takie rozwiązanie raczej odpada.

    Miałeś już zajęcia z montowania takich układów?
  • #90
    Adii64
    Poziom 7  
    Tak wg to do stanowisk z tego co wiem nie musi budzić doprowadzone sprężone powietrze ani napięcie wiec chodzi tylko o poprawny montaż a nie logiczne działanie całego układu