Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zelmer Wodnik Duo Plus - naprawa silnika

makar42 29 Paź 2016 13:44 1380 17
  • #1 29 Paź 2016 13:44
    makar42
    Poziom 16  

    Jako, że odkurzacz jest po gwarancji, gdy zaczął szwankować (utrata mocy, zapach spalenizny), oddałem go do naprawy do autoryzowanego serwisu Zelmera. Podobno wymieniono wirnik silnika. Po kilku odkurzaniach, problem powtórzył się i odkurzacz ponownie oddałem do serwisu. Przy odbiorze pani stwierdziła że jest sprawny, ale nie wiedziała co z nim robiono. Po kilku "sesjach" sprzątania sytuacja się powtórzyła, więc... kupiliśmy nowy odkurzacz. Z prostej ciekawości rozebrałem ten stary odkurzacz i stwierdziłem bardzo duże iskrzenie (wręcz płomień) na szczotkach. Jako, że w okolicy nie ma zakładu dysponującego urządzeniem do diagnostyki wirników, po prostu kupiłem nowy wirnik. Niestety, z tym nowym wirnikiem odkurzacz "wytrzymał" 3 sprzątania i znów komutator oplatają płomienie. Rodzi się więc pytanie, co może być przyczyną tego stanu, czy może uzwojenie stojana (jakieś zwarcie międzyzwojowe), ale czemu ujawniałoby się sporadycznie. Podejrzewałem też szczotki (niewłaściwa ich jakość), które nadmiernie zabrudzają rowki komutatora, ale po dokładnym wyczyszczeniu rowków, płomienie pozostają.

    0 17
  • #2 29 Paź 2016 17:00
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    W silnikach komutatorowych najczęściej "wysiadają" wirniki. Wtedy wystarczy wymiana i wszystko "gra". Czasem jednak zdarza się, że ulega awarii stojan- zwarcie zwojowe, objawy na ogół są podobne- mocne iskrzenie na szczotkach- sieje iskrami. Po wymianie wirnika i założeniu nowych szczotek ( koniecznie przy nowym wirniku), gdy nie ma nadmiernego iskrzenia(małe zawsze występuje), zakładamy ,że wszystko w porządku. Natomiast gdy wymieni się wirnik i iskrzenie jest duże, to niestety pozostaje do wymiany stojan. Tak można robić w domu, w zakładzie specjalistycznym powinni diagnozować oddzielnie wirnik i oddzielnie stojan na odpowiednich przyrządach. Szczotki zbyt twarde, lub zbyt miękkie nie mają aż takiego wpływu na pracę silnika, może w dłuższej wielogodzinnej pracy, to tak, ale w końcu kupuje się szczotki często do konkretnego silnika sklepie z częściami agd. Zdarza sie również,że wadliwe łożysko spowalnia obroty silnika i wtedy również musi się skończyć spaleniem wirnika, albo wirnika i stojana.

    0
  • #3 29 Paź 2016 20:10
    makar42
    Poziom 16  

    Logicznie myśląc, gdyby przyczyną było zwarcie w uzwojeniu stojana i byłby to stan trwały, to dlaczego iskrzenie nie wystąpiło przy pierwszym uruchomieniu silnika po wymianie wirnika, a dopiero po pewnym czasie (identycznie było po naprawie w serwisie).

    0
  • #4 29 Paź 2016 20:54
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    makar42 napisał:
    to dlaczego iskrzenie nie wystąpiło przy pierwszym uruchomieniu silnika po wymianie wirnika, a dopiero po pewnym czasie (identycznie było po naprawie w serwisie).
    Inne przyczyny wyeliminowane ?
    - szczotki lekko przesuwają się ?
    -łożyska lekko się obracają ?
    -czas pracy odkurzacza ?-niektórzy mają tak, że nie przestaną odkurzać dopóki wszystkie pomieszczenia nie są odkurzone.

    0
  • #5 29 Paź 2016 21:52
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    makar42 napisał:
    Logicznie myśląc, gdyby przyczyną było zwarcie w uzwojeniu stojana i byłby to stan trwały, to dlaczego iskrzenie nie wystąpiło przy pierwszym uruchomieniu silnika po wymianie wirnika, a dopiero po pewnym czasie (identycznie było po naprawie w serwisie).

    Na iskrzenie szczotek ma wpływ (zakładając,że jest dobry stojan):
    - nierówny komutator (bicie)
    - docisk szczotki (nadmierne zużycie szczotek)
    - zwarcie zwojowe wirnika
    Proponuję:
    - jeżeli szczotki wytarte to wymienić
    - wirnik przetoczyć na tokarce
    - zwarcia sprawdzić elektromagnesem

    0
  • #6 29 Paź 2016 23:07
    makar42
    Poziom 16  

    Kwestia szczotek i łożysk odpada, bo to elementy, które sprawdza się w pierwszej kolejności (jestem człowiekiem wiekowym i niejeden silnik komutatorowy już rozbierałam), poza tym, szczotki zostały wymienione na nowe w serwisie i przesuwają się lekko w szczotkotrzymaczach. Jeżeli chodzi o czas pracy - na nowym wirniku był włączany 4 razy, najdłuższy czas pracy to 10 min.
    Jestem w trakcie wykonania elektromagnesu wg schematu POLO2 : https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic58849.html#279528,, którym chcę sprawdzić stary wirnik i ten nowy, bo nie wykluczam również jego awarii. Znalazłem też opis dość interesującej (moim zdaniem) metody sprawdzania zwarć w uzwojeniach stojana : https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1659849.html.. Nie wiem tylko, czy nakrętka lub śruba, którą kolega "sermarek" proponuje włożyć w miejsce wirnika, muszą mieć średnicę wirnika (czyli wypełniać całą przestrzeń między biegunami stojana).

    1
  • #7 30 Paź 2016 08:33
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    makar42 napisał:
    Znalazłem też opis dość interesującej (moim zdaniem) metody sprawdzania zwarć w uzwojeniach stojana : https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1659849.html..

    Można i tak.
    To samo można osiągnąć mierząc prąd najpierw jednej a potem drugiej połówki uzwojenia wzbudzenia.
    Nie zwróciłeś uwagi na bicie komutatora co jest istotne w przypadku iskrzenia komutatora.
    Nierówny komutator powoduje przy dużych obrotach podrywanie szczotek do góry a więc robi się mikroprzerwa między szczotką a komutatorem i wtedy pojawia się iskrzenie.

    0
  • #8 30 Paź 2016 09:11
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    POL02 napisał:
    Nie zwróciłeś uwagi na bicie komutatora co jest istotne w przypadku iskrzenia komutatora.
    Zgadza się, ale w nowym wirniku takie rzeczy nie mają miejsca, wirniki są wyważane, zwłaszcza przy silnikach tak wysokich obrotów.
    Postawiłbym tezę, że do sklepów mogą trafiać wirniki nie z pierwszej jakości, ale nie mam na to żadnych wiarygodnych dowodów.

    0
  • #9 30 Paź 2016 09:22
    robokop
    Moderator Samochody

    Płomień dookoła komutatora, to zwarcie w cewkach stojana.

    0
  • #10 30 Paź 2016 09:22
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    stanislaw1954 napisał:
    POL02 napisał:
    Nie zwróciłeś uwagi na bicie komutatora co jest istotne w przypadku iskrzenia komutatora.
    Zgadza się, ale w nowym wirniku takie rzeczy nie mają miejsca, wirniki są wyważane, zwłaszcza przy silnikach tak wysokich obrotów.

    I to też się zgadza.
    Czyli pozostaje sprawdzenie na zwarcia wirnika i stojana i będzie wszystko jasne.
    A przyrząd do sprawdzania wirnika zrób z uszkodzonej starej pompki od praliki.
    Kupujesz taką pompę używaną tu:
    https://www.olx.pl/oferta/pompa-od-pralki-CID628-IDgSaEN.html#3745429373
    zdejmujesz z pompy rdzeń z cewką i masz przyrząd do badania wirników.

    1
  • #11 02 Lis 2016 20:36
    makar42
    Poziom 16  

    Zaprzyjaźniony właściciel składu złomu podrzucił mi 2 identyczne silniczki pomp pralek WHIRLPOOL. Wystające bieguny rdzenia nie przystają zbytnio do średnicy badanego wirnika. Jako, że rdzeń podobno powinien obejmować ok 2/5 średnicy wirnika (?) mam pytanie, czy można by te bieguny wyposażyć w odpowiednio wyprofilowane nakładki szerzej obejmujące wirnik.

    0
  • #12 02 Lis 2016 21:13
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    makar42 napisał:
    czy można by te bieguny wyposażyć w odpowiednio wyprofilowane nakładki szerzej obejmujące wirnik.

    Oczywiście,że można,

    0
  • #13 03 Lis 2016 15:45
    makar42
    Poziom 16  

    Wykonałem badanie wirników (starego i nowego) moją magneśnicą i nie stwierdziłem zwarć (blaszka w żadnym położeniu wirnika nie zadrgała). Aby się upewnić, że moja magneśnica działa prawidłowo, zwarłem dwie sąsiednie sekcje komutatora i wtedy na jednym z biegunów wirnika pojawiły się drgania 50 Hz, które znikły po usunieciu zwarcia. W tym stanie rzeczy zabrałem się za stojan by zbadać go metodą, jaką proponował kolega sermarek. W miejsce wirnika włożyłem idealnie pasujący kawałek rurki (patrz foto) i w tym stanie po podaniu na jedno uzwojenie stojana napięcia 24,4V (z trafo bezpieczeństwa), na drugim uzwojeniu pojawiło się 12,1V. Identycznie było po zamianie uzwojeń. Nie wiem, czy stalowy element zwierający strumień jest zgodny z zamysłem kol. sermarka (nie udało mi się nawiązać z nim kontaktu) i nie wiem również jak interpretować wyniki pomiarów - przy sprawnych cewkach miało być na nich prawie identyczne napięcie, a ja mam tylko połowę.

    0
  • #14 03 Lis 2016 16:22
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    makar42 napisał:
    Wykonałem badanie wirników (starego i nowego) moją magneśnicą i nie stwierdziłem zwarć (blaszka w żadnym położeniu wirnika nie zadrgała).po podaniu na jedno uzwojenie stojana napięcia 24,4V (z trafo bezpieczeństwa), na drugim uzwojeniu pojawiło się 12,1V. Identycznie było po zamianie uzwojeń. Nie wiem, czy stalowy element zwierający strumień jest zgodny z zamysłem kol. sermarka (nie udało mi się nawiązać z nim kontaktu) i nie wiem również jak interpretować wyniki pomiarów - przy sprawnych cewkach miało być na nich prawie identyczne napięcie, a ja mam tylko połowę.

    Wynika z tego,że stojan i wirnik są dobre.Stojan a konkretnie uzwojenie pomiarowe ma 12,1V dlatego,że nie zamyka się cały strumień tylko jego część.Zamiast rury należało by włożyć walec pełny metalowy i wtedy napięcia były by prawie równe.Jes wszystko OK.

    stanislaw1954 napisał:
    POL02 napisał:
    Nie zwróciłeś uwagi na bicie komutatora co jest istotne w przypadku iskrzenia komutatora.
    Zgadza się, ale w nowym wirniku takie rzeczy nie mają miejsca, wirniki są wyważane, zwłaszcza przy silnikach tak wysokich obrotów.

    Wyważanie dotyczy wirnika a nie komutatora.
    Podejrzewam,że jest to sprawa "węzła" komutator - szczotka.
    Komutator nie może mieć bicia.Musisz to sprawdzić.
    W trakcie pracy może za mocno się zużywa.
    Ważne są też sprężynki,które nie mogą być ani za mocne ani za słabe.
    To też musisz sprawdzić.
    Również istotne jest to jakie są założone szczotki (chodzi mi o twardość).
    Ze względu na duże obroty silnika te wszystkie sprawy o,których piszę są bardzo istotne.Jeżeli któreś z nich nie będzie spełnione będzie iskrzenie.

    0
  • #15 03 Lis 2016 17:58
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    POL02 napisał:
    Wyważanie dotyczy wirnika a nie komutatora.
    Wyważa się cały wirnik, a komutator jest jego częscią. Nie można wyważyć samego komutatora, a z racji, że składane jest to w jednym miejscu, zakłada się, że komutator nowy nie ma bicia|
    .
    POL02 napisał:
    Ważne są też sprężynki,które nie mogą być ani za mocne ani za słabe.
    To też musisz sprawdzić.
    A jak to sprawdzić? Kupując nowe szczotki ze sprężynami, nic się nie zmienia.
    POL02 napisał:
    Również istotne jest to jakie są założone szczotki (chodzi mi o twardość).
    Pisałem o tym- najlepiej kupić szczotki do konkretnego silnika.

    0
  • #16 03 Lis 2016 18:05
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    stanislaw1954 napisał:
    Wyważa się cały wirnik, a komutator jest jego częscią. Nie można wyważyć samego komutatora, a z racji, że składane jest to w jednym miejscu, zakłada się, że komutator nowy nie ma bicia

    Nie zrozumiałeś mnie.Mnie chodzi cały czas o bicie komutatora,którego nie sprawdziłeś.
    Nowy wirnik początkowo pracuje dobrze.A po kilku odkurzaniach co się dzieje z komutatorem i zaczyna iskrzyć?
    Ale co tak naprawdę to nie wiadomo.
    Cudów nie ma technicznie da się to wyjaśnić.
    Wyeliminowałeś zwarcia w wirniku i stojanie,założyłeś nowe szczotki ze sprężynkami.
    Pozostaje bicie komutatora.
    Jeżeli jest bicie komutatora to szczotka jest podrywana do góry.Robi się mikro przerwa pomiędzy szczotką a komutatorem i wtedy występuje iskrzenie.
    Jest jeszcze jedno co wpływa na iskrzenie a mian owicie to czy izolacja pomiędzy wycinkami jest usunięta czy nie.
    Jeżeli komutator jest tylko przetoczony a izolacja istnieje to do tego silnika powinny być zastosowane szczotki twarde tak aby w czasie pracy wycierały izolację pomiędzy wycinkową (mika). Jeżeli jest inaczej to komutator zachowuje się tak jakby miał bicie bo szczotka jest podrywana do góry przez wystającą izolację.
    Mika jest twardym materiałem i wyciera się mniej niż miedz.Przy nieodpowiednich szczotkach takie zjawisko występuje.

    0
  • #17 03 Lis 2016 19:58
    stanislaw1954
    Poziom 41  

    POL02 napisał:
    Nowy wirnik początkowo pracuje dobrze.A po kilku odkurzaniach co się dzieje z komutatorem i zaczyna iskrzyć?
    Cały czas jest tu mowa o krótkim czasie pracy nowego wirnika.
    makar42 napisał:
    Jeżeli chodzi o czas pracy - na nowym wirniku był włączany 4 razy, najdłuższy czas pracy to 10 min.
    Czy po tak krótkim czasie mogą wystąpić objawy podobne do zwarcia zwojowego uzwojenia?

    0
  • #18 03 Lis 2016 20:34
    makar42
    Poziom 16  

    Moja teoria jest taka: silnik dostaje sporadycznie zwarcie międzyzwojowe w stojanie pod wpływem napięcia 230V i podgrzania. Badanie napięciem 24V nie wywołuje zwarcia - zbyt niskie napięcia międzyzwojowe. Pogląd ten opieram na następujących faktach. Odwiedziłem dziś punkt serwisowy, w którym naprawiano odkurzacz. Pani, która wydaje sprzęt, wystawia też rachunki na podstawie zapisów mechaników o dokonanych czynnościach naprawczych. Poprosiłem, by mi sprawdziła zapisy dotyczące mojego odkurzacza. Pierwsza naprawa - wymiana wirnika i szczotek. Przy następnej jest zapis : sprzęt sprawny, wydać klientowi. Prawdopodobnie, po włączeniu, odkurzacz nie wykazywał wadliwej pracy i stąd taki zapis. Kiedy po kilku włączeniach w domu znów zaczął szwankować postąpiłem jak napisałem w pierwszym poście. Nie znam metody podania na uzwojenia wyjętego stojana napięcia 230V, a tylko wtedy mógłbym potwierdzić moją teorię. Chyba zakupię nowy stojan ...

    0