Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Daf xf 105 Skrzynia astronic, woda w oleju

ArtexWL 29 Paź 2016 22:43 3102 19
  • #1 29 Paź 2016 22:43
    ArtexWL
    Poziom 7  

    Witam wszystkich,mam problem ze skrzynią, pojawił się olej w układzie chlodzenia(konkretnie kremowa maź w zbiorniku wyrownawczym)Płynu ubywało różnie raz przez 1000km prawie nic a następnym razem po postoju 4h nagle zniknęło ok 3 litry.Po poszukiwaniach wykluczylem olej z silnika ponieważ nie przybywało,ostatnio przestawał stopniowo działać intarder.Padło więc na skrzynię, po odkreceniu korka moim oczom ukazał się widok jak na fotce, dosłownie karmelowe mleko.Podejrzewam chłodnice intardera ale może ktoś mi podpowiedzieć czy jest też inna możliwość przedostawania się wody do skrzyni?Proszę również jeśli ktoś posiada schemat skrzyni biegów ponieważ trzeba ją wypłukać z tej zupy i przy okazji zajrzeć do środka bo trochę zaczęła inaczej chodzić. Domyślam się że chlodnicy raczej nie ma sensu płukać nawet jeśli nie ona jest winna przeciekowi. Jeśli by ktoś dysponował jakimiś instrukcjami jak rozebrać i złożyć skrzynie żeby nie odkręcić jakiejś śruby za dużo to będę bardzo wdzięczny.

    0 19
  • #2 29 Paź 2016 23:01
    darfur5
    Poziom 30  

    Prawdo podobnie winowajcą jest intarder , ale skrzynie ZF miały tę wadę , że gniła obudowa i do środka skrzyni dostawała się woda. Sprawdz obudowę skrzyni jej górną część .

    0
  • #3 29 Paź 2016 23:06
    ArtexWL
    Poziom 7  

    Rozumiem, ale oglądałem wszystko bardzo dokładnie w poszukiwaniu wycieku na zewnątrz i nic. Po odkręceniu korka w skrzyni najpierw zleciało trochę niebieskiego płynu chłodniczego co dowodzi przeciekowi ale dzięki za radę, sprawdzę to też.

    0
  • #4 29 Paź 2016 23:34
    darfur5
    Poziom 30  

    Chodziło mi o to ,że na skrzyni nie znajdziesz wycieku a raczej " wciek" . Poprostu obudowa jest tak skonstruowana (żeberkowy odlew) , że woda stoi w zagłębieniach i utlenia aluminium.

    0
  • #5 29 Paź 2016 23:39
    ArtexWL
    Poziom 7  

    Oczywiście masz rację, czytałem o takich przypadkach ale tu miałem płyn niebieski taki jak w chlodnicy.

    0
  • #6 29 Paź 2016 23:49
    darfur5
    Poziom 30  

    Definitywnie intarder ma winę .A raczej jego wymiennik ciepła .

    0
  • #7 29 Paź 2016 23:52
    ArtexWL
    Poziom 7  

    Masz na myśli jego chlodnicę?bo przecież sam w sobie nie ma wody.sorki nie doczytałem,wybacz,zmęczenie. Dzięki za zainteresowanie.

    0
  • #8 30 Paź 2016 09:55
    darfur5
    Poziom 30  

    Intarder jest chłodzony tym samym płynem co silnik więc istnieje możliwość wycieku płynu do intardera i dalej do skrzyni biegów.Jest jeszcze jedna możliwość jeśli w skrzyni biegów zamontowana jest chłodniczka, z takim rozwiązaniem spotkałem się już .

    0
  • #9 30 Paź 2016 13:55
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Takich przypadków jest bardzo dużo winna chłodnica intardera, jeżeli jeszcze wszystko działa, wymień chłodnice, wymień olej ze 2 razy i tyle możesz zrobić jak rozbierzesz skrzynie zobaczysz jak mocno jest zużyta wszystkie złożenia się rozsypią, luzy na kołach też duże także koszt naprawy nie opłacalny, wymiana na drugą kupisz za parę groszy bez sterownika i chłodnicy. Ale dopóki jedzie normalnie twoja to jechać i tyle.

    1
  • #10 30 Paź 2016 20:51
    ArtexWL
    Poziom 7  

    Dzięki za podpowiedzi ale czy mógłby ktoś mi podesłać jakiś opis tej skrzyni ,ktory korek wlewowy, który spustowy,itd. wczoraj odkrecilem korek od spodu na imbus 12 żeby spuscic trochę oleju do sprawdzenia i prawie mi wyskoczyła sprężyna. Teraz już wiem że trzyma ona chyba stator a spustowa jest pod filtrem,chciałbym zaoszczędzić sobie czasu z wyjmowaniem całej skrzyni i spróbować ją przeplukac ale jak odkrece coś niepotrzebnie to będę zmuszony ja zdemontować i na stole rozebrać i poskładać na nowo dla pewności że wszystko jest na swoim miejscu.Złożyłem w życiu już kilka skrzyń ale tego gabarytu jeszcze nie więc podpowiedzi na co mógłbym jeszcze zwrócić uwagę będą mile widziane.Płukanie całego systemu jest wiadome,wymiana filtra też, czy coś jeszcze?

    0
  • #11 30 Paź 2016 21:00
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Na boku skrzyni masz kontrolny klucz 22, spustowy przy filtrze i w sumie to tyle, w skrzynię wchodzi 21l oleju, lejesz z 10l i sprawdzasz, bo nigdy nie spłynie ci wszystko.

    1
  • Pomocny post
    #12 30 Paź 2016 21:42
    darfur5
    Poziom 30  

    No chyba do skrzyni ZF 21L oleju to przesada chyba, że to czeski błąd powinno być 12l max plus do intardera ok. 5L.

    Dodano po 22 [minuty]:

    No chyba do skrzyni ZF 21L oleju to przesada chyba, że to czeski błąd powinno być 12l max plus do intardera ok. 5L.Kolega Artex gdyby się wysilił to przeczytał by tabliczkę znamionową którą znalazł by po lewej stronie skrzyni i tam określona jest pojemność oleju , o ile ta jest czytelna.

    0
  • #13 30 Paź 2016 22:07
    TomasAGC
    Poziom 16  

    Daf xf 105 Skrzynia astronic, woda w oleju


    ostatnia linijka od lewej chyba

    2
  • #14 31 Paź 2016 06:39
    ArtexWL
    Poziom 7  

    Panowie ,dziękuję za podzielenie się wiedzą ale dlaczego zakladasz kolego darfur5 że nie odczytałem tabliczki, owszem przeczytałem juz wcześniej na tabliczce że wchodzi 21ltr. Po prostu wczoraj był dzień na zebranie informacji ile się da a dzisiaj zaczynam działać .Najbardziej nurtuje mnie problem wyczyszczenia skrzyni z tego szlamu, gdzieś czytałem ze można zalać olejem silnikowym, zrobiłbym tak dla ewentualnego przeplukania bo finalnie będę wlewał shella 75W80.

    0
  • #15 31 Paź 2016 18:43
    TomasAGC
    Poziom 16  

    możesz serwis dafa dopuszcza taką możliwość w skrzyniach z intarderem, 75w80 jak najbardziej do tej skrzyni się nadaje.

    1
  • #16 31 Paź 2016 20:08
    ArtexWL
    Poziom 7  

    Witam znów, demontaż przebiegł bez niespodzianek, nowa chlodnica już zamówiona,może banalne pytanie ale czy mógłby mi ktoś podpowiedzieć który to korek wlewowy?strona kierowcy czy pasażera? Niby wiem że strona pasażera ale jakoś zbyt nisko jak na śrubę kontrolną poziomu.Na fotkach zaznaczyłem korki,który to?

    0
  • Pomocny post
    #17 31 Paź 2016 20:35
    darfur5
    Poziom 30  

    Korek z czerwoną przywieszką jest korkiem wlewowo - kontrolnym .

    0
  • #18 31 Paź 2016 20:44
    ArtexWL
    Poziom 7  

    Dzięki wielkie, o to mi właśnie chodziło.

    0
  • Pomocny post
    #19 01 Lis 2016 12:40
    TomasAGC
    Poziom 16  

    lewa i prawa strona spełnia to samo zadanie także bez znaczenia.

    0
  • #20 15 Lis 2016 07:33
    ArtexWL
    Poziom 7  

    Wszystko poskladane i pracuje jak należy, dzięki za pomoc ,zamykam temat.

    0