Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ASTRA II G - Przepalone podświetlenie przełącznika świateł

miroix 30 Oct 2016 19:25 5541 15
  • #1
    miroix
    Level 20  
    Witam, pacjent astra II g. Mam dziwny problem z podświetleniem przełącznika świateł, mianowicie po zakupie tego cuda okazało się że nie działa większość podświetlenia jak zegarów , wyświetlacza,itp. więc przyszła pora na niby prostą i błahą naprawę podświetlenia włączników świateł, i tu mam problem, jak się okazało spalona była żarówka podświetlająca włączniki, to nie jest problem , problemowe okazało się podświetlenie górnej części czyli pokrętła. Jest tam jedna mała dioda, więc sprawdzone zostało napięcie , prąd dochodzi. I tu jest problem po wlutowaniu diody , dioda robi tylko błysk i koniec jej żywota, żarówka podpięta na moment działa czyli świeci słabym światłem , i tu prosił bym o pomoc kolegów mających doświadczenie w tym typie, jaka dioda tam jest montowana fabrycznie ? napięcie bez obciążenia jest mniej więcej takie jak z akumulatora po obciążeniu jest około 3 V mniej więcej bo mam powalony miernik ale powiedzmy że normalna dioda powinna w tym zakresie tam zadziałać chyba że jest tam fabryczna dioda na 12 V więc tutaj tylko bym widział swój błąd. Jeżeli koledzy mieli z tymi panelami doczynienia lub mają możliwość u siebie sprawdzenia to był bym wdzięczny za podpowiedź.



    ASTRA II G - Przepalone podświetlenie przełącznika świateł ASTRA II G - Przepalone podświetlenie przełącznika świateł

    Zapomniałem dodać,nie nie mogę włożyć zwykłej żarówki ,po prostu zwykła żarówka w tym układzie zachowuje się dziwnie to znaczy świeci non stop słabym światłem niezależnie czy włączono światła czy nie, natomiast dziwnym jest to że po włączeniu świateł a tym samym podświetlenia jest tam podawany prąd natomiast po wyłączeniu oświetlenia prawidłowo prądu nie ma , i dziwne jest w tym układzie zachowanie żarówki gdzie nie włączając oświetlenia żarówka zaczyna świecić. Ścieżki idące do miejsca gdzie powinna być dioda stykają się zarówno z opornikami i tranzystorem w układzie ściemniacza jak i idą bezpośrednio do styków , z tego co już wiem ściemniacz zmienia natężenie oświetlenia w tym samochodzie tak samo jak i w oplu Zafira tylko na desce a te dwa podświetlające punkty w panelu włącznika świateł nie reagują na ściemnianie i jest to podobno normalne.
    Ja wiem koledzy zapewne powiedzą że to prostota, tylko skąd żarówka ma zasilanie na wyłączonym oświetleniu , po prostu nie chce uszkodzić układu i wolał bym wstawić tam diodę tylko jaką ? Właśnie przetestowałem układ na diodzie 12 woltowej a ściślej mówiąc na żarówce diodowej czyli dioda opornik Zarówka podświetlenia diodowa samochodowa , efekt to bardzo słabe świecenie odwrotne podłączenie spaliło diodę, reasumując dioda 3V pali się od razu dioda 12v świeci bardzo słabo a zwykła żarówka świeci jak popadnie non stop , coś tu jest nie tak?
  • Helpful post
    #2
    inot
    Level 28  
    Na tym zdjęciu trudno coś zobaczyć.
    Twoje wytłumaczenie tematu jest trochę za dużo skomplikowane.
    Ze schematu wynika, że żarówka (dolna część przełącznika) ma prawo zaświecić tylko przy załączonych światłach, natomiast LED (górna część przełącznika) powinien świecić przy załączonym zapłonie niezależnie od położenia przełącznika świateł.
  • Helpful post
    #3
    g107r
    Level 40  
    miroix wrote:
    Jest tam jedna mała dioda, więc sprawdzone zostało napięcie , prąd dochodzi. I tu jest problem po wlutowaniu diody , dioda robi tylko błysk i koniec jej żywota, żarówka podpięta na moment działa czyli świeci słabym światłem , i tu prosił bym o pomoc kolegów mających doświadczenie w tym typie, jaka dioda tam jest montowana fabrycznie ?
    A widać gdzieś obok rezystor od/do diody ? Bo bez może być na 12V, i dlatego widzisz błysk i po diodzie. Zresztą 3V raczej nie powinieneś widzieć, 12V z ograniczonym prądem przez rezystor, chyba że ma swój stabilizator napięcia.
    miroix wrote:
    Właśnie przetestowałem układ na diodzie 12 woltowej a ściślej mówiąc na żarówce diodowej czyli dioda opornik Zarówka podświetlenia diodowa samochodowa , efekt to bardzo słabe świecenie odwrotne podłączenie spaliło diodę, reasumując dioda 3V pali się od razu dioda 12v świeci bardzo słabo a zwykła żarówka świeci jak popadnie non stop , coś tu jest nie tak?
    Może masz jakiś brak masy ? Tak jak na lampach, gdy brak masy powoduje tzw "choinkę" i żarówki świecą "umasawiając" się wzajemnie.
  • #4
    miroix
    Level 20  
    inot wrote:
    Ze schematu wynika, że żarówka (dolna część przełącznika) ma prawo zaświecić tylko przy załączonych światłach, natomiast LED (górna część przełącznika) powinien świecić przy załączonym zapłonie niezależnie od położenia przełącznika świateł.

    O właśnie o to chodzi, czyli ciągłe świecenie bez włączenia świateł jest normalne, dzięk bo rozwjązałeś jeden problem ciągłego świecenia . Zdjęcia są z internetu , nie moje ale identycznego włącznika, zresztą tam nic i tak nie widać dioda jest przylutowana do blaszek i tyle reszta jest połączona przez spreżynki do płytki ściemniacza czy mógł byś zapodać mi schemat ? bo pozostaje problem z doborem diody tak jak pisze kolega-
    g107r wrote:
    widać gdzieś obok rezystor ? Bo bez może być na 12V, i dlatego widzisz błysk i po diodzie. Zresztą 3V raczej nie powinieneś widzieć, 12V z ograniczonym prędem przez rezystor, chyba że ma swój stabilizator napięcia.

    No właśnie mi się wydaje że tam jest połączenie przez opornik, ale też wyjście tej diody omija regulację i wychodzi na styki , reasumując dioda ma się świecić po zapłonie i problem z głowy, tylko czemu przepala w takim razie diody i 3V jak i po podłączeniu jasnej tak zwanej żarówki diodowej od podświetlenia , świeci ona bardzo słabo ledwo widocznie.
    Dioda ma w tym typie świecić cały czas ,OK
    jaka dioda wynika ze schematu?
  • Helpful post
    #5
    g107r
    Level 40  
    Trochę podobnie miałem z przełącznikiem Pb/LPG, źle podłączając spaliłem LEDA, a z prób wymieniania wyszło że dioda może być na 5V, bo przy 12 łedwo co się świeciło.
  • #6
    miroix
    Level 20  
    g107r wrote:
    Może masz jakiś brak masy ? Tak jak na lampach, gdy brak masy powoduje tzw "choinkę" i żarówki świecą "umasawiając" się wzajemnie.


    Sprawdzę , tylko tu jest kilka mas kila wyjść muszę mieć jakiś schemat tego jak mi kolega inot użyczy był bym wdzięczny, taka niby taka prostota dziecko by sobie poradziło zapewne błahostka a jej dziwne zachowanie spędza sen z powiek , dziękuję koledzy za podpowiedź.
  • Helpful post
    #7
    inot
    Level 28  
    Na schemacie nie jest podana jako to dioda. Jest ona połączona z jednej strony z masą, drugą stroną przez opornik (także tutaj nie ma podanej wartości) z napięciem zapłonu (K15).
    Schemat znajdziesz tutaj na forum (tylko nie pamiętam gdzie).
  • #8
    miroix
    Level 20  
    g107r wrote:
    Trochę podobnie miałem z przełącznikiem Pb/LPG, źle podłączając spaliłem LEDA, a z prób wymieniania wyszło że dioda może być na 5V, bo przy 12 łedwo co się świeciło.


    U mnie wynika że spala diody 3V więc ten opornik chybana płytce omija , biorąc pod uwagę że ma stale świecić po zapłonie to powinna być na chłopski rozum dioda 12V ale taka ledwo świeci, będą dalsze w takim razie próby i tyle, Jedyne co to zastanawia mnie podłączenie tej diody wyjścia idą i na rezystor i na styki do kostki, no dobrze wiem ze ma świecić na stałe a to już milowy krok

    Dodano po 11 [minuty]:

    inot wrote:
    Na schemacie nie jest podana jako to dioda. Jest ona połączona z jednej strony z masą, drugą stroną przez opornik (także tutaj nie ma podanej wartości) z napięciem zapłonu (K15).
    Schemat znajdziesz tutaj na forum (tylko nie pamiętam gdzie).


    Czyli jednak opornik,
  • Helpful post
    #9
    g107r
    Level 40  
    Zobacz, bo zastanawiające jest też spalenie diody. LED może świecić i przy 220V, aby tylko miała ograniczony prąd do cirka 20mA, bo to prąd zabija diody LED, nie napięcie. Także to, że odwrotne podłączenie powoduje tylko ich nieświecenie, a nie spalanie diód.
    Ale jakby w tym szeregu dioda + rezystor doszła żarówka, to czemu nie ? Rezystor w diodzie nie jest dostosowany do ograniczania prądu żarówek, a i diodzie też to nie pomoże.
    Ja u siebie musiałem puścić zbyt duże obciążenie przez diodę i poszła z dymem, niby to tylko 3 przewody, ale trafiłem :cry:

    miroix wrote:
    Czyli jednak opornik,
    Nawet zwarty nie powinien spalić 12V diody w instalacji 12-14,6V bo tyle możesz mieć z alternatora. Zaczeła by jaśniej świecić zmieniając barwę zdaje się na żółtą, i powoli przygasać definitywnie umierając. Jakoś tak kończyły zywot moje /czerwone/ diody.
  • #12
    miroix
    Level 20  
    g107r wrote:
    Zobacz, bo zastanawiające jest też spalenie diody. LED może świecić i przy 220V


    g107r wrote:
    Nawet zwarty nie powinien spalić 12V diody w instalacji


    Właśnie dlatego ten mój temat założyłem, wiem i nie jest dla mnie nowością jak się zasila diody i dlatego z powodu tego dziwnego zachowania się troszkę pogubiłem.
    Patrząc na schemat nic czym by się u mnie podłączenie różniło nie zauważam, i tak jak myślałem opornik, dioda, plus, masa , u mnie jest tak samo, więc muszę w dzień na spokojnie to sprawdzić bo gdzieś jest babol jakiś ukryty cudów nie ma tym bardziej przy takim prostym układzie. Dziękuje koledzy za podpowiedzi, muszę jeszcze tylko złapać kogoś z jakimś oplem :cunning: i mu wartości pomierzyć , szczególnie wartość opornika bo nie widzę innego rozwiązania.
  • #13
    inot
    Level 28  
    Wartość opornika można obliczyć mierząc prąd.
    W miejsce diody podłączyć amperomierz i tym sposobem obliczyć wartość prądu.
  • #14
    piotrek0207
    Level 20  
    miroix wrote:
    że nie działa większość podświetlenia jak zegarów , wyświetlacza


    A co z podświetleniem zegarów? Też nie działa? Miałem podobny problem. Okazało się, że problem był w złym styku na złączu multitimera. Poruszaj nim i sprawdź czy podświetlenie się nie pojawia. Patrz link

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3244247.html#15925913
  • #15
    miroix
    Level 20  
    piotrek0207 wrote:
    miroix wrote:
    że nie działa większość podświetlenia jak zegarów , wyświetlacza


    A co z podświetleniem zegarów? Też nie działa? Miałem podobny problem. Okazało się, że problem był w złym styku na złączu multitimera. Poruszaj nim i sprawdź czy podświetlenie się nie pojawia. Patrz link

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3244247.html#15925913


    Spokojnie , działa , po prostu autko było przez poprzedniego właściciela tak zaniedbane że świeciła tylko jedna żarówka w zegarach , jedna w wyświetlaczu , nie wspomnę o wyrwanej zapalniczce i pourywanych kablach ech .................Ale faktem jest że trzeba było przestawić potencjometr na zębatce bo po naprawie ledwo było widać że coś tam świeci , wina była w przestawionej zębatce łączącej pokrętło z potencjometrem.
  • #16
    miroix
    Level 20  
    Ludziska dobrej woli i waszej pomocy nie zabrakło temat powiedzmy rozwiązany, wstawiona normalna dioda 3mm 12 V, opornik w układzie ogranicza prąd diody tak że dioda 12V świeci połową jasności( dioda dosyć jasna pomarańczowa) Więc daje to efekt podobny do fabrycznego acz kol wiek tylko podobny, w sumie dorwałem dwa auta z takimi włącznikami ale jak się okazało mają ten sam defekt. Wiem że można było dołożyć diodę jaką się chce dać opornik lub ominąć układ i dać zasilanie z innego miejsca, no ale człowiek jest uparty i lubi jak coś działa jak fabryka dała. Jak ktoś by miał wiadomość na temat tej diody pisać na PW , ten temat zamykam i dziękuję za pomoc i schematy.