Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika

misiek84LG 31 Paź 2016 21:41 2067 42
  • #1 31 Paź 2016 21:41
    misiek84LG
    Poziom 11  

    Witam
    Pewnego dnia agregat na silniku deutz TD226B-3D zaczął niestabilnie pracować - szarpać. Silnik sterowany jest za pomocą sterownika obrotów ESD2002. Starałem się przeprowadzić regulację sterownika zgodnie z instrukcją za pomocą potencjometrów "czułość" i "stabilność" . Jednak silnik po pewnym czasie i tak dostaje "czkawki". Postanowiłem wezwać serwis, stwierdzili ze to aktuator A08A i dali propozycję dość drogiej naprawy. Aktuator jest dość prosty w budowie i oprócz cewki są tylko dzwignie. Od strony mechanicznej działa bez zarzutu żadnych luzów. Martwi mnie tylko cewka która w rzeczywistości ma 8Ω a w sieci spotkałem rezystancje 2Ω lub 4,5Ω . Może ktoś z Was miał podobny problem lub może podać rezystancję cewki aktuatora.


    Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika

    0 29
  • #2 02 Lis 2016 15:33
    aaanteka
    Poziom 36  

    Dostałeś diagnozę uszkodzenia . Wprawdzie budowa jest banalnie prosta, praca w zakresie nominalnym już nie taka prosta do zrealizowania. Bez posiadania wskazanego zespołu i jego podmiany nie przekonasz się o poprawności jego funkcjonowania.
    Podzespół nie występuje w sprzedaży detalicznej tylko jako element serwisowy, a więc jesteś skazany na jakiś serwis firmowy lub autoryzowany.

    0
  • #3 02 Lis 2016 18:42
    manta
    Moderator Samochody

    Rezystancji cewki Ci nie podam, ale mam pytanie:
    Czy jesteś pewny że silnik spalinowy pracuje stabilnie? Bo w większości tego typu nastawniki padają całkowicie, czyli jest całkowity brak prób regulacji. Jeśli pracuje, to w większości są problemy z silnikiem, nie utrzymuje prędkości obrotowej. Spróbuj utrzymać ręcznie prędkość obrotową dla mocy znamionowej. Jeśli się to uda, to masz problem z elektroniką, jeśli nie, to szukaj w silniku.

    0
  • #4 02 Lis 2016 21:41
    misiek84LG
    Poziom 11  

    Próbowałem też ręcznie doregulować obroty w czasie działania elektroniki i dość ciężko jest wstrzelić się w 1500rpm ale czkawka ustaje. Ostatnio udało mi się wyregulować sterownik ale coś podkusiło żeby delikatnie zmienić obroty na równe 1500 i od tej pory nie mogę go już ustawić żeby nie dostał czkawki.
    Zdjęcie kontrolera prędkości:
    Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika
    Mam jeszcze ostatni pomysł-może od wstrząsów padły potencjometry? Jedyne co mogę to zamontuję zewnętrzny potencjometr do regulacji prędkości według instrukcji:
    Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika

    0
  • #5 02 Lis 2016 22:04
    aaanteka
    Poziom 36  

    Kolego diagnozę miałeś postawioną przez autoryzowany serwis. Wymiana potencjometru nic nie da , bo służy on do zgrubnego ustawienia wartości zadanej , a nadzorowanie chwilowej wartości należy już niestety do aktuatora.
    To że na moment udało ci się ustawić prawidłowe obroty , a następnie już po regulowaniu parametry nie są stałe (pływają) świadczy o prawidłowej diagnozie postawionej przez serwisanta.

    0
  • #6 02 Lis 2016 22:09
    misiek84LG
    Poziom 11  

    Więc wytłumacz mi w jaki sposób mógł uszkodzić się aktuator ? Nadal chciałbym się dowiedzieć co może się rozsypać w aktuatorze będącym elementem wykonawczym?

    0
  • #7 02 Lis 2016 22:39
    aaanteka
    Poziom 36  

    A jaką on pełni funkcję? Co najmniej dwie , więc mógł.

    0
  • #8 03 Lis 2016 12:11
    manta
    Moderator Samochody

    Jakie dwie funkcje???
    Sprawdź sygnał czujnika prędkości, wygląda na megnetoindukcyjny, mogło dojść do uszkodzenia wiązki, łącza. Te czujniki potrafią, w czasie pracy przy niesprawnej instalacji zacząć generować dziwne sygnały.

    0
  • #9 03 Lis 2016 12:57
    aaanteka
    Poziom 36  

    Jest to typowy można nazwać serwomechanizm jeżeli chodzi o funkcję. W tym przypadku jest to patentowe rozwiązanie , prawdopodobnie wykonane tak by być skazanym na serwis :D. Aby się o tym przekonać trzeba rozebrać całość na "czynniki pierwsze"- niestety to znaczy zniszczyć nieodwracalnie.
    Z doświadczenia wiem tylko tyle ,że nie da się go zastąpić innym produktem, a wymiana na nowy daje rezultat pozytywny. Producent agregatu podaje ponadto ogólne niepełne oznaczenie. Mieliśmy klienta zdecydowanego zamówić w ilości produkcyjnej aktuator do tego typu agregatów pracujących jako zasilanie kruszarek w górnictwie , bo padały mu okresowo ,a serwis faktycznie nie źle liczył za wymianę. Nadwyżkę zamówienia planował sprzedać na rynku wtórnym. Niestety chińczyk poprosił o sprecyzowanie parametrów zamówienia w celu wyceny twierdząc ,że A08A jest nie pełnym oznaczeniem i sprawa utknęła w martwym punkcie.

    0
  • #10 03 Lis 2016 14:35
    manta
    Moderator Samochody

    aaanteka... Nie p... to element wykonawczy, nie dorabiaj teorii z ... Może być problem z parametrami serwomechanizmu gdyby nie działał, ale działa, o ile autor się nie pomylił, czyli brak uszkodzeń mechanicznych, to nastawnik działa, problem istnieje w stabilizacji, czyli dane wejściowe do kontroli.

    0
  • #11 03 Lis 2016 17:44
    misiek84LG
    Poziom 11  

    No właśnie do rzeczy. Aktuator zawiera elektromagnes i dźwignie która łączy rdzeń z sworzniem który jest wsuwany w pompę.
    Panowie z serwisu ustawiali czujnik prędkości, ustawili go tak aby napięcie przy 1500rpm wynosiło 5V AC. Podczas czkawki też jest 5V ale czy pojawiają się inne dziwne impulsy tego już nie wiem, i nie zmierzę. Wtyka od aktuatora ma dwa piny.
    Kilka zdjęć aktuatora:

    Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika
    Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika

    0
  • #12 03 Lis 2016 18:20
    danielkk
    Poziom 31  

    A co to za element zaznaczony kwadratem ??

    0
  • #13 03 Lis 2016 18:25
    misiek84LG
    Poziom 11  

    Czujnik prędkości.
    I jeszcze kilka zdjęć rdzenia elektromagnesu z aktuatora. Jakby rdzeń ocierał o siebie, był przypalony???

    Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika Agregat Deutz 45KW GPW 45 DO - Niestabilna praca silnika

    0
  • #14 04 Lis 2016 11:53
    kkknc
    Poziom 41  

    W kwadracie jest czujnik prędkości obrotowej silnika pick-up. Zablokujesz dźwignię gazu w jakimś stałym położeniu odłącz akutator i daj jakieś 20 kW. Najlepiej w grzejnikach i wyreguluj wtedy obroty. Jak silnik będzie chodził stabilnie to wiesz że masz problem z elektroniką. Jak nie to z silnikiem.
    Ogólnie to niezła Chińska mieszanka. Ten sterownik to widzę podrobiony ori jest szary ;) a sam silnik też stara generacja robiony na licencji w Chinach. Bo normalnie te silnik w generatorach były sterowane EMR.

    0
  • #15 04 Lis 2016 18:55
    manta
    Moderator Samochody

    Niestety wygląda na przegrzanie cewki i to dosyć konkretne :cry: Nadtopiony materiał izolacji, do tego nie właściwa wartość rezystancji. W praktyce prawdopodobnie wygląda to tak, że sterownik ustala napięcie pozycjonera, następnie cewka zaczyna się przegrzewać, prąd pobierany rośnie driver sterownika zostaje przeciążony i całość zaczyna żyć własnym życiem :cry:
    Wbrew wiadomości, otrzymanej na PW. jest to zwykły nastawnik magnetyczny...
    Na co dzień, mam do czynienia ze znacznie bardziej skomplikowanymi pozycjonerami, np. kontrola położenia, kompensacja termiczna, softowo wydajność podzespołu sterowanego. Więc pisanie do mnie na pw. i pytanie się czy widziałem coś takiego, nie ma większego sensu. Myślę że osoba która powinna to zrozumieć, zrozumie i nie będzie uskuteczniać czarnej magii, przy byle chińskim nastawniku :D

    0
  • #16 04 Lis 2016 19:51
    kkknc
    Poziom 41  

    Cewka prądowa. Kontroli położenie się nie stosuje. Obroty są sprzężeniem zwrotnym. Kontroler to w oryginale seria GAC ESD xxxx

    0
  • #17 04 Lis 2016 19:54
    misiek84LG
    Poziom 11  

    Rezystancja w tej chwili wynosi 8Ω, wizualnie nie widać przegrzania np: nadtopienie karkasu, żywicy która zalewa cewkę. Są tylko czarne miejsca na rdzeniu.
    Manta skąd wiesz że rezystancja jest niewłaściwa???

    0
  • #18 04 Lis 2016 19:56
    manta
    Moderator Samochody

    A kto pisał o rezystencji?

    0
  • #19 04 Lis 2016 20:07
    misiek84LG
    Poziom 11  

    manta napisał:
    Niestety wygląda na przegrzanie cewki i to dosyć konkretne :cry: Nadtopiony materiał izolacji, do tego nie właściwa wartość rezystancji. :D

    1
  • #21 05 Lis 2016 15:15
    misiek84LG
    Poziom 11  

    Interesowało by mnie kupno tylko jednej sztuki, a jednej na pewno by nie sprzedali.
    Nadal mnie dręczy problem co tym aktuatorem jest nie tak??
    Podłączałem go do zasilacza i reaguje prawidłowo. To nie jest jakieś precyzyjne urządzenie.

    0
  • #22 05 Lis 2016 15:53
    manta
    Moderator Samochody

    Zobacz na trzecie zdjęcie, kwadracik po prawej. Mogę się mylić, ale to nie jest czasem nadtopiona izolacja? Skoro masz zasilacz, podłącz z amperomierzem, zostaw na godzinę i sprawdź czy nie zmieni się prąd zasilania. Dobrze by było zablokować rdzeń w pozycji jaką mniej więcej przyjmuje w czasie pracy. Chodzi o wytworzenie obciążenia zbliżonego do warunków pracy.
    Co do rezystancji, sam zasugerowałeś to w pierwszym poście.

    0
  • #23 05 Lis 2016 17:09
    aaanteka
    Poziom 36  

    kkknc napisał:
    Akutator produkuje
    http://m.globalsources.com/si/...e.htm?msource=m GSOL PP SuppHp
    Minimalne zamówienie to 10000szt. Ale jak by się dogadał to pewnie mniej by poszło.


    To nie producent a firma produkcyjna z możliwościami produkcyjnymi. Przy zamówieniu żądają podania parametrów podzespołu i dokumentacji produkcyjnej:D.

    Jedna sztuka dostępna jest w serwisie firmowym w Polsce z usługą montażu lub bez -patrz post #1 pierwsza fotografia.

    0
  • #24 08 Lis 2016 21:15
    misiek84LG
    Poziom 11  

    Z najnowszych informacji dowiedziałem się że aktuator A08A jest serwem AC z dynamicznym pomiarem położenia. I że nie można naprawić materiału ferromagnetycznego ,kóry w wyniku pracy , przepięcia niestykającego połaczenia zmienił swoje właściwości chemiczno- fizyczne.
    Co o tym sądzicie??

    0
  • #25 08 Lis 2016 21:43
    kkknc
    Poziom 41  

    Dowiedziałeś się gdzie? Od aaanteka na PW czy od serwisu w którym pracuje i przyjechał do siebie?

    0
  • #26 09 Lis 2016 17:50
    misiek84LG
    Poziom 11  

    Tak od tej pani . Czy rzeczywiście jest to serwo AC?? Bo o dynamiczny pomiar położenia to aż strach się pytać.
    Aktuator złożyłem i testowałem agregat, było ok. Poniżej filmik jak zachowuje się serwo.



    Niestety drugiego dnia po rozgrzaniu silnika do 64°C problem wrócił. Rdzeń aktuatora jest jest zbudowany z pakietu blach i może faktycznie prawidłowo powinien być zasilany prądem AC?

    1
  • #27 11 Lis 2016 14:54
    kkknc
    Poziom 41  

    Ruszasz tym palcem że nie wiadomo o co chodzi.

    0
  • #28 11 Lis 2016 17:31
    misiek84LG
    Poziom 11  

    O to chodzi że podczas "głupawki" jaką dostaje agregat , wytrącenie go z obrotów 1500 rpm kończy się huśtawką .Można załączyć obciążenie albo zrobić to palcem. Na filmie widać że agregat trzyma obroty ( dziwne że filmik jest bez dźwięku) do 60°C.

    0
  • #29 11 Lis 2016 18:20
    aaanteka
    Poziom 36  

    Takie "sterowanie palcem " może się skończyć co najwyżej koniecznością wymiany również sterownika. Podstawy obwodów indukcyjnych mają tu zastosowanie.

    0
  • #30 11 Lis 2016 22:41
    kkknc
    Poziom 41  

    Ja na filmie nie widzę by trzymał obroty. Obrotomierz nie pokazany. Możesz mieć przekompensowany regulator. Pobaw się potencjometrami wzmocnienie i stabilizacja.
    Na wyjściu jest tranzystor regulacja typowo prądowa.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo