Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nadajnik FM - wyjaśnienie

31 Oct 2016 22:23 1197 5
  • Level 3  
    Bardzo chcę zrozumieć, jak działa ten układ, ponieważ już próbowałem taki zrobić, niestety - z niepowodzeniem. Jestem kompletnie zielony, jeżeli chodzi o radiotechnikę. Miałem problemy ze stworzeniem cewki, bardzo proszę o wyjaśnienie.
    [Szkolenie 22.06.2021, g.9.30] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    Level 39  
    Robiłem podobne zabawki wg tego schematu:

Działało choć trzeba było poświęcić trochę czasu na strojenie.
    Strojenie polega na rozciąganiu lub ściskaniu cewki tak by odbiornik "złapał falę"
    Trzeba to robić np plastikowym patyczkiem gdyż dotykanie ręką cewki dodatkowo rozstraja obwód. To samo dotyczy anteny - jej dotykanie odstraja obwód.

Te zabawki są dość niestabilne i "płyną" (odstrajają się samoczynnie).

Zasada działania: na tranzystorze zbudowany jest prosty generator który trzeba nastroić na częstotliwość na której chcemy odbierać transmisję.
    Modulacja FM jest realizowana ciekawie - zmiana punktu pracy tranzystora przez sygnał z mikrofonu powoduje zmianę jego pojemności wewnętrznych i zmianę częstotliwości generowanej(o ile dobrze pamiętam).
  • Helpful post
    Moderator of Designing
    wojerek wrote:
    Bardzo chcę zrozumieć, jak działa ten układ...Jestem kompletnie zielony, bardzo proszę o wyjaśnienie.

To jest tutaj niemożliwe, gdyż byłby to gruby wykład. Proszę czytać - wszystko jest w książkach, w internecie. Zacząć trzeba od podstaw.
  • Helpful post
    Helpful for users
    wojerek wrote:
    Miałem problemy ze stworzeniem cewki, bardzo proszę o wyjaśnienie.