Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stary ruski prostownik z żarówką. Jak ładować ?

farel123 01 Nov 2016 10:11 3066 9
  • #1
    farel123
    Level 12  
    Cześć.
    Dostałem ostatnio stary prostownik, (zdjęcia poniżej) który nie posiada żadnych pokręteł do regulacji, jest żarówka i 13V na wyjściu. Podpiąłem akumulator 55Ah (11,5V przed ładowaniem) , napięcie ładowania 12,8V , natężenia nie sprawdzałem.
    Pytanie jak tym ładować, żeby nie uszkodzić akumulatora (automatyczny to on chyba nie jest) i czy to dobrzy sprzęt, czy przeżytek który lepiej wymienić na coś nowszego ? Po czym poznam, że akumulator jest w pełni naładowany ?

    Stary ruski prostownik z żarówką. Jak ładować ? Stary ruski prostownik z żarówką. Jak ładować ? Stary ruski prostownik z żarówką. Jak ładować ? Stary ruski prostownik z żarówką. Jak ładować ?
  • #2
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Najpierw wepnij w szereg amperomierz i zmierz prąd, bo coś nie wydaje się żeby on poprawnie działał (znaczy prostownik).
    12.8 to bardzo niskie napięcie, chyba że akumulator jest pusty jak bęben a prąd mały 3-5A w innym wypadku coś jest nie tak.
  • #3
    nici
    Moderator Chiptuning
    Żarówka możliwe że jest w układzie regulacji prądu ładowania w jakiś prymitywny sposób.
    Rozbierz i popatrz w środku, pomierz napięcia przez prostownikiem .

    Czy wymienić na nowe ? Ja osobiście bym wymienił, no chyba że podłączasz to do pojazdu z podobnej epoki i nie ma obaw o uszkodzenie elektroniki.
  • #4
    farel123
    Level 12  
    Wykonałem pomiary. Akumulator ładował się już prostownikiem jakieś 18h. Prąd ładowania teraz to 16,1V i 2,5A . Napięcie po odpięciu klem od aku to nadal jakieś 13V na prostowniku. Napięcie ładowanego aku teraz to 13,8V ale wiadomo spada , musi się ustabilizować elektrolit. Ja wczoraj wykonałem pomiar napięć od razu po podpięciu. Także jest chyba ok. Teraz kiedy mogę stwierdzić że aku jest już naładowane (nie wiem czy prąd ładowania będzie spadać) ?
  • #5
    A.Gieronimo
    Level 35  
    On na pewno już jest naładowany i nie wiem czy lekko nie przeładowany ale nie przejmuj się, wielkiej krzywdy mu nie zrobiłeś.
    Naładowanie jest jak występuje silne gazowanie (zakładając prąd z okolicy C0,1).
    W przypadku akumulatora bezobsługowego (bez korków) po przyłożeniu ucha słychać bulgotanie.
  • #6
    Adamcyn
    Level 38  
    farel123 wrote:
    Prąd ładowania teraz to 16,1V i 2,5A

    Niestety akumulator został przeładowany.
    Poczytaj (m.innymi #33, #76)
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic21461.html
  • #7
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Poziom uszkodzeń zależy od czasu ładowania takim napięciem, tragedia się nie stała skoro był pusty na początku (12.8 po podłączeniu prostownika).
  • #8
    farel123
    Level 12  
    ok, a od czego zależy to że akumulator gdy przychodzi mróz przestaje trzymać prąd ? Powiedzmy mam akumulator który w lecie trzyma prąd dobrze, może auto nie być odpalane przez kilka tygodni i zapali, a gdy spadnie temperatura od razu pada.
  • #9
    A.Gieronimo
    Level 35  
    Może robisz krótkie trasy i w lecie mu to nie przeszkadza, w zimie jak będzie niedoładowany i jeszcze przez mróz straci ze 30-40% pojemności to zaczynają się problemy, do tego gęściejszy olej.
  • #10
    zybex
    Helpful for users
    Mam pod ręką instrukcję obsługi tegoż prostownika. Zrobiłem telefonem zdjęcie ostatniej strony, bo nie mam skanera. Prostownik ma trzy tryby pracy: A, B, W (polska pisownia).
    1. Ładowanie akumulatora 6V prądem do 8A.
    2. Ładowanie akumulatora 6V (lub dwóch połączonych równolegle) prądem do 13,5A.
    3. Ładowanie akumulatora 12V (lub dwóch 6V połączonych szeregowo) prądem do 13,5A.

    Stary ruski prostownik z żarówką. Jak ładować ?

    nici wrote:
    Żarówka możliwe że jest w układzie regulacji prądu ładowania w jakiś prymitywny sposób.

    Ze schematu wynika, że to tylko kontrolka załączenia prostownika i nie bierze ona udziału w procesie ładowania.