Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bateria podtrzymująca PCF8583

12 Lip 2005 12:29 10938 24
  • Poziom 19  
    Mam pytanie odnośnie baterii podtrzymującej RTC PCF8583 w układzie mikroprocesorowym. Budowałem już kiedyś taki układ i zastosowałem zasilanie przez dwie diody z:

a) napięcia głównego
    b) dwóch baterii 1,5V - co daje ok 2,3V, a jak wiadomo dla podtrzymania odmierzania czasu wystarcza ok 1V.

Pragnę zbudować teraz układ, który powinien być jak najbardziej (jak najdłużej) bezobsługowy. Myśle o opcji ciągłego doładowywania beterii podtrzymującej. Nie znam się na bateriach, doładowywać można chyba ogniwa litowe??
    Czy można to jakoś zrealizować i czy to w ogóle ma sens?? Układ PCF8583 pobiera pojedyncze uA prądu (w stanie podtrzymania), więc może większym ograniczeniem jest tu i tak żywotność baterii, a nie ładunek w niej zawarty??

Czy może mi ktoś coś doradzić ??????

---------------------------------------------------------

Po przemyśleniach zapytam jeszcze tak:

1. Gdybym "od strony" baterii dał diodę Schottky'ego, to dla podtrzymania PCF8583 powinna wystarczyć jedna bateryjka 1,5V;

2. Gdyby było to ogniwo litowe, to dla jego podładowywania można równolegle z wyżej wspomianą diodą włączyć "duży" rezystor. Myślę dać 100k, wtedy wyszedłby prąd ok. 30uA, który jest i tak znacznie większy od prądu pobieranego z baterii przez RTC w przypadku zaniku zasilania głównego - ale chyba taki prąd w niczym baterii nie zaszkodzi ??

Czy moje przemyślenia są poprawne ??????
  • Pomocny post
    Poziom 17  
    A może by tak zamiast bateryjki zastosować kondensator powiedzmy 0,1F lub podobny. Wówczas taki układ podtrzymujący jest praktycznie bez obsługowy.
  • Poziom 19  
    Właśnie, dzięki za podpowiedź, o tym nie pomyślałem.