Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Hs-11 - Renowacja kompresora

markutek87 02 Lis 2016 08:21 1395 21
  • #1 02 Lis 2016 08:21
    markutek87
    Poziom 9  

    Dzień dobry!
    Założyłem temat na podobnym forum, mam nadzieję że ktoś pomoże.
    Kupiłem na złomie stary kompresor tłokowy, najprawdopodobniej samoróbkę. Chciałbym go przywrócić do życia, co nieco informacji znalazłem w sieci, jednak miałbym kilka pytań.
    Jeśli dobrze znalazłem to sama pompa to polska HS-11:
    Hs-11 - Renowacja kompresora
    Hs-11 - Renowacja kompresora
    Hs-11 - Renowacja kompresora
    Jest o niej sporo informacji, jest dość popularna i z częściami ani wiedzą nie powinno być problemu.
    Butla jest dość duża- 30X100 cm, i (o ile dobrze policzyłem) powinna mieć około 70 litrów. Są na niej oznaczenia:
    FWS-ST25-H01
    1061140 1-P 319
    Niestety nic nie mogłem o niej znaleźć i nie jestem pewien czy wytrzyma ciśnienie 8 bar. Nie wiem czy jest po LPG, czy po hydroforze- może ktoś coś wie i pomoże? Ewentualnie gdzie można sprawdzić jej parametry?
    Ponadto butla ma wspawaną zwężkę w szyjkę wyjściową:
    Hs-11 - Renowacja kompresora
    Z tego co się zorientowałem szyjka jest niewykręcana i pozostaje mi tylko obciąć zwężkę przed gwintem, zeszlifować spawy i przegwintować żeby zedrzeć resztki po spawaniu. Zwężka ma jakieś 6-7 mm średnicy, więc jest niepotrzebna.
    Butla ma tylko 2 otwory- czy można na jednym z nich (wlotowym) zastosować trójnik do presostatu? Na otworze wylotowym planuję zawór bezpieczeństwa i manometr. Silnik planuję 3fazowy, więc presostat też 3fazowy jest potrzebny jak rozumiem?
    Pomiędzy wyjściem z głowicy a rurką idącą do zbiornika było zamontowane takie urządzenie:
    Hs-11 - Renowacja kompresora
    Hs-11 - Renowacja kompresora
    Hs-11 - Renowacja kompresora
    Z nabitymi numerami:
    PAL
    BK-3335-K na "głowiczce"
    BK-3324 na spodzie
    Z tego co udało mi się znaleźć na niemieckich i słowackich stronach to jest to jakiś regulator ciśnienia, czy też zawór bezpieczeństwa, nie mam pewności. Czy ta część jest mi potrzebna?
    Z czego można by było wykonać połączenie głowica-zbiornik tak, żeby powietrze mogło się chłodzić? Są w handlu specjalne chłodnice ciśnieniowe do powietrza?
    Z góry dziękuję za porady!

    0 21
  • #2 02 Lis 2016 17:30
    mychaj
    Poziom 30  

    Link
    Naprawdę nie trafiłeś na ten temat? Kompendium wiedzy nie tylko o HS11- tylko 131 stron :D

    0
  • #3 02 Lis 2016 19:27
    653289
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 03 Lis 2016 08:19
    markutek87
    Poziom 9  

    Dziękuję za odpowiedzi.
    mychaj - trafiłem, muszę tylko znaleźć sporo czasu na przeczytanie od deski do deski :)
    celtic - ciężko powiedzieć czemu trafił na złom, był kompletny razem z butlą, brakowało tylko silnika. Może ktoś nie wiedział co wyrzuca? Głowica nie jest zapluta olejem, w przewodach ciśnieniowych też oleju nie było... Nieraz takie fanty na złomie kupowałem za grosze że głowa mala. A czy jest sprawny to się okaże w pracy :)
    Ma służyć do dopompowywania kół w samochodzie, przedmuchiwania, może po połączeniu z drugim coś się uda polakierować do gospodarstwa.
    Dzięki za radę co do spawania zbiornika, ale muszę uspokoić - jest on już "ucywilizowany" czyli widać że pracował przy tej pompie, ma już wspawane uchwyty i króćce.
    Nurtuje mnie tylko jego wytrzymałość, a na tabliczce znamionowej nic nie napisali.

    0
  • #5 03 Lis 2016 09:59
    vcc
    Poziom 33  

    Próba wodna i się okaże co ten zbiornik wart.

    0
  • #6 03 Lis 2016 10:54
    653289
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 04 Lis 2016 07:39
    markutek87
    Poziom 9  

    vcc - O, dziękuję- nie pomyślałem o tym.
    celtic - Patrzyłem na ceny części zamiennych, nie ma tragedii nawet jeśli będzie wymagała małej regeneracji.
    A co do tego urządzonka- to jest to regulator ciśnienia, stosowany np. w ciągnikach Ursus :) Upuszcza ciśnienie przy jego nadmiarze. Zamiast tego dam zwykły zawór bezpieczeństwa.

    0
  • #8 04 Lis 2016 14:56
    vcc
    Poziom 33  

    Tak się przyjrzałem jeszcze raz sprężarce i to chyba HS1151x czy jakoś tak z smarowaniem ciśnieniowym, na korbowodzie będzie panewka zamiast łożyska w wersji z smarowaniem rozbryzgowym, pasował by ją rozkręcić i sprawdzić

    0
  • #9 16 Lis 2016 17:48
    wiesiekmisiek
    Poziom 20  

    Sprężarka to z ciągnika Ursus C-328 i też C-330 popularnej trzydziestki. Daj sobie z nią spokój bo jak nawet ją zreanimujesz to raz będzie rzygać olejem do zbiornika ( po drodze musi być odolejacz popatrz jak to było w ciągniku) a po drugie długo pompuje. Zaworów t.j. ssącego i tłoczącego nie wymienia się bo są wprasowywane ( a tam pewnie kurz jest i nie będą szczelne) kupuje się całą głowicę ( pasuje też od C360) ale daj sobie z tym spokój. Policz wszystko to pewnie około 500 zł w części trzeba dać łącznie z silnikiem, włącznikiem, presostat, manometry . W tej cenie kupisz gotowego chińczyka nawet już 50 litrów a za 700 masz dwutłokowego.

    0
  • #10 16 Lis 2016 20:54
    vcc
    Poziom 33  

    Po pierwsze to radość z tego że zrobiło się sam jest bezcenna a po 2 to ten chińczyk ile popracuje, a jak się ma pojęcie to taka sprężarka drogo nie wyjdzie. Sam zaczynałem od podobnych pierdziawek poprzez HS 19 i 17 aż doszedłem do WANA AW z silnikiem 11kW a obecnie składam WANa K 2 cylindrowego.
    Nie zapomnij o próbie wodnej, dziś zbiornik po gaśnicy przemysłowej ok 110L zalałem wodą i pompowałem do 15 bar aby mieć pewność że nic nie będzie się z nim działo

    0
  • #11 17 Lis 2016 16:02
    wiesiekmisiek
    Poziom 20  

    Mój chińczyk pracuje w uciążliwych warunkach od wiosny do późnej jesieni ( zasila gwoździarki i nie tylko ) dość intensywnie przez 5 lat. Z sprężarkami miałem tez do czynienia i nawet takimi ze złomu. Wyobraź sobie, że na zbiorniku 150 litrowym stawiałem nawet dwie takie sprężarki i do malowania była lipa. Także nawet po reanimacji powyższego modelu będziesz jedynie pompował koła . Powodzenia. A tak na marginesie używałem zbiorników powietrznych z wagonów kolejowych i nawet wspawywałem w nich króćce.

    0
  • #12 17 Lis 2016 16:44
    Pittt
    Poziom 31  

    Też odradzam inwestowanie w ten sprzęt.

    0
  • #13 17 Lis 2016 16:45
    vcc
    Poziom 33  

    @wiesiekmisiek mam sprężarkę na takiej pompie z zbiornikiem 40L i do amatorskiego malowania konstrukcji metalowych jakieś ramki czy stelaże się nadaje. Że wspawa się króćce to nic nowego, ważne aby zrobić próbę wodną bo błędów powietrze nie wybacza

    0
  • #14 19 Lis 2016 15:05
    markutek87
    Poziom 9  

    Dziękuję za podpowiedzi.
    Nie sądzę że kwota 500 zł za regenerację jest adekwatna, skoro zbiornik + pompa kosztowały mnie 50 zł (bo tyle ważyły ;) ). Uszczelki dotnę sobie z arkusza po 9 zł za A4, pasek klinowy to 25(?) zł, silnik mam, koła pasowe też, 3 metry przewodu siłowego z wtyczką to też jakieś grosze, manometry, presostat, zawór bezpieczeństwa to nie wiem czy 100 zł wyjdzie...
    Tak czy inaczej z 300 zł powinno zostać jeszcze na dobre piwo, a za 300 nie kupię nawet chińczyka do pompowania kół...
    No i zdobędę sporo wiedzy przy tej "zabawie", a przede wszystkim to się dla mnie liczy.
    Czy próba wodna może wyglądać tak, że napełnię zbiornik do oporu wodą, osuszę dokładnie żeby było widać wycieki, "dopchnę" do 8 bar z małego marketowego kompresorka, a później do 12 bar CO2 z butli za pomocą reduktora?
    Dziękuję jeszcze raz wszystkim!

    0
  • #15 19 Lis 2016 19:36
    wiesiekmisiek
    Poziom 20  

    Zapomniałęś o cenie głowicy, pierścieni i być może cylindra a na bank jeszcze odpowietrznika komory sprężarki ( tam gdzie wlewa się olej) ale powodzenia życzę.

    0
  • #16 19 Lis 2016 20:19
    vcc
    Poziom 33  

    Jak zalejesz do pełna wodą to później najlepszy agregat z lodówki, sam takim dobijałem do 15 bar bez problemu

    0
  • #17 19 Lis 2016 21:56
    653289
    Użytkownik usunął konto  
  • #18 20 Lis 2016 15:51
    wiesiekmisiek
    Poziom 20  

    Tam zawory są ,, niewymienne,, więc trzeba kupić całą głowicę, pisałem wyżej.

    0
  • #19 20 Lis 2016 20:14
    vcc
    Poziom 33  

    ABAC to jeszcze w miarę pompy, obecne typu 3090 puszczają olej po 2 latach a części do tego w polu szukać a zaworki do dostania w sklepie z częściami do ciągników

    0
  • #20 03 Kwi 2018 19:13
    markutek87
    Poziom 9  

    Witam po długiej przerwie! :)
    Pomysł troszkę odszedł w zapomnienie za sprawą zmian życiowych, ale także ewoluował. Wpadła mi w ręce HS-17, silnik 3,2 kW 3~, butla 40 l. po holenderskim LPG, także mam nadzieję skonstruować coś mocniejszego. Butle połączone dadzą 110 litrów, silnik da radę zakręcić sprężarką do jakichś 2000 obr, co przy dobrym chłodzeniu i smarowaniu da ok 230 l/min na ssaniu przy 8 barach. Aż tyle nie potrzebuję, więc pewnie obroty będą niższe.
    Jak na razie to:
    Co do sprężarki - cylinder oddany do honowania, zamówione pierścienie i uszczelki, kombinuję ze smarowaniem ciśnieniowym lub przeróbką na rozbryzgowe (nie wiem tylko jakie obroty max dla rozbryzgowego są bezpieczne). Kupuję też wszystkie sprężarki które zobaczę na zaprzyjaźnionym złomie, mam już 2 X HS11, 2 X HS19 także rozwój kompresoromanii przede mną.
    Co do silnika - rozebrany, wymiana kostki przyłączeniowej, puszki na kostkę, spawanie łap bo nie miał, może malowanie i wymiana łożysk.
    Co do butli - duża czeka na próbę wodną jak się ociepli, ta po LPG na redukcje gwintów (dla zainteresowanych: w butli LPG z płytą armaturową - tzw. holenderska - stosowane są gwinty NPT, można kupić przejściówki)
    No i gromadzę powoli aparaturę kontrolno-pomiarową, przy okazji czytając "Nowe życie kompresora olejowego" - widzę że kolega vcc dużo (i przede wszystkim kompetentnie)się w nim udziela, nie ukrywam że liczę na pomoc w przypadku niejasności :)
    Kompresor raczej będzie stacjonarny, z aparaturą możliwie blisko ścian warsztaciku, docelowo może dołączę jakieś butle dla pojemności, albo z większym silnikiem jeszcze jedną sprężarkę... Kto wie, czas pokaże ;)
    Pozdrawiam!

    0
  • #21 04 Kwi 2018 08:08
    vcc
    Poziom 33  

    Szkoda twojego czasu i chęci, przy 2000obr zagotujesz tą sprężarkę, nie lepiej coś na 2 tłoki i wolniej? ostatnio złożyłem sprężarkę westinghouse, tylko uszczelki i uszczelniacze zmieniłem

    Hs-11 - Renowacja kompresora

    Pracuje na ok 1450obr i dmucha prawie 300L z silnikiem 2.2kW, taką samą wydajność będzie miał ikarus. Wał na łożyskach wiec tylko zalać olejem, odpowietrzenie i pracować. HS 17/19 to do doraźnych prac a nie żeby chodziła ciągle chyba że smarowanie wymuszone i dobry wentylator.
    Ogólnie żeby tu nie robić śmietniku przenieś się do tamtego tematu typowo o kompresorach.

    0
  • #22 04 Kwi 2018 17:05
    markutek87
    Poziom 9  

    OK, zamykam w takim razie ten wątek, w razie pytań będę pisał w tamtym wątku :)
    Jak skończę zabawkę (o ile skończę) to się pochwalę!
    Pozdrawiam!

    0