Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik dwubiegowy, trójfazowy - Jak wysterować?

szkapa145 02 Lis 2016 19:32 1134 10
  • #1 02 Lis 2016 19:32
    szkapa145
    Poziom 8  

    Witam, nie mogę sobie poradzić z wysterowaniem silnika dwubiegowego, trójfazowego. W puszce silnika mam wyprowadzenia uzwojeń A1 B1 C1 to pierwszy bieg, A2 B2 C2 drugi bieg, poza zmianą biegów silnik ma zmieniać kierunek obrotów. Do dyspozycji mam włącznik z dwoma zaciskami, gdzie po pierwszym naciśnięciu pojawia się napięcie na jednym zacisku, a po mocniejszym dociśnięciu pojawia się napięcie na pierwszym i drugim zacisku.
    Wysterować go muszę za pomocą 3 styczników(każdy stycznik ma parę zacisków NC) i jednej nakładki ze stykami pomocniczymi[2x NO, 2x NC (nie jest widoczna na zdjęciu, tak jak trzeci stycznik)]. Znalazłem schemat ( tak wydaje mi się, że powinienem się nim kierować).

    0 10
  • Pomocny post
    #2 02 Lis 2016 20:48
    sim_
    Poziom 18  

    Witam.
    Wpisz w wyszukiwarkę : "Układ Dahlandera 2 uzwojenia, 2 kierunki, 2 prędkości".

    Pozdrawiam Janek.

    0
  • Pomocny post
    #3 02 Lis 2016 20:55
    danielkk
    Poziom 31  

    Ale kolega musi to wysterować za pomocą trzech styczników, a w układzie który kolega wyżej podał jak dobrze widzę jest ich 5.


    Stycznik 1 prawo potrzebne 3NO
    Stycznik 2 leweo potrzebne 3NO
    Stycznik 3 drugi bieg (wspolny dla 2 kierunkow) potrzeba 2NO i 2NC


    C1 i C2 na silniku trzeba polaczyc to bedzie 3 faza wspolna.

    Trzeba zmostkowac styczniki jak na rysunku, nastepnie 3 faza bedzie podana na silnik caly czas a 1 faza i 2 faza musza isc na stycznik z zestykami 2NO i 2NC zestyki NC bedzie pierwszy bieg a zestyki NO bedzie to drugi bieg. Kaseta sterujaca dziala dobrze np zalaczasz prawo i silnik sie kreci na 1 biegu dociskasz i zalacza sie stycznik 3 od drugiego biegu. Analogicznie zmiana kierunku dziala

    Silnik dwubiegowy, trójfazowy - Jak wysterować?BFA-nawrot...emat-1.jpg Download (14.62 kB)

    0
  • #4 02 Lis 2016 21:38
    szkapa145
    Poziom 8  

    Zgadza się, stycznikow w sumie jest 5, ale dwa sa zarezerwowane dla drugiego silnika i obrotów lewo/prawo. W ukladzie Dhalandera potrzeba 4 stycznikow(chyba). Znajomy podpowiedział jak to rozwiązać, z wyjscia stycznikow które sterują obrotami połączyć równolegle na trzeci stycznik ktory zajmie się zmianą biegów. Przez styki NC, przepuścić wolne obroty (2 na stykach pomocniczych i jeden na styczniku) a na szybsze obroty wykorzystać sam stycznik, napięcie na cewke trzeciego stycznika bedzie podane w momencie mocniejszego wciśnięcia przycisku, wydaje mi się to poprawne, ale poczekam na komentarz kolegów

    0
  • Pomocny post
    #5 02 Lis 2016 21:42
    Mirek99
    Poziom 22  

    Z tego schematu który jest na 3 fotce wynika że jest tam jeden silnik dwubiegowy ze zmiana kierunku oraz dwa silniki tylko zmiana kierunku . To wszystko masz na schemacie .Nie wiem czy na fotce pierwszej ( kaseta sterująca - chyba ) jest składnikiem tego sterowania ? Na trzech stycznikach tego nie zrobisz.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Podaj moc tych silników .Styki pomocnicze nie są tak wytrzymałe jak styki główne.

    0
  • #6 02 Lis 2016 21:46
    szkapa145
    Poziom 8  

    @Mirek Kaseta sterująca jest składnikiem sterowania, mocy silnika nie podam bo tabliczka jest zarysowana na amen.
    @Daniel Dzięki za pomoc tak to właśnie rozwiążę, dwa dni się męczyłem zamiast napisać na forum, albo zapytać strasznego kolegi.
    Dziękuję za pomoc.

    0
  • #7 02 Lis 2016 21:56
    danielkk
    Poziom 31  

    Pamietaj zeby dobrac zabezpieczenie przeciazeniowe do silnika. Co to za wciagarka??

    0
  • Pomocny post
    #8 02 Lis 2016 21:58
    sim_
    Poziom 18  

    danielkk napisał:
    Ale kolega musi to wysterować za pomocą trzech styczników, a w układzie który kolega wyżej podał jak dobrze widzę jest ich 5.


    Witam. 5 styczników występuje w układzie gwiazda - podwójna gwiazda. W układzie z 2 uzwojeniami występują 4 styczniki. Zamiast 2 do zmiany prędkości można zastosować jeden tak jak na "rosyjskim" schemacie, co opisał kolega danielkk. Pozdrawiam Janek.

    0
  • #9 02 Lis 2016 22:07
    szkapa145
    Poziom 8  

    Zabezpieczenie oczywiście zostanie dobrane, co to za wciągarka to sam nie wiem, silniki wyglądają na wyciągnięte z pokrzyw więc jak to będzie działać nie mam pojęcia, jeszcze raz dziękuję kolegom za pomoc.

    0
  • #10 03 Lis 2016 22:27
    sim_
    Poziom 18  

    szkapa145 napisał:
    Zabezpieczenie oczywiście zostanie dobrane,

    Witam. Powinieneś dobrać dwa "termiki" (zabezpieczenia przeciążeniowe), jeden dla niskich obrotów a drugi dla wysokich. Są to dwa różne uzwojenia i mają różne prądy pracy. Natomiast zabezpieczenie zwarciowe dobierasz do parametrów rozruchu (parametrów silnika). Pozdrawiam Janek.

    0
  • #11 04 Lis 2016 18:26
    szkapa145
    Poziom 8  

    @Janek
    Mam jakiś program który dopiera zabezpieczenia do mocy silnika, ale za "termik" trzeba zapłacić, a szef zakładu który obsługuję broni się przed niepotrzebnymi wydatkami. Tak więc podejrzewam, że za jakiś czas znów tam zawitam i zobaczę jak się sprawy mają. Jeszcze raz dziękuję wszystkim za zaangażowanie w pomoc młodemu elektrykowi. :D

    0