Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Skoda fabia 1,9 SDI - dziwne zachowanie skrzyni biegów... może sprzęgła (?)

03 Lis 2016 10:40 1020 7
  • Poziom 16  
    Po wrzuceniu biegu (od 2 w górę) i przy delikatnym (chociaż nie ma tu reguły) wciskaniu gazu, silnik mocno zwiększa obroty, ale mocy nie przybywa. Zmniejszenie gazu powoduje zmniejszenie obrotów i pracę adekwatną do stopnia wciśnięcia gazu. Ponowne dodanie gazu powoduje ponowne nieadekwatne zwiększenie obrotów (nawet do 4000) i brak adekwatnej mocy.

    Generalnie silnik się zachowuje tak, jakby kierowca po wrzuceniu biegu i dodaniu gazu jednocześnie wcisnął sprzęgło.

    Co ciekawe, po jakimś czasie ta losowa niedogodność mija. I nie ma znaczenia, czy silnik jest rozgrzany, czy nie. Bywa też, że auto przejedzie 200-250km bez tego objawu.

    Co to może być lub co się tu "święci" ? Ma ktoś jakieś sugestie ? Co zdiagnozować ?

    W silniku jak do tej pory (250 tys.) nic nie było robione (poza drobnymi naprawami typowo eksploatacyjnymi).
  • Poziom 28  
    To objawy ślizgania się sprzęgła. Spójrz na łączenie się silnika i skrzyni biegów czy nie jest zaolejone ? Po za tym czy pedał sprzęgła pracuje prawidłowo, z poprzednią do wcześniej potrzebną siłą aby go wcisnąć ( zapowietrzenie układu), czy biegi dają się przełączać łatwo, bez zgrzytów ? Także czy pedał sprzęgła po zmianie biegu prawidłowo wraca do góry na swoje miejsce ( przycieranie się pompki sprzęgłowej lub siłownika) ? To takie najłatwiejsze do zdiagnozowania przyczyny.
  • Moderator Samochody
    A co tu diagnozować? Zaciągnij ręczny, wrzuć 2 bieg i próbuj ruszyć - jeśli auto zgaśnie, bądź będzie próbowało ruszyć, to dobrze, jeśli natomiast po puszczeniu sprzęgła nie zgaśnie i nie ruszy z miejsca, to tarcza sprzęgłowa zakończyła żywot. Zresztą po 250 tysiącach to i tak z urzędu sprzęgło do wymiany.
  • Poziom 16  
    Czy przy takiej naprawie sprzęgła wymienia się tylko zużytą tarczę sprzęgła, czy przy okazji (albo profilaktycznie przy okazji) jeszcze jakieś podzespoły/części zestawu (jak np. całkiem sprawą pompę wody przy wymianie paska rozrządu) ?
  • Poziom 28  
    To się okaże po demontażu i weryfikacji elementów. Najlepiej byłoby wymienić komplet. Ale te koszty....
  • Poziom 16  
    Jeśli trzeba wymienić zestaw, wymienię zestaw. To nie jest problem kosztów (choć trochę pewnie też... wiadomo). Pytanie, czy jest sens wymieniać cały zestaw sprzęgła jeśli pozostałe elementy zestawu są OK i nie są wyeksploatowane ? Nie wiem. Nie znam się.
    Chodzi przede wszystkim o zdrowy rozsądek (obok świętego spokoju i niezawodności). Bo może warto ?

    Samochód leciwy, ale zakładam, że oszczędzi żonie kłopotów i zmartwień w eksploatacji przez kolejne 250 tys. Jest duża szansa.
  • Poziom 16  
    Sprzęgło było zużyte. Zaczęły ścierać się już nity. Wymieniłem komplet (+ uszczelniacze) na montowane w Skodzie na pierwszy montaż sprzęgło Luk'a. Jest OK.