Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

INPROEL-30 - ustawianie ekonomiczne

05 Lis 2016 19:18 951 23
  • Poziom 3  
    Witam-mam termostat pokojowy RTS 007 i programator czasowy ZPD GN 30 PLUS 3000 W i nie wiem jak to nastawić ekonomicznie żeby mało prądu brał.Ustawiam go na 2 godz grzania potem dmucha 4 godz i tak od nowa w takim cyklu pokrętło na piecu jest do oporu w prawo,temperatura na termostacie pokojowym 20 stopni [więcej nie trzeba] pomieszczenie jest 6x6,jak prawidłowo go ustawić.
  • Poziom 3  
    Czy lepsza jest opcja ustawienia na grzanie non stop i regulowanie termostatem pokojowym.
  • Poziom 11  
    Dzień dobry
    Czy posiadasz dwie taryfy energetyczne?
  • Poziom 3  
    Tak - nocna 23-5 rano.
  • Poziom 11  
    To korzystaj z dobrodziejstw tańszej taryfy.
    Załadunek pieca ustaw na 23-5
  • Poziom 3  
    A jak będzie non stop włączony a sterowany tylko termostatem pokojowym np. na 20 stopni to powinne grzałki się wyłączać jak nagrzeje 20.ustawienie 23-5 nie zda egzaminu bo w południe dmucha już zimnym.
  • Poziom 37  
    Emi53 napisał:
    Tak - nocna 23-5 rano.

    Coś mi nie pasuje, bo to tylko 6h, a w taryfie G12as to masz 8h 22-6, a w G12 zwykle jest to 8h w nocy + 2h popołudniu, czyli razem 10h taniego prądu.

    U mnie taryfie G12 nocny prąd jest tańszy od dziennego o 2,34x.
    Inaczej mówiąc 1h dziennego grzania będzie kosztowała tyle samo co 2,34h nocnego grzania, więc jest to dość duża różnica.

    Ideą pieców akumulacyjnych jest to, że pobierają one energię i gromadzą ją w godzinach obowiązywania taniego prądu, czyli zwykle w nocy i w ciągu dodatkowych 2h popołudniu i potem zgromadzoną energię oddają w ciągu obowiązywania drogiego prądu przez resztę doby.

    Jeśli miałeś mechanizm 2h ładowania + 4h oddawania to razem cykl trwał 6h, co oznacza, że w ciągu doby masz ich 4, czyli grzejnik grzeje 8h w ciągu doby.
    W takim układzie można założyć, że co najmniej połowa zużytej energii pochodzi z godzin dziennych, gdzie koszty są 2,34x większe.
    Ustal dokładne godziny obowiązywania taniego prądu w Twoim lokalu i włączaj grzałki tylko i wyłącznie w czasie obowiązywania taniego prądu to będziesz miał niższe rachunki.
    Potem tylko jest kwestia ustalenia jak bardzo trzeba ładować piec akumulacyjny, bo od tego zależy na jak długo starczy Ci ciepła na pozostałą część doby.
    Generalnie można przyjąć, że przy mrozach na maksa, a przy okresach przejściowych na moc pośrednią.

    Inproel Active 30 ma moc 3kW, czyli zakładając maksymalny czas grzania 10h dziennie to zgromadzi on maksymalnie 10hx3kW = 30kWh energii, która ma starczyć na całą dobę, czyli pełne 24h.
    30kWh/24h = 1,25kW, czyli Twój piec akumulacyjny przy pracy na maksa i grzaniu przez 10h to odpowiednik grzejnika 1250W, który będzie pracował 24h bez przerwy.

    Emi53 napisał:
    A jak będzie non stop włączony a sterowany tylko termostatem pokojowym np. na 20 stopni to powinne grzałki się wyłączać jak nagrzeje 20

    Grzałki w końcu się wyłączają ale o ile wiem to dopiero po załadowaniu pieca, więc wiele zależy od ustawionego poziomu tego ładowania.
    Problem, w tym, że jeśli grzałki chodzą w dzień w czasie drogiego prądu to przepłacasz.
    Zamiast kupować piec akumulacyjny trzeba było kupić zwykły grzejnik.
    A skoro masz piec akumulacyjny to wykorzystaj jego zalety.
    Emi53 napisał:
    ustawienie 23-5 nie zda egzaminu bo w południe dmucha już zimnym.

    Jak pisałem 6h to za mało, bo w G12 masz 10h w ciągu doby z tanim prądem.
    U mnie jest to 8h w nocy 22-6 albo 23-7 i dodatkowo 2h popołudniu 13-15 albo 14-16 albo 15-17. Godziny wybiera Zakład Energetyczny, także ja jako klient nie mam na to wpływu.
    Jak ustalisz dokładny czas to zyskasz dodatkowe 4h grzania.
    Jeśli pomimo grzania przez pełne 10h nadal będzie Ci wiało chłodem to wniosek będzie tylko jeden - masz za słaby piec na swoje realne potrzeby. Wtedy będziesz musiał dogrzewać drogim prądem.
    Ale póki co ustal dokładne godziny taniego prądu w Twoje taryfie i grzej tylko w tych godzinach. Zsynchronizuj sobie czasy załączania i wyłączania na programatorze czasowym pieca z rzeczywistym czasem załączania taniego prądu na liczniku energii elektrycznej.
  • Poziom 11  
    Niewiem jak jest u was ale u nas najczęściej 22-6 i 13-15 To jest taryfa grzewcza
    Być może masz zamały pięć do powierzchni którą chcesz ogrzać
    Zp-01 nie ma?

    Dodano po 1 [minuty]:

    BUCKS ma rację świetnie ci to wyliczył
  • Poziom 37  
    Emi53 napisał:
    Witam-mam termostat pokojowy RTS 007 i programator czasowy ZPD GN 30 PLUS 3000 W i nie wiem jak to nastawić ekonomicznie żeby mało prądu brał.Ustawiam go na 2 godz grzania potem dmucha 4 godz i tak od nowa w takim cyklu pokrętło na piecu jest do oporu w prawo,temperatura na termostacie pokojowym 20 stopni [więcej nie trzeba] pomieszczenie jest 6x6,jak prawidłowo go ustawić.

    Nigdy nie miałem pieca akumulacyjnego ale ja to widzę tak.

    Pokrętło na piecu masz na ustawione na maksa, czyli grzeje maksymalną mocą i tak najlepiej zostaw.
    Programatorem czasowym możesz regulować czasy załączania grzałek i ładowania pieca energią, aby korzystać tylko z taniego prądu.
    Jak pisałem wcześniej ustal godziny obowiązywania takiego prądu i tak samo ustaw przedziały czasowe w tym programatorze.
    Termostat pokojowy odpowiedzialny jest utrzymywanie ustawionej temperatury w pokoju, a tym samym odpowiada za szybkość rozładowania pieca, czyli za szybkość oddawania zgromadzonej energii cieplnej, jak masz 20 stopni to jest optimum i nie ma co tego skręcać, chyba, że w rzeczywistości na innym termometrze masz więcej niż 20, bo regulatory czasem pokazują temperatury z czapy wzięte i wymagają korekty temperatury.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Aha, jeśli pomieszczenie ma faktycznie 6x6 metrów to daje to 36m2.
    Maksymalnie z tego pieca przy 10h grzaniu wyciągamy odpowiednik 1250W grzany nonstop.
    Licząc dalej 1250W/36 = 34,72W/m2.
    Nowoczesne budynki według obecnych norm wymagają maksymalnie ok. 50W/m2 dla mrozów -20 stopni.
    Wynika z tego, że taki piec nie starczy na mróz -20 nawet w budynku najnowszym.
    Jeśli masz stary budynek to pogarsza to tylko sytuację.
    Wtedy może okazać się, że Twój piec nie da rady nawet przy 0 stopni na zewnątrz, co może oznaczać konieczność dogrzewania w czasie drogiego prądu i rachunki szybują w górę.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Przyjmując 50W/m2 to dla Twojego metrażu mamy:
    50W x 36m2 = 1800W
    1800W x 24h = 43,2kWh, czyli tyle energii powinien wytworzyć piec w ciągu doby.

    Zakładającą, że w taryfie G12 maksymalnie możemy grzać przez 10h to mamy:
    43,2kWh/10h = 4,32kW
    Przy takim założeniu to ja bym kupił sobie piec Inproel Active 50, czyli model 5kW i wtedy miałbym gwarancję grzania wyłącznie tanim prądem, bez konieczności dogrzewania w ciągu dnia drogim prądem.

    Jeśli faktyczne zapotrzebowanie na energię masz większe to automatycznie proporcjonalnie rośnie wymagana moc pieca akumulacyjnego.
  • Poziom 3  
    Bardzo dziękuję za wykład,jutro sprawdzę godziny nocne taryfy.jest to budynek stary ale ocieplony i ogrzewanie tego pomieszczenia jest możliwe tylko elektrycznie.
  • Poziom 11  
    3kw jest do 20m2
    Piec 4kw i większy wymaga już zasilania 3fazowego
    Pokrętło na piecu to regulator załadunku
    Piec przyjmie tyle ciepła do kamieni ile masz ustawione pokrętło od 0% do 100%
    Grzałki zawsze włączają się z pełną mocą na maxa
    I ładują do nastaw pokrętła
    Jeżeli masz za mały piec i nie chcesz kupować innego lub masz za mało mocy przylaczeniowej to zmniejsz powierzchnię.
    Czyli odetnij pomieszczenia od grzania
    Zamknij drzwi odetnij kotarą, uszczelnij okna

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jak coś pisz śmiało jestem serwisantem inproela
  • Poziom 37  
    uzurpator napisał:
    3kw jest do 20m2

    Te przeliczniki to dla mnie tylko mącenie ludziom w głowach.
    Wszystko zależy od przyjętego zapotrzebowania na m2.
    Dlatego lepiej z kalkulatorem policzyć to widać jak na dłoni co to potrafi ;)

    Zakładając 10h grzania, czyli taryfę G12 to mamy:
    1250W/20m2 = 62,5W/m2

    Ale uwzględniając nową taryfę G12as, gdzie mamy tylko 8h taniego prądu to wydajność spada i wtedy ten sam piec akumulacyjny 3kW to odpowiednik grzejnika 1kW pracującego nonstop.
    1000W/62,5W = 16m2.
    Jeśli uwzględnimy, że starczy na 20m2 to wychodzi wtedy 50W/m2, czyli będzie pasował ale do najnowszych budynków, ale nie do starych.

    uzurpator napisał:
    Pokrętło na piecu to regulator załadunku[...]
    Grzałki zawsze włączają się z pełną mocą na maxa

    Cenna informacja. Sądziłem, że pokrętło załadunku ma również jakiś wpływ na moc. Widziałem jakieś piece, które wg danych technicznych miały opcję wyboru mocy jak kojarzę 75-100%.

    Emi53 napisał:
    jest to budynek stary ale ocieplony

    Trudno mi szacować faktyczne zapotrzebowanie na ciepło w Twoim budynku.
    Jednak pomimo ocieplenia starego budynku to dla mnie obecne 34,72W/m2 to zdecydowanie za mało.
    Jak pisałem wcześniej u Ciebie widziałbym model 5kW.
    5kW x 10h = 50kWh / 24h = 2,08kW / 36m2 = 57,87W/m2
    Dopiero owe niemal 58W/m2 uznałbym u Ciebie jako optymalne i bezpieczne.

    Przy dużych pomieszczeniach zaleca się używać 2 piece, aby ciepło rozchodziło się równomiernie.
    Więc jeśli masz miejsce i możliwości techniczne to zamiast wymieniać piec na większy można dokupić drugi taki sam 3kW albo model słabszy 2kW.
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Ja jestem praktykiem
    3kw do 20mkw się sprawdza chyba że lokal naprawdę zimny. Np. Parter oficyny nie ocieplony, ciągnie od piwnicy, okna nieszczelne stare
    Zawsze lepiej mieć zapas mocy niż na styk
    Oczywiście zgadzam się 2 piece lepiej rozorowadzą ciepło niż jeden

    Dodano po 2 [minuty]:

    Na inproel.eu są jakieś tabelki do wyliczania zapotrzebowania na moc bodaj że dla dwóch rodzajów lokali cieplejsze i zmniejszenie.
    Mogę się mylić pisze z pamięci.
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    uzurpator napisał:
    Ja jestem praktykiem
    3kw do 20mkw się sprawdza chyba że lokal naprawdę zimny.

    Tylko praktyka bywa różna.
    Piec 3kW sprawdzi się do każdego lokalu, który potrzebuje 62,5W/m2.
    Dobierając moc przyjmuje się w teorii zapotrzebowanie na ciepło przy mrozach ok.-20.
    Jeśli dany lokal potrzebuje przy mrozie 62,5W/m2 to taki piec będzie odpowiedni do mrozu -20.
    Jeśli będziemy ogrzewali lokal wymagający 125W/m2 dla mrozu -20 to ten sam piec starczy nam tylko do temperatury 0 stopni, a dalej trzeba będzie dogrzewać drogim prądem.

    W praktyce piec 3kW starczy dla pokoju 30m2 wymagającego 100W/m2, tylko różnica polega na tym, że będzie musiał mieć włączone grzałki przez 24h, czyli 10h będzie tanio ale 14h będzie mega drogo i pójdziemy z torbami.
    Ponieważ aktualnie nie mamy mrozów -20 to mamy większą rezerwę ale nie wpływa to na wysokość obliczeniowego zapotrzebowania budynku na energię cieplną.
    Ja wolę mieć pewność, że będzie ciepło i ekonomicznie bez względu na temperaturę niż kupić za słaby piec i potem ponosić wyższe koszty eksploatacyjne.

    @Emi53
    Emi53 napisał:
    ustawienie 23-5 nie zda egzaminu bo w południe dmucha już zimnym.

    Wcześniej wspomniałaś, że piec ma zaprogramowane cykle 2h grzania + 4h rozładowania, co średnio daje ok. 8h grzania w ciągu doby.
    Z kolei 23-5 to okres 6h i z tego co piszesz to ładowanie pieca przez 6h starczyło tylko na ogrzewanie do ok. godziny 12, czyli na nieco powyżej pół doby (13h 23-12).
    Wynika z tego, że realnie Twój piec musi grzać ok. 11h, aby zaspokoić całodobowe zapotrzebowanie.
    Skoro taniego prądu mamy tylko przez 10h to można powiedzieć, że obecnie przy temperaturach rzędu 0 stopni pracuje on na 100% swoich możliwości. Im będzie niższa temperatura tym będzie gorzej.

    U mnie w taryfie G12 drogi, dzienny prąd kosztuje 0,6166zł/kWh brutto, a tani, nocny 0,2627zł/kWh brutto.
    Zakładając, że Twój piec 3kW musi grzać 10h to pobiera 30kWh energii w ciągu doby.
    30kWh x 0,6166zł = 18,50zł/dobę przy założeniu, że 100% energii pobraliśmy w trakcie drogiego, dziennego prądu.
    30kWh x 0,2627zł = 7,88zł/dobę przy założeniu, że 100% energii pobraliśmy w trakcie taniego, nocnego prądu
    Zakładając zużycie energii 50% w dzień i 50% w nocy to daje to 13,19zł, a wtedy zmiana pracy pieca, aby pełne 10h, czyli 100% energii pochodziło z okresu taniego prądu zapewnia 5,31zł/dziennie oszczędności, czyli ponad 150zł miesięcznie.
    Chyba gra jest warta zachodu :)

    Dodano po 13 [godziny] 35 [minuty]:

    @Emi53
    Dodam jeszcze jedną kwestię.
    Co do kosztów to musisz podstawić ceny obowiązujące u Ciebie.
    U mnie różnica w cenie 1kWh między dniem, a nocą wynosi 0,6166-0,2627 = 0,3539zł brutto.
    Skoro Twój piec ma moc 3kW to w ciągu 1h pobierze 3kWh energii.
    3kWh x 0,3539 = 1,0617zł.
    Inaczej mówiąc za każdą 1h grzania w czasie drogiego prądu zamiast taniego przepłacasz 1,0617zł, co średnio na miesiąc (30 dni) daje 31,851zł.
    Przyjmując, że obecnie piec musi grzać u Ciebie łącznie 11h na dobę to po skorygowaniu godzin pracy, aby 10h było w czasie taniego prądu a tylko 1h w czasie drogiego to będziesz marnować średnio 31zł/mc.
    Jeśli okaże się, że w praktyce piec musi grzać więcej i wzrośnie udział drogich godzin to odpowiednio wzrastają koszty.
    Dzięki temu możesz oszacować na ile opłacalna będzie wymiana pieca na większy, czy zakup drugiego itp.
    Generalnie widać, że ważny jest trafny dobór mocy pieca przy pierwszym zakupie, bo późniejsze modyfikacje oznaczają spore koszty i problemy techniczne.
  • Poziom 3  
    Nocna taryfa to - 22-6 godz i 13-15godz i tak ustawię na razie,zobaczę jaki będzie efekt,dam znać jakie będzie grzanie.
  • Poziom 19  
    Na efekt musisz zaczekać 1 dobę. Ustaw pokrętło na 3/4 skali termostat w pokoju wyłącz. Daj piecu się naładować.następnego dnia ustaw termostat w pokoju na żądaną temp. i zobacz czy wystarczy te 3/4 pokrętła na piecu aby ją utrzymać. Jeśli nie podkrec jeszcze trochę. Rezultaty zobaczysz następnego dnia. Piec powinien mieć dostęp do prądu tylko w taniej taryfie także w ciągu okienka dziennego.
  • Poziom 37  
    manitou napisał:
    Na efekt musisz zaczekać 1 dobę

    To się zgadza, bo piec najpierw ładuje, a potem oddaje energię, czyli po zmianie ustawień trzeba poczekać, aż piec zużyje energię z wcześniejszego ładowania.

    manitou napisał:
    Ustaw pokrętło na 3/4 skali

    Moim zdaniem ustawianie teraz na 3/4 nie ma sensu.
    Skoro wcześniejszy test ładowania w godzinach 23-5 skutkował, że ciepło było tylko do ok. południa, czyli łącznie 6h ładowania starczało na 13h rozładowania, daje to proporcje 2,166.
    Uwzględniając maksymalnie 10h taniego ładowania to piec starczy maksymalnie na 21,5h grzania, więc brakuje nam 2,5h, czyli 1h ładowania w godzinach drogiego prądu.
    Oczywiście znaczenie ma temperatura na zewnątrz, a nie mam informacji przy jakich temperaturach był spełniony powyższy warunek.

    Nadchodzą kilkudniowe nocne mrozy rzędu -10, więc będzie to dobry test i pokaże ile drogich godzin trzeba będzie wykorzystać, aby było ciepło pomimo ustawienia ładowania na 100%.
    Jeśli poziom ładowania ustawiony na 100% i zaprogramowane 10h taniego grzania zapewni całodobowe ciepło to potem można robić testy z mniejszym poziomem ładowania.
  • Poziom 37  
    W normalnych okolicznościach jest tak jak napisałeś, że poziom ładowania zależy od temperatury zewnętrznej, aby zużywać optymalne ilości energii mniej więcej tyle ile w rzeczywistości potrzebujemy.
    Jeśli piec jest dopasowany do mrozów -20 to wtedy pojemność:
    - 100% starczy dla -20
    - 75% starczy dla -10
    - 50% starczy dla 0
    - 25% starczy dla +10 stopni na zewnątrz.

    Jeśli z jakiegoś powodu nie możemy lub nie chcemy regulować zmianą poziomu ładowania to przy założeniu, że mamy stale ustawione 100% to wymaga to cyklicznej korekty czasu ładowania, czyli zamiast pełnych 10h ustawiamy 7,5h, czy 5h, czy 2,5h w ciągu doby, aby zużycie energii dopasować do realnego zapotrzebowania na energię.

    Najlepiej byłoby mieć regulator pogodowy, który automatycznie steruje poziomem dopuszczalnego ładowania w zależności od temperatury zewnętrznej.

    Ale w przypadku Emi53 wszelkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że ten piec jest za słaby na jej realne potrzeby dlatego ustawianie obecnie poziomu ładowania na 75% uważam za złą poradę.
    Zakładając hipotetycznie, że piec jest za mały i jego 100% pojemności przy 10h ładowaniu pasuje do średniej temperatury zewnętrznej -2 stopnie to łatwo obliczyć, że:
    - 75% pojemności przypadnie na +3,5 stopnia
    - 50% przypadnie na +9 stopni
    - 25% na +14,5 stopni na zewnątrz.
  • Poziom 3  
    Piec ustawiony na nocne taryfy-pokrętło na piecu na maxa-termostat na ścianie 20 stopni-termometr pokojowy pokazuje 18 stopni -piec cały czas dmucha wentylatory się nie wyłączają,zobaczę jutro po nocy czy uzyskam te 20 stopni co jest ustawione na ścianie.[jak dam na ścianie 18 to dmuchawy nie chodzą]Być może więcej nie uzyskam jak te 18 stopni,dzisiaj było -8 a zapowiadają duże mrozy.Dam znać jak to dalej będzie.Czy te wentylatory duż prądu biorą jak cały dzień chodzą i czy wytrzymają zime.
  • Poziom 11  
    Jedziesz na styk z tym bilansem.
    Co będzie jak zrobi się - 20 za oknem?.
    Regolator pogodowy do byle co w tym systemie.
  • Poziom 37  
    Emi53 napisał:
    termostat na ścianie 20 stopni-termometr pokojowy pokazuje 18 stopni

    termometry na regulatorach pokojowych mogą błędnie pokazywać temperaturę.
    W ustawieniach powinna być opcja korekty temperatury, aby jego wskazania były zgodne z rzeczywistością.
    Pod warunkiem, że ten dodatkowy zewnętrzny termometr jest godny zaufania.
    I najważniejsze termometr dodatkowy powinien być obok termostatu, bo temperatura w pokoju może być zmienna w zależności od miejsca, więc porównując pomiary trzeba zachować to samo miejsce.

    Emi53 napisał:
    piec cały czas dmucha wentylatory się nie wyłączają

    dla mnie to sygnał, że Twój piec grzeje niemal na granicy swoich możliwości i nie masz większego zapasu na większe mrozy.

    Emi53 napisał:
    dzisiaj było -8 a zapowiadają duże mrozy

    Piec gromadzi określoną energię w ciągu 10h i oddaje w ciągu 24h. Więc musisz patrzeć jaka była średnia dobowa temperatura, a nie chwilowa najniższa, dlatego chwilowe -8 nic nie znaczy.
    Co innego gdyby -8 było przez całe 24h.

    uzurpator napisał:
    Regolator pogodowy do byle co w tym systemie.

    W przypadki Emi53 regulator pogody jest bez sensu ale przy prawidłowo dobranym piecu to moim zdaniem ma to duży sens.
    Chyba, że w przypadku pieców akumulacyjnych pogodynki to pic na wodę, fotomontaż, bo przy gazowych kotłach kondensacyjnych z dobraną mocą i odpowiednio dobranych grzejnikach ponoć ma to duży sens.

    manitou napisał:
    Masz piec 3kW na jaką powierzchnię i w jakim lokalu?

    Przeczytaj post #1 oraz #6 i #10, bo wygląda, że nie czytałeś tego wątku.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Emi53 napisał:
    Czy te wentylatory duż prądu biorą jak cały dzień chodzą i czy wytrzymają zime.

    Wentylatory są wytrzymałe ale raz do roku warto zrobić czyszczenie takiego wentylatora, bo lubią one zbierać kurze i śmieci latające w powietrzu, co może ograniczać jego wydajność, a w skrajnym wypadku może w końcu unieruchomić taki wentylator.
  • Poziom 11  
    I doprowadzić do awari
    Czyszczenie wentylatora zalecane raz na rok

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nie spotkałem jeszcze awari wentylatora a inne owszem