Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alarm antyporwaniowy BIK629 - Nie działa, jak zlokalizować zepsuty element -FOTO

winio42 06 Nov 2016 14:23 1329 19
Optex
  • #1
    winio42
    Level 19  
    Witam kolegów, mam problem z działaniem tzw. 'alarmu antyporwaniowego'.

    Najpierw napiszę jak to działa(ło):
    Alarm (niefabryczny) został założony w moim Mitsubishi ok. 10 lat temu. Jest to takie małe urządzenie, które nosi się w portfelu/kieszeni, które radiowo komunikuje się z samochodem. Jeśli nie ma tego urządzenia w pobliżu samochodu, a pracuje silnik wydawane jest dźwiękowe ostrzeżenie, a za 10 sekund silnik gaśnie i nie daje się zapalić. Takie zabezpieczenie, jakby ktoś ukradł mi kluczyki z kieszeni, albo podczas stania w korku napadł mnie, wyrzucił z auta i chciał odjechać. W urządzeniu jest tez przycisk, jak się go naciśnie to samochód od razu wykrywa urządzenie (normalnie to chyba komunikaty radiowe są wysyłane co jakiś czas, ale pewności nie mam).

    Budowa urządzenia:
    Rozebrałem urządzenie, w środku jest prosta płytka PCB z elementami o jednej stronie. Jest ona opisana nazwą 'BIK629', niestety wujek Google milczy na ten temat. Składa się głównie z elementów R-C, jednego mikrokontrolera PIC [oznaczone na zdjęciu na CZERWONO] oraz trzech elementów, których nie potrafię zidentyfikować [oznaczone na zdjęciu na NIEBIESKO, dodatkowo ponumerowane].

    Alarm antyporwaniowy BIK629 - Nie działa, jak zlokalizować zepsuty element -FOTO

    Załączam również dokładniejsze zdjęcia 'niezidentyfikowanych' elementów, proszę o pomoc w identyfikacji:

    Element nr 1: podejrzewam tranzystor, nie wiem jaki typ i model

    Alarm antyporwaniowy BIK629 - Nie działa, jak zlokalizować zepsuty element -FOTO

    Elementy nr 2 (podejrzewam tranzystor, nie wiem jaki typ i model)
    i 3 (podejrzewam dławik lub koralik ferrytowy, nie wiem jaki typ i model)

    Alarm antyporwaniowy BIK629 - Nie działa, jak zlokalizować zepsuty element -FOTO


    Proszę o pomoc w diagnozie uszkodzenia. Dodam jeszcze, że:

    * Na płytce zasilania dochodzi do mikrokontrolera (nóżki 1 i 8) oraz mikrokontroler wydaje się sprawny - po wciśnięciu przycisku dioda LED miga przez kilka sekund (w sprawnym urządzeniu świeci się ona tak samo).
    *Oczywiście bateria jest nowa i sprawna :)
    * Drugi taki sam 'pilot' działa poprawnie, więc druga część alarmu - znajdująca się w aucie - działa poprawnie.
    * Nie wiem na jakiej częstotliwości radiowej działa ten układ (ma ktoś jakieś pomysły? może 433MHz?), więc ciężko mi sprawdzić, czy coś nadaje.
    * Przypuszczam, że zdechł jakiś tranzystor generujący sygnał radiowy, ale nie wiem który to i jaki model, a w ciemno nie wymienię.

    pozdrawiam i dziękuję za pomoc.
  • Optex
  • #2
    piotrekwoj1
    Level 40  
    Skoro masz dwa piloty to z naprawą nie powinneś mieć problemu choćby przez porównanie, poczytaj o kodach SMD. E2 to tranzystor w.cz.
  • #3
    winio42
    Level 19  
    Porównałem, są identyczne pod względem budowy. Inne są dwa elementy R-C - jeden opornik podciągający wejście MCLR mikrokontrolera do Vcc i chyba jeden kondensator na zasilaniu.
    Nie chcę wylutowywać elementów z drugiego, bo jak coś popsuję to jutro nie odpalę auta.
    Mówisz, że E2 to tranzystor w. cz. - jakiś konkretny typ, model? Znam kody smd dla elementów R-С, czytałem gdzieś również, że w kodach innych elementów to jest trochę wolna amerykanka, a nie chcę wlutować złego elementu.
    Podsumowując:
    *element 2 to tranzystor w.cz - podaj proszę jaki model (lub jakiś zamiennik) to kupię i wylutuję.
    *co z pozostałymi elementami?

    Żeby nie było, że sam nie szukałem - w różnych katalogach z oznaczeniami elementów (linki znalazłem tu, na forum) pod to samo oznaczenie przypisane są różne elementy, na przykład dla '3B' (element nr 1) w obudowie SOT-23 sprawa wygląda tak:

    Alarm antyporwaniowy BIK629 - Nie działa, jak zlokalizować zepsuty element -FOTO

    Przy czym np. BC856B to tranzystor PNP, a FMMT918 to tranzystor NPN w.cz.
  • Optex
  • #4
    piotrekwoj1
    Level 40  
    To czy to jest npn czy pnp to raczej nie problem sprawdzić choćby po ścieżkach i ich połączeniach. Najpierw to trzeba ustalić co poszło jesteś na 100% pewien że to tranzystory się uszkodziły?
    Masz oscyloskop by to sprawdzić?
  • #5
    winio42
    Level 19  
    Mam oscyloskop z pasmem 50MHz.
    W sumie co jeszcze mogło paść oprócz tranzystorów? Mikrokontroler działa, oporniki mogę pomierzyć, czy mają odpowiednie opory.
  • #6
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    winio42 wrote:
    mam problem z działaniem tzw. 'alarmu antyporwaniowego'

    Skąd wiesz , że uszkodzony jest transponder ?
    Może jest sprawny, tylko "wyskoczył" z pamięci centralki i dlatego nie komunikuje się i nie rozbraja blokady ?

    Bez testera pilotów nie sprawdzisz tego .
  • #7
    winio42
    Level 19  
    Możliwe. Nie mam testera pilotów, więc staram się sprawdzić po kolei wszystkie elementy. R-C wydają się sprawne, mikrokontroler też. Wylutowałem tranzystor '3B' - to 'zwykły' tranzystor pnp.
    Z kolei tranzystor 'E2' wg miernika jest niesprawny (oczywiście mogłem uszkodzić przy demontażu).
    Kupię BSF17A (wg oznaczeń to chyba ten), wymienię i sprawdzę. Jak nie będzie działać to poszukam kogoś z testerem, kto naprawi mi odpłatnie. Montowane to było ok 10 lat temu, nie pamiętam nawet u kogo.
    Czy nie wiedzą koledzy na jakiej częstotliwości typowo działają takie piloty? Mogę spróbować znaleźć odbiornik na nią i sprawdzić na oscyloskopie czy w ogóle coś jest nadawane.

    Sprawdziłem za pomocą oscyloskopu bazę tranzystora w.cz.
    Po wciśnięciu przycisku generowany jest tam jakiś przebieg.
    Jak jutro/pojutrze kupię BSF17A to dam znać.
  • #9
    winio42
    Level 19  
    To idealnie, bo mam akurat odbiornik na taką z jakiegoś Chińskiego modułu :-)

    Dodano po 2 [godziny] 53 [minuty]:

    Update: wlutowałem tranzystor w.cz.
    Pilot nadaje (sprawdzałem oscyloskopem), jednak komunikaty nie są rozpoznawane przez samochód. Nie mam pojęcia dlaczego. Czy tego typu piloty programuje się jakoś jeden od drugiego? Zauważyłem, że jeśli dłużej przytrzymam przycisk dioda LED miga przez 5 sekund (normalnie pali się ciągle przez 3 sekundy). Niestety, nie znalazłem żadnej instrukcji ani manuala do tego typu urządzenia (szukałem: BIK629)
    Czy takie piloty nadają zawsze taki sam kod (mogę nagrać go z odbiornika przez analizator stanów i nadawać z Atmegi)?
  • #10
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    winio42 wrote:
    Czy takie piloty nadają zawsze taki sam kod

    Tester pilotów i sprawdzić.

    Jeżeli pilot został skonstruowany na PIC'u to nie wiadomo według jakiego algorytmu nadaje.
    Kod może być zmienny jednak nie jest to np. Keeloq na HCS30x
  • #11
    winio42
    Level 19  
    Czy zamiast testera pilotów mogę użyć odbiornika 433,92MHz + cyfrowy analizator stanów (z pamięcią)?
    Testowałem w podobny sposób nadawanie na 433MHz w amatorskim projekcie sterowania różnymi urządzeniami w domu na odległość.

    Dziwi mnie tylko że pomimo nadawania samochód nie rozpoznaje sygnału z pilota. Nie wiedzą koledzy jak takie piloty się standardowo programuje? Tam chyba nie ma wyprowadzonych żadnych złącz do tego PICa (zdjęcia), przecież nikt tego nie wylutowuje żeby wgrać soft do procesora?
  • #12
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    winio42 wrote:
    Nie wiedzą koledzy jak takie piloty się standardowo programuje?

    Zamieść w końcu zdjęcie obudowy "transpondera" oraz zdjęcie centralki ze złączem przewodów.
    Może komuś coś się przypomni.
    Poszukaj sobie w sieci sposobu programowania transpondera do podobnego urządzenia, np. KD2006
    w ten sposób zrozumiesz jak programuje się tego typu centralki.
  • #13
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Sprawa prosta , jeśli drugi pilot działa to cały tor odbiorczy w odbiorniku też działa.

    Sprawe by załatwiło przelutowanie scalaka z niedziałającego pilota do działającego.


    Weź podjedź do kogoś niech sprawdzi czy faktycznie nie nadaje ten zepsuty pilot.
    W końcu nie mieszkasz na Madagaskarze.
  • #14
    winio42
    Level 19  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Sprawa prosta , jeśli drugi pilot działa to cały tor odbiorczy w odbiorniku też działa.

    Sprawe by załatwiło przelutowanie scalaka z niedziałającego pilota do działającego.


    Weź podjedź do kogoś niech sprawdzi czy faktycznie nie nadaje ten zepsuty pilot.
    W końcu nie mieszkasz na Madagaskarze.


    Tor odbiorczy w odbiorniku jak najbardziej działa.
    Co do lutowania to niewiele mi da, bo chcę mieć 2 działające :)
    Co do sprawdzenia to dzisiaj jak wróce z pracy podłącze odbiornik 433,92MHz do analizatora stanów po pierwsze zobaczę czy pilot nadaje, a po drugie nagram co jest nadawane z jednego i drugiego pilota.
  • #15
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    winio42 wrote:
    Co do lutowania to niewiele mi da, bo chcę mieć 2 działające


    Kolego nie kozacz bo jesteś cienki w te klocki, jak przelutujesz to się przekonasz czy pilot nie sprawny czy tez centralka nie widzi go.
  • #16
    winio42
    Level 19  
    @Strumien swiadomosc... - kolego, bez agresji, nie kozaczę ani nie mam zamiaru.
    Nie chcę ruszać sprawnego pilota, bo jak go uszkodzę to nie zapalę samochodu.
    Dam znać jak wrócę do domu i sprawdzę odbiornikiem na 433,92MHz

    @CameR - bardzo dziękuję za Twoją pomoc, to na 90% KD2006 bo w google grafika obudowa pilota od KD2006 wygląda jak ta od mojego (wstawię dziś zdjęcie). Dodatkowo znalazłem instrukcję do KD2006 i pilot (dioda LED w zależności od naciścięcia przycisku) zachowuje się tak jak to naisano w instrukcji od KD2006. Nie wiesz gdzie w samochodzie może być schowana centralka?

    Alarm antyporwaniowy BIK629 - Nie działa, jak zlokalizować zepsuty element -FOTO
  • #17
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    winio42 wrote:
    Nie wiesz gdzie w samochodzie może być schowana centralka?

    Nikt nie wie, gdzie zamontował ją instalator.
    Gdyby miejsca montażu były zawsze te same, to montaż alarmu nie miałby żadnego sensu.
    Trzeba rozkręcać "plastiki" i szukać
  • #18
    winio42
    Level 19  
    W sumie mogę posłuchać skąd piszczy i szukać po kabelku.
    Odezwę się co i jak. Co do testów - podłączyłem do oscyloskopu odbiornik 433MHz, oba piloty nadają co ok. 5 sekund jakiś kod.
  • #20
    winio42
    Level 19  
    Update: centralkę zlokalizowałem (po 10 sekundach szukania, na wierzchu pod kierownicą z lewej strony razem z gąszczem wszelakich kabli) - niestety, nie udało mi się nic z nią zrobić. Chociaż piloty wyglądają jak od KD2006 centralka to jakiś szary no-name, dodatkowo wyprowadzenia (układ) niezgodne z KD2006, a co gorsza dwa kable wychodzą ze szpary w obudowie i są chyba przylutowane wewnątrz, więc nie mogę wyjąć centralki i rozebrać na biurku. Dodatkowo, po wypięciu kabli z centralki silnik nie zapala, co wskazuje na przekaźnik normalnie otwarty. W każdym razie wolałem tego nie ruszać żeby nie popsuć i nie unieruchomić samochodu. Zdecydowałem się na rozwiązanie alternatywne - pilot sprawny co 7 sekund nadaje sekwencję przez radio - podpiąłem analizator stanów logicznych (chińska kopia saleae) pod odbiornik 433MHz (ten za 1$ z aliexpress) i nagrałem sygnał. Potem zapisałem cała sekwencję (65 stanów) do tabelki, a następnie napisałem prosty program na Attiny który nadaje przez nadajnik 433MHz (też z Ali, był w komplecie) co 1 sekundę 10 powtórzeń sekwencji.
    Za pierwszym razem odpaliłem auto i zrobiłem kilka honorowych rundek po oblodzonym rondzie :D
    Problem został rozwiązany. Muszę jeszcze zaprojektować jakąś zgrabną płytkę i w coś ją zamknąć. Schemat układu i kod jest tak prostacki, że nie będę się kompromitował wrzucając go na elektrodę (chyba że ktoś chce bo zupełnie nie wie jak się do tego zabrać i ma podobny problem). Wszystkim pomagającym dziękuję za pomoc (zwłaszcza koledze CameR)