Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Renault SCENIC II 2.0 16v - zbyt duże spalanie LPG przy spokojnej jeździe.....

cyprysek 07 Lis 2016 14:52 3726 29
  • #1 07 Lis 2016 14:52
    cyprysek
    Poziom 10  

    Witam !

    Mam od 3 lat chyba duże spalanie LPG.
    Waha się ono na poziomie 10,5-11,5L/100km (LPG).
    Przy bardzo spokojnej jeździe - skrzynia automat.
    Autko ma instalację LPG od nowości czyli 2004r. Montowane przed sprzedażą (w Polsce).
    Jest to: sterownik ELPIGAZ Elisa, wtryskiwacz to MATRIX MJ-XJM, parownik to Emmegas ML ale taki mały, okrągły o średnicy ok.12 cm z jedną śruba regulacyjną.

    Mam do niego program regulacyjny i coś tam ogarniam..... ale nie wszystko.

    Zaciekawiło mnie jakie mam założone dysze na wtryskiwaczach i na "wkrętkach".
    Okazało się, że mam na wtryskiwaczach założone dysze o fi =4mm a na "wkrętkach fi= 3,5mm. !!!!!!
    Silnik mój to 2.0L 16v 136KM w automacie.
    >Czy to nie za duże średnice tych dysz ? !! i stąd spalanie ?

    Pokusiłem się o zmiany:
    1.dałem na wtryskiwaczach dysze 2,5mm i na wkrętkach również 2,5mm
    2.Obserwując na programie ciśnienia pracy na wolnych obrotach widziałem ciśnienie 1.8bar ale zmniejszyłem to na parowniku na 1,2bar (obserwując na programie).
    3.Zrobiłem autokalibrację na ciepłym silniku.

    Mapy okazały się podobne jak wcześniej. Dlaczego ? !

    Jazda jest troszkę inna, jakby płynniejsza.
    . Wskazanie komputerowego zużycia paliwa KIEDYŚ miałem zawsze mniejsze o 3L niż faktyczne (tankuję zawsze do pełna LPG).
    . Dziś jest jakoś inaczej (wskazuje więcej), ale czekam na większy przelot km ,by mieć to jakoś bardziej uśrednione by wiedzieć czy więcej czy mniej spalam.

    > Czy możliwe, że coś przeregulowałem w złą stronę ?
    > Czy nie poszedłem "po oszczędności" dwoma drogami (dysze w dół i ciśnienie w dół) - zamiast tylko jedną metodą ?

    Pozdrawiam

    0 29
  • #2 07 Lis 2016 16:26
    speedy9
    Pomocny dla użytkowników

    Mam takiego Scenica, tyle że w manualu (6 biegów), a instalacja LPG była montowana w warsztacie w 2012r. Instalacja AG Auto-Gaz Centrum.
    Spalanie mam takie same jak Ty, tyle że mój styl jazdy ma raczej niewiele wspólnego ze spokojnym. Raczej używam wysokich obrotów, a schemat jazdy od ruszenia wygląda zwykle tak: 1->2->3 ->6 lub 1->2->3->4->6. Piątki prawie nie używam.
    Jednak auto potrafi mi nawet poniżej 8l gazu spalić (nie na komputerze, a rzeczywiste spalanie) przy spokojnej jeździe. Miałem tak kilka razy jak jechałem trasę z prędkością około 70-80km/h bo był tłok i nie było jak wyprzedzać.
    Jeśli chodzi o spalanie to pokazywane przez komputer wygląda mniej więcej tak:
    100km/h : 10 l/100km
    110: 11l/100
    120: 12 l/100 itd.

    0
  • #3 07 Lis 2016 16:35
    kkknc
    Poziom 42  

    Spalanie nie zminieszysz mniejszymi dyszami. ECU przecież nie pracuje cały czas w OL tylko CL. Więc mniej gazu zuboży mieszankę na co ECU zwiększy czasy wtrysków, tym samym przedłuzysz czasy otwarcia wtrysków gazowych.
    Instalacje ma swoje lata wtryski też mogą wymagać wymiany.

    0
  • #4 07 Lis 2016 16:51
    manta
    Poziom 39  

    Przy tym wieku, przebiegu i parownik i wtryskiwacze do wymiany. Dopiero wtedy można przeprowadzić sensowną regulację instalacji. Do tego stan silnika, układ wn. Rozrząd, filtry...

    0
  • #5 07 Lis 2016 18:42
    sebap
    Poziom 40  

    Parownik do wymiany. Matrix to najszybsza i jedna z lepszych listw na rynku i w życiu nie zmieniał bym na nic innego, ewentualnie można ją wyczyścić. Rozbieranie i czyszczenie jest banalnie proste. Trzeba tylko uważać aby nie uszkodzić blaszki magnetycznej bo jest dość droga. Autokalibracja niewiele daje. Mapę tworzy się podczas jazdy.
    Wkrętki w kolektorze możesz mieć nawet 1 cm i nic to nie zmieni. Te 4 milimetry to pewnie na wylocie z listwy. Jaki jest otwór od środka bo on jest ważny?

    0
  • #6 07 Lis 2016 21:06
    cyprysek
    Poziom 10  

    do "sebap"

    Ten pomiar fi=4mm to na dyszach na wtryskiwaczu - taka średnica.
    Odkręcałem dysze... Aż tak bym nie cudaczył. :)

    Matrix faktycznie jest drogi i chyba dobry.
    Jeżdżę bardzo delikatnie i emerycko.
    Autko ma 205 kkm, więc trzeba się spodziewać różności.... wydatkowych. :)

    Wiem, że regulując trzeba ustanowić jakąś stałą dla odniesień.
    Ja jednak poszedłem dwoma drogami - pewnie źle, ale zawsze mam do czego wrócić.
    Narazie będę jeździł, tak jak zostawiłem, narobię trochę km i porównam.

    Co ciekawe i kiedyś i teraz, po zmianach program podczas jazdy pokazuje, że kalibracja dysz jest właściwa. !!!
    Trochę mnie to zaskoczyło, bo jednak duże zmiany porobiłem.
    Jakby ktoś był chętny pooglądać jakieś screeny, to mogę je tu wstawić.

    hej

    Dodano po 5 [minuty]:

    kkknc napisał:
    Spalanie nie zminieszysz mniejszymi dyszami. ECU przecież nie pracuje cały czas w OL tylko CL. Więc mniej gazu zuboży mieszankę na co ECU zwiększy czasy wtrysków, tym samym przedłuzysz czasy otwarcia wtrysków gazowych.
    Instalacje ma swoje lata wtryski też mogą wymagać wymiany.


    Nie rozumiem Twego nazewnictwa "OL i CL" ..... może jakaś podpowiedź .. :)

    Czuję, że coś w tym jest, bo faktycznie czasy wtrysków LPG podczas jazdy sie powiększyły znacznie. Nawet podczas większego przyspieszania są jakby 2x większe niż dla PB.

    0
  • #7 07 Lis 2016 21:26
    sebap
    Poziom 40  

    Skoro czas się znacznie wydłużył to znaczy, że dysze za małe i tym samym mieszanka za uboga co jest bardzo niezdrowe dla głowicy. Sprawny Matrix ma czas wtrysku bardzo zbliżony do wtrysku benzynowego.

    0
  • #10 07 Lis 2016 22:50
    genek1000
    Poziom 29  

    Strumien swiadomosc... napisał:
    Po drugie czego się spodziewałeś po aerodynamice lodówki i 2 litrowym silniku?
    w dodatku w automacie skonstruowanym w latach 90 ubiegłego wieku :D
    Automat z założenia potrzebuje 20-30% więcej paliwa od skrzyni manualnej.
    Ten samochód przy jeździe na benzynie potrzebuje od 10-14 litrów paliwa na 100 km.

    0
  • #11 07 Lis 2016 23:16
    speedy9
    Pomocny dla użytkowników

    genek1000 napisał:
    Ten samochód przy jeździe na benzynie potrzebuje od 10-14 litrów paliwa na 100 km.

    A skąd takie informacje? Z praktyki? Gazu może tyle potrzebuje. 14l/100 gazu pali mi jak jadę zapakowany bagażami i rodziną z prędkością autostradową.
    Renault SCENIC II 2.0 16v - zbyt duże spalanie LPG przy spokojnej jeździe.....

    1
  • #12 08 Lis 2016 11:03
    cyprysek
    Poziom 10  

    Hmmm...

    Czytam.... analizuję i mam wrażenie, ze myślę.... :)

    Wygląda na to, że jest wiele racji w tym co piszecie u każdy coś konstruktywnego wnosi.

    Wniosek mam taki:
    1. czepiam się, szukam sobie roboty bo autko i tak się niewiele zmieni (spalanie LPG).
    2. pojeżdżę jeszcze trochę by się utwierdzić, że pali więcej
    3. wrócę do starych, grubo-dziurnych dysz (4 na wtryskach i 3,5mm na wkrętkach)
    4. zrobię autokalibrację, zapiszę przejazd po drogach i porównam z tymi przejechanymi dziś. Zobaczę jakie mam czasy wtrysków LPG w stosunku do PB.
    Waszym zdaniem o ile procentowo te czasy mogą się różnić (rozumiem, że LPG większe) ??
    5. i jeszcze zapopytanie: do jakiego skłaniać się ciśnienia po reduktorze (obserwując programem), bo przed zmianami miałem tam nawet 1,7-1,8bar i zmniejszyłem je do 1,2-1,3bar na reduktorze ?

    Co Wy na to ?

    pzdr

    0
  • #13 08 Lis 2016 11:23
    sebap
    Poziom 40  

    Ciśnienie 1-1,2 ustaw. Jak już pisałem, Matrixy to najszybsze listwy na rynku i czas wtrysku powinny mieć tylko nieznacznie większy od wtryskiwaczy PB.
    Po wieku instalacji gazowej wnioskuję, że masz tam mapsensor PS-CC1. Jeśli tak to nawet do autokalibracji używasz dwóch sztuk. Jeśli tak to nie rób autokalibracji tylko ustaw mapy w czasie jazdy.
    Mam praktycznie ten sam silnik w Scenicu RX4 (F4r 744) i spalanie mam w tej chwili około 12 litrów LPG, latem dochodzi litr więcej na klimatyzację a weź pod uwagę, że napęd na 4 koła jednak potrzebuje więcej paliwa.

    0
  • #14 08 Lis 2016 13:04
    cyprysek
    Poziom 10  

    Hej...
    "sebap"

    Hmm... tzn, że niewiele może mi się udać uzyskać lepszego niż miałem ?
    Mam faktycznie PS-CC1.
    Po analizie przebiegów podczas jazdy (czasy wtrysków PB i LP) wychodzi na to, że sprowokowałem zapętlanie.
    W ich fabrycznym opisie (Matrixów) wyczytałem, że zapętlanie mogą uzyskać przy czasach większych niż 40ms... a ja im zaserwowałem ok 80ms w przyspieszeniach... og gupi, gupi... :)
    Muszę to zlikwidować.
    Nie bardzo wiem jednak jak zrobić ustawianie map w czasie jazdy ?
    Używam programu ElpigazN.
    Jak zmienić wartości poszczególnych punktów - wiem ale czym się kierować ustawiając nowe wartości ?

    0
  • Pomocny post
    #15 08 Lis 2016 13:55
    sebap
    Poziom 40  

    Masz 2 sztuki PS-CC1? Bez tego nie zbierzesz map.

    0
  • #16 08 Lis 2016 16:58
    cyprysek
    Poziom 10  

    sebap napisał:
    Masz 2 sztuki PS-CC1? Bez tego nie zbierzesz map.


    hej.... szybki jestem :)

    1. Sprawdziłem ile spalam od ostatniej "regulacji" i okazało się, że palę 15,5L/100km !!!
    2. założyłem spowrotem dysze 4mm na wtryskiwaczu i 4mm na wkrętkach
    3. zmniejszyłem ciśnienie robocze na 0,9bar (wskaz programu) śrubą na parowniku
    4. autokalibracja na 2600obr. Jazda i zapis.
    Okazało się, że czasy PB i LPG zbliżyły się do siebie jeśli PB jest ok.3ms > LPG ok. 4,3ms i w tej PROPORCJI trzyma się na różnych zakresach.

    Po obserwacji zapisów jazdy obserwuję, że przy regulacji parownika na 0,9bar czasem, jak dłużej deptam pedał gazu to ciśnienie mi spada do zera na 0,2sek.

    Wnioskuję, że chyba jest to za niskie ustawienie - podniósłbym go do 1,1bar chyba.
    Inny wniosek to.... zbyt leniwy parownik, może przepona, może sprężynki stare.
    Czy sensownie rozumuję ?
    Co Wy na to ?

    Ad. zapytania o drugi PS-013A... fizycznie mam., ale co bym miał zrobić ?

    0
  • #17 08 Lis 2016 17:10
    sebap
    Poziom 40  

    Co do mapsensora to mając 2 zbierzesz mapy do swojego sterownika ale jeśli ich dotychczas nie ruszałeś to zostawił bym to w spokoju.
    Chociaż robiłeś, całkiem niepotrzebnie, autokalibrację to wypadało by zebrać nowe mapy.
    Parownik raczej do wymiany ale spróbuj tego ustawić na na 1,2. Nie zaszkodzi wyczyścić wtryskiwacze. Niżej manual.

    0
  • #19 08 Lis 2016 18:53
    cyprysek
    Poziom 10  

    Hej...

    Podniosłem ciśnienie na parowniku na 1-1,1bar i.... narazie "dałem sobie siana" :)

    Nie wiem ile pali PB, bo nigdy nie sprawdzałem. Ale napewno "drogo" :) :)
    To potrwa bo musiałbym trochę pojeździć na PB. Kiedyś to zrobię.


    do "Strumien swiadomosci..."

    to literówka... czy... Co nazywasz "topikiem" domyślam się, że mówisz o parowniku ?

    Pozdrawiam

    0
  • #20 08 Lis 2016 19:04
    sebap
    Poziom 40  

    To nie literówka. Kolega @Strumien swiadomosci swia ma na myśli cały temat.

    0
  • #21 09 Lis 2016 17:45
    psooya
    Poziom 37  

    Panowie kurcze! Jedziesz do warsztatu autogazu co sprawdzi szczelność elektronicznym testerem, wrzuci AFR w wydech i go sprawdzi i wyreguluje w OL, skoryguje CL po twoich zabawach i bedzie na bank tyle palić ile ma. Koniec tematu.
    Co do MX-XJM super sprawa i mega syf. Czemu ktoś zapyta. A no temu, że są mega szybkie, mega wytrzymałe do puki nie poleją a każde mycie ich niestety grozi polaniem i to w trybie "na wczoraj" oraz są mega małe i wymagają długich wężyków i dla mnie po prostu przez to odpadają. W ich miejsce wstawiam albo HS211 albo barracude. Te drugie częściej ze względu na super adaptery na wąż 12mm. Wadą ich jest to, że niestety przylewają przy przełączeniu.
    Jak ktoś zapyta w czym przeszkadza długi wężyk od wtrysku do kolektora to lepiej niech nie gazuje aut i się za to nie zabiera.
    Pozdrawiam

    0
  • #22 10 Lis 2016 10:56
    cyprysek
    Poziom 10  

    Panowie, wkurzyłem się, a nie chciałem !

    Z całym szacunkiem do Waszej wiedzy....

    Wydawało mi się zawsze,że forum jest po to, by się czegoś mądrego dowiedzieć.
    Jednak odsyłanie do "fachowców" i serwisów zdaje się, że nie jest tu celem samym w sobie.
    Jedynym uzasadnieniem chyba jest to, że sami taki warsztat posiadacie... Tu rozumiem.
    Gdyby nie tacy jak ja, nie mielibyście się gdzie wykazać przebiegłością, wiedzą i próbowaniem zagmatwać wszystkich wszystkimi....
    Z takiego postępowania tylko odrzucacie od Elektrody.pl ciekawskich i jedynych, którzy coś jeszcze chcą poznać w życiu.
    Nie macie monopolu na wiedzę. Przypomnicie sobie jak Wy kiedyś startowaliście za młodu w każdej dziedzinie. Też z początku błądziliście jak ja.
    Różnimy się jednak tym, że ja potrafię się do tego przyznać a Wy... nie.
    Może mój stary Pesel mi na to zezwala.

    Ta moja pretensja nie dotyczy wszystkich oczywiście. Sami to wyczujecie.
    Cenię Waszą wiedzę i Doświadczenie, ale nerwowe wypowiedzi chyba są nie na miejscu.

    Pozdrawiam serdecznie a niektórych jeszcze bardziej. :)

    1
  • #23 10 Lis 2016 11:09
    psooya
    Poziom 37  

    Z całym szacunkiem kolego nie posiadasz nawet sondy AFR, zobacz jaka jest jej cena, zakupisz zrozumiesz jak pomaga w diagnostyce twojego problemu. Niestety OL wymaga pomiaru AFR lub na czuja i wtedy pali ile chce i co chce albo przepala litry gazu albo podjada głowicę. To samo testery piankowe a elektroniczny, za 10zł go nie kupisz. Życie.
    Stąd odesłanie do warsztatu. Ku twojej wiedzy nie posiadam warsztatu a posiadam sondę LM-1 i LM-2 oraz DG-7A więc sam zobacz. Nic tu nie było nerwowego, naczytaliście się instrukcji staga jak to się pięknie zbiera mapki i stroi auto i każdy może zostać gazownikiem. Przykre ale prawdziwe jest to, że to nie prawda, czasem jednemu wyjdzie lepiej innemu gorzej a jak auto ma zmienne fazy to już istny totolotek.
    Pozdrawiam

    0
  • #24 10 Lis 2016 12:17
    cyprysek
    Poziom 10  

    hmmm...

    No tak.
    Uderz w biurko a kieliszki się odezwą..... hahaha.
    Rozumiem, że wydałeś kasę i się stroszysz. Masz rację, ale TYLKO SWOJĄ.

    Ja nie mam Staga tylko Elpigaza i mam nad nim kontrolę.
    Już troche mam...
    Dzięki innym Kolegom opanowałem regulację.

    Dzięki wszystkim za pomoc - skuteczną.

    Pozdrawiam

    0
  • #26 10 Lis 2016 13:00
    cyprysek
    Poziom 10  

    Koledzy...

    Nie macie dystansu do siebie... a szkoda.

    Mam zasadę... piszę pytanie w prosty, dyletancki sposób i po odpowiedziach widzę czy ktoś się przechwala czy coś pomaga.
    Starczy przefiltrować wypowiedzi i już wiem z kim mam do czynienia.
    Polecam.

    Z niektórych wypowiedzi naprawdę skorzystałem. Bo były sensowne.

    Panowie "gazownicy" ...
    Dziękuję za wypowiedzi i rady a temat chyba pozostawię jako zakończony.

    Pozdrawiam

    0
  • #27 10 Lis 2016 13:23
    psooya
    Poziom 37  

    Człowieku ty nie pojmujesz, że w OL tylko na sondę można coś zrobić? Szydzisz ze mnie bo posiadam sprzęt jaki mało który warsztat ma. Ja się wcale nim nie chwalę, po prostu strojąc swoje auto byłem zmuszony do pomiaru ARF i podałem ci, żebyś sobie wygooglował co to jest jego nazwy. Mierzyłem też EGT przez długi okres czasu więc zdobytą wiedzę właśnie Ci przekazuję a ty po mnie jedziesz. Proponuję ustaw na czuja w OL by było zawsze bogato i na węch sprawdź szczelność ale nie szydź z ludzi którzy maja pojecie jak podejść konkretnie do twojego problemu i nie miej pretensji, że spala ci dużo skoro porada jest zła. Pewnych rzeczy nie da się zrobić kabelkiem za 20zł i darmowym softem i z tym musisz się pogodzić.
    Ps stelle nord też robiłem i jeszcze jakiegoś nowszego czy innego elpigaza robiłem.
    Ale manual do strojenia najlepszy jest od AC i każdy go poleca do dowolnego sterownika. Po części jest ok po części mija się z prawda o 100%.
    Pozdrawiam

    0
  • #28 24 Lis 2016 23:47
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 39  

    Normalnie jeżdżąc spokojnie takie auto pali średnio 8-10 l benzyny w manualu. Czterobiegowy automat jest czynnikiem zwiększającym to zużycie o 10-20%. Spalanie o którym piszesz jest jak najbardziej poprawne jak na 12-letnie auto z równie starą instalacją. Auto w segmencie MPV, a nie B...
    Masz tu przykładowe opinie innych użytkowników:
    http://www.autocentrum.pl/spalanie/renault/sc...i/silnik-benzynowy-2.0-i-16v-136km-2003-2009/

    0
  • #29 30 Gru 2016 14:02
    inforobert
    Poziom 10  

    Nie wiem po co się skupiać nad tymi matrixami ?
    Jak jeszcze się nadają do regeneracji, to regenerować, tylko nie pamiętam czy muszą być jeszcze skalibrowane przed montażem. Jak nie to AC W03 to ograną bez problemu, wtryskiwacze są osobno, więc i montaż będzie lepiej wykonany (krótkie węże)
    Dwa instalacja ma 12 lat, tam wszystko po takim czasie może zawodzić.
    Nie masz AFR, nie ma jak sprawdzić mieszanki.
    Nie masz sprzętu aby stwierdzić czy wtryskiwacze leją.
    Chaotyczna zmiana ciśnienia na reduktorze, najczęściej ustawia się na 1,2 bar, i pod to ciśnienie dobiera się dysze, patrz producent wtryskiwaczy.
    Nie ma nawet zdjęcia jak to jest zainstalowane.

    cyprysek napisał:
    Jednak odsyłanie do "fachowców" i serwisów zdaje się, że nie jest tu celem samym w sobie.
    Jedynym uzasadnieniem chyba jest to, że sami taki warsztat posiadacie... Tu rozumiem.

    Może kogoś to urazi ale tu masz fachowców :
    Przykład twojego silnika,
    http://lpg-forum.pl/viewtopic.php?f=34&t=58369&hilit=scenic&view=unread#unread
    http://lpg-forum.pl/jaka-instalacje-zamontowac.html
    http://lpg-forum.pl/lodzkie-t17777.html

    Warto przejechać nawet ponad 100km do dobrego warsztatu.

    0
  • #30 30 Gru 2016 15:23
    sebap
    Poziom 40  

    Matrixów nie trzeba kalibrować po czyszczeniu, tam nie ma tłoczka.

    0