Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Arduino UNO - Arduino sygnał cewki i wysokie napięcie WN

pelepe 08 Lis 2016 12:23 2745 29
  • #1 08 Lis 2016 12:23
    pelepe
    Poziom 9  

    Jak w temacie, pracuję nad obrotomierzem samochodowym
    a dokładnie nad sterowaniem LED RGB za pomocą obrotów silnika.

    Znalazłem w liczniku samochodowym przewód doprowadzający sygnał do obrotomierza w liczniku.
    Problem w tym. że na tym przewodzie są następujące napięcia:

    2 tys. obrotów - +/- 20V
    4 tys. obrotów - +/- 40V
    itd.

    Moje pytanie brzmi, jak taki sygnał wykorzystać w Arduino? Przecież nie podłączę bezpośrednio 20V/40V do Arduino.

    0 29
  • Pomocny post
    #2 08 Lis 2016 13:17
    andrzej55
    Poziom 35  

    Przeanalizuj schematy obrotomierzy mikroprocesorowych produkcji AVT(obwody wejściowe).

    0
  • #3 08 Lis 2016 23:40
    pelepe
    Poziom 9  

    andrzej55 napisał:
    Przeanalizuj schematy obrotomierzy mikroprocesorowych produkcji AVT(obwody wejściowe).


    dziękuję za podpowiedź szukałem informacji juz kilka dni i na nic ciekawego nie mogłem trafić

    znalazłem taki oto obrotomierz
    https://sklep.avt.pl/avt2711.html


    Dokumentacja
    http://serwis.avt.pl/manuals/AVT2711.pdf

    Arduino UNO - Arduino sygnał cewki i wysokie napięcie WN

    i czy dobrze rozumuję ze musiał bym wykonać taki układ jak na załączonym obrazku ?
    pin 4 elementu "U2A" był by moim sygnałem dla arduino ?

    0
  • #4 09 Lis 2016 17:04
    pelepe
    Poziom 9  

    Proszę o odpowiedź naprawdę zależy mi na uzyskaniu odpowiedzi

    0
  • #5 09 Lis 2016 23:35
    kankos5
    Poziom 8  

    Nie jestem co prawda specjalistą ale czy nie możesz naprzyklad zastosować zwykły dzielnik napięcia i odczytywać napięcia? Na wejściu byś miał np max 50 V a po dzienniku 5v. Wszystko pod warunkiem że w tym sygnale nie ma szpilek napieciowych które mogły by resetowac mikrokontroler i czy możesz obciążyć układ pomiarowy samochodu rezystorami.

    0
  • #6 10 Lis 2016 08:41
    pelepe
    Poziom 9  

    kankos5 napisał:
    Nie jestem co prawda specjalistą ale czy nie możesz naprzyklad zastosować zwykły dzielnik napięcia i odczytywać napięcia? Na wejściu byś miał np max 50 V a po dzienniku 5v. Wszystko pod warunkiem że w tym sygnale nie ma szpilek napieciowych które mogły by resetowac mikrokontroler i czy możesz obciążyć układ pomiarowy samochodu rezystorami.


    właśnie zrobiłem dzielnik napięcia
    według tego kalkulatora
    http://sim.okawa-denshi.jp/en/rercal.php

    z napięcia 70V na napięcie 5V
    R1=1.3kΩ
    R2=100Ω

    ale coś jest nie tak na niskich obrotach silnika 2tyś. miernik pokazuje 0.930V
    na wysokich obrotach 7tyś (+/-) pokazuję napięcie 0.700V

    czy tak powinno być ??

    0
  • #7 10 Lis 2016 09:03
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    Napięcie wejściowe jest przemienne i dodatnie połówki są ok dla uC, ale ujemne powodują szarpanie prądu przez diody pasożytnicze w strukturze układu. Do tego rezystory mają błędne i zbyt małe wartości i obciążają obwód. Ten dzielnik, daje teraz około 1V przy zasilaniu 70V. Ten kalkulator nie służy do obliczania wartości rezystorów dzielnika napięciowego. Komparator to nie dzielnik napięciowy.
    Taki dzielnik nie powinien pobierać więcej niż 0,1mA (zgaduję). Do tego daj prostownik i kondensator, aby stała była <0,2s. Przykładowe wartości rezystorów dzielnika to górny 680k i dolny 47k.

    0
  • #8 10 Lis 2016 09:10
    pelepe
    Poziom 9  

    Marek_Skalski napisał:
    Napięcie wejściowe jest przemienne i dodatnie połówki są ok dla uC, ale ujemne powodują szarpanie prądu przez diody pasożytnicze w strukturze układu. Do tego rezystory mają błędne i zbyt małe wartości i obciążają obwód. Ten dzielnik, daje teraz około 1V przy zasilaniu 70V. Ten kalkulator nie służy do obliczania wartości rezystorów dzielnika napięciowego. Komparator to nie dzielnik napięciowy.
    Taki dzielnik nie powinien pobierać więcej niż 0,1mA (zgaduję). Do tego daj prostownik i kondensator, aby stała była <0,2s. Przykładowe wartości rezystorów dzielnika to górny 680k i dolny 47k.


    a czy mógł byś napisać w którym miejscu mam dać ten prostownik i kondensator ?
    oraz jakie wartości tego kondensatora i prostownika ?

    0
  • #9 10 Lis 2016 09:37
    jaclew
    Poziom 16  

    A jaki w ogóle masz zakres tych napięć przy min i max obrotach?
    Obawiam się, że dzielnik nie "obsłuży" tego.
    Bo widzę, że zakładasz że masz do czynienia i z 70V, i 20V, to robiąc dzielnik taki aby z 70V zrobił 5V (bedzie to podział 14) ale z 20V da to około 1,4V - za mało do wysterowania częsci cyfrowej.

    Poza tym dzielnik nie zabezpieczy układu przed przypadkowymi przepięciami, a piszesz że to sygnał z cewki WN więc o takie nietrudno.

    Ten schemat, który wkleiłeś z AVT ma sens, ale wywal ten U2A, w jego miejsce daj transoptor np. CNY17 - diodą z odpowiednim rezystorkiem pomiędzy kolektor T1 a +5V.
    Wyjście - fototranzystor: emiterem do masy, kolektor przez rezystor do +5 V i z kolektora masz już wyjście - impusly dla Twojej częsci cyfrowej.
    Transoptor zabezpieczy, odseparuje galwanicznie część wysokiego napięcia od wrażlwiej części mikrokontrolera.

    Można wiedzieć od jakiego auta pochodzi sygnał obrotów?

    0
  • #10 10 Lis 2016 10:11
    pelepe
    Poziom 9  

    jaclew napisał:
    A jaki w ogóle masz zakres tych napięć przy min i max obrotach?


    skoro
    2 tys. obrotów - 20V
    4 tys. obrotów - 40V

    chociaż nie gniotłem silnika do 7tyś
    więc po prostu zakładam ze jest to 70V +/-

    jaclew napisał:
    Wyjście - fototranzystor: emiterem do masy, kolektor do +5 V i z kolektora masz już wyjście


    nie za bardzo rozumiem ?
    google mówi mi ze fototranzystor - "sterowanie prądem kolektora przez sygnały świetlne."
    jak się mają sygnały świetlne do sygnałów z cewki ?

    jaclew napisał:

    Można wiedzieć od jakiego auta pochodzi sygnał obrotów?


    Opel Calibra z silnikiem 2.0 16V kod silnika C20XE

    0
  • #11 10 Lis 2016 13:15
    jaclew
    Poziom 16  

    pelepe napisał:
    jak się mają sygnały świetlne do sygnałów z cewki ?

    tak się ma, że uformowanym sygnałem z cewki sterujesz wewnętrzną LED transoptora, a ta z kolei moduluje impulsowo fototranzystor.

    Nie za bardzo rumumiem co jest źródłem sygnałów napięciowych o takich zakresach? I czy to ich amplituda niesie informację o obrotach? To chcesz mierzyc?

    0
  • #12 10 Lis 2016 13:26
    pelepe
    Poziom 9  

    jaclew napisał:
    tak się ma, że uformowanym sygnałem z cewki sterujesz wewnętrzną LED transoptora, a ta z kolei moduluje impulsowo fototranzystor.


    teraz rozumiem :) dzięki

    jaclew napisał:
    Nie za bardzo rumumiem co jest źródłem sygnałów napięciowych o takich zakresach? I czy to ich amplituda niesie informację o obrotach? To chcesz mierzyc?


    jest to przewód który wchodzi do licznika samochodu następnie idzie do płytki przy obrotomierzu, rozumiem ze tam jest sygnał przetwarzany i przenoszony na obrotomierz wskazówkowy

    nie jestem pewny na 100% czy idzie on z cewki

    ja chcę mierzyć informację o obrotach myślałem ze umożliwi mi to własnie ten przewód

    szczerze przyznaje ze nie znam się na elektronice
    niektóre zagadnienia to dla mnie czarna magia
    elektronikę traktuje bardziej jako hobby
    bo lubię się tym bawić :) pomimo tego ze nie mam o tym pojęcia :(

    0
  • #13 10 Lis 2016 14:32
    jaclew
    Poziom 16  

    pelepe napisał:
    nie jestem pewny na 100% czy idzie on z cewki

    ja chcę mierzyć informację o obrotach myślałem ze umożliwi mi to własnie ten przewód


    Na 100% nie idzie on z cewki WN; to amatorszczyzna czasem tworzona przez brać motorowerową chcącą udoskonalić swój wehikuł w obrotomierz :D
    Sygnał obrotów daje ECU (kontroler centralny) albo bezpośrednio czujnik na wale (Hall'a lub indukcyjny).
    W każdym przypadku są to sygnały czętotliwościowe lub cyfrowe a na pewno nie analogowe napięcia jakie mierzysz.
    Więc ten przewód nie jest odpowiednim.
    Pozostaje pytanie skąd na nim zależność napięcia od obrotów?
    Może któryś z forumowiczów obeznany w elektryce samochodowej się wypowie.

    0
  • #14 10 Lis 2016 14:55
    pelepe
    Poziom 9  

    Nie wiem czy na na 100% jest to sygnał Obrotomierza ale wiem że
    Na 100% jest to fabryczny przewód doprowadzony do licznika przez fabrykę a nie przez Janusza tuningu

    W samochodzie jest fabryczny Obrotomierz i ten przewód wysokiego napięcia prowadzi właśnie do płytki PCB w której znajduje się silniczek Obrotomierza

    0
  • Pomocny post
    #15 10 Lis 2016 17:18
    jaclew
    Poziom 16  

    pelepe napisał:
    ten przewód wysokiego napięcia prowadzi właśnie do płytki PCB

    mógłbyś wrzucić jakieś foto tego fragmentu PCB?

    Jedyne co mi przychodzi na myśl na takie napięcie zmieniające się w zależości od obrotów silnika to, że przewód ten idzie od alternatora - jego dodatkowego wyjścia "W"
    No ale tak jest chyba tylko w samochodach typu diesel albo tkwię w błędzie i w benzynowych też tak bywa.

    0
  • #16 10 Lis 2016 23:09
    pelepe
    Poziom 9  

    Arduino UNO - Arduino sygnał cewki i wysokie napięcie WN

    CZERWONY - pin do którego wchodzi zielony przewód wysokiego napięcia


    zaznaczone na zdjęciu ZIELONY, NIEBIESKI, POMARANCZOWY, CZARNY
    są to piny od silniczka obrotomierza


    Arduino UNO - Arduino sygnał cewki i wysokie napięcie WN

    Arduino UNO - Arduino sygnał cewki i wysokie napięcie WN

    Arduino UNO - Arduino sygnał cewki i wysokie napięcie WN


    jutro zerknę i cewkę i alternator w poszukiwaniu zielonego kabeka

    0
  • #17 11 Lis 2016 15:43
    pelepe
    Poziom 9  

    Ani alternator ani cewka nie posiadają podłączenia do owego kabelka


    a czy nie było by mozliwosci podłączyć sie jakoś do istniejacego silniczka obrotomierza ?
    (te 4 kolorowe piny które zaznaczyłem na 1 zdjeciu)

    mierzyłem dzisiaj na nich napięcia
    tylko problem w tym na róznych pinach tego silniczka sa rozne napięcia :/
    które nończą sie na 7.5V nim obroty silnika dojdą do 7tyś

    1.2tyś - 2,3V
    2tyś - 3.5V
    3tyś - 4.9V
    4tyś - 7.5V
    5tyś - 7.5V
    6tyś - 7.5V

    ogólnie na zadnym pinie nie ma pełnego zakresu
    1tyś - 1V
    7tyś - 5V

    0
  • #18 12 Lis 2016 14:50
    jaclew
    Poziom 16  

    pelepe napisał:
    a czy nie było by mozliwosci podłączyć sie jakoś do istniejacego silniczka obrotomierza ?

    Nie podłączysz się do pinów wyjściowych tam gdzie idzie silniczek (chyba to jest napęd tzw. air-core guage)
    Są to napięcia w funkcji sinusa i cosinusa, a więc nieliniowe i okresowe. Nie tędy droga.

    A sprawdz czy ten zielony przewód idzie od modułu centralnego sterownika (ECU) chociaż to i tak wg mnie nie jest dobry sygnał aby z niego mierzyć obroty.

    Po fotach wnioskuję, że to dość leciwa konstrukacja i chyba sygnał obrotów nie jest cyfrowy z ECU, a raczej będzie to częstotliwość bezpośrednio
    z jakiegoś czujnika na wale albo pośrednio poprzez ECU.
    Jeżeli dysponujesz oscyloskopem albo miernikiem czętotliwości to sprawdz po kolei jaki jest przebieg na każdym pinie wejść.
    Na jednym z nich częstotliwość będzie się zmieniać wraz z obrotami silnika - rzędu od pojedynczych do kilku tys. Hz.
    I to mierzysz później w prosty sposób arduinio.

    0
  • #19 12 Lis 2016 15:03
    pelepe
    Poziom 9  

    hmmm niestety nie posiadam miernika częstotliwości ani oscyloskopu :(
    postaram się pożyczyć jakoś na dniach

    a tym czasem znalazłem inny sposób na pomiar obrotów tylko prosze o info czy to zadziała

    dzisiaj podłączyłem żarówkę neonową do przewodu zapłonowego znaczy nie bezpośrednio lecz owinąłem dwukrotnie plus żarówki dookoła przewodu zapłonowego
    Arduino UNO - Arduino sygnał cewki i wysokie napięcie WN
    żarówka ładnie migała i teraz moje pytanie czy tym modułem do arduino połączonym do takiej neonówki
    będę wstanie ustalić obroty ??

    Arduino UNO - Arduino sygnał cewki i wysokie napięcie WN
    Moduł czujnika natężenia światła. Konstrukcja oparta na fotorezystorze oraz komparatorze LM393. Regulacja progu zadziałania odbywa się za pomocą potencjometru. Wyjście TTL (cyfrowe - 0 albo 1) powoduje istnieje możliwość bezpośredniego podłączenia do procesora. Moduł na wyjściu ustawi 1 w momencie przekroczenia zadanego potencjometrem natężenia światła.

    Dane techniczne:

    -Zasilanie 5V
    -Wyjście TTL (0 lub 1)
    -Czułość regulowana potencjometrem
    -Zastosowany komparator LM393
    -Wymiar płytki : 14x36mm
    -Zadziałanie sygnalizowane diodą LED

    0
  • #20 12 Lis 2016 15:57
    jaclew
    Poziom 16  

    pelepe napisał:
    czy tym modułem do arduino połączonym do takiej neonówki
    będę wstanie ustalić obroty ??

    Pisz precyzyjniej co masz na myśli.
    Zapewne chcesz tą neonówką oświetlać ten fotorezystor w pokazanym module?
    Teoretycznie zadziała, z tym że dla wolnych impuslów. Dla wysokich obrotów zwłoka
    fotorezystora spowoduje że nic nie odczytasz.
    Zastosuj inny czujnik światła - najlepiej fotodiodę.
    Ale to dalej bedzie amatorszczyzna; owijanie na przewodzie WN cewki, zaciemnienie sprzężenia optycznego neonówka-fotodioda
    to z daleka czuć marnością idei.

    Na 99 % do tej PCB, kórą pokazałeś dochodzi sygnał częstotliwościowy zależny liniowo od obrotów i skup sie na tym rozwiązniu a "bedziesz Pan zadowolony"

    pelepe napisał:
    żarówkę neonową

    nie ma czegoś takiego

    0
  • #21 12 Lis 2016 18:34
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    Te wszystkie kombinacje są zupełnie niepotrzebne. Na płytce jest wszystko co trzeba, aby uzyskać stabilny i użyteczny sygnał. Ten właśnie sygnał jest podawany na 13. pin układu V3003 i to tylko kwestia amplitudy, bo może mieć ~10V, aby podać ten sygnał do uC. To jest sygnał częstotliwościowy. Ilość impulsów przypadająca na obrót wału korbowego jest zakodowana na pinach od 3. do 9. Na 1. jest zasilanie, ~8V.

    0
  • #22 12 Lis 2016 18:53
    pelepe
    Poziom 9  

    Marek_Skalski napisał:
    Te wszystkie kombinacje są zupełnie niepotrzebne. Na płytce jest wszystko co trzeba, aby uzyskać stabilny i użyteczny sygnał. Ten właśnie sygnał jest podawany na 13. pin układu V3003 i to tylko kwestia amplitudy, bo może mieć ~10V, aby podać ten sygnał do uC. To jest sygnał częstotliwościowy. Ilość impulsów przypadająca na obrót wału korbowego jest zakodowana na pinach od 3. do 9. Na 1. jest zasilanie, ~8V.


    hmmm eeee yyyy ?? a możesz napisać łopatologicznie ??
    jak już pisałem wcześniej jestem laikiem

    0
  • Pomocny post
    #23 12 Lis 2016 20:27
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    Wał korbowy silnika spalinowego 4-suwowego wykonuje 2 pełne obroty na 1 cykl pracy, w którym występuje 1 zapłon. Z tego wynika ilość impulsów w czasie, jaka jest generowana dla obrotomierza. Czyli dla prędkości 3000 rpm, mamy 50 obrotów na sekundę, lub 25 impulsów zapłonowych w cylindrze. Jeżeli silnik ma 4 cylindry, to zazwyczaj sygnał dla obrotomierza będzie miał 50 impulsów na sekundę (50Hz). Dla 6000 rpm to będzie 100Hz. Sterownik (komputer) silnika powinien sterować zapłonem, ale może być do tego zupełnie osobny moduł. Gdybyś podał oznaczenie silnika, to można znaczenie szybciej znaleźć wszystkie informacje: jaki układ wtryskowy, jak jest zrobiony zapłon, skąd jest pobierany sygnał dla obrotomierza. Trudno, trzeba sobie poradzić bez tego i zacząć od drugiej strony. Masz działający obrotomierz, więc na pewno sygnał jest dostępny i do tego jest już w kabinie. Super! Patrzysz na płytkę z tego obrotomierza i co tam jest?
    - złącze z kilkoma pinami,
    - specjalizowany układ V3003-754,
    - podwójny wzmacniacz operacyjny LM2904,
    - kilka elementów pasywnych, z których łatwo zauważyć elementy zasilania oraz dopasowania sygnału,
    - kwarc,
    - i finalnie wskaźnik zrealizowany na silniku elektrycznym z podwójnym uzwojeniem.
    Logicznie rzecz biorąc taki układ musi dostać zasilanie, masę i sygnał prędkości silnika. Jeżeli jest coś więcej, to tylko dodatki.
    Wskaźnik jest podłączony do układu V3003, czyli ten układ na pewno "wie" jaka jest prędkość obrotowa. Szukasz w sieci informacji na temat tego scalaka i już wiesz, że wyprowadzenia 14, 15, 17, 18 to sterowanie wskazówką. Sprawdzasz na płytce i pasuje. Wyprowadzenia 2 i 16, to masa. Pasuje. Zasilanie podawane na 1. nogę. Pasuje. To skąd ten układ bierze sygnał do wysterowania wskazówki? Noga 13. Możesz sobie rozrysować płytkę, ale nie ma takiej potrzeby. Ważne jest, że na tym wyprowadzeniu jest sygnał o prędkości silnika.
    Co możesz zrobić z tym sygnałem? Możesz go podłączyć do swojego mikrokontrolera, który w oparciu o częstotliwość mierzonego sygnału (ilość impulsów w czasie), będzie sterował diodą LED RGB. Zanim podłączysz coś do wyprowadzenia 13. układu V3003, to musisz sprawdzić amplitudę sygnału. Jeżeli będzie więcej niż maksymalne napięcie wejściowe mikrokontrolera, to musisz zastosować układ dopasowujący; zmniejszający napięcie. Pobór prądu również nie może być zbyt duży, bo zaburzy pracę oryginalnego wskaźnika. Widzę tam jeden rezystor 10k i drugi 16,2k(?) i jeszcze jeden zasłonięty, a do tego 2 kondensatory i dioda do zasilania. Transoptor potrzebuje zbyt dużo prądu i bezpośrednio nie zadziała, ale z dodatkowym wzmacniaczem już może być ok.
    Ja bym użył jako separatora 1 tranzystora typu 2N7002 (czy jakikolwiek inny podobny) w układzie inwertera. Źródło do masy, bramka przez rezystor 1k do V3003 #13, dren do zasilania w Twoim układzie + ewentualnie rezystor pull-up). Dalej już możesz robić co chcesz z sygnałem prędkości obrotowej. Najlepiej podłączyć do wejścia Input Capture i użyć sprzętowego licznika do zliczania impulsów, albo do bramkowania zliczania i co jakiś czas (20ms-100ms) odczytać licznik i wysterować odpowiednio element docelowy, tutaj dioda LED RGB.

    0
  • #24 12 Lis 2016 20:53
    pelepe
    Poziom 9  

    wow dziękuję za wyczerpującą odpowiedz :) mam nadzieję ze wszystko dobrze zrozumiałem
    jutro działam dalej :)

    ps. podałem informacje o samochodzie kilka postów wcześniej :)
    Opel Calibra z silnikiem 2.0 16V kod silnika C20XE

    0
  • #25 13 Lis 2016 09:26
    pelepe
    Poziom 9  

    Marek_Skalski napisał:
    To skąd ten układ bierze sygnał do wysterowania wskazówki? Noga 13


    tak jak pisałeś podpiąłem się pod pin 13 napięcia jakie na nim występują względem obrotów

    1.1tyś - 5.2V
    7tyś - 1V

    czy taki sygnał mogę bezpośrednio podłączyć do arduino ??
    czy napięcie 5,2V nie uszkodzi arduino ??

    0
  • Pomocny post
    #26 13 Lis 2016 11:27
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    Użyj do pomiarów oscyloskopu i wtedy będziesz wiedział jaka jest amplituda sygnału. Zwykły miernik (woltomierz) uśrednia wartość i nigdy nie podaje wartości maksymalnej. Patrząc na powyższe wyniki pomiarów, sygnał może mieć ponad 6V wartości maksymalnej. Impuls jest mniej więcej stałej szerokości, ale zmienia się częstotliwość i dlatego zmienia się też średnia wartość przebiegu.
    Na pewno nie powinieneś podłączać tego bezpośrednio. Najlepiej, jak użyjesz separatora, który opisałem wcześniej (2N7002). W skrajnym przypadku możesz próbować z szeregowym rezystorem (wartość 1k-10k), który w połączeniu z diodą na wejściu uC ograniczy napięcie wejściowe i prąd. Podłączenie bezpośrednie nie musi, ale może spowodować uszkodzenie portu w Arduino, albo nieprawidłowe działanie obrotomierza.

    0
  • #27 20 Gru 2016 10:10
    pelepe
    Poziom 9  

    Marek_Skalski napisał:
    Użyj do pomiarów oscyloskopu i wtedy będziesz wiedział jaka jest amplituda sygnału.

    niestety nie posiadam oscyloskopu :(
    sygnał podłączyłem do Arduino z szeregowym rezystorem
    próbowałem sterować nim za pomocą analogRead() i niby wszystko było ok zakres sygnału 0-1024
    na niskich obrotach sygnał wskazywał 250-300 tak jak powinien
    ale momentami skacze do 1024 :( a taśma led mruga :/
    tego sygnału nie da odczytać się analogowo ?

    0
  • #28 20 Gru 2016 19:44
    Marek_Skalski
    Moderator Projektowanie

    Powinieneś to zrobić zupełnie inaczej - użyć licznika w trybie przechwytywania. Ale skoro jesteś uparty, to masz jeszcze dwie opcje, aby pozbyć się szpilek.
    1. W programie możesz uśredniać wyniki pomiarów lub odrzucać wartości o zbyt dużej różnicy.
    2. Sprzętowo możesz podłączyć kondensator rzędu 1u-100u do tego samego wejścia arduino.

    0
  • #29 21 Gru 2016 09:54
    pelepe
    Poziom 9  

    Marek_Skalski napisał:
    Ale skoro jesteś uparty

    nie jestem uparty odczytanie wartości analogowej wydawało się o wiele prostsze "wartosc = analogRead(A2)" i wszystko i mam odczytany sygnał

    impulsy czy częstotliwości to zupełnie inna bajka :/
    szukałem w internecie informacji na ten temat ale jest tego za dużo a ja nawet nie wiem co będzie odpowiednie dla mnie: Sygnał PPM, zbocze impulsu, szerokości impulsu, Pomiar czasu trwania impulsu itp.

    jest tego w internecie przejrzałem całą masę stron o tym jak wygląda taki sygnał, wypełnienie itp. już nie wiem jakie zapytania w google mam wpisywać :/ ale nigdzie nie mogę znaleźć żadnego poradnika jak odczytać taki sygnał przy pomocy Arduino :/

    nie proszę o gotowe rozwiązanie
    jeśli ktoś zna jakiś artykuł który mi pomoże rozjaśnić ten temat będę bardzo wdzięczny
    na chwilę obecną próbowałem funkcją pulseIn() ale jak poczytałem to funkcja ta blokuje cały procesor ... i jestem w martwym punkcie :/

    0
  • #30 21 Gru 2017 22:22
    MISIEK271
    Poziom 11  

    Witam

    Też robię obrotomierz do silnika spalinowego z tym, że w motocyklu(i nie dla WN tylko dla fajko cewek). Tam działa to troszkę inaczej, ale problem jest ten sam .Cewka wytwarza piki które sięgają nawet po 300v(fajko cewki sterowane są 12v. a dokładnie masą). Wracając do tematu może warto zrobić pomiar rpm na przerwaniach, pulsein było dla mnie nie wystarczające. A jeżeli chodzi o dokładność pomiarów rpm. To np w motocyklach rpm które są na wyświetlaczu często są zawyżane przez producentów. Niektóre moto nawet po 1k rpm. Tak więc twój pomiar brany z cewek lub czujnika wału będzie dobrym rozwiązaniem jeżeli zależy Tobie na precyzji.

    0