Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przekładnia hydrauliczna jachtu shipman 28

Szymonides11 09 Lis 2016 20:37 1086 14
  • #1 09 Lis 2016 20:37
    Szymonides11
    Poziom 3  

    Witam

    Posiadam jacht z seryjny napędem hydraulicznym. Skonstruowane jest to w taki sposób:
    Silnik spalinowy: farymann a40m
    moc: 12KM
    obr: 2500RPM

    Pompa hydrauliczna: Hydromarin HM2
    ciśnienie max pracy: 200Bar
    pojemność na obrót: 8cm3
    obroty max: 3200
    moc ciągłą/szczytowa: 10/15KM
    Przekładnia hydrauliczna jachtu shipman 28
    Silnik hydrauliczny: Volvo Flygmotor AB F10C-19
    pojemność na obrót: 19cm3
    Przekładnia hydrauliczna jachtu shipman 28
    Więcej parametrów nie mam nie znalazłem, wiem tylko że jeździ to na jachcie od nowości (1973r). Silnik hydrauliczny napędza bezpośrednio śrubę.

    Problem polega na tym że jacht nie osiąga pełnej prędkości. Wdł. dokumentacji powinien pływać 6,8W, a pływa tylko 3.5W przy obrotach maksymalnych. Dodam że w dokumentach napisano że zużywa 1,6l/h, a faktyczne zużycie jest na poziomie 0.7l/h ropy.

    Jacht jest już na lądzie i zrobiłem taki test że uruchomiłem silnik na około 1000obr/min, dałem bieg naprzód, i próbowałem ręką zatrzymać śrubę (łapiąc za wał, a nie łopaty). Udało mi się ją zatrzymać na ciągle pracującym silniku stawiała nie duży opór. Czy jest to prawidłowe zachowanie przekładni tego typu?

    Dziś zrobiłem tez drugi test, wstawiłem w przewód hydrauliczny manometr i zawór, uruchomiłem silnik na około 1800 obr i zamknąłem zawór, ciśnienie na manometrze wzrosło do 160bar i obroty silnika mocno spały. Przy drugiej próbie ciśnienie na manometrze wzrosło do 200bar i było słychać głośny syk (podejżewam że otworzył się zawór przelewowy) obroty silnika również spadły.
    Przekładnia hydrauliczna jachtu shipman 28

    Dodam ze podczas żeglugi przy wbijaniu biegu obroty silnika minimalnie prawie niezauważalnie spadają. Co może byc problemem? Jaki test wykonać dalej? Jak sprawdzic silnik hydrauliczny?

  • #2 09 Lis 2016 22:45
    Jarzabek666
    Poziom 23  

    Najlepiej to zmierzyć przepływ.

    A mi się coś nie podoba ze pompa ma 8cm3 a silnik 19cm3 czyli na 2tys obrotów silnika spalinowego jest 1tys obrotów wirnika, chyba ze są jakieś przekładnie ale według pdf nie.

  • #3 10 Lis 2016 07:53
    Szymonides11
    Poziom 3  

    Jak zmierzyć przepływ?

    Jest to przekładnia redukcyjna, śruba nie może się tak szybko obracać bo zniszczy ją kawitacja. Przekładnie mechaniczne na jachtach mają przełożenie około 2:1 wiec wszystko się zgadza.

  • #4 10 Lis 2016 21:12
    Jarzabek666
    Poziom 23  

    Niestety przepływ może zmierzyć tylko specjalistyczny warsztat zajmujący się hydrauliką siłową i to nie za bardzo wszystkie warsztaty takie urządzenie posiadają (bo nie są tanie) ale to i tak jacht musiał by być na wodzie i przepływ przy pełnym obciążeniu.

  • Pomocny post
    #5 11 Lis 2016 10:16
    manta
    Moderator Samochody

    Niestety wygląda że silnik zakończył żywot, nie powinien dać się zatrzymać ręką. Kwestie wielkości przepływu, byłyby istotne gdyby silnik nie osiągał pełnych obrotów.
    W tym wypadku, pompa wytwarza ciśnienie nominalne, więc silnik powinien obracać się, zachowując moment obrotowy. Czyli wyjąć, rozebrać, zweryfikować, lub wysłać do regeneracji.

  • #6 11 Lis 2016 11:13
    Jarzabek666
    Poziom 23  

    manta napisał:
    W tym wypadku, pompa wytwarza ciśnienie nominalne


    Ciśnienie tak ale nie znamy wydajności pompy przy tym ciśnieniu.
    Szymonides11 napisał:
    Dziś zrobiłem tez drugi test, wstawiłem w przewód hydrauliczny manometr i zawór, uruchomiłem silnik na około 1800 obr i zamknąłem zawór, ciśnienie na manometrze wzrosło do 160bar i obroty silnika mocno spały. Przy drugiej próbie ciśnienie na manometrze wzrosło do 200bar i było słychać głośny syk (podejżewam że otworzył się zawór przelewowy) obroty silnika również spadły


    Co bardzo dziwne też bo przy pierwszej próbie też powinien otworzyć się zawór przelewowy.


    Sprawdź jeszcze jak masz wpięty manometr jakie jest tam ciśnienie jak robisz test z zatrzymywaniem. I jakie wytwarza ciśnienie przy minimalnych obrotach silnika z zamkniętym zaworze

  • #7 11 Lis 2016 16:26
    soniak2
    Poziom 17  

    Jeśli ten zawór masz na przewodzie dochodzącym do silnika zamknij go, następnie spróbuj zakręcić śrubą napędową, jeśli silnik pozwala na to to znaczy ze ma przecieki wewnętrzne.

    Gdy spróbujesz kręcić, to na początku śruba powinna się obrócić o małą część obrotu, a potem już nie powinna się pozwolić obrócić. Do obracania nie używaj kluczy, bo możesz węże rozerwać.

  • #8 11 Lis 2016 19:02
    Szymonides11
    Poziom 3  

    Jarzabek666 napisał:
    Co bardzo dziwne też bo przy pierwszej próbie też powinien otworzyć się zawór przelewowy.


    podejżewam że jeszcze nie odpowietrzył się układ hydrauliczny . Dziś powtórzyłem próbę 200 bar, i głośny syk, spadek z 1800 na 1100 obr/min.

    Jarzabek666 napisał:
    Sprawdź jeszcze jak masz wpięty manometr jakie jest tam ciśnienie jak robisz test z zatrzymywaniem. I jakie wytwarza ciśnienie przy minimalnych obrotach silnika z zamkniętym zaworze


    Jutro powtórzę test z zatrzymywaniem śruby ręką, i na tych samych obrotach zamknę zawór i porównam ciśnienia. Na minimalnych obrotach (700 obr/min.) po zamknięciu zaworu ciśnienie rośnie do 50Bar i silnik gasnie zanim ciśnienie urośnie bardziej.

    soniak2 napisał:
    Jeśli ten zawór masz na przewodzie dochodzącym do silnika zamknij go, następnie spróbuj zakręcić śrubą napędową, jeśli silnik pozwala na to to znaczy ze ma przecieki wewnętrzne.


    Robiłem taką próbę na samym poczatku. Zawór sterujący zamyka przepływ z silnika w pozycji neutralnej po to żeby się śruba nie kręciła (smarowanie wału) lub po to żeby sie złożyła (przy śrubie składanej). Przy pozycji neutralnej jestem w stanie zakręcić śrubą ręką łapiąc za łopatę, wymaga to siły jak chce obracać szybko przy powolnym obracaniu opór jest mały. Jutro powtórzę próbę z zamkniętym zaworem na przewodzie aby wyeliminować możliwą nieszczelność zaworu sterującego.

    Dziękuję za sugestie, postaram się nagrać film ze wskazami manometru podczas prób. Najbardziej się bałem awarii pompy bo żaden zakład hydrauliczny w okolicy nie chce dotykać nic co ma MARINE w nazwie. Silnik z tego co się orientuje jest zwykły (nie MARINE)

  • #9 11 Lis 2016 20:27
    Jarzabek666
    Poziom 23  

    Szymonides11 napisał:
    podejżewam że jeszcze nie odpowietrzył się układ hydrauliczny


    Układ hydrokinetyczny odpowietrza się sam w parę sekund.
    Szymonides11 napisał:
    Jutro powtórzę test z zatrzymywaniem śruby ręką, i na tych samych obrotach zamknę zawór i porównam ciśnienia. Na minimalnych obrotach (700 obr/min.) po zamknięciu zaworu ciśnienie rośnie do 50Bar i silnik gasnie zanim ciśnienie urośnie bardziej.


    To już kolega "manta" pisał. A to tylko potwierdziło sprawność pompy. Wiec masz silnik wielotłoczkowy do naprawy lub być może sprzęgło stałe bo miedzy silnikiem a wirnikiem jest.

  • #10 11 Lis 2016 23:24
    soniak2
    Poziom 17  

    Jak silnik da się obracać nawet powoli to znaczy że ma przecieki wewnętrzne i moim zdaniem to koniec diagnozy, silnik do wymiany/ regeneracji.

    W moim dosyć starym silniku hydrostatycznym można nim obrócić ale dopiero gdy przepuści zawór amortyzujący ustawiony na 120bar, bez przepuszczenia zaworu nie da się nim obracać.

  • #11 12 Lis 2016 16:42
    Szymonides11
    Poziom 3  

    Witam Panowie. Dziś przeprowadziłem próbę. Silnik 1000obr na biegu bez obciążenia, zablokowałem śrubę 30BAR + Cichy syk z przekładni, obroty spadły do 940. Zamknięty zawór ciśnienie 70BAR + syk z przekładni, obroty spadły do 800.

    Silnik hydrauliczny już wyjęty, w przyszłym tygodniu do demontażu. Aczkolwiek podejżewam że nie jest to jedyna bolączka. Wydaje mi się że zawór przelewowy jest zacięty albo zawór sterujący popuszcza bo skąd syk? Czy sprawna pompa niezależnie od obrotów powinna podnieść ciśnienie aż do otwarcia zaworu przelewowego?

    Ciekawi mnie to bo przy 2000 obr ciśnienie przy zamkniętym zaworze dochodzi do 200 bar czyli maksymalnego i syk jest bardzo głośny. Czy syk z przekładni (zespołu pompy i zaworów) może występować przed osiągnięciem ciśnienia maksymalnego czy oznacza jakiś mały wewnętrzny przeciek w układzie?

  • #12 15 Wrz 2017 11:48
    Szymonides11
    Poziom 3  

    Witam
    Odgrzebuje bo temat przekładni powrócił. Przekładnia została wyremontowana przez zakład specjalizujący się w tym. Napędem była pompa zębata o wydajności 8cm3 została zregenerowana, odbiorem silnik wielotłoczkowy 19cm3 z przeciekami wewnętrznymi, naprawione uszczelniacze i tarcza sterująca. Jest już tez dobrana śruba napędowa więc jacht porusza się dużo sprawniej. Instalacja została zalana olejem HLP68.

    Natomiast przy ostatniej modernizacji dołożyłem na trójniku i przewodzie pomiarowym manometr do 250bar w układzie. Okazuje się że po rozgrzaniu oleju ciśnienie spadało w układzie przy stałych obrotach i spadała prędkość jachtu.
    zimny olej 1800obr/min 110bar około 5.4W
    ciepły olej 1800obr/min 85bar około 5.1W
    natomiast przy zacumowaniu jachtu i próbie statycznej
    zimny olej 2500obr/min 190bar
    ciepły olej 2500obr/min 150bar

    Pan który robił mi remont przekładni polecił mi żebym wymienił olej na HV32, wypłukałem przekładnie wymieniłem olej i stan się pogorszył tj:
    zimny olej 1800obr/min 100bar około 5.3W
    ciepły olej 1800obr/min 75bar około 4.8W
    natomiast przy zacumowaniu jachtu i próbie statycznej
    zimny olej 2500obr/min 160bar
    ciepły olej 2500obr/min 120bar

    Co może być powodem takiego zachowania przekładni? Dodam że olej jest chłodzony wodą i jego temperatura nie przekracza 50*C na obrotach marszowych.

  • #13 15 Wrz 2017 12:07
    Art.B
    Poziom 27  

    Po wymianie na olej o zdecydowanie mniejszej lepkości wzrost przecieków wewnętrznych jest sprawą normalną. Moim zdaniem w takiej aplikacji olej HVLP68.

  • #14 15 Wrz 2017 14:19
    Szymonides11
    Poziom 3  

    Czy to normalne ze po nagrzaniu oleju ciśnienie spada? Wszystko jest po remoncie i ma może 10h przepracowane.

  • #15 15 Wrz 2017 19:28
    Jarzabek666
    Poziom 23  

    Ja chyba z 3 pompy po remoncie do kosza wyrzuciłem takie to remonty robią.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson