Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Golf 3 1.8 (90KM ABS) - Wąski zakres pracy sondy lambdy

szosiu 10 Nov 2016 06:44 1977 23
Buderus
  • #1
    szosiu
    Level 14  
    Cześć

    Potrzebuję dociec co jest nie tak ponieważ za długo nagrzewa mi się sonda lambda jednoprzewodowa by w końcu chodziła w pełnym zakresie 0,2-0,9V. Niedawno było dobrze - szybciej podejmowała pracę w pełnym zakresie 0,2-0,9V. Mam na stałe zamontowany i podłączony pod sondę lambdę miernik diodowy 0-1V wiec zawsze widze jak to pracuje.

    Do rzeczy;
    Temperatura otoczenia 0-5C

    Odpalam zimny silnik, równo chodzi na ssaniu, miernik pokazuje 1V, po 1 minucie ruszam z miejsca i już jadę cały czas. Po 3 minutach od odpalenia napięcia zaczyna skakać 0,8-1V. Jadę dalej, mija 5 minuta napięcie 0,6-0,9 do 1V nawet. Jadę dalej, mija 8 minuta, temperatura płynu chłodzącego jest już na 82C, napięcie 0,5-0,9V. W końcu po 15 minutach dojeżdzam do pracy, wolne obroty, napięcie oscyluje 0,45-1V.

    I teraz tak, jeśli nadal będę go nagrzewał to w końcu zacznie pracować 0,2-0,9V czyli tak jak powinno być. Widzę że voltomierz bardzo niechętnie "przesuwa się" w stronę ubogiej. Ale z upływem czasu jednak się przesuwa.

    Wczoraj wymieniłem sondę na nówkę oryginał BOSCHA. I nadal jest tak samo :(
    Oczywiście widzę że nowa sonda jest czulsza , mniej ospała ale nadal mija zbyt długi czas by zaczęła pracować w zakresie 0,2V-0,9V.

    Na benzynie i na LPG jest identycznie. Nie ma znaczenia rodzaj paliwa, tak samo się sonda zachowuje. Skoro na LPG jest tak samo to automatycznie wykluczam awarie czujnika temp. płynu silnika. LPG to bingo M prosty sterownik.

    Moje pytania:

    Czy zapchany filtr powietrza silnika może powodować takie wskazania sondy ?
    Czy nieszczelny dolot może powodować takie wskazania sondy ? (wolne obroty są ok)
    Czy nieszczelny wydech, zwłaszcza przed sondą może powodować takie wskazania sondy ? Mam trochę nieszczelny wydech od tylnym siedzeniem.
    Czy powodem moze być słaba masa sondy ?



    Sonda jest wkręcona w kolektor wydechowy, wiec ma blisko do silnika.

    Bardzo proszę o pomoc, bo juz nie wiem co dalej robić. Auto jest w super stanie, kompresja bardzo dobra równa, szkoda golfika bo to rodzynek dobrze zachowany i chce jeszcze trochę pojeździć. Przebieg 240tys km.

    Filtr powietrza ma 1,5 roku, jazda miejska - Wrocław
    Świece mają około 15 tys km przejechane.
  • Buderus
  • #2
    andrzej20001
    Level 43  
    Załóz NTK 4 przewodową z podgrzewaniem. Sygnał masz max.10s Albo ci szwankuje NTC i nie przechodzi szybko w CL.
  • #3
    szosiu
    Level 14  
    andrzej20001 wrote:
    Załóz NTK 4 przewodową z podgrzewaniem. Sygnał masz max.10s Albo ci szwankuje NTC i nie przechodzi szybko w CL.


    No wiesz, wymieniłem na taka jak być powinna więc nie chce poprawiac fabryki. Sterownik nie ma możliwości pogłaczenia grzałki wiec nawet nie bede kombinował.

    Albo ci szwankuje NTC i nie przechodzi szybko w CL
    Proszę wytłumacz mi łopatologicznie bo nie wiem o co chodzi :)
  • #5
    szosiu
    Level 14  
    Dzięki za linki Andrzej. Tak jak się domyślałem tu chodzi o czas po jakim ECU zaczyna działać wg wskazań sondy.

    Ale nie wiem czy dokladnie czytałeś to co napisałem w pierwszym poście. Mam prymitywną instalację LPG II generacji Bingo M. Na LPG praca sondy jest identyczna jak na benzynie w tym samym czasie.
    Sterownik LPG nie korzysta z czujników silnika. On tylko widzi sondę lambdę oraz TPS i to wszystko.
    Mi to wygląda na problem nieelektryczny no chyba że to przez świece ale one mają dopiero 15 tys km. Kable, kopułka,palec - nowe. Silnik chodzi cacy.

    Dlatego pytałem o to:

    Czy zapchany filtr powietrza silnika może powodować takie wskazania sondy ?
    Czy nieszczelny dolot może powodować takie wskazania sondy ? (wolne obroty są ok)
    Czy nieszczelny wydech, zwłaszcza przed sondą może powodować takie wskazania sondy ? Mam trochę nieszczelny wydech od tylnym siedzeniem.
    Czy powodem moze być słaba masa sondy ? U mnie masa jest przez kolektor wydechowy gdyż mam sondę jednoprzewodową.


    Przypomniało mi się, że gdy chodzi na benzynie i zbliże ucho o rury wydechowej to tak mniej więcej co 10-30 sekund delikatnie pyrknie jakby wypadł zapłon.
    Dodam też że nie mam katalizatowa, tylko strumienice od wielu lat.
  • #6
    daras41
    Level 25  
    Jak sonda jednoprzewodowa to zmierz oporność między obudową sondy a masą bo może nie kontaktować kolektor z głowicą jak trzeba. Miałem takie przypadki. Możesz dla testu kablem rozruchowym złapać za obudowę sondy i masę aku.
  • #7
    szosiu
    Level 14  
    Dobrze tak zrobię Dziękuję za sugestie dam znać czy pomogło. Rozumiem że według Ciebie moje objawy wskazują właśnie na słabą masę. Po 30 minutach pracy sonda pracuje idealnie w pelnym w pełnym zakresie No ale 30 minut to trochę za długo na nagrzanie i to jest właśnie ten problem
  • Buderus
  • #8
    andrzej20001
    Level 43  
    Pakuj 4 kablową .Szary na masę głowicy biały masa drugi biały pompa paliwa. Czarny wiadomo sygnał.30 min. i gotowe. Ew . jeszcze odłącz akumulator na chwile wieczorem i zobacz potem rano co sie dzieje na skasowanych korektach dawki.I odepnij ten gówniany wskaznik diodowy ,uzyj multimetru.
  • #9
    ociz
    Moderator of Cars
    szosiu wrote:
    Sterownik nie ma możliwości pogłaczenia grzałki wiec nawet nie bede kombinował.

    Nowsze Mono-Motronic też nie "obsługują" grzałki, tylko zasilana jest ona cały czas razem z pompą paliwa.
  • #10
    szosiu
    Level 14  
    Instalacja sprawdzona. na dwóch sondach jest tak samo został tylko dziurawy wydech i musi to mieć wpływ na to ze ona
    się zagrzewa aż 30 minut. W sprawie podłączenia grzałki to mam pytanie czy można obciążyć tak przekaźnik pompy paliwa
  • #11
    ociz
    Moderator of Cars
    Tak, on jest przewidziany na znacznie większe prądy niż pociągnie pompa paliwa, skrzynka też, w dieslach na tych samych pinach zasila świece żarowe.
  • #12
    szosiu
    Level 14  
    Ok pomyślę o tym. A czy brak katalizatora i wstawienie strumienicy
    może studzić sondę ?
  • #13
    szosiu
    Level 14  
    Ociz

    Czy możesz mi podać który to będzie przekaźnik na tablicy? nr 12 ? Prawy dolny róg na tablicy przekaźników.
  • #14
    andrzej20001
    Level 43  
    To samo masz na wtyku wtryskiwacza. Oczywiście dajesz bezpiecznik 7,5A.
  • #15
    szosiu
    Level 14  
    Tak widziałem Jest to przewód żółto czerwony wychodzi z bezpiecznika numer 18 i zasuwa do pompy i wtryskiwacza to jak coś to wepne się pod ten wtryskiwacz nieco wcześniej.

    Ale póki co walczę z niedogrzana sonda. Dziś kupiłem cały tłumik, w piątek wymiana. Ale mam jeszcze pytanie następujące na rurze idącej od kolektora była taka metalowa osłona która zgniła i wywaliłem ją i tak się teraz zastanawiam że to mogło być ekran temperaturowy i to też może mieć znaczenie dla niedogrzane i sondy? Wywalam też strumienice i zastępuje ją rurką w obudowie katalizatora dam znać co będzie. Chciałbym też owinąć odcinek od sondy aż do plecionki jakąś izolacja wysokotemperaturowa tylko czym? Jest to odcinek między sonda a katalizatorem
  • #16
    ociz
    Moderator of Cars
    szosiu wrote:
    nr 12 ? Prawy dolny róg na tablicy przekaźników.

    Tak jak piszesz.
    Tu masz jeszcze opis skrzynki:
    http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html
    Oryginalnie idzie po tym samym bezpieczniku co pompa, ale jak się obawiasz obciążyć istniejącą instalację to możesz się podpiąć pod Z1 i dać osobny bezpiecznik.
  • #17
    szosiu
    Level 14  
    Bezpiecznik pompy widzę że ma 20A. To raczej powinno wystarczyć.

    Słuchajcie potrzebuje wiedzieć jaka rolę pełniła blacha/ekran za kolektorem wydechowym na rurze idącej pionowo w dół, ona zgniła i rzęziła wiec ja niedawno wywaliłem. Czy ona służyła do ochrony karoseri przez wysoka temperaturą czy zatrzymywała cenne ciepło dla lambdy ?
  • Helpful post
    #18
    ociz
    Moderator of Cars
    Bardziej dla ochrony karoserii, ale studzenie wydechu przed katalizatorem też nie jest pożądane.
  • #19
    szosiu
    Level 14  
    ociz wrote:
    Bardziej dla ochrony karoserii, ale studzenie wydechu przed katalizatorem też nie jest pożądane.


    Dzieki Ociz za wsparcie. Planuję owinąc ta rurę Matą z włókna ceramicznego do 1260st.C. Odporne na wode i wstrząsy.

    Jeszcze tylko zapytam Cię następująco. Czy wg Ciebie brak katalizatora w tym silniku moze powodowac anomalie sondy albo długie jej nagrzewanie zakładając ze wstawiam zamiast katalizatora rurkę w obudowie katalizatora, wydech jest szczelny, a sonda jest przykresona do oryginalnie kolektora (czli blisko silnika) ?
  • #20
    szosiu
    Level 14  
    Panowie

    Niestety sonda nadal się nagrzewa 30 minut. Jakakolwiek oscylacja pojawia się dopiero po 20 min jazdy ale jest ona rzędu 0,7-0,8V czyli żadna.

    Co było robione :

    1. Więc tak, wymieniłem cały wydech aż po kolektor wydechowy ponieważ były małe nieszczelności. Wszystko jest tam teraz szczelne.


    2. Sonda jest nowa, przypomne - na starej było tak samo. Elektryka dokładnie sprawdzona (pociągnięte dodatkowe przewody łącznie z masą).

    Została mi ostatnia rzeczy - sprawdzenie szczelności kolektora wydechowego i jego okolic. Powiem tak, pod maska jest wg mnie cicho, nie ma cykania, pierdzenia itp. ale, jeśli zbliżę nos w okolice obudowy wtrysku/kolektora wydechowego i przygazuję to czuć wyraźnie zapach benzyny albo spalin sam nie wiem jak to dokładnie określić, wiem że napewno czuje benzynę ale tylko jak przygazuję , pytanie czy po przygazowaniu ma z tamtad śmiedzieć benzyną. Sterownik pracuje bez sondy bo sonda stoi wiec jest bogato.
  • #21
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    ABS ma prymitywny układ sterowania silnika - bez jakiegokolwiek czujnika obciążenia - jedynym wskaźnikiem jest potencjometr przepustnicy - więc pozostaje sprawdzić jego charakterystykę w funkcji otwarcia przepustnicy, sprawność czujnika ECT i podgrzewacza kolektora i przejść nad zagadnieniem do porządku dziennego. Zrobiło się chłodniej, więc i sonda bez podgrzewania pracuje wolniej/gorzej - w tym systemie ma ona dość marginalne znaczenie. Inna rzecz, że jeśli auto pracuje na LPG, to układ zasilania paliwem zasadniczym zwyczajnie się degeneruje - wtryskiwacz może zalewać silnik, stąd i wskazania czujnika tlenu.
  • #22
    szosiu
    Level 14  
    Na obu paliwach jest identycznie tzn sonda działa identycznie źle. Więc czujniki ECU odpadają z lpg to 2 generacja lpg.

    Prosze o odpowiedz na 2 pytania.

    1. Czy jeśli wyjmę bezpiecznik od pompy, silnik zgaśnie a potem przełączenie na lpg to wykluczenia scenariusz lejącego wtrysku

    2. Załóżmy ze wtrysk leje. Silnik pracuje na benzynie. Co robi sonda? Czy powinna oscylowac w pełnym zakresie czy będzie pokazywać bogato ?

    3. W ile minut powinna się rozgrzewać sonda jednoprzewodowa przy temp zewnętrznej 5 C zakładając że auto jedzie cały czas ?
  • #23
    szosiu
    Level 14  
    Dziś odpialem zasilanie pompy paliwa, pozwoliłem by silnik silnik wypalił resztki i zgasł. Następnie silnik pracował na lpg. I nadal sonda na bogato tak jak na Pb. Po maska cicho, żadnych niepokojących odgłosów jedynie smród benzyny z okolic kolektorów gdy przygazuje. Uparlem się na sondę jednoprzewodowa gdyż taka oryginalne idzie. Jest skręcona w kolektor. Wg info znalezionego w necie można pozbyć się kata na rzecz rury i sonda powinna dalej latać. Teraz zaczynam się zastanawiać czy to jest prawda. Ostatecznie zmienie na czteroprzewodową
  • #24
    szosiu
    Level 14  
    nowa sonda była padnięta, temat do zamknięcia.

    Dzieki za wszystko

    Hej