Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Steyr 19S - Ślizg sprzęgła

mich_88 10 Nov 2016 18:30 1428 19
  • #1
    mich_88
    Level 8  
    Witam.

    Sprzęgło tj.tarcza , docisk itd. wymienione, wysprzęglik hydrauliczno-powietrzny wymieniony.

    Objawem jest ślizganie sprzęgła po nagrzaniu samochodu ( jednorazowo każdego dnia pracy ) trzeba wtedy upuścić płyn z zaworu odpowietrzania w wysprzęgliku który jest nowy. Po odpuszczeniu płynu biegi wchodzą lekko i płynnie , a samochód z maksymalnym obciążeniem jedzie jak powinien i tu nasuwa się pytanie w czym leży problem, że jest taka sytuacja? Np. rano upuszczę tego płynu, cięgno się schowa i jest spokój na cały dzień natomiast na następny dzień znów trzeba to robić. W czym może tkwić problem?
  • Helpful post
    #2
    femama
    Level 13  
    Kolego albo masz podparty pedał sprzęgła lub do wymiany pompka .
  • #3
    mich_88
    Level 8  
    No własnie nie jest podparty. Myśleliśmy nad pompką która nie jest oryginałem do Steyr'a bo nie mogliśmy dostać. Przy starym wysprzęgliku własnie przy cięgnie pompki regulowaliśmy sprzęgło bo raz " brało " raz ślizgało... Dziękuję. Wymienimy pompkę jeśli znajdę takową i napiszę czy jest poprawa. Pozdrawiam

    edit. Niestety tej pompki nie można nigdzie dostać. Była z Liaza ale kompletnie nie działała. Aktualnie jest jakaś turecka :/
  • Helpful post
    #4
    darfur5
    Level 34  
    Na 99,9% winna pompka sprzęgła. Po rozgrzaniu pojazdu płyn rozszerza się i nie ma ujścia ( do zbiorniczka) , płyn w układzie sprzęgła jest czynnikiem roboczym a pneumatyka czynnikiem wspomagającym.
  • #5
    mich_88
    Level 8  
    Dziękuję za pomoc. Jakoś postaram się poszukać tej pompki. Pozdrawiam
  • #6
    darfur5
    Level 34  
    Nie jestem pewny ale może pasować od MAN-a F -90 , F- 2000.
  • #7
    terpio
    Level 16  
    Skoro była wcześniej od Liaza, to do swojej liaski wstawiłem kiedyś od Zetora(ponoć to samo), no i byl mały cyrk z odpowietrzeniem.
  • #8
    mich_88
    Level 8  
    Witam. Pompka wymieniona na pompkę z Daf'a (identyczna) odpowietrzona i wszystko fajnie, biegi luźno wchodzą lecz niestety ślizga. Nawet gorzej niż na tamtej pompce, regulowaliśmy i na pompce i na wyśprzęgliku aż zaczęły biegi z problemem wchodzić a ślig jak był tak jest. Pedał sprzęgła chodzi o dziwo bardzo lekko niczym w osobowym. Już nie wiemy czy to dalej wina pompki czy trzeba zrzucać skrzynię i wymienić sprzęgło z dociskiem ( może tam tkwi problem ) choć dziwne, że na tamtej pompce jak się upuściło płynu " odpowietrzyło " na wysprzęgliku to ciągnąl bez problemu.
    terpio - od liazki mielismy kiedys na próbę ale nei dało się odpowietrzyć i znalezlizmy turecką, były z nią problemy ale przez 4 lata się jeździło aż w końcu zaczęła przepuszczać.
  • #9
    darfur5
    Level 34  
    W jaki sposób odpowietrzałeś ? metodą " pompuj/ trzymaj " czy pchałeś płyn do wysprzęglika . Może być zużyty docisk , koło zamachowe , sprzęgło nie " bierze "całą powierzchnią tylko niewielką jej częścią z tond uślizg i za każdym uślizgiem sytuacja będzie się pogarszać.
  • #10
    MACIEK_M
    Level 29  
    darfur5 napisał:

    Quote:
    Na 99,9% winna pompka sprzęgła. Po rozgrzaniu pojazdu płyn rozszerza się i nie ma ujścia ( do zbiorniczka) , płyn w układzie sprzęgła jest czynnikiem roboczym a pneumatyka czynnikiem wspomagającym.


    Quote:
    Może być zużyty docisk , koło zamachowe , sprzęgło nie " bierze "całą powierzchnią tylko niewielką jej częścią z tond uślizg i za każdym uślizgiem sytuacja będzie się pogarszać.


    Kolego, czytamy, ze zrozumieniem.
    Autor w pierwszym poście napisał:

    Quote:
    Sprzęgło tj.tarcza , docisk itd. wymienione, wysprzęglik hydrauliczno-powietrzny wymieniony.

    a później o pedale sprzęgła:
    Quote:
    No własnie nie jest podparty.


    Pytanie do autora wątku, dlaczego sprzęgło było wymienione, oraz, czy działo się tak przed wymianą sprzęgła?

    Jakim płynem zalewasz zbiorniczek sprzęgła?
  • #11
    mich_88
    Level 8  
    Trochę się zagalopowałem z tym wymienionym sprzegłem. Była wymieniona tarcza dwa lata temu, a docisk wg. mechanika był dobry. Tak, działo się lecz nie tak bardzo. Ogólnie problemy są z tym od początku kupna samochodu. W czwartek będziemy zrzucać skrzynię i opiszę sprawę jak to wygląda. Auto pracuje w terenie pod większym obciążeniem także możłiwe , że to wszystko się skumulowało.

    Zalewam hydrolem.

    Przy tej nowej pompce sprzęglą już ślizga nawet jak jest zimny.
  • #12
    MACIEK_M
    Level 29  
    Jeśli nie stosujesz oryginalnych części, musisz zwracać uwagę na uszczelnienia, jakie w nich są stosowane. W układach sprzęgła stosuje się różne płyny. Jeśli nie stosujesz odpowiedniego płynu, to uszczelnienia pompy, wyprzęgnika, a nawet przewody, "puchną" i możesz wtedy mieć podobne problemy. Sprzedawcy często to bagatelizują, bo nie mają o tym pojęcia, lub chcą sprzedać część, a Ty zostajesz z problemem.
  • #13
    mich_88
    Level 8  
    Nie jestem właścicielem samochodu ale z tego co wiem to są kupowane oryginały jeśli są dostępne. Takowa pompka sprzęgła do Steyr'a to szukać igły w stogu siana dlatego jest z Dafa gdyż jest identyczna. A do układu sprzęgła stosowany jest hydrol jak pytałem. Możliwe , że tu jest racja z tymi przewodami jednakże i tak zrzucimy tą skrzynię. Jeśli to nie pomoże to wtedy będziemy myśleć już sam nie wiem o czym ;/ ... Wysprzeglik ma tydzien, pompka założona wczoraj także myslę , że te uszczelnienia jeszcze są dobre. Stara pompka chyba przepuszczała płyn do wysprzęglika bo tak jak pisałem wcześniej on "puchnął" i ślizgał ale po upuszczeniu ( odpoiwietrzeniu ) hydrolu auto szło z obciążeniem normalnie bez ślizgu natomiast przy tej nowej pompce z Dafa pedał dosyć ,że jest strasznie miękki jakby bez oporu to ślizga tak ze bez zaladunku auto ma problem się rozpędzić do 40 także ja już nie wiem,a obstawiany jest docisk. Jak chcą niech robią...

    darfur5 tak myślą , że docisk do wymiany plus tarcza bo jak tak jeździł ze ślizgiem to będzie to.

    Dziękuję za pomoc. Do końca tygodnia będzie to ściągnięte także będę pisał jak to wygląda.

    Pozdrawiam
  • #14
    darfur5
    Level 34  
    Jak już zwalisz sprzęgło to sprawdz koło zamachowe pod kątem krzywizn lub jak kto woli " wybrania materiału" , po prostu przyłóż na na przylgnię przymiar typu poziomica, przymiar kątowy i szukaj prześwitów . Z jednej strony przyłożonego przymiaru poświeć latarką na przylgnię jeśli z drugiej strony przymiaru wyraznie widać światło to trzeba będzie zamach wymienić . Spodziewam się ,że po tylu uślizgach koło będzie miało zaciągnięcia i fioletowy kolor .
  • #15
    terpio
    Level 16  
    darfur5 wrote:
    W jaki sposób odpowietrzałeś ? metodą " pompuj/ trzymaj " czy pchałeś płyn do wysprzęglika . Może być zużyty docisk , koło zamachowe , sprzęgło nie " bierze "całą powierzchnią tylko niewielką jej częścią z tond uślizg i za każdym uślizgiem sytuacja będzie się pogarszać.


    "Strzał" sprężonego powietrza w zbiornik z płynem, czlowiek czuwał przy odpowietrzniku wysprzęglika. "Pompuj trzymaj" całkowicie nieskuteczna mordęga, nie było siły żeby usunąć powietrze. Strzał sprężonego powietrza - minuta i po sprawie.
    Obawiałem się tylko o całość plastykowego zbiorniczka, ale zaczym zdążyłem na dobre przytknąć końcówkę węża do otworu w zakrętce, bylo już po sprawie
  • #16
    darfur5
    Level 34  
    Też tak można, ja do odpowietrzania stosuję zwykłą ręczną olejarkę z przezroczystym lub półprzezroczystym zbiorniczkiem ( ko. 200 ml pojemności) po to by śledzić zawartość płynu i wpinam się w odpowietrznik wysprzęglika , pompuję dotąd aż zbiorniczek nad pompką się wypełni, ta operacja nie zajmuje dużo czasu a przy tym jest pewność , że system od dołu do samej góry jest drożny.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Też tak można, ja do odpowietrzania stosuję zwykłą ręczną olejarkę z przezroczystym lub półprzezroczystym zbiorniczkiem ( ko. 200 ml pojemności) po to by śledzić zawartość płynu i wpinam się w odpowietrznik wysprzęglika , pompuję dotąd aż zbiorniczek nad pompką się wypełni, ta operacja nie zajmuje dużo czasu a przy tym jest pewność , że system od dołu do samej góry jest drożny.Unikam metody pompuj /trzymaj bo tak jak piszesz to mordęga.
  • #17
    mich_88
    Level 8  
    Witam już wszystko wiadome, a więc:

    Tarcza do wymiany
    Koło zamachowe do przetoczenia
    Docisk do wymiany ( Nowy Sachsa 1130 zł bodajże )
    Łożysko oporowe wykończone.

    Kompletujemy części ( mają być w poniedziałek/wtorek ) i składanie.

    Po złożeniu napiszę czy wszystko gra.

    Pozdrawiam i dziękuję za podpowiedzi :)
  • #18
    MACIEK_M
    Level 29  
    A co w temacie "odpowietrzania"? Jeśli nie rozwiążesz problemu, spalisz nowe sprzęgło.
  • #19
    darfur5
    Level 34  
    Pamiętaj , że koło zamachowe można ewentualnie " zabielić", jeśli koło będzie toczone i wyrównywane to może być kłopot bo to co zbierzesz z koła musisz dołożyć do okładziny tarczy. Radził bym oddać cały stary komplet sprzęgła razem z kołem wyspecjalizowanej firmie która stoczy koło i docisk ( jeśli się jeszcze nadaje) obije tarczę i odda ci gotowe sprzęgło do zamontowania.
  • #20
    mich_88
    Level 8  
    Dokładnie tak było zrobione. Wszystko teraz działa jak należy :) Dziękuję za sugestie.