Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana kierunku obrotu silnika jednofazowego od pralki Frani.

12 Lis 2016 20:41 3750 15
  • Poziom 3  
    Witam.Posiadam silnik od pralki Frani SED 110-4.
    Moc to 150 W,zmierzyłem też rezystancję uzwojen:
    Uz.główne 22 Ω
    Uz.pomocnicze 32 Ω
    Chciałbym zmieniać kierunek obrotów silnika.Czytałem o tym w necie i aby zmienić obroty należy zmienić kierunek przepływu prądu w uzwojeniu pomocniczym. Zmianę kierunku chciałbym robić poprzez styczniki (wciskając przycisk zasila się cewka,która załącza prawa obroty,a wciskając drugi przycisk zalaczy sie druga cewka,ktora zalacza lewe obroty.) Mam do dyspozycji przyciski bistabilne,monostabilne oraz styczniki.Proszę Was o pomoc przy tym schemacie.
    Oto mój silnik :
    Zmiana kierunku obrotu silnika jednofazowego od pralki Frani.
    Tu jest schemat narysowane na obudowie silnika :
    Zmiana kierunku obrotu silnika jednofazowego od pralki Frani.
    Przewody jakie wychodzą z silnika oraz kondensator (7,5 uF)
    Zmiana kierunku obrotu silnika jednofazowego od pralki Frani. Zmiana kierunku obrotu silnika jednofazowego od pralki Frani.
    Bardzo proszę o jakiś schemat sterowania obrotami tego silnika.
    Z góry dziękuję,pozdrawiam : )
  • Poziom 20  
    Najpierw musisz rozebrać silnik i ostrożnie zlokalizować drugi koniec uzwojenia rozruchu ( jest połączony z niebieskim przewodem i końcem uzwojenia pracy ) . Rozłącz go i dorób czwarte wyprowadzenie uzwojeń ( będą wtedy dwa P+K od uzw. pracy i dwa P+K od uzw. rozruchu ).
  • Poziom 23  
    Jeżeli Chcesz zmienić kierunek obrotów w tym konkretnym silniku ,musisz się
    dostać do uzwojenia i odszukać drugi koniec uzwojenia pomocniczego. Trzeba
    będzie rozłączyć istniejące połączenie i wyprowadzić na zewnątrz ten odłączony
    koniec uzwojenia. Wówczas będzie możliwość zmiany kierunku wirowania tego
    silnika gdy będziesz mógł przez układy połączeń zmieniać zasilanie uzwojenia
    pomocniczego .Po prostu musi być podawane napięcie raz z jednej strony a drugi
    raz z drugiej strony tego uzwojenia .I w tym jest cała filozofia odwracania
    kierunku wirowania tego silnika. Silnik fabrycznie jest połączony dla konkretnego
    kierunku wirowania i dlatego nie ma wyprowadzenia drugiego końca uzwojenia
    pomocniczego.Życzę powodzenia .
  • Poziom 3  
    Znalazłem w Internecie taki schemat jak można zmienić obroty : Zmiana kierunku obrotu silnika jednofazowego od pralki Frani.
    Czy w tym przypadku jak jest pokazane też muszę rozbierać silnik?
    Dodam,że tam schemat jest właśnie do takiego samego silnika jak mój.
  • Poziom 23  
    Proszę Pana wyraźnie widać iż bez dostania się do drugiego końca uzwojenia pomocniczego nie ma Pan szans zmienić kierunku wirowania tego silnika .Niech
    Pan przyjrzy się schematowi i zastanowi się jak jest połączone uzwojenie pomocnicze. Pozdrowionka.
  • Poziom 3  
    Odkręciłem trzy śruby,które mocowały silnik :
    Zmiana kierunku obrotu silnika jednofazowego od pralki Frani.

    Nawet po odkręceniu tych śrub nie mogę dostać się do uzwojenia :/ Ma ktoś pomysł jak mogę się tam dostać?
  • Poziom 38  
    No jak się nie możesz dostać. Młotek w rękę i delikatnie ;) to co aluminiowe oraz wirnik muszą wyjść pozostanie samo uzwojenie czyli stojan. Od drugiej strony niż koło pasowe masz dostęp do łożyska czy jest zabudowane? Jeśli masz to delikatnie popukaj tylko nie samym młotkiem. Jeśli nie ma to musisz lekko uderzać w aluminiową obudowę.
  • Poziom 3  
    Młotek i przecinak i poszło :)
    Zmiana kierunku obrotu silnika jednofazowego od pralki Frani.

    Z uzwojenia wychodzą trzy kable : To są przewody, nie kable.
    Zmiana kierunku obrotu silnika jednofazowego od pralki Frani.

    Co mam teraz zrobić,żeby znaleźć ten poszukiwany kabel? Przewód [retrofood]
  • Poziom 13  
    Musisz rozebrać kabelek Co??? [retrofood] niebieski, tam masz przyspawane dwa przewody( jeden od uzwojenia głównego 0,45 średnica drutu, drugi od uzwojenia rozruchowego 0,40 średnica drutu). Musisz je odseparować od siebie i każdy z osobna wyprowadzić na zewnątrz uzwojenia- tak jak pozostałe. Potem nic prostszego, tylko zamieniać miejscami przewody od uzwojenia rozruchowego i wtedy zmieniasz kierunek wirowania wirnika. Pozdrawiam.
  • Poziom 38  
    Tylko przymocuj dobrze te przewody z powrotem do uzwojenia tak aby nie latały tam luźno.
  • Poziom 20  
    Niedawno przerabiałem dokładnie taki sam silnik i dokładnie w takim samym celu - tyle, że mój nie był zardzewiały.
    Ten silnik jest w sumie konstrukcją otwartą i lepiej, aby za miotacz płomieni nie robił ;).
    Dlatego po takiej przeróbce, po sprawdzeniu prawidłowości wprowadzonej zmiany, trzeba dobrze zaizolować nowe połączenie, okręcić cienkim i mocnym sznurkiem, mocno związać i !koniecznie! zasmarować naruszony fragment uzwojenia rzadkim klejem epoksydowym.
  • Poziom 3  
    Rozebralen ten niebieski przewód i do niego były przymocowane dwa inne przewody od uzwojenia. Do tych przewodów domocowałem drugie przewody tak,aby były one dłuższe.
    Zmiana kierunku obrotu silnika jednofazowego od pralki Frani.

    Klej epoksydowy? Pierwsze słyszę... czy to serio konieczne? Co jesli nie użyję tego kleju?Przewody od uzwojeń nie dotykają się,teraz tylko zaizoluje je. I ostatnie pytanie,jak teraz podłaczać,aby mieć obroty lewe i prawe?
  • Poziom 13  
    Powinna być na każdym końcu koszulka izolacyjna ( oczywiście przewody musisz polutować), dałeś oba szare więc poznacz sobie który jest od którego uzwojenia ( wewnętrzne masz rozruch a zewnętrzne główne), aby zmienić kierunek wirowania zamieniasz miejscami przewody od uzwojenia rozruchowego
  • Poziom 3  
    Nie mam lutownicy,więc nie mogę polutowac :/ dobrze je skręciłem i jeszcze obkleje taśmą izolacyjną. Przewody od uzwojenia rozruchowego czyli które i gdzie ? Przepraszam,że zadaje może tak głupie pytania,ale dopiero się uczę takich praktycznych rzeczy :)
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    magister99 napisał:
    Przepraszam,że zadaje może tak głupie pytania,ale dopiero się uczę takich praktycznych rzeczy :)

    Te informacje bez trudu znajdziesz na forum (uzwojenie rozruchowe/pomocnicze ma mniejszy przekrój "drutu"- uzwojenia)!
    Zamykam- proszę skorzystać z wyszukiwarki.