Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Volvo c70 2.0t 226km 1998r.] - Wymiana przegubu zewnętrznego

czarnyblack 16 Nov 2016 11:34 4269 12
  • #1
    czarnyblack
    Level 15  
    Witam.

    Zdemontowałem całą półoś (wiem, że nie jest to konieczne, ale sama wyskoczyła praktycznie). Mając ją już w imadle ze zdemontowanym przegubem, przystąpiłem do montażu nowego przegubu SKF. Nie do końca miałem pewność czy pierścień segera wkładam w przegub w rowek i dopiero później nasuwam na półoś, czy może najpierw nasuwam go na półoś żeby wskoczył w rowek i dopiero później wbijam przegub - wybrałem opcję nr 2. Stukając młotkiem w przegub chciałem żeby przeskoczył ten pierścień i zaskoczył ładnie. Niestety przegub się zaklinował i nie mogę go ruszyć ani w jedną ani w drugą. Po fakcie odpaliłem filmik (na wcześniejszych filmach z samochodami innych marek widziałem właśnie, że najpierw nasuwali pierścień na półoś i nabijali przegub) gdzie koleś konkretnie robił to w S70 i pierścień najpierw wsadził w przegub i dopiero potem nabijał na półoś i weszło mu bez problemu. Złą taktykę obrałem, czy może za słabo tym młotkiem trzaskam?

    Martwi mnie jeszcze jedna rzecz widoczna na filmiku:


    https://www.youtube.com/watch?v=vWLTE6tiais

    Czy od tego stukania mogłem uszkodzić przegub? Coś mi mówi, że tych luzów nie powinno być i przegub na śmietnik? Fakt, że nie doszedł on do końca, no ale nie wiem, sami zobaczcie...
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #3
    grala1
    VAG group specialist
    Mnie uczyli że pierścień ma być założony na półoś i wtedy wkładasz przegub.
    Jaką masz pewność że wkładając pierścień w przegub a później wkładając przegub na półoś pierścień jest na swoim miejscu a nie wypadł z rowka w przegubie i po wbiciu przegubu nie ma go ani na półosi ani w rowku w przegubie tylko został z niego wypchnięty?
    Nie masz żadnej. Gdy nakładasz pierścień na półoś i wtedy zakładasz przegub to widzisz czy pierścień się schował w przegubie czy został zsunięty z półosi.
    Demontuj przegub - pukaj w jego wewnętrzną część.
    Załóż stare zabezpieczenie na półoś i wtedy zakładaj przegub.
    Nie da się z tego filmiku ocenić czy przegub jest dobry czy nie. Ja tam raczej luzów nie widzę, moim zdaniem to nie luzy bo koleś kręci przegubem a nie unosi go by zobaczyć luzy.
  • #4
    czarnyblack
    Level 15  
    Dzięki za odpowiedzi. Dzisiaj zrobię drugie podejście, ale niestety stary pierścień zdewastowałem. A co do frezów, to są OK.
  • #5
    grala1
    VAG group specialist
    Sprawdź w ogóle czy frezy są takie same - włóż przegub bez pierścienia, powinien wejść bez większych problemów.
    Jeżeli jest ok to posmaruj powierzchnie półosi i wnętrze przegubu smarem (frezowanie) by pierścień miał możliwość ślizgania się.
    Na nowych pierścieniach zabezpieczających bardzo ciężko jest włożyć przegub, tym bardziej na aucie.
  • #6
    czarnyblack
    Level 15  
    Frezy się zgadzają. No właśnie też słyszałem, że na nowych pierścieniach ciężko, ale innej opcji w moim przypadku nie ma. Dzisiaj będę działał.
  • #7
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    grala1 wrote:
    Mnie uczyli że pierścień ma być założony na półoś i wtedy wkładasz przegub.


    Innej opcji nie ma bo pierscień nie schowa się z przegubie a w półosi tak.

    Więc nie wiem gdzie ty go tam wepchnąłeś.
  • #8
    grala1
    VAG group specialist
    W sumie to tak jakbyś chciał seger wewnętrzny założyć na wałek - niby będzie na nim ale nie spełni swojej funkcji bo siła sprężyny działa nie w tą stronę co powinna w tym przypadku (oczywiście w praktyce się tak nie da założyć bo ma inaczej zrobione wywinięcia na szczypce i nie będzie pasował).
    Czyli teoria wkładania pierścienia do przeguby legła w gruzach :)
  • #9
    robokop
    Moderator of Cars
    grala1 wrote:
    Mnie uczyli że pierścień ma być założony na półoś i wtedy wkładasz przegub
    Inaczej się nie da. Cała przyczyna w nieprawidłowym pierścieniu - zbyt rozgięty podstawia się jedną stroną.
  • #10
    milejow
    Level 43  
    Jak mam problem z pierścieniem to ściskam go trytką, nasuwający się przegub zsuwa trytkę z pierścienia i całość wchodzi jak w masło.
  • #11
    robokop
    Moderator of Cars
    Pierścień raz że ma być okrągły, ew. owalny, dwa ma siedzieć w kanaliku, wystając z niego nieznacznie. Nasuwając przegub, ten ma stożkowe podtoczenie, które pomaga pierścieniowi się wśliznąć - można ew. dopchnąć śrubokrętem gdyby wylazł nadmiernie z jednej strony.
  • #12
    czarnyblack
    Level 15  
    No więc panowie, niestety nie mieliście racji. Całe szczęście, że zasięgnąłem porady od użytkownika Volvo, bo inaczej bym tego za chiny ludowe nie zrobił. Nie było opcji, żeby nabić przegub na miejsce, gdyż na tyle rozszerzony pierścień segera zablokował na dobre przegub. Pierścień wygląda jak ten poniżej.


    [Volvo c70 2.0t 226km 1998r.] - Wymiana przegubu zewnętrznego

    Także, zapewne macie jakieś doświadczenie w naprawie aut, ale w tym roczniku i w tym modelu robi się to poprzez wsadzenie pierścienia w przegub. Półoś posiada na początku lekka fazkę, która pomaga pierścieniowi będącemu się rozszerzyć i tym oto sposobem nabijamy przegub na miejsce i pierścień ładnie wskakuje w rower. Z tego co się dowiedziałem, Wasza metodę można stosować w modelu po 2000 roku.
    Na zdjęciu poniżej widzicie jak wygląda półoś od strony przegubu (nadmienię tylko, żeby nie było, że po prawej stronie leży przegub wewnętrzny idący do skrzyni).
    [Volvo c70 2.0t 226km 1998r.] - Wymiana przegubu zewnętrznego
  • #13
    grala1
    VAG group specialist
    Trzeba było powiedzieć lub dać jakieś zdjęcie żeby było wiadomo o jakie zabezpieczenie chodzi.
    Każdy myślał tutaj o takim.
    [Volvo c70 2.0t 226km 1998r.] - Wymiana przegubu zewnętrznego
    Przy takim zabezpieczeniu tylko zbijasz przegub i wkładasz nowy.
    To twoje zabezpieczenie trzeba szczypcami potraktować by zszedł przegub i ono w przegubie zostaje.
    Tak mają np. Ople, Fordy.

    Taka rada na przyszłość - zanim zaczniesz ściągać przegub to wyczyść połączenie półosi z przegubem - będzie wtedy widać zabezpieczenie i wiadomo że trzeba je rozszerzyć do demontażu przegubu lub go nie będzie widać co oznacza że zabezpieczenie jest takie jak na zdjęciu i przegub można zbić lub będzie widać że półoś jest na stałe połączona z przegubem i tu wymienia się półoś (Renault).