Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie elektronarzędzi 110 V regulatorem mocy na triaku

17 Lis 2016 12:37 1776 20
  • Poziom 13  
    Witajcie Zwykłe np. wiertarki na 230V można regulować obroty prostymi regulatorami a wiele z nich ma fabrycznie zamontowane. Pewnie napięcie tam jest nawet mniej niż 110 V Czy mogę podłączyć wiertarkę na 110V ( wcześniej miernikiem sprawdzając napięcie) ?
  • Poziom 35  
    Tak, tylko żeby moc wiertarki nie była większa niż regulatora, bo go uszkodzisz.
  • Poziom 13  
    Niektóre elektronarzędzia na 110V też mają wbudowany teg. na triaku ( jak w 230v ) . ale zapewne tak samo działają bo zasila się je napięciem znamionowym . A mnie interesuje zasilanie sprzętu 110 V , napięciem obniżonym poprzez regulator. O ile się da ,to może w małym zakresie jest spadek mocy.
  • Poziom 30  
    Hmm, tylko jak masz regulator na triaku, to przy połówce sinusoidy i tak masz napięcie szczytowe, więc musiałbyś skręcić go bardzo (tzn. wyzwalać późno) i "zagłodzić" sprzęt ;)

    Biorąc przykładowy obrazek
    Zasilanie elektronarzędzi 110 V regulatorem mocy na triaku
    musiałbyś wyzwalać w zaznaczonym miejscu i mocy za wiele Ci nie zostaje od wskazanego punktu...
  • Moderator Samochody
    Każdy silnik komutatorowy można zasilić prądem stałym - w/g tego co mnie w szkole uczono, przy obniżeniu wartości napięciai o połowę. Więc napięcie można wyprostować -w szereg wrzucić tyrystor z kondensatorem filtrującym i voila. Ktoś zgadnie, czemu silniki lubią szpilki o wyższym napięciu?
  • Moderator Samochody
    Rezystor240 napisał:
    Ponieważ jest to obciążenie o charakterze indukcyjnym

    Silnik woli jak go się kopie, niż równomiernie pcha - dlatego np. dla zachowania momentu, silnik steruje się przebiegiem PWM, nie zaś poprzez prostą regulację napięciową. Kiedyś nieżyjący red. Raabe to chyba obrazowo opisywał.
  • Poziom 13  
    robokop napisał:
    Każdy silnik komutatorowy można zasilić prądem stałym - w/g tego co mnie w szkole uczono, przy obniżeniu wartości napięciai o połowę. Więc napięcie można wyprostować -w szereg wrzucić tyrystor z kondensatorem filtrującym i voila

    Prostownik 2 połówkowy i tyrystor ? Trochę boje się w ciemno to robić może ktoś wypraktykować ?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    WojcikW napisał:
    Jeżeli na tabliczce znamionowej nie napisano, że to silnik uniwersalny, to jak go zasilisz prądem stałym to spalisz komutator. Zastosowanie triaka i 230V też nie polecam, bo również spowoduje przedwczesne zużycie komutatora.


    Dowiem się w końcu jakie zjawisko fizyczne spowoduje zniszczenie komutatora?
    Większość wiertarek ma regulację na triaku/tyrystorze, tak samo silniki szeregowe pralek automatycznych, softstarty szlifierek kątowych i wielu innych elektronarzędzi.
    http://www.bezel.com.pl/index.php/maszyny-elektryczne/maszyny-komutatorowe
    http://www.marwie.net.pl/Do%20Pobrania/Tematy...ektryczne/Dzial%20III/silnikikomutatorowe.pdf
  • Moderator
    robokop napisał:
    Dowiem się w końcu jakie zjawisko fizyczne spowoduje zniszczenie komutatora?

    Tak. Zasilając silnik szeregowy prądu zmiennego prądem stałym, powodujemy "podniesienie" jego charakterystyki mechanicznej n=f(M), a więc zwiększenie zarówno pobieranego prądu jak i prędkości obrotowej, szczególnie w zakresie mniejszych momentów obciążenia.
    Można się przed tym chronić, ale musi to zostać uwzględnione już na etapie konstruowania silnika.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    retrofood napisał:
    . Zasilając silnik szeregowy prądu zmiennego prądem stałym, powodujemy "podniesienie" jego charakterystyki mechanicznej n=f(M), a więc zwiększenie zarówno pobieranego prądu jak i prędkości obrotowej, szczególnie w zakresie mniejszych momentów obciążenia.
    Można się przed tym chronić, ale musi to zostać uwzględnione już na etapie konstruowania silnika.

    robokop napisał:
    Każdy silnik komutatorowy można zasilić prądem stałym - w/g tego co mnie w szkole uczono, przy obniżeniu wartości napięciai o połowę. Więc napięcie można wyprostować -w szereg wrzucić tyrystor z kondensatorem filtrującym i voila

    WojcikW napisał:
    Silnik jednofazowy komutatorowy różni się od silnika uniwersalnego innym ustawieniem szczotek względem komutatora

    Bzdura kolego. Ustawienie szczotek determinuje kierunek obrotów - ustawia się je na skraju martwej strefy. Dlatego też czasami silniki w wiertarkach "na rewersie" kręcą się wolniej i z mniejszym momentem. Popatrz teraz sobie właśnie na wszystkie nowsze wiertarki, odkurzacze, a nawet pralki automatyczne, z silnikami komutatorowymi - regulacja odbywa się albo poprzez triak, albo tyrystor.
    Cytat ze strony producenta:
    Cytat:
    Jednofazowe silniki komutatorowe szeregowe są produkowane masowo o mocy od kilku watów do 1,1 kW, wykorzystywane do napędu różnych drobnych urządzeń, jak np. zabawek, sprzętu gospodarstwa domowego, narzędzi ręcznych i urządzeń laboratoryjnych. Silniki te zbudowane są podobnie jak silniki prądu stałego . Silniki mogą również pracować przy zasilaniu prądem stałym. W tym przypadku rozwijany moment obrotowy jest większy od średniego momentu powstającego przy zasilaniu prądem przemiennym.

    Główną cechą silnika uniwersalnego jest to, że może kręcić się w dowolną stronę, z podobnym momentem i prędkością obrotową.
  • Moderator
    robokop napisał:

    Główną cechą silnika uniwersalnego jest to, że może kręcić się w dowolną stronę, z podobnym momentem i prędkością obrotową.

    Nikt tego nie kwestionował, więc Ameryki takim stwierdzeniem nie odkryłeś i bardzo proszę, przestań już robić zamieszanie.
    Zirytowało Cię zdanie "Jeżeli na tabliczce znamionowej nie napisano, że to silnik uniwersalny..." jakbyś nie wiedział, że nie wszystkie silniki szeregowe są uniwersalne. No nie są i wciąż niektóre takie będą, więc cóż mamy zrobić?

    Kończymy dyskusję na ten temat, gdyż z rzeczywistością nie walczymy.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    WojcikW napisał:
    Z tego tekstu wyraźnie wynika, że z tych dwóch silników tylko silnik uniwersalny można zasilić prądem stałym

    Toteż jeszcze raz się pytam - co się stanie przy zasilaniu takiego silnika prądem stałym, o obniżonym napięciu? Z jakiego powodu ma się zużyć komutator? Dowiem się w końcu, czy nadal odpowiedzią będą tylko pojedyncze zdania wyrwane z kontekstu jakiejś publikacji?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    WojcikW napisał:
    Odpowiedź była w poście #12 i nie tylko w tym poście.

    Nie, tam napisano tylko tezę, bez uzasadnienia opisem konkretnego zjawiska. "Słowacki wielkim poetą był, bo wielkim poetą był" Ferdydurke. Wykres zniekształconej sinusoidy takowym nie jest. To można w końcu poprosić? To o "innym ustawieniu szczotek" to tez jest drogi kolego nie prawda. Szczotki mają być w strefie martwej, czy jak kto woli neutralnej, wypadającej pomiędzy biegunami magnetycznymi, niezależnie od tego czy silnik będzie zasilany prądem stałym, przemiennym czy może energią kosmiczną. http://www.witczak.imsi.pl/images/stories/18_Silnik_uniwersalny.pdf Czytaj waść, szczególnie koniec i wstydu oszczędź.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    WojcikW napisał:
    komutatorowy prądu przemiennego (jednofazowy), który nie jest silnikiem uniwersalnym i nie może być zasilony prądem stałym.
    A trójfazowy taki istnieje ?? (Robokop nie podpowiadać) !
  • Użytkownik usunął konto