Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Clio II 1.9D - Wentylator chłodnicy a informacjia o RPM w ECU

YAQB21 19 Nov 2016 18:14 1257 8
  • #1
    YAQB21
    Level 8  
    Witam.

    Mam taki dość "specyficzny" problem z Clio II (PH1) 1.9D.

    Otóż jakiś czas temu zaobserwowałem, że nie włącza się wentylator chłodnicy. Sprawdziłem przejścia po przewodach - wszędzie jest OK. Wentylator na krótko - OK. Przekaźnik - OK. Zacząłem się uważniej przyglądać gdy wentylator raz się włączał, a raz nie.

    Na źródło problemu naprowadziło mnie DDT. Otóż odnotowałem, iż w pewnym momencie w programie przestają być odczytywane wartości prędkości obrotowej silnika (RPM). Dzieje się to od razu po tym jak widać, iż właśnie wzbudził się alternator i zaczyna ładować. Czyli do póki napięcie w układzie jest na poziomie 12.8v (tyle co akumulator, czyli w sumie krótką chwilę po odpaleniu) obroty silnika są "widoczne" w DDT i ECU załącza przekaźnik i wentylator się włącza. Jeśli alternator się "wzbudzi" i napięcie jest około 14v, w DDT obserwuję "zanik" wskazania RPM silnika (wnioskuję, że ECU przestaje "widzieć", że silnik się kręci) i wtedy ECU nie steruje przekaźnikiem i wentylator się nie włącza.

    Pytanie - skąd ECU bierze info o prędkości obrotowej silnika (1.9D)?
    Pytanie 2 - jaki związek z pomiarem RPM na alternator (ładowanie)?

    Na potwierdzenie tej obserwacji poczekałem, aż temperatura przekroczyła 99*C, a obroty silnika nie były widoczne w DDT (wentylator się nie włączył). Zgasiłem silnik i od razu uruchomiłem ponownie. Napięcie w układzie było na poziomie 12.8v (czyli alternator się nie wzbudził), RPM były widoczne, wentylator się włączył. Jak dodałem gazu i alternator zaczął ładować, za chwilę zniknął odczyt RPM i wiatrak się zatrzymał (pomimo temperatury powyżęj 94*C)

    Pozdrawiam
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Helpful post
    #2
    ociz
    Moderator of Cars
    YAQB21 wrote:
    skąd ECU bierze info o prędkości obrotowej silnika (1.9D)?

    Czujnik indukcyjny w skrzyni biegów.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #3
    YAQB21
    Level 8  
    Hm, no to raczej związku z alternatorem nie ma, tylko nadal nie mogę wykombinować dlaczego wskazanie RPM zanika po wzbudzeniu się ładowania...
  • #4
    ociz
    Moderator of Cars
    Może mieć związek, taki że on ma wiązkę w ogóle nie zabezpieczoną przed zakłóceniami i teoretycznie uszkodzony alternator mógłby mącić.
  • #5
    gawert
    Level 13  
    YAQB21 wrote:
    i wentylator się włącza.
    a nie powinien
  • #6
    genek1000
    Level 34  
    O jakim roczniku samochodu mówimy a konkretnie o jakim typie silnika , o F9Q czy o F8Q i jakiej wersji . Jest to ważne ponieważ w jednych wentylator jest sterowany z czujnika wody osobnego i nie ma nic wspólnego z sterownikiem wtrysku ( obrotami) ale istnieje inna wersja z tzw. z centralizowanym systemem nadzoru temp. silnika i wtedy wentylatorem steruje ECU ( jeden wspólny czujnik dla ECU i do sterowania wentylatorem - poprze ECU )
  • #7
    YAQB21
    Level 8  
    Odkopię. ALternator nie jest winny tej sytuacji, ponieważ w między czasie (w sumie przypadkiem) dokonałem jego lekkiej regeneracji i mam takie spostrzeżenie (na podstawie obserwacji DDT), że informacja w ECU o obrotach silnika znika, gdy obroty przekroczą 3000rpm. Wcześniej kojarzyłem to z alternatorem, bo żeby go wzbudzić, to musiałem przegazować (przekraczając 3000rpm).

    Teraz alternator działa w zasadzie poprawnie (nie potrzeba go "wzbudzać" obrotami), ale stwierdziłem, że jak obroty przekroczą 3000 to info o RPM w ECU znika. Jak wyłączę silnik i włączę ponownie - wszystko jest OK.

    Dodam, że na obrotomierzu wszystko działa bez zarzutu.

    Samochód z 1999, F8Q 632 (zamontowany mechaniczny Bosch zamiast Lucas EPIC-a).
  • #8
    genek1000
    Level 34  
    Czyli mówimy o hybrydzie. :D Od zarania dziejów wiadomo że takie przeróbki nigdy nie przynoszą nic dobrego :cry: .
    W twoim przypadku w "oryginalnej wersji" sterowaniem wentylatora zajmuje się ECU. Po wyrzuceniu oryginalnej pompy LUCAS EPIC i zastąpieniu jej pompą ( jak to określa mój kolega) " patykiem pchaną " , działanie całego systemu "bierze w łeb" i nic już nie będzie tak jak było. ECU widzi w tej chwili miliony błędów i niezgodnych danych ( jak to ? nie steruje pompą a silnik pracuje - czujnik GMP - no to coś tu jest nie tak . Ja za to nie biorę odpowiedzialności !!!) i wyłącza system ( gasi silnik) . Przy zgaszonym silniku z centralizowany system kontroli temperatury nie ma sensu . Więc wentylator się nie włącza. ( wszystko co napisałem to moje przemyślenia , wydaje mi się że logiczne aczkolwiek z braku " pacjenta" nie poparte żadna diagnozą :cry: )
    W twoim przypadku olałbym cały system i na przewodzie chłodnicy wpiął czujnik bimetaliczny do załączania wentylatora i wpiął go w istniejący przekaźnik wentylatora. Po temacie .
    P.S. czy samochód posiada klimatyzację ????
    Podejrzewam że nie .
  • #9
    YAQB21
    Level 8  
    EPIC-a, ktoś zdemontował już przede mną, więc o tym nawet nie dyskutuję. Klimy nie ma. Błedów w komputerze jest zdaje się 6 czy 7 - typowo związanych z brakiem sygnału z pompy lucasa.

    Teraz przechodząc do meritum - wentylator owszem działa do póki w ECU "widzi" prędkość obrotową silnika. W widzi ją do póki nie przekroczy 3000rpm (kiedy to w ECU wartość RPM zanika do czasu ponownego uruchomienia auta).

    A sugestia z czujnikiem wydaje się bardzo rozsądna ;)