Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.
itemscope itemtype="https://schema.org/QAPage"

Clio II 1.9D - Wentylator chłodnicy a informacjia o RPM w ECU

YAQB21 19 Lis 2016 18:14 846 8
  • Clio II 1.9D - Wentylator chłodnicy a informacjia o RPM w ECU

    #1
    Poziom 7  

    Witam.

    Mam taki dość "specyficzny" problem z Clio II (PH1) 1.9D.

    Otóż jakiś czas temu zaobserwowałem, że nie włącza się wentylator chłodnicy. Sprawdziłem przejścia po przewodach - wszędzie jest OK. Wentylator na krótko - OK. Przekaźnik - OK. Zacząłem się uważniej przyglądać gdy wentylator raz się włączał, a raz nie.

    Na źródło problemu naprowadziło mnie DDT. Otóż odnotowałem, iż w pewnym momencie w programie przestają być odczytywane wartości prędkości obrotowej silnika (RPM). Dzieje się to od razu po tym jak widać, iż właśnie wzbudził się alternator i zaczyna ładować. Czyli do póki napięcie w układzie jest na poziomie 12.8v (tyle co akumulator, czyli w sumie krótką chwilę po odpaleniu) obroty silnika są "widoczne" w DDT i ECU załącza przekaźnik i wentylator się włącza. Jeśli alternator się "wzbudzi" i napięcie jest około 14v, w DDT obserwuję "zanik" wskazania RPM silnika (wnioskuję, że ECU przestaje "widzieć", że silnik się kręci) i wtedy ECU nie steruje przekaźnikiem i wentylator się nie włącza.

    Pytanie - skąd ECU bierze info o prędkości obrotowej silnika (1.9D)?
    Pytanie 2 - jaki związek z pomiarem RPM na alternator (ładowanie)?

    Na potwierdzenie tej obserwacji poczekałem, aż temperatura przekroczyła 99*C, a obroty silnika nie były widoczne w DDT (wentylator się nie włączył). Zgasiłem silnik i od razu uruchomiłem ponownie. Napięcie w układzie było na poziomie 12.8v (czyli alternator się nie wzbudził), RPM były widoczne, wentylator się włączył. Jak dodałem gazu i alternator zaczął ładować, za chwilę zniknął odczyt RPM i wiatrak się zatrzymał (pomimo temperatury powyżęj 94*C)

    Pozdrawiam

    0 8
  • Pomocny post
    #2
    Moderator Samochody

    YAQB21 napisał:
    skąd ECU bierze info o prędkości obrotowej silnika (1.9D)?

    Czujnik indukcyjny w skrzyni biegów.

    1
  • #3
    Poziom 7  

    Hm, no to raczej związku z alternatorem nie ma, tylko nadal nie mogę wykombinować dlaczego wskazanie RPM zanika po wzbudzeniu się ładowania...

    0
  • #4
    Moderator Samochody

    Może mieć związek, taki że on ma wiązkę w ogóle nie zabezpieczoną przed zakłóceniami i teoretycznie uszkodzony alternator mógłby mącić.

    0
  • #5
    Poziom 13  

    YAQB21 napisał:
    i wentylator się włącza.
    a nie powinien

    0
  • #6
    Poziom 30  

    O jakim roczniku samochodu mówimy a konkretnie o jakim typie silnika , o F9Q czy o F8Q i jakiej wersji . Jest to ważne ponieważ w jednych wentylator jest sterowany z czujnika wody osobnego i nie ma nic wspólnego z sterownikiem wtrysku ( obrotami) ale istnieje inna wersja z tzw. z centralizowanym systemem nadzoru temp. silnika i wtedy wentylatorem steruje ECU ( jeden wspólny czujnik dla ECU i do sterowania wentylatorem - poprze ECU )

    0
  • #7
    Poziom 7  

    Odkopię. ALternator nie jest winny tej sytuacji, ponieważ w między czasie (w sumie przypadkiem) dokonałem jego lekkiej regeneracji i mam takie spostrzeżenie (na podstawie obserwacji DDT), że informacja w ECU o obrotach silnika znika, gdy obroty przekroczą 3000rpm. Wcześniej kojarzyłem to z alternatorem, bo żeby go wzbudzić, to musiałem przegazować (przekraczając 3000rpm).

    Teraz alternator działa w zasadzie poprawnie (nie potrzeba go "wzbudzać" obrotami), ale stwierdziłem, że jak obroty przekroczą 3000 to info o RPM w ECU znika. Jak wyłączę silnik i włączę ponownie - wszystko jest OK.

    Dodam, że na obrotomierzu wszystko działa bez zarzutu.

    Samochód z 1999, F8Q 632 (zamontowany mechaniczny Bosch zamiast Lucas EPIC-a).

    0
  • #8
    Poziom 30  

    Czyli mówimy o hybrydzie. :D Od zarania dziejów wiadomo że takie przeróbki nigdy nie przynoszą nic dobrego :cry: .
    W twoim przypadku w "oryginalnej wersji" sterowaniem wentylatora zajmuje się ECU. Po wyrzuceniu oryginalnej pompy LUCAS EPIC i zastąpieniu jej pompą ( jak to określa mój kolega) " patykiem pchaną " , działanie całego systemu "bierze w łeb" i nic już nie będzie tak jak było. ECU widzi w tej chwili miliony błędów i niezgodnych danych ( jak to ? nie steruje pompą a silnik pracuje - czujnik GMP - no to coś tu jest nie tak . Ja za to nie biorę odpowiedzialności !!!) i wyłącza system ( gasi silnik) . Przy zgaszonym silniku z centralizowany system kontroli temperatury nie ma sensu . Więc wentylator się nie włącza. ( wszystko co napisałem to moje przemyślenia , wydaje mi się że logiczne aczkolwiek z braku " pacjenta" nie poparte żadna diagnozą :cry: )
    W twoim przypadku olałbym cały system i na przewodzie chłodnicy wpiął czujnik bimetaliczny do załączania wentylatora i wpiął go w istniejący przekaźnik wentylatora. Po temacie .
    P.S. czy samochód posiada klimatyzację ????
    Podejrzewam że nie .

    0
  • #9
    Poziom 7  

    EPIC-a, ktoś zdemontował już przede mną, więc o tym nawet nie dyskutuję. Klimy nie ma. Błedów w komputerze jest zdaje się 6 czy 7 - typowo związanych z brakiem sygnału z pompy lucasa.

    Teraz przechodząc do meritum - wentylator owszem działa do póki w ECU "widzi" prędkość obrotową silnika. W widzi ją do póki nie przekroczy 3000rpm (kiedy to w ECU wartość RPM zanika do czasu ponownego uruchomienia auta).

    A sugestia z czujnikiem wydaje się bardzo rozsądna ;)

    0