Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie przenośnikiem taśmowym zasilonym silnikami dwubiegowymi

Admek69 20 Lis 2016 00:57 594 14
  • #1 20 Lis 2016 00:57
    Admek69
    Poziom 7  

    Witam, jestem w trakcie pisania pracy inż.
    Mój temat to jak w temacie "Sterowanie przenośnikiem taśmowym zasilonym silnikami dwubiegowymi". Mniej więcej wszystko już w głowie miałem poukładane, jednak po pierwszych konsultacjach odpadł pomysł z przełączeniem silnika na drugi bieg mierząc prędkość obrotową :( I teraz mam problem, gdyż przy automatycznym przełączeniu biegu silnika, potrzebuję zmierzyć jakąś wartość. Ja bym szedł w kierunku prądu obciążenia, jednak nie potrafię znaleźć jakiej wartości miałby być ten prąd. Nie wiem czy to jakieś moje zaćmienie, ale szperam po necie i nic mi do głowy nie przychodzi.
    W załączniku dodałem katalog silnika załóżmy, że wezmę ten pierwszy gdzie mam podany prąd przy napięciu znamionowym. Przy jakiej wartości powinien przełączyć się ten bieg (biorąc napięcie 500V to przy 41A?).
    Drugie pytanie, jak ominąć, aby nie reagowało to na prądy rozruchowe (zapewne będą większe od tego 41A) jakieś opóźnienie czasowe?.
    Gdzie tego szukać w normach?

    Bardzo dziękuję za pomoc

  • Pomocny post
    #2 20 Lis 2016 04:32
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 41  

    Nic nie rozumiem, kompletnie :cry: . ,,Przenośnik taśmowy napędzany silnikiem dwubiegowym". Silnik trójfazowy w układzie Dahlandera, czyli dwubiegowy, posiada dwie z góry założone prędkości obrotowe. Czy tu ma być zmienna wydajność przenośnika (zmienna prędkość taśmy?) Czy przypadkiem nie ma tu być zastosowany silnik w układzie rozruchu γ /Δ celem zmniejszenia prądu rozruchowego ?

  • #3 20 Lis 2016 09:06
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    Admek69 napisał:
    I teraz mam problem, gdyż przy automatycznym przełączeniu biegu silnika, potrzebuję zmierzyć jakąś wartość. Ja bym szedł w kierunku prądu obciążenia, jednak nie potrafię znaleźć jakiej wartości miałby być ten prąd. Nie wiem czy to jakieś moje zaćmienie, ale szperam po necie i nic mi do głowy nie przychodzi.

    Tak jak wyżej napisano. Do czego niby miałaby służyć druga prędkość? Pewnie do normalnej pracy, a pierwsza do startowania, aby z przenośnika wszystko nie pospadało. Kryterium przełączenia będzie więc czas, a nie wartość prądu. Podobnie startują np. windy.
    Tak ja sobie to wyobrażam.

  • #4 20 Lis 2016 13:43
    Admek69
    Poziom 7  

    No właśnie chodzi o to, aby gdy przenośnik jest niedoladowany (tutaj ten pomiar pradu) i aby automatycznie wrocilo na 1 bieg (wolniejszy) w celu zaoszczedzenia energii. Tak ja to zrozumialem i wydaje sie to logiczne.
    Z Waszego doświadczenia przyłączenie z biegu 1 na 2 robi sie czasowo? Jeżeli to czy ten czas jest gdzieś podany? Jest to inzynierka i wymagaja wszystko z norm :(
    Z góry dziękuję za pomoc

  • Pomocny post
    #5 20 Lis 2016 14:00
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    Czas wynika nie z norm, a raczej z wymogów reżimu technologicznego. Technolog tworzący cały proces powinien o tym zadecydować.

  • #6 20 Lis 2016 14:18
    Admek69
    Poziom 7  

    Rozumiem, wyczytałem teraz w książce, że "przełączanie z pierwszego na drugi bieg odbywa się ręcznie (sporadycznie) i automatycznie w funkcji czasu albo funkcji wartości prądu pierwszego biegu". Więc jest coś takiego, tylko że nie potrafię tego nigdzie znaleźć :(
    Może wystarczy po prostu zmierzyć ten prąd i wysterować styczniki, aby przełączały się zależnie od tego prądu? Ale jak określić wartość, przy której powinno nastąpić to przełączenie.
    Pozdrawiam

  • #7 20 Lis 2016 14:25
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 41  

    Admek69 napisał:
    Ale jak określić wartość, przy której powinno nastąpić to przełączenie.
    Samo się określi obciążeniem silnika.
    Admek69 napisał:
    aby automatycznie wrócilo na 1 bieg (wolniejszy) w celu zaoszczedzenia energii
    Niewiele tu sie zaoszczędzi.

  • #8 20 Lis 2016 18:08
    mychaj
    Poziom 26  

    Takie układy na silnikach dwubiegowych były/są używane w przenośnikach odstawczych na magistralach transportowych na kopalniach węgla kamiennego, pracowałem na takich.

  • #9 20 Lis 2016 18:25
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Przełączaj po czasie , bo jak na 1 biegu silnik się nie rozkręci to zadziała zabezpieczenie nadprądowe tak czy inaczej.

  • #10 20 Lis 2016 19:01
    Admek69
    Poziom 7  

    Dzięki panowie za odp, narazie poszukam popytam jeszcze co do tego pradu, czy jest gdzieś określone ile % z wartości znamionowej powinien wynosić . Bo po czasie nie dam rady przełączyć z 2 biegu na 1, gdy na maszynie jest bardzo mało urobku, albo go wgl nie ma.
    Machaj, jak pracowałeś na takim przenosniku to przelaczaliscie recznie z 2 biegu na 1, gdy szło mało urobku?

  • #11 20 Lis 2016 19:13
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 41  

    Na koniec dodam, ze gdybym to ja projektował ta maszynę, zastosował bym albo czujnik ultradźwiękowy albo fotoelektryczny retrorefleksyjny do określenia stopnia obciążenia taśmociągu urobkiem i przekaźnik czasowy do eliminowania reakcji na zwały

  • #12 20 Lis 2016 20:34
    mychaj
    Poziom 26  

    Generalnie wybór prędkości taśmociągu był narzucany przez dyspozytora - to była główna magistrala odstawcza, w zależności ile punktów fedrowało (1/2/3 ściany + przodki) wtedy decydowali czy taśmy idą na 1 czy 2 prędkości , dodatkowo 1 bieg był wykorzystywany np.do transportu materiałów i ludzi jeżeli taśmociąg był do tego przystosowany.

  • #13 20 Lis 2016 20:53
    lechmmm
    Poziom 11  

    Witam
    Wybrany silnik 3sgf 280m8/4n jest silnikiem dwubiegowym o pierwszym biegu 750obr/min i mocy 25kW. Drugi bieg 1500obr/min i 70kW. Czyli jeżeli chodzi o oszczędność energii - będzie duża. 25kW a 70kW - robi różnicę.
    W silniku nieobciążonym płynie mały prąd - dużo mniejszy niż w silniku obciążonym. Skoro zabezpieczenia przeciążeniowe nastawia się na prąd nie większy niż 1,1 to tak jak mówisz, możesz pilnować prąd płynący w silniku.
    Poczytaj tematy z linków a w google wpisz:
    "Trojfazowe-silniki-pradu-przemiennego elpol" i pobierz PDF.
    Link
    Link
    Żeby przeanalizować stany pracy silnika musisz przejrzeć powyższy PDF i zająć się schematem zastępczym silnika. Obciążenie silnika przedstawiono jako R2.
    Powinno ci to pomóc. W końcu masz być inżynierem ;)
    Pozdrawiam

  • #14 20 Lis 2016 21:20
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Tu aż się prosi założyć pomiar prądu na przekładniku i zaprząc jakiś sterownik PLC.

  • #15 20 Lis 2016 22:42
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Przeczytałem cały temat i czegoś nie rozumiem.

    Admek69 napisał:
    I teraz mam problem, gdyż przy automatycznym przełączeniu biegu silnika, potrzebuję zmierzyć jakąś wartość. Ja bym szedł w kierunku prądu obciążenia,

    A po co ? Co z warunkami obciążeniowymi tego silnika , przecież są zmienną składową . Raz ten przenośnik będzie pusty i sprawny i będzie wszystko Ok . Za innym razem rozruch i przełączenie odbędzie się pod dużym obciążeniem i co nie przełączy się na drugi bieg.
    Admek69 napisał:
    Z Waszego doświadczenia przyłączenie z biegu 1 na 2 robi sie czasowo?

    Należy powrócić do koncepcji czasowej . Jak zresztą słusznie zauważył kolega Moderator technologia tu wymusi czas . Daję przykład ; Długość tego przenośnika będzie miała wpływ na czas podczas przełączenia, czym dłuższy ten przenośnik czas będzie większy .
    Admek69 napisał:
    po pierwszych konsultacjach odpadł pomysł z przełączeniem silnika na drugi bieg mierząc prędkość obrotową

    A jaki był powód zaniechania tego pomysłu.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME