Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

daf 105 xf - Daf 105 blokujące się pół biegi

ELS TYCHY TR 20 Lis 2016 21:02 1827 5
  • #1 20 Lis 2016 21:02
    ELS TYCHY TR
    Poziom 4  

    Witam

    Mam taki problem otóż w moim dafie jak przełoże na połówke to po chwili nie wrzucę już całego bo tak jak by zbieg się zaklinował, i dopiero rano zbieg się odblokuje.

    Wczoraj wymieniłem kostkę od półbiegów i tu znów problem z nowej kostki jak wcisne sprzęgło to ucieka powietrze z kapsla ze śróbką i biegu wcale nie zmiena. I w czym tu problem kostka lipna czy co???

    Proszę o podpowiedź

    0 5
  • #2 21 Lis 2016 08:02
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Kostka oryginalna ZF czy z Biedronki??

    1
  • #3 21 Lis 2016 09:22
    ELS TYCHY TR
    Poziom 4  

    Dziś kupiłem zamiennik tyle że niemiecki, ale mam problem aby to zsynchronizować ze skrzynią tzn jak daje połówke to wchodzi cały a jak dam połówke to ni ha nie wejdzie tylko powietrze bokiem idzie . jakieś sugestie jak się za to zabrać

    0
  • Pomocny post
    #4 21 Lis 2016 20:37
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    ELS TYCHY TR napisał:
    ale mam problem aby to zsynchronizować ze skrzynią


    Tu nic nie trzeba synchronizować. Zakładasz i ma działać.

    ELS TYCHY TR napisał:
    jak daje połówke to wchodzi cały a jak dam połówke to ni ha nie wejdzie tylko powietrze bokiem idzie . jakieś sugestie jak się za to zabrać


    Kupić oryginalny zawór. Nie niemiecki, czeski czy rosyjski. Oryginalny zawór ZF. W DAF te badziewne podrabiane zawory działały na odwrót.

    0
  • Pomocny post
    #5 22 Lis 2016 01:00
    krisbrumm
    Specjalista - DAF Trucks

    Jeżeli ucieka powietrze z portu wydechu (grzybek) w zaworze od połówek po wrzuceniu połówki to jest duże prawdopodobieństwo, że tłok wewnątrz skrzyni biegów (ten uruchamiający wodzik od przekładni zębatej połówek ) przepuszcza i dlatego masz wyciek.
    Połówki są tylko i wyłącznie uruchamiane prze wciśniętym sprzęgle (zaworek przy pedale sprzęgła obok zbiorniczka na płyn hamulcowy sprzęgła). Po wciśnięciu sprzęgła zaworek otwiera przepływ sprężonego powietrza do zaworu-kostki w skrzyni biegów (port numer 1 - zasilanie).
    Dodatkowo, kostka otrzymuje sygnał ciśnieniowy cienkim przewodem (4mm) z wyłącznika na gałce zmiany biegów.
    Jeżeli po wciśnięciu sprzęgła zaworek-kostka cieknie sprężonym powietrzem, to aby sprawdzić, czy to zawór kostka ma wyciek czy też wspomniany tłoczek w skrzyni biegów, należy zdjąć kostkę ze skrzyni.
    Weź sobie pistolet do przedmuchiwania sprężonym powietrzem z ciśnieniem około 8 bar.
    W skrzyni biegów, po odkręceniu kostki będziesz widzieć dwa otworki do wewnątrz skrzyni.
    Przyłóż pistolet najpierw do jednej dziurki i podaj tam sprężone powietrze.W tym czasie z tej drugiej nie może wyciekać powietrze.W ten sposób niezależnie uruchamiasz tłok od połówek.
    Następnie przełóż pistolet do tej drugiej i powtórz to samo.Będziesz słyszeć wówczas jak skrzynia wewnątrz zmienia bieg tzn. zmienia połówki.W tym czasie silnik nie może oczywiście pracować.
    Zasada jest taka, że zaworek-kostka podaje ciśnienie tylko do jednej dziurki na raz ale w tym czasie tą drugą otwiera do atmosfery (przez grzybek- port wydechu).
    Zaworek przełącza zasilanie raz na jedną dziurkę- raz na drugą ale zawsze otwiera ta drugą do atmosfery.
    Z otwartego (wolnego) otworka przy teście pistoletem ze sprężonym nie może wyciekać powietrze - inaczej uszczelnienie tłoka siedzi.
    Acha! Warto też nasłuchiwać przy obydwu pozycjach zasilania połówek czy powietrze też nie ucieka z ogólnego odpowietrzenia skrzyni biegów!
    I jeszcze jedna cenna uwaga: Zawór kostka miał zmianę w około 2009 roku i zmiana polegała na odwróceniu jego logiki, tzn. przy załączonej połówce na lewarku zmiany biegów zamiast załaczyć połówkę, zaworek załączał pełny bieg i na odwrót! Dla twojego numeru nadwozia servis DAF powinien sprzedać tylko i wyłącznie właściwy zaworek bo mają w DAF-ie inne numery części.Wzrokowo obydwa wyglądają identycznie. Jeżeli kupujesz zaworek w sklepie typu Biedronka czy inna Żabka to nie dziw się, że sprzedali ci ten drugi ;)

    1
  • #6 22 Lis 2016 08:21
    ELS TYCHY TR
    Poziom 4  

    Wczoraj testowałem właśnie szczelnosc pistoletem i jest ok!!! I tu właśnie tkwi problem ze działa na odwrót, zaworek jest firmy rolling, ale już w Dafie zamówiony mam po vinie i jest droższy tylko o 50 netto z zfa.

    A ten jak kupowałem to nikt po vinie nie sprawdzał.

    I dlatego działa na odwrót.

    2