Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Biegunowość kabli od głośników w samochodzie - napięcie, tester biegeunowości

21 Lis 2016 20:54 1464 7
  • Poziom 2  
    Witam, wymieniam głośniki w samochodzie ponieważ jeden się zepsuł i mam problem z określeniem biegunowości - poprzednio założyłem losowo. Znalazłem w internecie taki tester http://allegro.pl/tester-biegunowosci-przewodow-6-28v-hu31002-i6123338644.html . Sprzedający odpisał że jeżeli napięcie na kablach mieści się w 6-28v to tester się sprawdzi i stąd moje pytanie - jakie jest średnie napięcie na tych kablach? Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
  • Sklep HeluKabel

  • Poziom 43  
    Na kablach nie ma żadnych oznaczeń, kolorów, nie są zakończone różnymi wsuwkami?
  • Sklep HeluKabel
  • Poziom 2  
    Była jedna biała wtyczka którą obciąłem żeby przylutować kable do głośników natomiast na kablach są jakieś kolorowe paski ale na obu i w każdym miejscu na głośnik inne...
  • Poziom 24  
    Jest dojście do kostki radia?

    Wracając do pytania o tester biegunowości - takim testerem nic sensownego u siebie nie sprawdzisz ponieważ napięcia DC praktycznie na wyjściu głośnikowym wzmacniacza nie ma (nie powinno być w normalnych warunkach). Na wyjściu wzmacniacza mamy napięcie zmienne AC, więc nie pomoże nam to w ocenie odpowiedniej polaryzacji dla głośnika.

    Najważniejsze aby oba głośniki były połączone tak samo, a to już możemy sprawdzić nawet odsłuchowo, nasze radio musi jednak być w stanie obsłużyć plik mp3 - tutaj na szybko znaleziony dźwięk testowy:
    http://www.richardfarrar.com/audio/out-of-phase.mp3

    Szybka instrukcja: podłączamy 2 głośniki, siadamy centralnie pomiędzy nimi.
    Przy zgodnie (prawidłowo) ustawionych głośnikach początkowy fragment (pierwsze 3s) "in phase" musi być słyszalny klarownie, wyraźnie po środku, naturalnie przed nami. Druga część pliku (ostatnie 3s) "out phase" jest z kolei jakby przytłumiona, sztuczna.

    Test wykonujemy co najmniej 2 razy. Po pierwszym odsłuchu zamieniamy polaryzacje, ale uwaga - tylko na jednym (dowolnym) głośniku i test powtarzamy. Różnicę złapiemy od razu - zostajemy przy ustawieniu z poprawnym brzmieniem (pierwsze 3s testu) "in phase" jak opisałem wyżej.
  • Poziom 11  
    Głośniki powinny być podłączone w fazie, czyli przy "basie" membrama głośnika powinna wychylać się do przodu, jeśli się cofa to jest w przeciwfazie.
    Druga metoda, nie zawsze to działa ale w większości sprzętów, podłącz "-" głośnika do masy samochodu a do plusa głośnika dotknij kolejno przewody od radia, jak zagra to masz plus.
  • Poziom 2  
    SPEAKERS_XP dzięki za pomoc. Radio obsługuje mp3 także spróbuję z tym plikiem. Jak będę miał jeszcze jakiś problem to dam znać. pozdrawiam
  • Poziom 24  
    piciu.h napisał:

    Druga metoda, nie zawsze to działa ale w większości sprzętów, podłącz "-" głośnika do masy samochodu a do plusa głośnika dotknij kolejno przewody od radia, jak zagra to masz plus.


    Niestety ta rada może doprowadzić do trwałego uszkodzenia posiadanego radia!
    Od kiedy w radiach samochodowych masowo instaluje się wzmacniacze pracujące w układzie mostkowym (w praktyce wszystkie powyżej 6W RMS /kanał) minus wyjścia głośnikowego nigdy nie jest wspólny z masą karoserii!
  • Poziom 5  
    Ta metoda z szumem jest dobra i zalecana. Głosniki można sprawdzić. I zaraz powiem jak to jest ze sprawdzaniem głosników:)))
    Chodzi o to ażeby głośniki albo dokładniej ich membrany wychylały się w tą samą stronę czyli, żeby były w fazie - wtedy dźwięk będzie głośniejszy i czysty. Jeśli głośniki są źle podłączone to mamy problem z fazą tzn. fala dzwiekowa jednego z głośników może stłumić (nałożą się przebiegi w taki sposób ) falę drugiego i dźwięk będzie słabszy jakby z tyłu głośników.
    Oczywiście ten problem z fazą pojawia się jak mamy co najmniej 2 głośniki podłączone czyli w tzw. przeciwfazie: wtedy właśnie słychać to najlepiej jak odtworzymy sobie dźwięk monofoniczny szczególnie niskie tony będą się znosić.
    Problem ze sprawdzaniem polega na tym, że generalnie głośniki podłączone są przez zwrotnicę czyli taki układ, który cześć fali puszcza na niskie tony a cześć na wysokie i średnie tony. Dlatego najlepszym sposobem jest właśnie sprawdzenie fazy za pomocą różowego szumu, który można pobrać z internetu. I jak pisałem wyżej siadamy na środku głośniki po bokach lekko z przodu i puszczamy ten szum. jeśli usłyszymy go na środku przed nami to ok, jeśli gdzie indziej czyli na bokach lub jakby z tyłu to lipa i trzeba inaczej połączyć głośniki i powtórzyć nasłuch:))) można tez spróbować z baterią 1.5 woltową. podłączać każdy głośnik z osobna tzn. jeden przewód głośnika do plusa a drugi do minusa, jeśli membrana wychyli się do przodu to jest ok jeśli do tyłu zamienić pzrewody. ALe to dobrze działa jak mamy głośniki niskotonowe.

    pozdrawiam i życzę udanego połączenia głośnikow:)))