Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kino domowe Samsung HT-TQ25 - naprawa zasilacza

21 Lis 2016 21:18 1440 15
  • Poziom 30  
    Witam,
    mam do naprawy kino domowe Samsung HT-TQ25 od znajomego. Padł moduł zasilacza - ORTP-760, prawdopodobnie po burzy.

    Uprzedzam, że jest to moja pierwsza poważna naprawa zasilacza impulsowego więc proszę o wyrozumiałość, ale mam nadzieję że doświadczenie z napraw wielu innych sprzętów okaże się pomocne.

    Na wyjściach zasilacza brak jakichkolwiek napięć. Wizualnie wszystko wydaje się w porządku - kondensatory płaskie*, brak śladów przegrzania na laminacie itp.
    * - jest jeden lekko wybrzuszony (SMC54), co ciekawe ktoś wcześniej przelutował go na drugą stronę PCB. Jeśli dobrze rozumiem schemat to ten kondensator znajduje się w układzie sprzężenia zwrotnego w części zasilającej wzmacniacz (zasilacz ma 2 transformatory - jeden układ zasila elektronikę, drugi tylko sekcję wzmacniacza), więc nie powinien wpływać aż tak na pracę całości.

    Schemat zasilacza jest tutaj: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=11252599#11252599

    Na początek mam pytanie co do zasady działania w/w zasilacza:
    Zasilacz ma wyjście opisane "P_ON/OFF". Czy zasada działania jest taka jak w przypadku zasilacza ATX do PC? - czyli pierwszy transformator powinien produkować napięcie które służy do stanu czuwania urządzenia i po wciśnięciu włącznika do uruchomienia reszty napięć i drugiego transformatora?
    Jeśli tak, to czy brak takiego napięcia oznacza uszkodzenie po stronie wysokonapięciowej? (np. SMIC01)
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 39  
    Wizualnie to można sprawdzić podobnież jak w stwierdzeniu "na oko czy chłop w szpitalu umarł" :P
    P_ON/OFF to jest komenda od mikrokontrolera aby uruchomić sekcję główną zasilacza, tak normalnie to pracuje tylko STBY a dalej żeby zasilić napęd DVD i wzmacniacz to musi wstać główna część przetwornicy.
    Ustal wpierw która to część STBY i pomierz cokolwiek.
    Pamiętaj że nie prowadzimy za rączkę przy naprawie przetwornic ;)
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Witam.
    Przede wszystkim sprawdź czy elementy SMR04, SMD02 i SMBC01 są ok, a na nodze nr5 SMTC01 jest napięcie około 320V. Później sprawdź czy któraś dioda po stronie wtórnej nie jest przypadkiem zwarta i ogólnie czy któraś gałąź nie jest przywarta do GND. Jeśli dysponujesz oscyloskopem to możesz jeszcze sprawdzić, czy podczas włączania zasilacza do sieci przetwornica próbuje się włączyć. Będzie to widoczne (jeden lub więcej pików-impulsów) jeśli przypniesz sondę do którejś z nóg trafa SMT01 np: 8 lub 15, a GND. Jeśli nie ma reakcji i zwarć po stronie wtórnej to prawdopodobnie uszkodzony jest SMTC01. Zanim go wymienisz warto też przyjrzeć się układowi złożonemu z SMD01, SMR02 i SMC17. Raczej nie jest to przyczyna niedziałania przetwornicy, ale jeśli, któryś z elementów jest uszkodzony (szczególnie dioda) to nowy układ padnie przy włączeniu lub w bardzo krótkim czasie.
  • Poziom 30  
    Kondensator oczywiście wymienię, nie mam po prostu pod ręką nawet takiego z wylutu.
    Pomierzyłem na razie wszystkie diody - sprawne, do obu transformatorów dochodzą napięcia ok. 320V
    Wyjście 11 - które powinno dawać 5.6V - ma zwarcie do masy - muszę się tej części przyjrzeć dokładniej.
    Przy pierwszym podpięciu pojawia się minimalne napięcie na wyjściach 13 i 14 - może to oznaczać, że przetwornica na chwilkę startuje. Zaobserwowałem akurat na tych wyjściach bo jest tam kondensator który przez chwilę to napięcie utrzymuje.

    Mam następne pytanie praktyczne - rezystora jakiej wartości użyć, aby bezpiecznie rozładować kondensatory trzymające 320V? (chodzi o to, żebym nie czekał 5-10 minut na samorozładowanie)
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 15  
    Jeśli przetwornica próbuje zadziałać to pewnie SMTC01 jest sprawny. Wyjście 11 według schematu nie może być zwarte z masą. Sprawdź to koniecznie w pierwszej kolejności. Ja bym zaczął od SMIC42. Zakładam, że podczas pomiarów zasilacz nie jest podłączony do reszty urządzenia?
  • Poziom 30  
    Zasilacz nie jest podłączony do reszty urządzenia.
    Mój błąd - wyjście 11 jednak nie jest zwarte, sprawdzałem miernikiem analogowym i wcześniej nie odróżniłem zwarcia od 120 Ohm które są przecież z rezystora SMR53.
    Jutro upewnię się czy na pewno przetwornica startuje.

    EDIT:
    Przetwornica bawi się ze mną w kotka i myszkę - jestem pewien, że 3 razy na wyjściu pojawiły się minimalne napięcia i nie pochodziły z naładowania kondensatorów przez miernik. W pozostałych kilkunastu próbach pomiarów nie pojawiło się żadne napięcie a próbowałem rozładowywać kondensatory, czekałem aż się same rozładują, specjalnie pomiary robiłem na przestrzeni 3 dni. Poza tym reszta pomierzona i wydaje się OK.
    Zestaw SMD01, SMR02 i SMC17 dodatkowo porównałem z SMD07, SMR11 i SMC18 - wartości takie same.
    Nie posiadam oscyloskopu więc nie sprawdzę inaczej SMIC01, ale czuję że to on dostał kopniaka podczas burzy i padł.

    W planie mam zakup i wymianę tego układu po niedzieli, chyba, że ktoś podpowie mi jakiś inny sposób na sprawdzenie go.

    Zapytam jeszcze raz o "P_ON/OFF": jak teraz patrzę na schemat to widzę, że nie zwiera się go do masy (jak w zasilaczu ATX), tylko trzeba tam podać napięcie z innego wyjścia - jakie? (3.3V, 5V, 12V?)
  • Poziom 15  
    On/Off, według mnie, działa tutaj tak. Po włączeniu wtyczki do gniazdka, rusza przetwornica na SMTC01. Na płytę główną trafiają napięcia HT, VP, 5,6V i prawdopodobnie -12V ze złącza SMCN01. Po wciśnięciu przycisku On/Off na końcówkę 10 złącza SMCN02 trafia dodatnie napięcie i ruszają stabilizatory SMIC42, 43, 44, uruchamia się też druga przetwornica, ta która zasila końcówki mocy.
    Co do wymiany układu scalonego, to jeśli nie jest drogi, to go wymień i będzie jasność co do ewentualnych dalszych poszukiwań. Napisałeś, że sprzęt jest po burzy, więc ten scalak jest pierwszym podejrzanym bo jest zawsze włączony.
  • Poziom 30  
    Jest postęp. Wlutowałem nowy układ SMIC01 i ruszyło. Po zamontowaniu w obudowie i podpięciu do reszty urządzenia kino się uruchamia, ale sprawdziłem napięcia i na wyjściach 1-3 SMCN01 jest jakieś bardzo niskie napięcie (ok. 0,5V). Nie wiem jakie to napięcie powinno być, ale jest to jedyne napięcie jakie daje druga przetwornica i coś mi tu nie pasuje.
    Znajomy nie dał mi głośników, więc wyszukałem w instrukcji że powinny być 3ohm (wszystkie 6) i po podpięciu jakiegoś starego głośnika 3ohm do wyjścia "center" okazało się, że gra bardzo cicho - tzn. dopiero na max. głośności słyszę muzykę już w miarę wyraźnie.
    Czekam na przesyłkę z kondensatorami - wymienię wybrzuszony i kilka innych, ale mam znowu garść pytań:
    - Jakie napięcie powinna dawać druga przetwornica?
    - Czy ciche granie może być spowodowane tym, że nie są podpięte wszystkie głośniki?
  • Poziom 15  
    Końcówki 1,2,3 złącza SMCN01 to zasilanie końcówek mocy. Powinno tam pojawić się dość znaczne napięcie. Jako, że nie mam instrukcji serwisowej, to tylko mogę zgadywać, że będzie tam coś pomiędzy 30V-40V bo kondensatory są na 50 woltów. Powodem braku tego napięcia jest uszkodzenie drugiej przetwornicy. Sprawdź czy SMIC02 jest zasilany z SMQ01. Jeśli jest zasilanie to pewnie uszkodzony jest SMIC02. Podejrzane też będą elementy kontroli napięcia czyli SMPC02 i SMic41 oraz wszystko co nimi steruje. Jeśli zasilania brak to trzeba sprawdzić gdzie zginęło po wyjściu z SMT01.
    Co do cichego grania to jest spowodowane brakiem zasilania wzmacniaczy m.cz. i dziwne, że przy 0,5 wolta w ogóle coś tam słychać.
  • Poziom 30  
    Mam wariant z zaginionym napięciem po wyjściu z SMT01.
    Napięcie 3.5V przechodzi przez rezystor, diodę, a za nią jest nagle 24V które dochodzi do emitera SMQ01, na jego bazie jest 20V a na kolektorze nic (SMIC02 nie jest zasilony i nie pracuje). Wnioskuję, że SMQ01 jest uszkodzony, ale skąd tam się bierze tak wysokie napięcie??
    Pomiary napięć robiłem względem GND po stronie pierwotnej oczywiście, dla większej przejrzystości fragment schematu z pomiarami:
    Kino domowe Samsung HT-TQ25 - naprawa zasilacza

    Dodatkowo odkryłem, że w momencie gdy dokonuję pomiaru napięcia między GND a miejscem gdzie jest 20V lub 15V usłyszałem zwiększenie obrotów wentylatora. Użyłem drugiego miernika i okazało się, że w tym momencie startuje druga przetwornica - SMIC02 dostaje zasilanie i na wyjściu zasilacza pojawia się brakujące napięcie 7.5V. Po zabraniu sondy pierwszego miernika przetwornica się wyłącza.

    SMR03, SMR05, SMR06, SMR07 mają poprawne rezystancje, po wyłączeniu zasilacza SMC07 trzyma chwilę napięcie.
  • Poziom 15  
    Napięcia przed diodą zwykłym miernikiem nie zmierzysz ze względu na częstotliwość pracy przetwornicy. Dopiero po wyprostowaniu przez diodę i filtrację na MSC07 pojawi się prąd stały i ten mierzysz. Jeśli wszystko dobrze pomierzyłeś to wymień tranzystor bo przy 4V różnicy na złączu emiter-baza jest on na 100% uszkodzony. Jeśli nie masz oryginału to poszukaj tranzystora PNP na napięcie 120V i prąd kolektora 100mA.

    Jeszcze chciałem dopytać co to za tranzystor bo rozczytałem jego oznaczenie jako KTA1268 i dla tego modelu podałem czego szukać. Jeśli to inny tranzystor np. KTA1266 to szukaj PNP Vceo 50V, Ic 150mA możesz spróbować BC557 trochę mniejszy prąd kolektora, ale powinien podołać.
  • Poziom 30  
    Zastanawiałem się jeszcze nad jedną rzeczą - czy działa optoizolator SMPC03. Na wyjściu zasilacza (złącze SMCN02) mam 5V. Ale to napięcie po przejściu przez SMR46 ma już tylko 0.5V i tyle jest na złączach optoizolatora. Nie mogę znaleźć co to za element (wszystkie 3 SMPC mają oznaczenia L0630 8178 X) więc nie mam danych technicznych ale takie napięcie jest chyba za niskie żeby zadziałał. Może to tutaj tkwi problem.
    Przed wymianą SMQ01 jednak przyjrzę się optoizolatorowi, może uda mi się porównać go z innym.
    SMQ01 ma oznaczenia K627 a1268.
  • Poziom 15  
    Przy włączonym zasilaczu zewrzyj wyprowadzenia 3 i 4 transoptora SMPC03 jeśli druga przetwornica ruszy to istotnie może być problem z transoptorem lub jego sterowaniem. Jeśli nie ruszy lub będzie dziwnie pracować, np. napięcia będą "pływały" to tranzystor będzie do wymiany.
    0,5V to trochę mało, ale różne rzeczy już widziałem. Jak chcesz sprawdzić transoptor to go wylutuj i włączaj cyklicznie część z diodą przez rezystor (rezystor dobierz tak żeby na diodę popłynęło mniej-więcej 15mA), a część z tranzystorem podłącz pod miernik nastawiony na zakres pomiaru diod. Jeśli będzie zmieniał spadek napięcia na złączach to jest sprawny.
  • Poziom 30  
    Nie mam w tej chwili odsysacza do cyny więc nie wyjmę transoptora, ale po wylutowaniu rezystorów porównałem 2 transoptory i różnice były zasadnicze. Ten podejrzany pokazuje rezystancję ok. 40ohm w obu kierunkach, ten sprawny ma tak jak dioda.
    Po zwarciu 3 i 4 nóżki przetwornica rusza i na wyjściu zasilacza jest jednak 30V (wczoraj mierzyłem starym badziewnym multimetrem który czasem źle wskazuje) i głośnik gra wtedy normalnie.
    Mam nadzieję, że transoptor to popularna wersja 817 i znajdę jakiś używany w stosie starych zasilaczy ATX które mam w pracy.
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Dokładnie tak. Załóż jakiś inny i się okaże. Ten transoptor ma za zadanie tylko włączyć i wyłączyć przetwornicę, więc jego parametry nie są krytyczne i w zasadzie "pójdzie" tam każdy inny. Co najwyżej zmienisz wartość rezystorka zasilającego diodę.
  • Poziom 30  
    Dzisiaj się napracowałem, ale wygląda na to, że wszystko działa.
    Reasumując: Wymiana układu DM0365R oraz jednego transoptora i kilku kondensatorów.
    Transoptor 817B wymieniłem na używany 817A - mam nadzieję, że trochę popracuje.

    Przez jakiś czas temat zostawię otwarty - dopóki znajomy nie da znać że przetestował na miejscu ze wszystkimi głośnikami.