Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Centrala telefoniczna VoIP - co wybrać

23 Lis 2016 19:56 1020 7
  • Poziom 13  
    Zastanawiam się nad zakupem centrali, ew wykupieniu jakiegoś numeru VoIP. Nie wiem tylko, czy to co bym chciał jest do zrobienia, czy to tylko moje marzenia. To co bym chciał, z rzeczy chyba standardowych:

    1. Wszystko na jednym numerze - nie musi być przeniesiony, może być nowy
    2. Połączenie przychodzące, dzwoni jedna słuchawka, po iluś dzwonkach dołączają się kolejne
    3. Słuchawka końcowa zajęta, dzwonią inne. Jeśli nikt nie odbiera - jakieś info, że wszystkie linie zajęte i proszę czekać na połączenie czy coś w tym stylu

    Teraz rzeczy trochę mniej oczywiste:
    4. Rejestrowanie rozmów - i ich łatwe wyszukiwanie - np. po numerze dzwoniącego, po godzinie itd. Fajnie, jakby się dało łatwo tagować te nagrania, np. numerem zgłoszenia - do późniejszego łatwiejszego wyszukania
    5. Przekierowania warunkowe (?). Nie wiem czy tak to nazwać. Chodzi mi o to: godziny pracy, tj pn-pt 8-16 - wszystko działa normalnie. Po godzinach pracy, weekendy itp. dzwoni nieznany numer - info głosowe, że pracujemy w godzinach takich i takich. Dzwoni numer z listy (wprowadzonej przez nas) przekierowanie rozmowy na telefon komórkowy. I to przekierowanie - najlepiej żeby było zgodne z jakimś kalendarzem, harmonogramem - łatwo zarządzalnym. W stylu pn do Maćka, wtorek do Roberta, a reszta tygodnia Piotrek.
    Chodzi o to, ze dla firm, które mają podpisane umowy mamy dyżury serwisowe. Na dyżurach są pracownicy w różne dni.

    Potrafi ktoś wskazać rozwiązanie, które w przybliżeniu może dać mi to czego potrzebuję.

    Jeżeli jest tu wykonawca, który wie jak temat ogarnąć - można pisać na prv. Ja chętnie za to zapłacę. Nie mam po prostu ochoty wydzwaniać z kolejnością pozycjonowania i wypytywać wszystkich czy to się da, czy nie. Mam po prostu świadomość, że najlepsi z najlepszych to tutaj ;)
  • Poziom 34  
    Nie napisałeś ile potrzebujesz numerów wewnętrznych, czy mają być to łącza analogowe, czy VoIP. Ale z tego co opisałeś to centrala jednego z krajowych producentów np. IPU-14 całkowicie spełni twoje oczekiwania. A jeszcze jak weźmiesz sprzęt z numerem VoIP, to odpadnie Ci problem z konfiguracją VoIP z operatorem.
  • Specjalista Sieci, Internet
    Punkty 1-4 masz do ogarnięcia przez gotowca ( darmowego !! ) Elastix. Asterisk z interfejsem graficznym, przy odrobinie wiedzy i zapału punkt 5 możesz sam oprogramować przy elastiksie. Zawsze też pozostaje czysty Asterisk. Miałem styczność z naczymi krajowymi centralami (platan czy tam slican) ale w mojej ocenie ich miejsce jest na złomowisku bądź w muzeum.

    Mała rozpiska
    1. Wszystko na jednym numerze - VoIP ma to do siebie, że nie ogranicza ilości połączeń jednoczesnych, ograniczeniem w tym temacie jest jedynie łącze internetowe. Przyjąć trzeba, że 10 jednoczesnych połączeń potrzebuje łącza 1mbps (upload i download)
    2. jak najbardziej do zrealizowania. albo kolejkowanie, albo przez timeouty i dzwonienie z wykorzystaniem call group
    3. ten punkt rozwiazalbym przez kolejkowanie polaczen. dzwoni klient, wpada na muzyczke, w tym momencie dzwonia telefonu ludziom na biurkach i jest tu możliwość ustawienia jednej z kilku strategii, każda z poniższych strategii bierze pod uwagę aktualnie prowadzacych rozmowe i ich omija
    a. dzwonią wszystkie
    b. dzwoni do kazdego przez pare sekund szukajac wolnego do rozmowy
    c. dzwoni do tego, ktory ma najdluzsza przerwe od ostatniej rozmowy
    4. asterisk (jak i jego pochodne z GUI - w tym rpzypadku elastix) pozwalaja nagrywać rozmowy - co wazne bez dodatkowych licencji
    5. to czego szukasz to business hour - czyli ustawiassz godziny pracy biura i na tej podstawie polaczenie przychodzace jest kierowane tam gdzie sobie zyczysz
    a. jezeli chodzi o dyzury serwisowe, to gdybys mial juz takie rzeczy w jakims swoim systemie to mozna by bylo z niego wyciagac takie inforamcje bez potrzeby budowy dodatkowej bazy danych
  • Poziom 13  
    Zutket napisał:
    Nie napisałeś ile potrzebujesz numerów wewnętrznych

    Niewiele, 5 wystarczy. Rozwojowo max 10.
    Zutket napisał:
    czy mają być to łącza analogowe, czy VoIP

    Obojętne, nie jestem przywiązany do technologii

    @przeqpiciel
    Dzięki wielkie za wskazanie drogi. Doczytam (wieczorem) o tych Elastixach i Asteriskach, bo na razie nic mi to nie mówi ;)
  • Specjalista Sieci, Internet
    giaur13 napisał:
    Obojętne, nie jestem przywiązany do technologii

    Tutaj powinno być jeszcze pytanie. Czy posiadasz już jakieś telefony, czy osoby które mają odbierać połączenia mają już na biurkach analogi czy cokolwiek? pamiętaj że idąc w drogę VoIP , masz opcję zainstalować softphone'y na komputerach bez potrzeby zakupu ipphone'ów co trochę potrafi zaoszczędzić iinwestycji
  • Poziom 13  
    przeqpiciel napisał:
    Czy posiadasz już jakieś telefony (...) czy cokolwiek?

    Ok, trochę opiszę co jest:
    Jest jeden numer analogowy z Netii na liniach Orange. Podpięty do jednej linii, a do tego dwie słuchawki Panasonica bezprzewodowe. Mają identyfikację numeru, nic nadzwyczajnego. Nie jesteśmy przywiązani. Do tego urządzenie wielofunkcyjne z którego podpięty faks, który odbiera po chyba 8 sygnałach. Jak jest urwanie głowy i nie odbieramy to się faks oczywiście zgłasza, klient się rozłącza, dzwoni ponownie, zajęta linia, więc dzwoni ponownie z coraz większym zniecierpliwieniem. No jest źle, nie może tak być.
    Najgorsze jest informowanie klientów z umów: w godzinach 8-16 proszę dzwonić na numer x (stacjonarka), w godzinach 16-21 na numer Y (komórka dyżurna). W weekendy zawsze na Y. Itd.
    W ciągu dnia proszę zgłaszać na X wszelkie usterki. Dzwonią na X, a tam nikt nie odbiera (bo akurat obsługuje klienta, albo rozmawia na drugiej linii). Więc zaczynają dzwonić po komórkach wszystkich serwisantów po kolei. Ci nie odbierają, no bo pracują. Później do tej jednej osoby każdy oddzwania. Robi się mega kocioł. Dlatego chce to ogarnąć.

    Mamy sieć strukturalną - do każdego biurka przynajmniej 2 wolne RJ45. Jest szafa rackowa 19", w której jest miejsce. Jest UPS, z zapasem mocy. Net jest jeden 80/8Mbit, drugi, awaryjny LTE, które u nas daje ok 20/10. Oba z zewnętrznym IP. Router z dualWanem ze smart backup. Każdy ma oczywiście swój komputer. Całość biura teraz ok 60m2 (piszę ze względu na ew. rozwiązania bezprzewodowe). W niedalekiej przyszłości (na tyle niedalekiej, że centralę chciałbym zabrać) biuro do 250m2 na dwóch kondygnacjach (ale struktura na pewno będzie).

    Generalnie głównie odbieramy telefony, rzadko dzwonimy. Z faksami jest odwrotnie - nie odbieramy, głównie wysyłamy. Ale dosłownie ok sztuki, dwóch na miesiąc.
  • Poziom 13  
    Ruszyłem temat wirutalnych centralek.
    Zacząłem od easycall - tragedia. Zmuszają od razu do umowy. Kontakt słaby. Kurier przywożący umowę tragedia. Poruszanie się po ich stronie mocno nieintuicyjne. Brak jakiś manuali, czy helpów - nic nie ogarnąłem. Apka mega stara, z lat 90. Mocno się zniechęciłem.

    Ale później trafiłem na telecube.pl . Jestem meeega zadowolony. W 3-4h odpaliłem usługę testową, skonfigurowałem urządzenia, telefony, centralkę. Wszystko działa. Najprawdopodobniej podpiszę umowę. Dla mnie temat zamknięty.