Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Xsara 1,9D - Czy to ja zepsułem pompę?

cyborg39 28 Nov 2016 12:37 1737 8
Bosch
  • #1
    cyborg39
    Level 27  
    Parę dni temu założyłem temat o pompie wtryskowej do Citroena Xsara 1,9D, silnik DW8, pompa w tym aucie zepsuła się. Teraz nurtuje mnie inne pytanie, czy to był już jej kres czy może to ja ją "zepsułem". Otóż od dłuższego czasu silnik pracował inaczej, twardo, był nieco słabszy, a podczas jazdy w trasie ze stałą prędkością momentami odzyskiwał moc i dźwięk stawał się na chwilę taki jak dawniej. Jako że kilka lat wcześniej miałem Mercedesa W201 z silnikiem 2,0D, przypomniałem sobie że za radą jednego z forów MB robiłem w Mercedesie tzw. "kurację Mixolową", tzn. przy rozgrzanym silniku odpiąłem przewody paliwowe z filtra do pompy wtryskowej i powrotny z pompy, włożyłem je do butelki z olejem Mixol i uruchomiłem silnik. Pracował on na czystym oleju kilka - kilkanaście minut, najpierw na wolnych obrotach, później nieco je zwiększałem. Zabieg ten miał poprawić pracę pompy wtryskowej jak i samych wtryskiwaczy, miał je oczyścić, wyciszyć - same plusy. Nie pamiętam czy w Mercedesie odczułem jakąś większą różnicę w pracy (nigdy nie narzekałem na silnik w tym aucie), jednak taką kurację postanowiłem zaaplikować w sobotę Xsarze.. Silnik popracował może minutę na czystym oleju, po czym coś stuknęło z pompy wtryskowej raz lekko i silnik "przerwał" na chwilę, potem stuknęło jeszcze raz głośno i silnik zgasł. Nie udało się go już uruchomić, pompa nie podaje paliwa na wtryskiwacze ani nie zaciąga go z przewodu. Po wymontowaniu sprawdziłem że wałek podczas obracania zacina się nieregularnie i słychać dźwięki jakby z zatartego łożyska. Jak już naprawie samochód to spróbuję rozłożyć tą pompę i przekonać się co się uszkodziło, jednak na razie nurtuje mnie pytanie - czy to próba zmuszenia silnika do pracy na oleju "zabiła" pompę czy to po prostu był jej kres i tylko przyspieszyłem jej agonię? Czy są jakieś przeciwwskazania dla pomp rotacyjnych dla pracy na oleju? Może tylko rzędowym olej nie szkodzi?
  • Bosch
  • #2
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zabiłeś coś co i tak powinno być w hucie... A serio, to zrobiłeś głupotę, jak wprowadzenie gęstszego czynnika ma poprawić kondycję mechaniczną układu? Wywołałeś wyższe ciśnienia, a niestety mechanika jest brutalna, pompa chciała podać, wtryskiwacz nie puścił, klęknął najsłabszy element... Pompy boscha, czy rzędowe, czy rotacyjne wytrzymują dużo, Lucas, niestety nie.

    Cała teoria ogólnie jest...
  • #3
    cyborg39
    Level 27  
    Właśnie wróciłem z warsztatu, z ciekawości zacząłem dobierać się do pompy, udało mi się wykręcić śruby zrywalne i zdemontować pancerną osłonę zaworu sterowanego immobiliserem, po czym odkręciłem pokrywkę pompy paliwa. Prawdopodobnie ukręcił się wałek ponieważ wirnik pompy paliwa stoi w miejscu podczas obracania wałkiem pompy wtryskowej..
  • Bosch
  • #6
    sanfran
    Network and Internet specialist
    cyborg39 wrote:
    Przecież Miksol ma dobre właściwości smarujące.


    Pod warunkiem, ze tam wejdzie. Kluczem w tym przypadku jest slowo "lepkosc"
  • #7
    wielecki
    Level 21  
    Kiedyś dokonałem podobnego wyczynu, zimny gesty olej, Lucas nie podołał :cry: Citroen Xsara 1,9D - Czy to ja zepsułem pompę?
  • #8
    DjMapet
    Level 43  
    cyborg39 wrote:
    Czy to ja zepsułem pompę?

    Tak.
    Resztę napisano wyżej.
    Metoda wg. mnie irracjonalna.
    Jak już, to olej 2T dolewać w odpowiedniej proporcji do ON. I najlepiej nie Mixol.

    Pozdrawiam.