Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprężarka - Zabezpieczenie silnika.

29 Lis 2016 23:04 1125 13
  • Poziom 26  
    Witam,

    W jaki sposób zabezpieczyć silnik sprężarki przed przeciążeniem?
    W tej chwili wygląda to tak że jest tylko łącznik krzywkowy i presostat. Niestety niekiedy zdarza się że opory sprężarki są zbyt duże i kończy się to uszkodzeniem silnika. Innych zabezpieczeń brak. Jeden znajomy majster elektryk mówił coś o kontrolerze zaniku faz z asymetrią i stycznikiem, inny znów stwierdził że wystarczy tylko zamontować wyłącznik silnikowy. Które rozwiązanie lepiej do tego pasuje bo z tego co czytam o tych urządzeniach wydaje mi się że bardziej wyłącznik?

    Pozdrawiam.
  • Poziom 32  
    Przychylam się do Twoich przemyśleń. Ja zastosował bym wyłącznik silnikowy...oczywiście z dobrze dobranym prądem na pokrętle. Wskaźnik obecności faz... jest też stosowanym przy zasilaniu silników rozwiązaniem ale w sytuacji którą opisałeś nie bardzo ma jak zadziałać.
  • Poziom 26  
    Dzięki za odpowiedź,

    mam jeszcze pytanie co do doboru tego wyłącznika. Silnik jest 2,2kW i znalazłem taki wyłącznik
    Link
    , jednak wg tabliczki znamionowej na silniku prąd wynosi 6,3A i tyle samo wynosi max. ustawienie na wyłączniku. Z tego jednak co widzę prąd na wyłączniku powinien wynosić 1,1 prądu silnika. Czyli trzeba by zakupić wyłącznik o zakresie 6,3-10A ?

    Pozdrawiam.
  • Poziom 33  
    Dla napięcia 400V ten prąd wynosi 6,3A?
    Jeśli tak, to zawsze lepiej wziąć większy wyłącznik.
    Ja ustawiam najpierw wył silnikowe na prąd znamionowy, daję więcej jeżeli jest taka konieczność.
  • Poziom 34  
    Najlepiej zmierzyć prąd w trakcie pracy i wtedy ustawić o 10% większy na wyłączniku.
    Na pewno ten silnik ma 2,2kW i prąd dla 400V 6,3A?
  • Poziom 26  
    Mój błąd, nie wiem skąd mi się to 6,3 wzięło.
    Silnik jest 380V/5,1 A aczkolwiek tej jedynki na końcu nie jestem na 100% pewien - tabliczka wytarta.
  • Poziom 34  
    Czyli wyłącznik silnikowy o jeden stopień mniejszy. Im dokładniej go ustawisz tym skuteczniejsza będzie ochrona.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 32  
    zilnik napisał:
    Zadziałanie wyłącznika silnikowego w profesjonalnej maszynie oznacza awarię. U Ciebie ma to być normalną czynnością obsługi kompresora ? Jeżeli tak to masz niedoróbkę to poprawy. Silnik to zabezpieczy ale nie wyeliminuje biegania i resetowania wyłącznika. Napisz jaka sprężarka silnik, przełożenie i jak zrealizowany rozruch (presostat z upustem ?) jak interesuje Cię wyeliminowanie, a nie przypudrowanie problemu


    W sumie racja.

    Pytanie zasadnicze czemu opory sprężarki są zbyt duże.
    Albo sprężarka nie działa w warunkach do których jest przeznaczona, albo jakaś usterka w samej sprężarce albo źle dobrany silnik do obciążenia mechanicznego.

    Wstawienie zabezpieczenia silnikowego poskutkuje jedynie tym, że nie spalisz silnika ale problem będzie nadal.
  • Poziom 34  
    zilnik napisał:
    geniusm napisał:


    Niestety niekiedy zdarza się że opory sprężarki są zbyt duże i kończy się to uszkodzeniem silnika.


    Raczej zbyt mała moc silnika, jeśli sprężarka jest ok.

    zilnik napisał:
    Co wniosą zadziałania przy np. 80% możliwości silnika ?? Prócz straty czasu ?


    To, żę dzięki temu można wykryć problem np. zacierające się łożysko jeszcze przed wystąpieniem poważnej awarii.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 26  
    zilnik napisał:
    Zadziałanie wyłącznika silnikowego w profesjonalnej maszynie oznacza awarię. U Ciebie ma to być normalną czynnością obsługi kompresora ? Jeżeli tak to masz niedoróbkę to poprawy. Silnik to zabezpieczy ale nie wyeliminuje biegania i resetowania wyłącznika. Napisz jaka sprężarka silnik, przełożenie i jak zrealizowany rozruch (presostat z upustem ?) jak interesuje Cię wyeliminowanie, a nie przypudrowanie problemu.


    Szczegółów nie znam. Ja zostałem tylko poproszony o poradę w wyborze zabezpieczenia "w razie W". Sprzęt nie jest mój.
    Sam kompresor to dość stara konstrukcja, trzytłokowy, taki jak na tym zdjeciu:
    Sprężarka - Zabezpieczenie silnika.

    Pytałem właściciela - mówił że w przeszłości parę razy spaliło mu silnik. Kompresor przeszedł remont i niby teraz ma chodzić ale dla spokoju chce mieć coś na zabezpieczeniu...
  • Poziom 33  
    750kV napisał:
    Dobry, stary kompresor....w dodatku polski. :-)

    Akurat jest to zakała wśród kompresorów, oryginalnie powinien tam być stycznik TM-2 i do niego termik