Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bosch WFB1604PL/05 - Pralka wywala bepieczniki podczas spuszczania wody

jawora13 01 Gru 2016 10:48 825 14
  • #1 01 Gru 2016 10:48
    jawora13
    Poziom 8  

    Witam
    Przeszukiwałem elektrodę, google w odniesieniu do mojego problemu i niestety nie znalazłem akurat jego rozwiązania. Stąd założony temat.

    Pralka jak w temacie. Około 8 miesięcy temu wymieniałem grzałkę, pralka grzeje i pierze. Natomiast ostatnio zaczęła wywalać bezpieczniki w mieszkaniu podczas spuszczania wody. Najpierw raz na cykl prania a ostatnio 3x na cykl. Zazwyczaj wywalenie bezpieczników odbywa się nie na samym początku spuszczenia wody lecz w jego trakcie (część wody spuszczona i bezpieczniki wywalone). "Podniesienie" bezpiecznika zazwyczaj pozwala na dalszą pracę pralki, woda dalej się spuszcza, aż do następnego wywalenia bezpieczników podczas kolejnego spuszczania wody. Dodatkowo pranie kończy się sytuacją, w której programator ustawia się na koniec prania i następuje próba jego przekręcenia dalej przez pralkę, bęben również się potrafi obrócić (dosłownie jakby pralka prała). Tutaj zakładam, że przez te wyłączenia i włączenia bezpieczników pralka nie spuszcza być może do końca wody, hydrostat robi swoje i pralka/programator głupieje.

    Co do bezpieczników - skoro wywala je podczas spuszczania wody to mój wybór winowajcy padł na pompę (jej silnik). Wymontowałem ją i podłączyłem do prądu - pompa się kreci, bezpieczników w domu nie wywala (inna sprawa, że nie trzymałem jej pod prądem np. przez 1 minutę lecz jedynie kilka sekund).

    Obejrzałem instalację w pralce - nigdzie nie widzę stopień, nadpaleń, uszkodzeń ani kabli ani styków. Płytka z elektroniką - wizualnie wszystko ok.

    Budowa tej pralki jest prosta, stąd moje, pomimo faktu, że jestem laikiem w zakresie pralek, próby samodzielnego uporania się z problemem.

    Z góry dziękuję wszystkim za ewentualne zainteresowanie się tematem

    0 14
  • #2 01 Gru 2016 11:08
    niewolno2
    Poziom 39  

    Gwoli ścisłości, wywalić to można się na śniegu lub na lodzie.
    Bezpiecznik czy wyłącznik różnicowy ( RCD ) zadziałał?

    0
  • #3 01 Gru 2016 11:14
    jawora13
    Poziom 8  

    Przepraszam za kolokwializm, większość osób tak pisze więc również użyłem takiego, a nie innego zwrotu, dziękuję za zwrócenie uwagi, obiecuję poprawę.
    Zadziałał bezpiecznik, nie posiadam w domu wyłącznika różnicowego.

    0
  • #4 01 Gru 2016 12:31
    niewolno2
    Poziom 39  

    Nie sugerujmy się co inni piszą i jak piszą, używajmy poprawnych określeń a będzie wtedy łatwiej o rozwiązanie. Teoretycznie jeżeli pompa wodna była by uszkodzona to nawet podłączenie jej do prądu na chwilę skutkowało by zadziałaniem zabezpieczenia. Może sprawcą jest sam silnik, grzałka odpada ponieważ w chwili załączenia pompy ona nie pracuje. Warto się skupić i dokładnie prześledzić w którym momencie bezpiecznik zadziałał, chodzi mi oto, które elementy pralki mogły by być potencjalnym "sprawcą".

    0
  • #5 01 Gru 2016 13:05
    jawora13
    Poziom 8  

    Nie wydaje mi się żeby to był silnik lub grzałka, których nieprawidłowa praca, jak czytałem, w odniesieniu do pralek, praktycznie w 99% jest odpowiedzialna za powstawanie zwarć.

    Pralka pierze, bęben się obraca, grzałka również grzeje bez wpływu na zabezpieczenia a pierwsze zadziałanie zabezpieczenia następuje dopiero podczas pierwszego spuszczania wody i powtarza się, jeśli już, właśnie tylko podczas spuszczania wody (na dodatek nie występuje to od razu w momencie jej spuszczania ale po upływie kilkunastu - kilkudziesięciu sekund i nie zawsze). Nie stwierdziłem również żadnych wycieków, które w momencie spuszczania wody mogłyby powodować zwarcie.

    0
  • #6 01 Gru 2016 15:37
    Gobro
    Poziom 28  

    Sprawdź co jeszcze się włącza gdy pracuje pompa. Lodówka ,odkurzacz ,żelazko, czajnik . Może to być suma prądów powodująca zadziałanie bezpiecznika.

    0
  • #7 01 Gru 2016 16:23
    jawora13
    Poziom 8  

    Nie, nie - to na pewno nie ten kierunek, pralkę mam od nowości i przeciążanie zasilania przez ten czas dałoby się zauważyć. Poza tym problem występuje tylko i wyłącznie podczas spuszczania wody.

    0
  • #8 01 Gru 2016 20:39
    niewolno2
    Poziom 39  

    Skoro twierdzisz że zabezpieczenie zadziałało w chwili włączenia pompy, to jedynie ona jest sprawcą. Sprawdź oporność uzwojenia pompy.

    0
  • #9 02 Gru 2016 09:08
    jawora13
    Poziom 8  

    1. Jeszcze raz rozbebeszyłem wczoraj pralkę, bardzo dokładnie raz jeszcze posprawdzałem kable, w szczególności na całej długości kable podłączenia pompy (czy nie są gdzieś przetarte), porozpinałem wszystkie styki i pozapinałem na nowo wszędzie tam gdzie miałem dojście, tam gdzie dojścia nie było starałem się przynajmniej poruszać kablami na stykach
    2. Potrzymałem pompę pod prądem dłużej niż kilka sekund - działała non stop.
    3. Zdjąłem obudowę z silnika pompy i sprawdziłem czy na uzwojenia nie dostawała się woda (założenie, że może uszczelka przeciekała) - nie zauważyłem jakichkolwiek widocznych objawów, żeby kiedykolwiek dostała się tam woda. Niestety, Twój post, niewolno2, odczytałem zbyt późno a sam nie pomyślałem o sprawdzeniu rezystancji uzwojeń.
    4. Dodatkowo sprawdziłem drożność wężyków hydrostatu (dmuchając w wężyki) oraz poprawność działania hydrostatu (dmuchając w niego, hydrostat "klika", nie wiem tylko czy to jest poprawne - w jedno wyjście hydrostatu trzeba było dmuchnąć mocniej niż w drugie aby "kliknął")
    5. Złożyłem pralkę i...

    Cały cykl prania przebiegł poprawnie (zabezpieczenia nie zadziałały, ech... ...) oprócz drugiego problem, z którym się borykam

    Pompa jest tak czy siak do wymiany gdyż jest już wyrobiona - pracuje głośno, wpada w wibracje, mam wrażenie, że wręcz praca na pusto sprawia jej wysiłek (takie objawy zauważyłem podłączając ją do prądu). Głośno myślę - może jej wysilona praca mogła powodować objawy zadziaływanie zabezpieczeń?

    A teraz ten drugi problem - cykl przebiegł poprawnie, programator ustawił się na "0" i w tym momencie pralka powinna się wyłączyć. Niestety silniczek programatora pracuje próbując go obrócić. Stąd też opisywane w pkt. 4 dodatkowe sprawdzanie hydrostatu. Wcześniej takie objawy miałem gdy przepaliła się grzałka, w tej chwili z grzałką jest wszystko w porządku, hydrostat wydaje się być też ok. Co jeszcze może być przyczyną?

    0
  • #10 02 Gru 2016 10:58
    nares
    Specjalista AGD

    jawora13 napisał:
    Co jeszcze może być przyczyną?

    Przebicie grzałki do obudowy.

    0
  • #11 02 Gru 2016 11:32
    jawora13
    Poziom 8  

    Czy przebicie grzałki nie powinno czasami wywołać zadziałania zabezpieczeń w momencie próby załączenia grzania wody przez pralkę?
    Nadmienię, że grzałka grzeje, była wymieniana w lutym 2016 na nową, nie z odzysku.
    Inna sprawa, że na poprzedniej, która się przepaliła, pralka również pracowała, tylko nie grzała wody, objaw z końcem pracy cyklu prania natomiast był identyczny.

    0
  • #12 02 Gru 2016 12:01
    niewolno2
    Poziom 39  

    Jeżeli w instalacji niema wyłącznika RCD i grzałka ma zwarcie do obudowy to jak najbardziej zadziałanie zabezpieczenia jest zasadne. Będzie tzw. upływność grzałki zwiększy się jej moc ponieważ rezystancja się zmniejszy.

    0
  • #13 02 Gru 2016 13:08
    jawora13
    Poziom 8  

    Mam wrażenie, że tym sposobem dochodzę do wniosku, że pompa swoją drogą, być może grzałka, a w pralce do wymiany mogą być dodatkowo łożyska lub/i wałek (wykluczam złe założenie grzałki). Natomiast biorę pod uwagę jej przetarcie przez bęben w przypadku jego "opuszczania się" podczas pracy... Wyciągnę grzałkę, obejrzę i zmierzę.

    0
  • #14 02 Gru 2016 13:27
    vodiczka
    Poziom 43  

    jawora13 napisał:
    Czy przebicie grzałki nie powinno czasami wywołać zadziałania zabezpieczeń w momencie próby załączenia grzania wody przez pralkę?
    Zależy od miejsca przebicia. Jeżeli przebicie jest blisko wyprowadzenia grzałki podłączonego do fazy to grzałka jest prawie zwarta i bezpiecznik zadziała natychmiast lub po kilku sekundach.
    Jeżeli przebicie jest bliżej wyjścia podłączonego do zera to następuje proporcjonalnie mniejszy wzrost prądu i bezpiecznik zadziała po kilkunastu minutach lub później.
    Dziwne tylko dlaczego zawsze zachodzi to w trakcie spuszczania wody gdy grzałka jest już wyłączona. :?:

    0
  • #15 22 Gru 2016 15:31
    jawora13
    Poziom 8  

    Problem rozwiązany - wyciągnąłem kolejny raz grzałkę, obejrzałem - zero uszkodzeń fizycznych (tak jak zresztą pisałem - to praktycznie nówka, wymieniona 8 miesięcy temu), zmierzyłem oporność na końcówkach - 28Ω czyli tak jak być powinno.

    Zmierzyłem oporność poszczególnych końcówek z samą grzałką i rosnąca, skacząca oporność, a więc w grzałce woda. Wymiana grzałki na nową usunęła wszystkie problemy związane z pralką.

    Ech, banał, tylko objawy były niesamowicie dziwne. Niniejszym dziękuję wszystkim starającym się mi pomóc.

    0