Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2

ideamax 02 Dec 2016 00:31 11793 10
  • Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2
    Dzień Dobry
    Bazując na doświadczeniach pierwszego projektu Longboarda uzbrojonego w 2 silniki zbudowałem całkowicie nowa konstrukcję, optymalizując przy okazji nieco koszty.
    Pierwszy projekt opisywałem na Elektrodzie w temacie:
    10 miesięcy temu
    Aktualny projekt jest całkowicie nowy, dlatego pozwoliłem sobie założyć nowy temat.
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2 Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2 Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2
    Sprzet nazwany roboczo X2 wyposazony jest w:
    - Jeden silnik Turnigy G160 245kV
    - Regulator FVT 120A 6S
    - Pakiet akumulatorów ZIPPY Flightmax 8Ah 6S (2x8Ah 3S)
    - DECK GLOBE - THE MAIDEN
    - TRUCK(i) - Caliber 2
    - Koła ABEC 11 Flywheels 83mm
    - Nadajnik 2 kanałowy 2.4 Ghz dedykowany dla Longboardów, ale przez długi czas jeżdziłem na Quanum 2.4Ghz, który jest precyzyjniejszy. Jedynym jego mankamentem jest wielkość. Za nowym mini nadajnikiem przemawia jedynie wielkość i możliwość ładowania z standardowego PowerBank 5V.
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2

    Zastosowanie jednego silnika o większej mocy upraszcza konstrukcję, aktualnie od około 200 km jeżdżę na Turnigy G160 245kV, ale przejechałem wcześniej około 150 km na Turnigy SK3 6354 260kV i nie ma wielkiej róznicy w mocy obu silników.
    Oczywiście, że dwa silniki to więcej mocy, ale na prostej ta większa moc nie jest wykorzystywana, a jeden silnik doskonale radzi sobie na niewielkich wzniesieniach.
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2

    Mimo mniejszego pakietu akumulatorów o 20% (wczesniej 10 Ah 6S, teraz 8 Ah 6S) zasięg jest na nieco większym poziomie, o 5-10%.
    Powody są dwa:
    - jeden silnik to mniejsze opory przekładni pasowej i samego silnika w jeździe bez napędu (z rozpędu lub z wzniesienia)
    - zastosowanie lepszej jakosci akumulatorów z większym prądem rozładowania (teoretycznie 240 A) więc można z nich "wyssać" nieco więcej energii.
    Parametry techniczne deski to:
    Prędkośc maksymalna 36 km/h
    Zasięg 20-22 km
    Masa 6,5 kg
    Silnik 2220W - przy 6S około 1400W
    Mocowanie silnika tym razem zbudowałem z dwóch materiałów; stali nierdzewnej (wycinanej laserowo) i PETG (drukowany na drukarce 3D). Mocowanie wykonane w 100% z tworzywa daje radę, ale nie jest idealne z dwóch powodów:
    -tworzywo jest dobrym izolatorem, dlatego silnik zamknięty w klatce miał kiepskie chłodzenie, zastosowanie stali nierdzewnej pełni rolę dodatkowego radiatora
    -silnik przykręcany jest 4 srubami, śruby te wgniatały się w tworzywo utrudniając regulację napięcia paska, przy zastosowaniu stali nie ma tego problemu
    Aktualna wersja mocowania ma 2 warianty
    1. Wersja jednosilnikowa umożliwia montaż wewnątrz jednego silnika 63xx, regulatora obrotów (ESC), odbiornika radiowego i włącznika. Rozwiązanie takie zmniejsza ilość dodatkowej zabudowy pod DECK(iem)
    Wersja ta ma półkę przystosowaną do mocowania regulatora FVT 120A 6S
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2

    2. Wersja dwusilnikowa umożliwia montaż dwóch silników 63xx, tu odbiornik i ESC montujemy w oddzielnej obudowie.
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2

    Można też zamontować jeden duży silnik np. SK3 6374, ale jest to wersja pierwsza mocowania, bez zamontowanej półki na ESC.
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2

    Mocowanie silników pierwotnie zaprojektowałem dla tracków Caliber 2, ale powstała tez wersja na PARIS 180 (potrzeba rynku) :)
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2 Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2



    Pakiet akumulatorów zamontowany jest aktualnie w pojedynczej obudowie wydrukowanej z PLA (wcześniej dwie po 5Ah 6S), dzieki czemu w porównaniu z pierwszą konstrukcją ilość elementów pod deską zredukowana została o połowę, a sprzęt ma podobne parametry.
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2 Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2

    Aktualnie obudowa jest jedna, jednak można zamontować drugą, a nawet trzecią, co umożliwiałoby pokonanie ponad 60 km, ale nie mam takich zapędów i 20 km w zupełności mi wystarcza.
    W obudowie zamontowałem prosty wskaźnik poziomu naładowania.
    Nie jest doskonały, ponieważ pojemność przelicza z napięcia, a napięcie rozładowania nie jest liniowe (np. stan 66-70% - to połowa zasięgu), ale po pewnym czasie można przewidzieć zasięg i wskaźnik się przydaje.
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2

    Koła pasowe do koła napędowego drukowane są z ABS+, testuje również koła z NYLON-u, ale ABS doskonale sobie radzi (przebiegi na poziomie 400km), jest mniej wymagający w wydruku i mniej kosztowny.
    Aktualnie mam wersję kół pasowych dla ABEC 11 Flywheels i Kegel Orangatang, ponieważ koła te nie wymagają wiercenia w piaście, mają dużą średnicę i bardzo dobre parametry jezdne dla elektryków. Wersja dla ABEC11powinna tez podejść do klonów tych kół których jest sporo na rynku.
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2 Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2 Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2 Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2

    Koło pasowe silnika jest aluminiowe.
    Przełożenia do 15/36, pasek HTD5M 270mm

    Zastosowany ESC obsługuje napięcia 6S (25V przy pełnym naładowaniu) i prąd ciągły 120 A. Można zastosować regulator 10S, dzięki czemu uzyskamy większą moc z zastosowanego silnika, ale parametry jezdne przy 6S są dla mnie w zupełności wystarczające, więc nie czuje potrzeby Upgrade, tym bardziej, ze FVT 120A to niskobudżetowy ESC z przyzwoitą jakością wykonania i dobrymi parametrami.

    Zastosowanie ESC z modelarstwa "kołowego" ma ważną zaletę, można ustawić parametry istotne dla jazdy tj. siłę hamowania, przyspieszenie, prędkość maksymalną, a nawet wsteczny :). ESC ma również zabezpieczenie akumulatorów przed rozładowaniem przy który ESC odcina napięcie.
    Tego typu modyfikacji parametrów w "fabrycznych" elektrycznych Longbordach nie uświadczysz.

    Koszt budowy konstrukcji to około 2700 zł, można go nieco zredukować stosując inne komponenty.

    Aktualnie mamy wysyp Longboardów z napędem elektrycznym, a ceny zaczynają się od 2200 zł wzwyż.
    Za tą cenę nie można kupić sprzętu o podobnych parametrach, jak opisywana powyżej konstrukcja. Większość oferowanych na rynku longboardów nie przekracza prędkości 25 km/h, z zasięgiem 10-15 km (jeden z użytkowników TeslaBoard pisał mi o zasięgu maksymalnym tylko 7-9 km), zakup gotowca to jednak święty spokój... Nie namawiam nikogo do budowy ale dzięki mojej pierwszej konstrukcji i jej opisu (między innymi na forum Elektroda) powstało w Polsce kilka podobnych, więc liczę, że i tym razem kogoś zmotywuję ;)

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    ideamax
    Level 11  
    Offline 
    ideamax wrote 115 posts with rating 271, helped 0 times. Live in city Kraków. Been with us since 2007 year.
  • #5
    szymon122
    Level 38  
    Jaką moc można uzyskać przy dwóch silnikach? (rozumiem, że dwa mniejsze zamiast tego obecnego)
    Do czego jest przycisk na obudowie silnika?
    Z czego wykonałeś obudowę akumulatorów?
    Do jakiej temperatury rozgrzewa się silnik i jaka jest jego maksymalna temperatura pracy?
    Ile czasu zajmuje ci osiągnięcie prędkości maksymalnej?
    Elementy drukowałeś samemu czy zleciłeś to? Jeśli zlecałeś to ile to kosztowało?
    Szkoda, że taki mały masz prześwit przez tą obudowę silnika. Świetna konstrukcja Ci wyszła.
  • #6
    ideamax
    Level 11  
    szymon122 wrote:
    Jaką moc można uzyskać przy dwóch silnikach? (rozumiem, że dwa mniejsze zamiast tego obecnego)

    Silników jest sporo na rynku, przy zastosowaniu dwóch mozna zastosowac coś słabszego (w pierwszej desce miałem na poczatku 2xSK3 5055 280kV ale za zdjęciu mocowania z dwoma silnikami są jednak dwa SK36354-260kv.
    Przy zastosowaniu SK3 6354-260kv gdzie kazdy z silników ma 2360W przy zasilaniu 10S można miec 4720W a to DUUUZO mocy :)

    szymon122 wrote:
    Do czego jest przycisk na obudowie silnika?

    Na obudowie silnika jest przycisk włączania ESC, drugi przycisk na obudowie LiPo to przycisk włączania wyświetlacza stanu akumulatorów.

    szymon122 wrote:
    Z czego wykonałeś obudowę akumulatorów?

    Wydrukowałem z PLA

    szymon122 wrote:
    Do jakiej temperatury rozgrzewa się silnik i jaka jest jego maksymalna temperatura pracy?

    W tej desce robiłem pomiary jedynie organoleptycznie :), temperature oceniam na około 40stC, przy jeździe po płaskim, z prędkością 30km/h i temperaturze otoczenia 20stC, dopiero w mojej trzecim projekcie o którym wkrótce (miniaturka ponizej) dokonywałem pomiarów za pomoca termometru i miałem 25-30st ale to juz całkowicie inna maszyna z innymi komponentami.
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2
    szymon122 wrote:
    Ile czasu zajmuje ci osiągnięcie prędkości maksymalnej?

    nie mierzyłem ale oceniam na 10 sekund przy czym przyspieszenie mam ustalone na LOW.

    szymon122 wrote:
    Elementy drukowałeś samemu czy zleciłeś to? Jeśli zlecałeś to ile to kosztowało?

    Projekt i wydruk w 100% własny, mam drukarke 3D i nie waham się jej uzywać :D

    szymon122 wrote:
    Szkoda, że taki mały masz prześwit przez tą obudowę silnika. Świetna konstrukcja Ci wyszła.

    Na longboardzie jeżdżę po paskim wiec niski prześwit to nie problem, obudowa jest celowo taka duza aby chronić silnik.
    Dzięki za dobre słowo :)
  • #7
    maras77
    Level 21  
    Super wykonanie.
    Aktualnie jeżdżę do pracy na hulajnodze i chętnie bym to zmienił.
    Jak oceniasz swoją konstrukcję pod kątem odporności na wodę, błoto, kurz i ogólnie trudy codziennego dojazdu do pracy.
    Codziennie robię na raty ze 2 km, które są przeplatane przejazdami komunikacją.
    Niestety po drodze jest i dobra nawierzchnia (asfalt) oraz średnia (nowa kostka) i słaba (płyty chodnikowe). są też wyjazdy z budowy (błoto na chodniku), jak i nierówności (kałuże w czasie deszczu i po)
    I hulajnoga wymaga częstego serwisu - a to padają łożyska (najczęściej), a to wyrabiają się punkty skrętne zawieszenia (bo mam hulajnogę z pełną amortyzacją).


    Jak sądzisz - ile twoja konstrukcja by wytrzymała?
  • #8
    Pablo2015
    Level 18  
    W jakiej technologi pracuje twoja drukarka? Po zdjęciach wnioskuję, że FDM ale nie pasuje mi ta doba jakość kół zębatych. Wzmacniasz wydruk po wyjęciu z drukarki, czy od razu usuwasz powierzchnie pomocnicze i wkładasz do urządzenia?
  • #9
    ideamax
    Level 11  
    maras77 wrote:
    Super wykonanie.
    Aktualnie jeżdżę do pracy na hulajnodze i chętnie bym to zmienił.
    Jak oceniasz swoją konstrukcję pod kątem odporności na wodę, błoto, kurz i ogólnie trudy codziennego dojazdu do pracy.
    Codziennie robię na raty ze 2 km, które są przeplatane przejazdami komunikacją.
    Niestety po drodze jest i dobra nawierzchnia (asfalt) oraz średnia (nowa kostka) i słaba (płyty chodnikowe). są też wyjazdy z budowy (błoto na chodniku), jak i nierówności (kałuże w czasie deszczu i po)
    I hulajnoga wymaga częstego serwisu - a to padają łożyska (najczęściej), a to wyrabiają się punkty skrętne zawieszenia (bo mam hulajnogę z pełną amortyzacją).
    Jak sądzisz - ile twoja konstrukcja by wytrzymała?


    Longboard z uwagi na wielkość kół średnio radzi sobie z jazdą po płytach chodnikowych to nie sprzet dla ciebie, jezeli potrzebował bym mobilnego elektryka do jazdy na codzień to uzbroił bym hulajnogę w napęd, od roku chodzi mi po głowie kit do OXELO TOWN, ale ze nie bardzo bawi mnie jazda na tego typu pojazdach więc nie mam dopingu aby to zrobić, no chyba ze zbudował bym od zera hulajnoge w wersji "extreme" duzo mocy, solidna rama, grube koła, miękkie zawieszenie ale czasu brak... moze kiedyś...

    Ile moja konstrukcja wytrzyma? to zalezy od sposobu eksploatacji. Longboard to sprzet tylko do jazdy tam gdzie można a nie gdzie by się chciało.
    Nie mamy do tego dobrych nawierzchni, a jazda po drodze publicznej jest nieco ryzykowna, no chyba ze pomiędzy punktem A i B mamy np ścieźke rowerową ale rozwerzyści nie lubia longboardzistów :-?
    Jezeli mój sprzet będzie eksploatowany na dobrych nawierzchniach to powinien starczyć na lata.
    Pierwsza deska kótra zbudowałem rok temu przejechała około 500km i nie widze w niej specjalnie śladów zuzycia, zmieniałem w niej koła pasowe i paski po około 400km i tyle.

    Pablo2015 wrote:
    W jakiej technologi pracuje twoja drukarka? Po zdjęciach wnioskuję, że FDM ale nie pasuje mi ta doba jakość kół zębatych. Wzmacniasz wydruk po wyjęciu z drukarki, czy od razu usuwasz powierzchnie pomocnicze i wkładasz do urządzenia?


    To zwykła niskobudzetowa drukarka FDM chyba jedna z bardziej polularnych w Polsce czyli GATE 3D 1 generacji.
    Wydruki są faktycznie przyzwoite, przy wydruku z ABS+ nie sa juz tak ładne ponieważ ABS+ ma połysk ale mam wrażenie że koła pasowe wydrukowane z tego materiału mają większa trwałość.
    Wydruków w zaden sposób nie wzmacniam, jedyne co robie to rozwiercam otwory i gwintuję.
    Na zdjęciu koła pasowe wykonane z ABS+
    Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2 Longboard z napędem elektycznym - drugi projekt X2
  • #10
    mr_drummer
    Level 1  
    Świetny projekt! Gratuluję. Mam parę pytań:
    1. Gdzie kupowałaś części? Główne znalazłem je na zagranicznych sklepach. Czy jest szansa kupienia ich lub podobnych części w polskim sklepie?
    2. Jaki silnik zastosować aby deska osiągała prędkość do 40km/h?
    3. Czy przy zastosowaniu dwóch silników nie ma mniejszego prawdopodobieństwa przegrzania się silników np. przy jeździe pod górkę?
    Z góry dziękują za odpowiedź.
  • #11
    ideamax
    Level 11  
    Dziękuje.
    ad 1. Ja kupowałem w chinach. W Polsce bez problemów mozna kupić zestaw radiowy (jezeli wystarczy CI zwyłky modelarski), oraz pakiety akumulatorów. Jak dobrze poszukasz to kupisz też ESC np przeznacozny do samochodów, ale z silnikami juz krucho.
    ad 2. Prędkośc zalezy od kilku czynników, między innymi od masy osoby która jedzie na desce. Jezeli jednak wazysz mniej niz 90kg to Np SK3 6354 260kV, na prostej da radę jeden,
    ad 3. Oczywiscie ze jest, przy zastosowaniu dwóch silników przepływa przez kazdy z nich o połowę mniejszy prąd wiec mniej się grzeją. jezeli mieszkasz w terenie górzystym to dwa silniki będa lepsza opcją. Na płaskim 1 w zupełności wystacza