Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mazda 121 DB 1.3 16V 1992 - Lokalizacja przekaźnika (Flasher Unit 3211167320)

tom3k88 02 Gru 2016 13:34 735 3
  • #1 02 Gru 2016 13:34
    tom3k88
    Poziom 9  

    Witam,
    mam problem ze znalezieniem wspomnianego przekaźnika. Uściślając, jest to moduł do zarządzania pracy kierunkowskazami i światłami awaryjnymi, ale znajduje się tam gdzie inne przekaźniki. Posiadam angielską wersję książki Sam Naprawiam Mazda 121, ale wyszczególnionych na rysunku przekaźników u mnie próżno szukać:
    Mazda 121 DB 1.3 16V 1992 - Lokalizacja przekaźnika (Flasher Unit 3211167320)eng.png Download (174.87 kB)
    Moja komora silnika wygląda tak:
    Mazda 121 DB 1.3 16V 1992 - Lokalizacja przekaźnika (Flasher Unit 3211167320)pl.png Download (80.26 kB)
    Nie ma tam żadnego przekaźnika, przy włączeniu kierunkowskazów/awaryjnych dźwięk wydobywa się gdzieś z okolic zegarów, definitywnie za deską rozdzielczą.

    Ogólnie problem jest taki, że lewe kierunkowskazy częściej nie działają, niż działają. Po włączeniu lewego kierunkowskazu słychać szybkie cykanie, na desce nie miga kontrolka kierunkowskazu, prawy działa normalnie. Nawet po włączeniu świateł awaryjnych, świeci tylko jedna strona, dotyczy też kontrolki. Żarówki są sprawne, bo czasami zdarzy im się działać. Gdzieś doczytałem, że to właśnie problem z modułem z tytułu, podobno wystarczy cewkę przelutować, ale nie jestem w stanie tego nawet sprawdzić, bo nie mogę go znaleźć.

    0 3
  • Relpol
  • #2 02 Gru 2016 20:15
    klimosz
    Poziom 18  

    takie coś znalazłem w dacie
    Mazda 121 DB 1.3 16V 1992 - Lokalizacja przekaźnika (Flasher Unit 3211167320)
    Mazda 121 DB 1.3 16V 1992 - Lokalizacja przekaźnika (Flasher Unit 3211167320)
    ...
    Zajrzyj jeszcze pod osłonę dolną kierownicy :)
    Czy tam coś nie cyka.
    Jakieś fiesty tak mają .
    I poczyść dokładnie styki na kostkach i na samych żarówkach, tam często tkwi problem.

    0
  • Relpol
  • #3 03 Gru 2016 15:18
    tom3k88
    Poziom 9  

    Znalazłem miejsce, rzeczywiście trzeba się dostać spod kierownicy, ale cała ta grupa przekaźników jest schowana dość głęboko i wygląda na to, że trzeba najpierw odkręcić komputer, żeby się tam dostać. Wygląda to tak:
    Mazda 121 DB 1.3 16V 1992 - Lokalizacja przekaźnika (Flasher Unit 3211167320)WP_2016120...Pro_LI.jpg Download (169.79 kB)

    Zaznaczyłem dwoma strzałkami dwie interesujące mnie rzeczy, Flasher Unit to teoretycznie przyczyna problemu, ale jak wsadziłem tam rękę i pomacałem to tykanie wydobywa się z tego czarnego przekaźnika. Nie udało mi się odłączyć wtyczek, a co dopiero wyciągnąć przekaźniki, żeby posprawdzać, więc może przy następnym podejściu, jak już odkręcę komputer. Szlag by trafił tego, kto zdecydował się to tam umieścić, jakby nie mogło być w komorze silnika, jak w angliku :-/

    Przy okazji sprawdziłem wszystkie żarówki, tak jak myślałem, są w porządku.

    0
  • #4 04 Gru 2016 22:04
    tom3k88
    Poziom 9  

    Odkręciłem ECU, swoją drogą zapomniałem przed tym odłączyć akumulator i nie wiem czy mu to nie zaszkodzi, ale wyjdzie w praniu. Chyba raczej dopóki zapłon nie jest włączony, to nie powinno tam być napięcia? W każdym razie, nie dałem rady okręcić całej tej "paczki" przekaźników, ale udało mi się wyjąć kostkę ze sterownikiem kierunkowskazów. Jest wkładana na zatrzask i trzeba ją odgiąć i użyć dość sporo siły żeby puściła. Udało się niczego nie połamać. Po wyjęciu z obudowy sprawdziłem dwa styczniki elektromagnetyczne, przynajmniej na to mi wyglądają. Nie mam zasilacza 12V i żadnego sprzętu który mógłby za symulować obciążenie, więc zamiast według instrukcji musiałem sprawdzić to po swojemu. Podłączyłem miernik w trybie sprawdzania przewodzenia, do wejścia i odpowiednio raz do wyjścia raz jednego kierunkowskazu, raz drugiego.

    Okazało się, że jeden ze styczników ma problemy z przewodzeniem. Jeden łapie za każdym razem, ten pewnie był od sprawnego kierunkowskazu, drugi zaś trzeba mocno docisnąć żeby zadziałał. Poniżej wklejam zdjęcie, jakby ktoś rzucił na to okiem i mi powiedział, czy moje przypuszczenie może być słuszne, to byłoby miło. Ewentualną diagnozę mogę przeprowadzić tylko multimetrem. Spróbuję zrobić małą kropkę z cyny, żeby poprawić kontakt na górze niesprawnego stycznika, ale czy to dało jakiś efekt będę mógł sprawdzić dopiero jutro.

    Mazda 121 DB 1.3 16V 1992 - Lokalizacja przekaźnika (Flasher Unit 3211167320)WP_2016120...Raw_LI.jpg Download (46.55 kB)
    Mazda 121 DB 1.3 16V 1992 - Lokalizacja przekaźnika (Flasher Unit 3211167320)WP_2016120...Raw_LI.jpg Download (57.65 kB)
    Prawa blaszka jest odkręcona.

    EDIT:
    Działa, chociaż słychać, że ten poprawiany chodzi trochę inaczej. ECU przeżyło.

    0