Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Volvo 242 B23E - Jak sprawdzić iskrę na świecach?

sparkson 29 Jan 2017 11:59 2559 58
Wago
  • #31
    sparkson
    Level 3  
    vollvek wrote:
    Za cewką są okresy że jest dobrze ale nie cały czas, sygnały sterujące cewką też nie są idealne. Sprawdzałeś czy silnik ma dobrą masę? Nie pamiętam dokładnie czy ten silnik też ma taki kabel masowy plecionka od silnika do nadwozia. Sygnał na czujniku Halla też sprawdź. Zła mieszanka jak najbardziej wpływa na przebiegi w układzie zapłonowym. Jak na razie na żadnym oscylogramie nie widać być był całkowity zanik wytworzenia wysokiego napięcia są tylko nieregularności i skoki napięcia. Świece dobrze nie wyglądają te CO na pewno do sprawdzenia.


    Sprawdzałem masę, nawet podałem dodatkową. Bez zmian.

    Sygnał na czujniku Halla jest stały.

    Sprawdziłem CO, oraz wyregulowałem.

    Co do świec, to zapomniałem dodać że w paliwie było ok 150ml na każde 10l oleju do 2T. Zalecenie przy odpalaniu silnika który długo stał. Zalałem teraz paliwo bez oleju i świece wyglądają tak: http://imgur.com/a/vcqvu

    Poniżej oscylogram z kabla WN z wykręconą świecą, więc tutaj zapłon, lub jego brak, nie ma już wpływu na wykres: https://youtu.be/P421nwWSB-c
  • Wago
  • #32
    vollvek
    Level 15  
    Jeśli tak wygląda wykres z wykręconą świecą i dobrze umasowioną to problem jest w rozdzielaczu albo w cewce choć może to być pochodna że nie pracował na 1 cylindrze. Sprawdź jeszcze z wykręconymi wszystkimi świecami jak wygląda sygnał na poszczególnych cylindrach, na wyjściu z cewki oraz na sterowaniu cewki dobrze by było na nowych świecach (te świece co są to na pewno dobrze dobrane?). Podłącz dobry prostownik by zapewnić stałe obroty dla rozrusznika.
  • #33
    sparkson
    Level 3  
    vollvek wrote:
    Jeśli tak wygląda wykres z wykręconą świecą i dobrze umasowioną to problem jest w rozdzielaczu albo w cewce choć może to być pochodna że nie pracował na 1 cylindrze. Sprawdź jeszcze z wykręconymi wszystkimi świecami jak wygląda sygnał na poszczególnych cylindrach, na wyjściu z cewki oraz na sterowaniu cewki dobrze by było na nowych świecach (te świece co są to na pewno dobrze dobrane?). Podłącz dobry prostownik by zapewnić stałe obroty dla rozrusznika.

    Masa była pociągnięta kablem rozruchowym bezpośrednio z akumulatora.

    Swiece sa nowe Bosch, oraz Denso dobierane na podstawie katalogow producentow. Na wyjsciu z cewki sygnał jest taki jak wcześniej przesłałem. Zmian nie widać. Natomiast dla kazdego kabla z wykręcona świecą wykresy wyglądają podobnie.

    Sterowanie cewki chyba tez przesylalem.

    Pomiar robiłem na pracujacym silniku zeby weliminowac spadki napięcia akumulatora.

    Uprzedzajac pytanie: kopułka i palec rozdzielacza nowe Beru, luzu powyżej 1mm brak, kable nowe Bosch.

    Btw. Do jakiej temperatury moze nagrzewac sie cewka sama z siebie? Moja mino ze jest oddzielona os silnika i przy otwartej masce sadze ze osiaga ok 50 stopni
  • Wago
  • #34
    vollvek
    Level 15  
    Nagrzewanie się cewki jest jak najbardziej normalnym zjawiskiem ale do jakiej temperatury to nie wiem.Jak masz podejrzenia do cewki to podmień na inną nie koniecznie musi być taka sama byle miała zbliżone wartości rezystancji na uzwojeniach. Na tych oscylogramach widać nieregularność sygnału ale może to być spowodowane tym że silnik nie pracuje na 1 cylindrze. Dlatego napisałem o próbie z wykręconymi świecami. Może układ sterujący cewką bo z tego co piszesz i co widać na oscylogramach jednie stabilny sygnał jest na czujniku Halla. Nowe świece niewkręcone do cylindrów powinny dać bardzo zbliżone warunki do przeskoku iskry i jeśli sonda pomiarowa nie powoduje zakłóceń to powinien być regularny sygnał w każdym punkcie układu zapłonowego. Co do kondycji mechanicznej silnika jak i układu paliwowego z tego co piszesz nie powinno być zastrzeżeń. Jeśli wszystko sprawdzone i nadal jest źle to prawdopodobnie gdzieś popełniono błąd przy pomiarze lub sprawdzeniu i trzeba zacząć od nowa. Niestety nie jestem w stanie więcej pomóc bo musiałbym sprawdzać wszystko od nowa osobiście (bez urazy )ale taka jest procedura diagnostyki jeśli kończą się nowe pomysły.
  • #35
    sparkson
    Level 3  
    Krótkie pytanie.
    Jak to jest możliwe że zapłon jest ustawiony w pozycji 1 (5* wyprzedzenia), a mimo to iskra bardzo często pojawia się też w pozycji 2? Co daje jakieś 5* opóźnienia...
  • #36
    vollvek
    Level 15  
    Regulator podciśnieniowy w aparacie zapłonowym miałeś odłączony w czasie pomiaru?
  • #39
    sparkson
    Level 3  
    Musze rozebrać aparat jeszcze raz, bo właśnie też to mi przyszło do głowy.

    Tak sprawdzałem, nie robiłem tylko testu podciśnienia ponieważ nie mam przyrządu.

    Edit:
    rozebralem aparat, mial lekki luz. Wymienilem podstawe z przyspieszaczem odśrodkowym(mialem druga) na taka bez luzu. Niestety bez zmian i iskra dalej pojawia sie poza 5*....

    Edit2:
    Mój błąd.... kabel od lampy stroboskopowej dotykał kabla od drugiej świecy, co powodowało pojawienie sie błysku w niewłaściwym momencie.
  • #40
    sparkson
    Level 3  
    Po dwóch miesiącach walki, setce godzin pracy i:
    - wymienieniu oleju, filtra
    - wymianie filtra powietrza
    - wymianie filtra paliwa
    - wymianie kabli i świec, nawet dwa razy...
    - wymienie cewki zapłonowej
    - wymienie czewki indukcyjnej w aparacie zapłonowym
    - zamontowaniu nowej pompy paliwa, zarówno wstępnej jak i głównej
    - zamontowaniu nowego akumulatora paliwa
    - wymienieniu i oczyszczeniu lini paliwowej oraz zbiornika paliwa
    - sprawdzeniu ciśnienia w układzie paliwowym zgodnie z greenbookiem
    - sprawdzeniu wydajności układu i wtryskiwaczy
    - wymienieniu wtryskiwaczy na nowe
    - sprawdzeniu ciśnienia sprężania
    - regeneracji głowicy
    - wymianie pierścienie tłokowych wraz z honowaniem
    - wymianie panewek korobowodowych
    - sprawdzeniu i wymianie paska rozrządu
    - sprawdzeniu ustawień rozrządu
    - ustawieniu zapłonu
    - sprawdzeniu sprawności aparatu zapłonowego i cewki zapłonowej
    - przelutowaniu całego "komputera" (zimne luty?)
    - sprawdzeniu drożności wydechu
    - sprawdzeniu oscyloskopem przebiegu iskry (za pomocą sondy indukcyjnej)
    - wyczyszczeniu kolektora ssącego
    - wymianie wszystkich uszczelek ze strony ssącej
    - sprawdzeniu wszystkich przewodów podciśnieniowych
    - podmianie zaworu termoregulacyjnego
    - wymianie uszczelek (oringów) na zaworku w rozdzielaczu paliwa
    - naprawie zaworu powietrza dodatkowego
    - sprawdzeniu zasilania pompy paliwa, i podłączeniu na wszelki wypadek zewnetrzego

    oraz zapewnie jeszcze po czyms o czym teraz nie pamiętam. "You name it, I already done it..."

    Mój silnik dalej pracuje tak:
    https://youtu.be/5iu2euYFy20
    https://youtu.be/HvWRDPGXhdI

    Dodatkkwo dalej pojawia sie problem oleju w kolektorze ssącym oraz poniżej, w obudowie Jetronika...

    Czy przychodzi komuś do głowy jeszcze coś do sprawdzenia? Albo może jakiś spec od K Jetronic Trójmiasto +150km?
  • #41
    sparkson
    Level 3  
    Zastanawiam sie czy przyczyną nie bedzie to co powoduje ze w kolektorze ssącym, rozdzielaczu paliwa i 1/4 rury dolotowej od strony rozdzielacza jest swiezy olej.

    Nie potrafie określić jak on sie tam dostaje, tym bardziej ze odma jest odłączona.

    Ma ktoś jakiś pomysl?
  • #43
    sparkson
    Level 3  
    citromaniak wrote:
    Ile wynosiła kompresja na poszczególnych cylindrach?Bo olej tam moze dostac sie tylko z zaworów i odmy raczej.Pompa ile bar nabija cisnienia przed regulatorem?


    185-190 psi na kazdym cylindrze. Cisnienie pompy ok 5,2bara
  • #45
    sparkson
    Level 3  
    citromaniak wrote:
    Pompa raczej powinna nabijac około 8 bar przed regulatorem jak sie nie myle.Czy jest tam jakies urzadzenie do rozdzielania paliwa na wtryski?


    Pompa daje ciśnienie idealnie w połowie tego co podaje książka serwisowa. Poza tym podłączałem drugą i też bez zmian.

    Poza rozdzielaczem na K Jet nic nie ma co by rozdzielało paliwo.
  • #47
    sparkson
    Level 3  
    citromaniak wrote:
    Moze ten rozdzielacz dawkuje nierównomiernie paliwo do kazdego wtryskiwacza?


    Sprawdzone kilkukrotnie odchył maks o 10% pomiędzy wtryskiwaczami.
  • #49
    sparkson
    Level 3  
    citromaniak wrote:
    Sprubuj mu psikac plaka na odpalonym i zobacz jak wtedy bedzie chodził


    Próbowałem, obroty wtedy rosną Do ok 1500 i troche sie wyrównuje. Ale jak dodam mu gazu i trzymam na ok 1500 bez plaka to jest tak samo.

    Sprawdzalem na pracujacym silniku czy kazdy z wtryskiwaczy podaje paliwo (wyciagalem kazdy z osobna i zatykalem gniazdo po nim) i na kazdym jest ladna mgiełka.
  • #51
    sparkson
    Level 3  
    Wczesniej w tym watku sa te przebiegi. Tylko ze uzywalem sondy pojemnosciowej poniewaz nie mam innej. Zaraz jeszcze raz podlinkuje
  • #53
    sparkson
    Level 3  
    citromaniak wrote:
    Sprawdz jeszcze czy izolatory swiec nie obkrecaja sie czasem wokół metalowej obudowy swiec
    Dodano po 38 [sekundy]:
    Ale to były na wykreconych swiecach bodajrze


    Te są na pracującym:
    1. https://youtu.be/x2VYPVYQjzQ
    2. https://youtu.be/JJE1MBwQSdc
    3. https://youtu.be/Gf4fAhjH4us
    4. https://youtu.be/rSFvRzY8R08


    Świec tak nie sprawdzałem, ale mam 3 komplety. Więc wykluczam to.
  • #55
    sparkson
    Level 3  
    citromaniak wrote:
    Tutaj ewidentnie cos sie dzieje z iskrą szukaj w zapłonie


    W ukladzie zaplonowym wymienilem dosłownie wszystko co się dało(cewka zaplonowa, kable zaplonowe, swiece, aparat zaplonowy, kopulka, palec, cewke indukcyjna w aparacie, sterownik zaplonu) poza wiązką kabli. Wiazkę sprawdzilem miernikiem i oscyloskopem, działa.

    Z tego co widziałem to podobne oscylogramy uzyskuje sie gdy nie ma zapłonu przez brak paliwa w mieszance: https://youtu.be/NXrd1fYwj1o?t=4m32s
  • #57
    sparkson
    Level 3  
    citromaniak wrote:
    rozrzad nie przeskoczył?


    Nie, sprawdzone.

    Poddałem się i samochód pojechał do speca od merców i k-jet. Zobaczymy co on zdziała....
  • #58
    sparkson
    Level 3  
    Efekt "naprawy" żaden, czyli tak jak przypuszczałem. Silnik dalej chodzi nierówno. gość stwierdził że wina jest w rozdzielaczu paliwa mimo że podaje taką samą ilość paliwa na każdym cylindrze. Jest to możliwe?

    Mnie bardziej martwi czarny osad na wtryskiwaczach, który wygląda jakby dostawały się tam spaliny.

    Volvo 242 B23E - Jak sprawdzić iskrę na świecach?
  • #59
    manta
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Daj go do mnie, zajmę się z... ciekawości.