Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Volvo 242 B23E - Jak sprawdzić iskrę na świecach?

sparkson 02 Gru 2016 23:02 1473 58
  • #1 02 Gru 2016 23:02
    sparkson
    Poziom 3  

    Szukam sposobu na sprawdzenie czy przy każdym cyklu pracy na świecach jest iskra.Mój silnik ma mała czkawkę (jak na filmie) i staram się wyeliminować taką przyczynę, zanim zacznę rozbrajać K jetronic.

    https://www.youtube.com/watch?v=V59LyqzRkV8

    Pozdrawiam

    0 29
  • Pomocny post
    #2 02 Gru 2016 23:37
    robokop
    Moderator Samochody

    Nie ma takiego sposobu. Pozostaje ocena koloru i podmiana. Równie dobrze zapłon może wypadać kolejno na wszystkich cylindrach, z winy układu zasilania paliwem, np. przytarty rozdzielacz.

    0
  • #3 03 Gru 2016 04:24
    sparkson
    Poziom 3  

    Czy w rakim razie jest sposob na sprawdzenie cewki zaplonowej? Poniewaz w tej chwili palec rozdzielacza, kopulka, kable i swiece sa juz nowe.

    0
  • Pomocny post
    #4 03 Gru 2016 10:48
    vollvek
    Poziom 15  

    Jest metoda na sprawdzenie czy jest iskra za każdym razem za pomocą oscyloskopu i sondy elektromagnetycznej zakładanej na przewód wysokiego napięcia poszczególnych cylindrów lub wychodzący z cewki zapłonowej. Porównując te sygnały można określić też czy wypadanie zapłonów jest na wszystkich cylindrach czy tylko na niektórych.
    Iskra może być zawsze ale nie zawsze może występować zapłon mieszanki . Najlepszą metodą jest podmiana układu zapłonowego z auta gdzie nie występuje taki objaw lub zakup nowych oryginalnych części co jest bardzo kosztowną metodą diagnostyczną.

    0
  • #5 03 Gru 2016 17:24
    sparkson
    Poziom 3  

    Obawiam się że ciężko będzie mi znaleźć układ zapłonowy na podmianę, ale popytam... Dzięki za podpowiedź!
    Jesteś w stanie powiedzieć mi czy taki oscyloskop plus odpowiednia sonda nada się do czegoś? http://www.allegromat.pl/aukcja189643

    0
  • Pomocny post
    #6 03 Gru 2016 21:58
    vollvek
    Poziom 15  

    Nie znam tego oscyloskopu, napiszę na co musisz zwracać uwagę . Czas zapisu przebiegu ,potrzebujesz mieć możliwość zapisu przebiegu sygnału w zależności od tego jaki okres będziesz badać. Co do pasma to te 20MHz powinno wystarczyć bez problemu ale oscyloskop może przydać też do innych celów. Dobrze by była możliwość wykonywać pomiary wysokich napięć ( nie musi być bezpośrednio czyli odpowiednie sondy ). Przykładowy przebieg wysokiego dla układu klasycznego znajdziesz tutaj [url=]http://www.picoauto.pl/tutoriale-obwody-pierwotne-wtorne.html[/url]
    Na sondzie nie uzyskasz takich przebiegów ale powinna wychwycić brak iskry , różnice dla iskry przy zapłonie i bez zapłonu może być trudniejsze i wtedy może przydać się bezpośredni pomiar wysokiego napięcia.
    Sprawdź dokładnie charakterystykę i możliwości programu do obsługi tego oscyloskopu o ile nie chcesz mierzyć wszystkich 4 cylindrów jednocześnie bo wtedy musisz szukać 4 kanałowego.

    0
  • #7 10 Gru 2016 18:29
    sparkson
    Poziom 3  

    Zaczynam myśleć o zakupie normalnego oscyloskopu typu Rigol DS1054Z, plus sonda wysokonapięciowa. Niestety z mojej wiedzy wynika że napięcie wyjściowe na cewce wynosi ok 25 kV, czy tak faktycznie jest? Sondy tego typu kosztują zdecydowanie więcej niż planuje wydać :)

    0
  • #8 17 Gru 2016 23:36
    vollvek
    Poziom 15  

    Jakie dokładnie napięcie jest w tym układzie zapłonowym to nie wiem ale ogólnie jest to rząd wielkości 10-35 kV w zależności od konstrukcji układu zapłonowego. Pamiętaj by oscyloskop miał możliwość nagrywania sygnału w czasie jaki zamierzasz badać. Moim zdaniem pomiar na zwykłej sondzie elektromagnetycznej i tanim oscyloskopie powinien dać odpowiedź na pytanie czy zanika iskra ale jeśli oscyloskop ma służyć nie tylko do tego pomiaru to można zaszaleć :) i kupić lepszy sprzęt.

    0
  • #9 24 Sty 2017 16:06
    sparkson
    Poziom 3  

    Niestety narazie inne wydatki nie pozwoliły na zakup prawdziwego oscyloskopu, natomiast kupiłem jego namiastkę w postaci DSO Shell 15001 + sonda pojemnościowa Hantek.

    Poniżej załączam efekt pomiarów przeprowadzony na kablach WN:
    1. https://youtu.be/x2VYPVYQjzQ
    2. https://youtu.be/JJE1MBwQSdc
    3. https://youtu.be/Gf4fAhjH4us
    4. https://youtu.be/rSFvRzY8R08

    Oraz pomiędzy cewką a aparatem zapłonowym:
    https://youtu.be/RHsYv20E8xc

    Jeśli pomiary wykonałem w błędny sposób to proszę o informacje jak zrobić to prawidłowo.

    0
  • #10 24 Sty 2017 18:49
    manta
    Poziom 39  

    Lekko się wziąłeś od tyłu za cały temat. Zawory ustawione, kompresja zmierzona, czasy otwarcia zaworów, podciśnienie ssania, wydajność wtryskiwaczy sprawdzona?
    Jak nie masz luzów na wałku rozdzielacza większych jak milimetr, przewody i świece dobre, to zostaw układ wn w spokoju.

    0
  • #11 24 Sty 2017 18:54
    sparkson
    Poziom 3  

    Wszystko sprawdzone dlatego zajelo to prawie miesiac... w miedzyczasie sprawdzilem i wymienilem wtryskiwacze, co okazalo sie kompletnie niepotrzebne, bo silnik jak kulał tak kuleje....

    Musze sprawdzic walek rozdzielacza bo to mi nie przyszlo do glowy. Jednak kable, swiece, palec i kopulka wymienione. Swiece juz dwa razy...

    0
  • #12 24 Sty 2017 18:58
    manta
    Poziom 39  

    Ciśnienie paliwa, oringi wtryskiwaczy, regulator ciśnienia, no i w aucie z tego rocznika instalacja. No i dalej podciśnienie ssania, tam ma L-jetronic, układ raczej łopatologiczny :D

    0
  • #13 24 Sty 2017 19:20
    sparkson
    Poziom 3  

    Tak jak pisalem, to wszystko juz sprawdzone. Dlatego tyle czasu to trwalo, dorabianie koncowek, wezy itp. Pompy paliwa tez sprawdzone i wymienione, akumulator paliwa tez. Tam siedzi K jetronic

    0
  • #14 24 Sty 2017 19:33
    manta
    Poziom 39  

    No i powinno byś ostrzeżenie :D I nie K, tylko KE, jaki masz kolor obudowy regulatora ciśnienia paliwa?

    0
  • #15 24 Sty 2017 20:05
    sparkson
    Poziom 3  

    Nie KE tylko K :), w pelni mechaniczny.

    A ostrzezenie za co? :)

    Hmm chodzi Ci o regulator termiczny?

    0
  • #16 24 Sty 2017 20:17
    Łukasz.K
    Poziom 21  

    Wykręcać po jednej świecy, założyć na nią kabel, uruchomić silnik i dotykając do masy samochodu obserwować czy za każdym razem przeskakuje iskra. Powtarzać dla wszystkich cylindrów. Nałożyć wcześniej rękawice izolujące z tworzywa sztucznego na ręce bo będzie kopało.

    0
  • #17 24 Sty 2017 20:28
    manta
    Poziom 39  

    Za brak informacji, no to w końcu wiem o czym piszemy. Rozgrzej to do min 80 stopni, znajdź wkręt regulacyjny klapy spiętrzającej i spróbuj ustawić stabilny bieg jałowy. Warunek brak fałszywego powietrza na odcinku rozdzielacz-silnik. Czemu odmę masz wyprowadzoną na zw?

    0
  • #18 24 Sty 2017 20:29
    sparkson
    Poziom 3  

    Iskra jest za kazdym tylko pytanie czy na tyle mocna za kazdym razem zeby doszlo do zaplonu

    0
  • #19 24 Sty 2017 20:32
    manta
    Poziom 39  

    Pisałem Ci zostaw wn. w spokoju, masz problem z paliwem, pisze co masz zrobić a Ty dalej swoje... Możesz mieć uszkodzony komparator różnicociśnieniowy w rozdzielaczu, ale ty wiesz lepiej.

    0
  • #20 24 Sty 2017 21:39
    sparkson
    Poziom 3  

    Odma byla polaczona z obudowa filtra i brakowalo trojnika. Juz zrobione jak powinno byc.

    Co do obrotow to sa ustawione na ok 900-1000 na Cieplym.

    Uklad paliwowy sprawdzilem zgodnie z ksiazka Volvo i informacjami dostepnymi w internecie min na podstawie ukladu Forda Capri i Mercedesa.

    Dlatego to wszystko o czym piszesz zostalo juz sprawdzone, i nie wiem co jeszcze moglbym z ukladem paliwowym zrobic.
    Natomiast nie sprawdzalem czasu otwarcia zaworow, a tylko luzy, napisz wiec jak to zrobic.

    0
  • #21 24 Sty 2017 21:51
    robokop
    Moderator Samochody

    Trzeba by mieć tarczę podziałową, montowaną na kole pasowym - obraca się wtedy wąłem i mierzy wzniosy krzywek - mają być identyczne dla wszystkich zaworów. Chociaz ta metoda jest zawodna - miałem kiedyś silnik z kwadratowymi krzywkami, wszystkie spiłowały się po równo.
    Gdyby z układem zapłonowym było coś nie tak, silnik prychałby i kichał w całym zakresie obrotów. U Ciebie najprawdopodobniej albo podsysa gdzieś fałszywe powietrze, bądź na skutek zużycia rozdzielacza nierównomiernie dawkuje paliwo. Wsadź mu w komin jeszcze analizator - stężenie CO i HC na biegu jałowym i przy 3tys. rpm.

    0
  • #23 24 Sty 2017 23:05
    sparkson
    Poziom 3  

    W całym zakresie obrotów ma taką czkawkę, jednak może w trochę mniejszym stopniu., ale nawet przy 4-5 tys jest coś nie tak.

    Układ paliwowy był sprawdzony pod kątem ilości podawanego paliwa i jest po równo na każdym cylindrze. Szczelność tez była sprawdzana, nawet plakiem psikałem żeby zobaczyć czy będzie zmiana...

    Sprawdzę skład spalin, może to coś podpowie. Dodatkowo zmierzę krzywki (czy są równe, i porównam z innym wałkiem który mam), i ugięcie szklanek na każdym zaworze.

    0
  • #24 24 Sty 2017 23:56
    vollvek
    Poziom 15  

    Pomiar powinien być w dłuższym okresie czasu nie wiem czy ten oscyloskop na to pozwala no i czy nie można tego na komputer przerzucić bo takie kręcenie to masakra. Ten zapis z cewki na aparat już jest lepszy bo sygnałów jest 4 razy więcej. Te zapisy z oscyloskopu potwierdzają wypadanie zapłonów widać że każdy cylinder inaczej pracuje(inny przebieg sygnału). Na tym z cewki widać okresy gdzie jest bardzo regularny sygnał czyli potrafi pracować chwilowo prawidłowo. Jak masz już oscyloskop to możesz sprawdzić sygnał sterujący na cewkę czy jest regularny . Sprawdzałeś kąt wyprzedzenia zapłonu lampą stroboskopową? "...Układ paliwowy był sprawdzony pod kątem ilości podawanego paliwa i jest po równo na każdym cylindrze..." w jaki sposób to było sprawdzane? Jakie jest podciśnienie w kolektorze dolotowym na biegu jałowym na rozgrzanym silniku?

    0
  • #25 25 Sty 2017 10:02
    sparkson
    Poziom 3  

    vollvek napisał:
    Pomiar powinien być w dłuższym okresie czasu nie wiem czy ten oscyloskop na to pozwala no i czy nie można tego na komputer przerzucić bo takie kręcenie to masakra. Ten zapis z cewki na aparat już jest lepszy bo sygnałów jest 4 razy więcej. Te zapisy z oscyloskopu potwierdzają wypadanie zapłonów widać że każdy cylinder inaczej pracuje(inny przebieg sygnału). Na tym z cewki widać okresy gdzie jest bardzo regularny sygnał czyli potrafi pracować chwilowo prawidłowo. Jak masz już oscyloskop to możesz sprawdzić sygnał sterujący na cewkę czy jest regularny .


    Niestety to oscyloskopopodobne urządzenie nie pozwala na zarejestrowanie dłuższego pomiaru, ani wrzucenie do komputera dlatego musiałem to w takiej formie przedstawić :(

    Sprawdzę sygnał sterujący.

    vollvek napisał:
    Sprawdzałeś kąt wyprzedzenia zapłonu lampą stroboskopową?


    Tak, jest ustawiony wg książki. Na wszelki wypadek opóźniałem i przyśpieszałem zapłon ale nic to nie zmieniało w kwestii mojego problemu.

    vollvek napisał:
    "...Układ paliwowy był sprawdzony pod kątem ilości podawanego paliwa i jest po równo na każdym cylindrze..." w jaki sposób to było sprawdzane? Jakie jest podciśnienie w kolektorze dolotowym na biegu jałowym na rozgrzanym silniku?


    Wyciągnięcie wtryskiwaczy, włożenie do menzurek, otwarcie wagi do połowy napełnienie do 100ml pierwszego i sprawdzenie czy reszta nie ma odchyłów o więcej niż 20%.

    Podciśnienia nie mierzyłem, robiłem wszystko zgodnie z tymi dwoma publikacjami: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Sec...ine/TP30454-1_k-jet_ci_system_b19_b21_b23.pdf oraz http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Sec...TP12044-1_ci_fuel_injection_fault_tracing.pdf
    Tam nie było takiego pomiaru. Nie posiadam wakuometru, ew mogę pożyczyć gdzieś.

    0
  • #27 25 Sty 2017 10:17
    sparkson
    Poziom 3  

    citromaniak napisał:
    Sprawdź zawory czy nie są krzywe


    Czy jakby były krzywe to miałby prawidłową kompresję?

    0
  • #28 25 Sty 2017 18:11
    vollvek
    Poziom 15  

    Nie działają te linki "....Wyciągnięcie wtryskiwaczy, włożenie do menzurek, otwarcie wagi do połowy napełnienie do 100ml pierwszego i sprawdzenie czy reszta nie ma odchyłów o więcej niż 20%. ...." taki test nie daje pewności co do prawidłowego dawkowania w całym zakresie obrotów a szczególnie na wolnych obrotach. K -Jetronik był bardzo krótko stosowany w autach ze względu na problemy z precyzyjnym dawkowaniem. Jeszcze co mogę zaproponować to pomiar podciśnienia w kolektorze dolotowym i pomiar analizatorem spalin bo w tych silnikach ważne jest prawidłowe ustawienie CO postaram się poszukać procedurę jak warunki powinny być spełnione i jaka wartość powinna być. Czy silnik był naprawiany lub rozbierany jeśli tak to napisz co było robione.

    0
  • #29 25 Sty 2017 18:27
    sparkson
    Poziom 3  

    Mam nadzieje, działające linki:

    http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Sec...TP12044-1_ci_fuel_injection_fault_tracing.pdf
    http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Sec...ine/TP30454-1_k-jet_ci_system_b19_b21_b23.pdf

    Nie wiem na ile poprawne to było, robiłem wg tego co było w książce, sprawdziłem 3 razy dla pewności i wszystko mieściło sie w granicach błędu.

    Dziś sprawdziłem jeszcze czy UPG nie jest gdzieś walnięta, w płynie nie pojawia się CO, ani tez nie widać aby płyn dostawał się do cylindrów.

    Poniżej oscylogram z sterowania cewką zapłonową:
    https://youtu.be/Ij2KP_7ppgw

    Poniżej zdjęcia każdej ze świec:
    http://imgur.com/a/2W1V5

    Mogłem jeszcze sprawdzić jakie sa odczyty z czujnika Halla, ale nie pomyślałem. Jutro to zrobię.

    Wracając jeszcze do tych oscylogramów z cylindrów, skoro za cewką a przed aparatem zapłonowym wykres wygląda dobrze, to może właśnie w aparacie/kablach WN leży przyczyna problemów? Skoro na wykresach z poszczególnych cylindrów pojawia się wypadanie zapłonu. Chyba że taki wykres może sie też pojawić przez np . złą mieszankę, brak paliwa w trakcie sprężania itp.

    Znalazłem w serwisówce procedurę kontroli i regulacji zawartości CO. Wg niej 2 spalinach powinno być od 1,5 do 2,5 % CO. Niestety żeby to sprawdzić musze pojechać na SKP i dogadać się żeby pozwolili mi tam też regulować tę wartość.

    0
  • #30 26 Sty 2017 18:00
    vollvek
    Poziom 15  

    Za cewką są okresy że jest dobrze ale nie cały czas, sygnały sterujące cewką też nie są idealne. Sprawdzałeś czy silnik ma dobrą masę? Nie pamiętam dokładnie czy ten silnik też ma taki kabel masowy plecionka od silnika do nadwozia. Sygnał na czujniku Halla też sprawdź. Zła mieszanka jak najbardziej wpływa na przebiegi w układzie zapłonowym. Jak na razie na żadnym oscylogramie nie widać być był całkowity zanik wytworzenia wysokiego napięcia są tylko nieregularności i skoki napięcia. Świece dobrze nie wyglądają te CO na pewno do sprawdzenia.

    0