Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Telos 40W - Lampa rozgrzewająca się do czerwoności - EL34

andrew98 04 Gru 2016 18:58 4257 38
  • #1 04 Gru 2016 18:58
    andrew98
    Poziom 5  

    Witam, zająłem się odnową starego wzmacniacza lampowego Telosa, i mam problem z jedną lampą EL34. Grzeje się ona strasznie, do czerwoności. Nie jest to wina lampy, po zamienieniu ich miejscami ta druga też miała takie objawy. Gdzie szukać przyczyny? W podobnym temacie (dotyczącym innego wzmacniacza) przeczytałem że wina może leżeć w rezystorze katodowym, no ale właśnie, u mnie takowego nie ma. Jedyną opcją jest chyba napięcie ujemne pierwszej siatki, czyli rezystor lub kondensator połączony z tą siatką. Proszę powiedzieć mi czy dobrze myślę, i gdzie ewentualnie może leżeć problem. Dodatkowo zamieszczam schemat wzmacniacza, żeby nie trzeba było szukać po sieci.
    Pozdrawiam! Telos 40W - Lampa rozgrzewająca się do czerwoności - EL34

    1 29
  • #2 04 Gru 2016 19:08
    excray
    Poziom 39  

    Na początek to weź miernik i pomierz napięcia w układzie, w szczególności napięcia na wszystkich elektrodach obu lamp EL34. Dobrze by było tez sprawdzić rezystancję uzwojeń Tr1.

    0
  • #3 04 Gru 2016 19:34
    Marek2006
    Poziom 29  

    andrew98 napisał:
    Jedyną opcją jest chyba napięcie ujemne pierwszej siatki, czyli rezystor lub kondensator połączony z tą siatką. Proszę powiedzieć mi czy dobrze myślę, i gdzie ewentualnie może leżeć problem.
    Tak z grubsza to przyczyną jest brak ujemnego napięcia na siatce pierwszej lampy. Przyczyną może być uszkodzony opornik pomiędzy zasilaczem ujemnego napięcia a tą siatką. Ale może być uszkodzona (albo zaśniedziała) również sama podstawka lampy. Spojrzyj, czy tam się nic nie urwało. Sam zasilacz działa poprawnie, bo druga lampa nie ma tego objawu.

    Marek

    0
  • #4 04 Gru 2016 21:48
    andrew98
    Poziom 5  

    Napięcia zmierzyłem, dodam że bez podłączania ani głośników ani żadnego źródła dźwięku (poprzedni wzmacniacz mierzyłem bez tego, i skoro dał się zmierzyć to uznałem że to chyba zbędne? Ale to pierwszy lampiak którym się zajmuje więc proszę mnie wyprowadzić z błędu.) Napięcie na jednej lampie wynosiło po kilku minutach -18,3V (na tej felernej) i -19,9V na tej dobrej. Objawów nagrzewania się i czerwienienia lampy takich jak wcześniej nie było żadnych. To wina błędnego pomiaru (bez sygnału?) czy może jednak luty do poprawki? Rezystancja uzwojenia pierwotnego TR1 to 68Ohm

    Dodano po 36 [minuty]:

    Okej, może za krótko trzymałem go włączonego a może to wina właśnie tego że nie podpiąłem źródła dźwięku, po kilkuminutowym graniu napięcie zaczęło spadać, z początkowych -18,5 wzrosło do -11,6 potem do -9 i dość szybko rosło w tym tempie. Według mnie to może być wina rezystora R35, dobrze kombinuje? Według mnie to pod wpływem temperatury traci swój opór i napięcie wzrasta. Wylutuje go jutro i zmierzę

    0
  • #5 04 Gru 2016 21:51
    fzyga43
    Poziom 20  

    Sprawdź R34 i R35 na zgodność z nominałem. Następnie R31 i R41 tak samo.Oraz diodę D2 (jeżeli germanowa wymień na krzemową).Do sprawdzenia kondensator C16 na upływność.Masz zbyt niskie ujemne napięcie na siatkach S1 obydwu EL34.poprawne napięcie to -30 do 32V.W wyniku tego prąd anodowy przekracza dopuszczalny dla EL34.

    0
  • #6 04 Gru 2016 22:28
    andrew98
    Poziom 5  

    Elementy pomierzę jutro i jeśli będą niezgodne to wymienię. Dioda D2 jest germanowa, DZ64, zamienię na 1N4007. Właśnie, co do tych 30V, szukałem jakiejś noty katalogowej do EL34 ale nigdzie nie znalazłem, jedynie info na wikipedii że charakterystyczną wielkością jest napięcie ujemne pierwszej siatki -13,5V (i inne charakterystyczne wielkości). Wolałbym nie ufać wikipedii tylko jakiejś rzetelnej informacji od producenta. Gdzie mogę znaleźć jakąś notę katalogową tej lampy?

    Dodano po 20 [minuty]:

    Dobra znalazłem jakieś noty katalogowe, ale wszystkie podają że napięcie pierwszej siatki powinno wynosić około -13V, skąd informacja o -30?

    0
  • #7 05 Gru 2016 07:33
    cirrostrato
    Poziom 36  

    andrew98 napisał:
    Dobra znalazłem jakieś noty katalogowe, ale wszystkie podają że napięcie pierwszej siatki powinno wynosić około -13V, skąd informacja o -30?
    To zależy w jakiej układzie (klasa końcówki wzmacniacza) lampa pracuje, porównaj A, AB i B.

    0
  • #8 05 Gru 2016 10:01
    fzyga43
    Poziom 20  

    Znalazłem oryginalny schemat WA-40,gdzie jest podane napięcie -35v na C16.Napięcie mierzone przyrządem o oporności wewnętrznej 20 kΩ/V dla prądu stałego.Obecne multimetry o Rwe≧ 10 MΩ,będą pokazywały wartość nieco wyższą.Ewentualne różnice do regulacji R31.

    0
  • #9 05 Gru 2016 23:03
    andrew98
    Poziom 5  

    Dobra, teraz już rozumiem. Wszystkie rezystory zmierzone, wszystkie zgodne z nominalnymi wartościami. Dioda germanowa wydała mi się podejrzana, wymieniłem na krzemową. Kondensatora nie sprawdzałem, ale włączyłem układ żeby zobaczyć czy coś to zmieniło. Nie działa nadal tak jak powinien, ale coś się zmieniło, nie czerwieni się jedna lampa w krótkim czasie, ale dwie lampy po dłuższym. Po około 10 minutach grania lampy już dość widocznie czerwone miały napięcie -15V i -13,3V. Rozumiem że to albo kondensator, albo trafo w takim razie?

    0
  • #10 06 Gru 2016 04:54
    michał_bak
    Poziom 16  

    andrew98 napisał:
    Napięcia zmierzyłem, dodam że bez podłączania ani głośników ani żadnego źródła dźwięku

    A kto tak robi?

    0
  • #11 06 Gru 2016 09:28
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Wzmacniacz lampowy musi mieć podłączone obciążenie. W przeciwieństwie do tranzystorowców przeżyje zwarcie, a może nie przeżyć rozwarcia.

    0
  • #12 06 Gru 2016 09:41
    fzyga43
    Poziom 20  

    Na kondensatorze C16 musisz mieć napięcie -35V względem masy. Nie włączaj wzmacniacza nawet na kilka minut, zniszczysz EL34. Jeżeli nie ma takiego napięcia, wyłącz wzmacniacz. Sprawdziłeś wszystkie rezystory w obwodach siatki S1 lamp EL34?

    0
  • #13 06 Gru 2016 11:33
    michał_bak
    Poziom 16  

    fzyga43 napisał:
    Nie włączaj wzmacniacza nawet na kilka minut,zniszczysz EL34.

    Dobra rada ale można włączyć, tyle, że bez lamp. Dużą zaletą układów lampowych jest to, że możemy sprawdzić napięcia bez lamp.
    Ze starym, reanimowanym sprzętem, tak powinno się postępować. Bez lam sprawdzamy napięcia i gdy są w normie wkładamy lampy.
    W tym konkretnym przypadku można odpuścić napięcie siatki a skupić się na transformatorze, który był poddany eksperymentom bez obciążenia.
    układy lampowe 'lubią' wzbudzać się, nie wystarczy nie podawać sygnału wejściowego gdy nie ma obciążenia, czasami sygnał sam się 'wygeneruje".
    Tu autor pisze, że mierzył z sygnałem wejściowym bez obciążenia, to duży błąd.

    1
  • #14 06 Gru 2016 11:51
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Mógł ubić transformator wyjściowy... Trzeba sprawdzić symetrie napięciową uzwojenia pierwotnego transformatora wyjściowego.

    0
  • #15 06 Gru 2016 12:24
    diantus
    Poziom 28  

    Wymień kondensatory C13 i C14 - może mają upływność.

    1
  • #16 06 Gru 2016 15:23
    andrew98
    Poziom 5  

    Pierwsze uruchomienie wykonałem z obciążeniem i źródłem sygnału, problem już wtedy występował więc wtedy nie była to wina uszkodzonego trafa (a przynajmniej tak mi się wydaje). Wzmacniacz włączyłem jedynie na kilka minut bez obciążenia, ale i bez źródła sygnału. Jest szansa że trafo przeżyło? Fzyga, wszystkie rezystory w obwodzie siatki sprawdziłem, są dobre

    0
  • #17 06 Gru 2016 20:21
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe
  • #18 06 Gru 2016 20:46
    andrew98
    Poziom 5  

    Napięcie wychodzące z uzwojenia biasu: 35V. Na kondensatorze C16 odkłada się -36,3V

    0
  • #19 06 Gru 2016 21:19
    Marek2006
    Poziom 29  

    Informacje, które podajesz są bardzo chaotyczne. Na przykład, napięcie siatki z karty katalogowej dotyczy prawdopodobnie zasilania 250V, a Ty masz tutaj ponad 400V. Opornik katodowy też dotyczy zupełnie innej konfoguracji wzmacniacza.
    Napięcie na kondensatorze C16 jest poprawne ale nie napisałeś, czy po 10-20 minutach też jest takie same. Poza tym, ja proponowałem zmierzyć to napięcie bezpośrednio na nóżkach lamp. A tego chyba nie zrobiłeś. Ta informacja:

    andrew98 napisał:
    Wzmacniacz włączyłem jedynie na kilka minut bez obciążenia, ale i bez źródła sygnału. Jest szansa że trafo przeżyło?

    jest na granicy szaleństwa. Czy myślisz, że wzmacniacz powinien wytrzymać kilka minut a uszkodzić się dopiero po godzinie lub dwóch? Nic bardziej mylnego - prąd ma trochę większą prędkość niż rower na ulicy :-). Moim zdaniem wystarczy włączyć go na kilka sekund i puknąć palcem w przewód sygnałowy na wejściu i już masz kłopoty. Ale nie wiem, czy tak się tu stało.
    Zauważ też, że nie musisz włączać napięcia anodowego aby sprawdzić napięcie biasu. Masz oddzielnie włącznik sieciowy (który włącza napięcie biasu) i oddzielnie włącznik napięcia anodowego (tego na razie nie włączaj zanim nie rozwiążesz problemu).
    Poza tym, skoro druga lampa działa dobrze, to jest szansa, że napięcie biasu nie znika. Problem może być jedynie z podstawką lampy albo niestety z samym transformatorem.
    Podajesz, że oporność uzwojenia Tr1 to 68 Omów ale to nie prawda, bo po stronie pierwotnej ten transformator ma 2 uzwojenia. Zmierzyłeś oba, czy jedno?
    Pamiętaj też, że jest to wzmacniacz radiowęzłowy (napięcie 100V) i aby go używać z głośnikiem musisz go odpowiednio przełączyć i używać zawsze z włączonym głośnikiem.
    Domyslam się, że masz mało doświadczenia z takim sprzętem ale spróbuj się nie mylić i wykonywać sprawdzenia, o które ludzie Cię proszą. Na początek zmierz napięcia bezpośrednio na pinach podstawek lamp (albo z wyjętymi lampami albo z lampami i przy pomocy igiełki w końcówce miernika). I wykonaj to sprawdzenie po 20-30 minutach. jeśli to nie to, to może trzeba będzie pomyśleć o sprawdzeniu transformatora.
    A przy podstawce nie widać nic urwanego? Zdjęcia by się przydały.

    Marek

    0
  • #20 06 Gru 2016 21:59
    andrew98
    Poziom 5  

    No cóż, nie ukrywam że mam mało doświadczenia, stąd te czasami głupie pytania :p. Nie wiem czy w moim modelu zastosowano inny włącznik, czy może ktoś go wymienił ale jest tylko dwupozycyjny, innego przełącznika nie ma, wzmacniacz jest albo całkowicie wyłączony albo włączony, wstawię to zresztą na foto. Z tymi dwoma uzwojeniami, chodzi Ci o to że na środku jest odczep? Owszem, mierzyłem całe uzwojenie pierwotne, na pewno nie pomiędzy odczepem a jednym z końców uzwojenia. Nawet to powtórzyłem i sprawdziłem ponownie, wszystko się zgadza, 68 Omów. Trafo glośnikowe ma trzy uzwojenia wtórne, na 30V, 60V i 100V, ja mam ustawione na 30V. Napięć nie mierzyłem od strony lamp, ale od spodu wzmacniacza, w miejscach lutowania. Powtórzę pomiar ale tym razem przez podstawkę, napiszę co wyszło. Telos 40W - Lampa rozgrzewająca się do czerwoności - EL34 Telos 40W - Lampa rozgrzewająca się do czerwoności - EL34 Telos 40W - Lampa rozgrzewająca się do czerwoności - EL34 Telos 40W - Lampa rozgrzewająca się do czerwoności - EL34 Telos 40W - Lampa rozgrzewająca się do czerwoności - EL34

    0
  • #21 06 Gru 2016 22:14
    dominikata
    Poziom 8  

    Kolego, przyczyną Twojego problemu jest prawdopodobnie "puszcznie" napięcia stałego przez kondensatory C13, C14. Wymień te dwa papierowe kondensatory na nowe, powinno być ok.

    0
  • Pomocny post
    #22 07 Gru 2016 00:35
    OTLamp
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Czy ktoś mógłby mi szczegółowo wyjaśnić, jakim to cudem dowolna wada transformatora głośnikowego powoduje przeciążenie anody lampy mocy w stanie statycznym?

    Dodano po 14 [minuty]:

    andrew98 napisał:
    Powtórzę pomiar ale tym razem przez podstawkę, napiszę co wyszło.


    Zamiast robić ten bezsensowny pomiar, po prostu odłącz (lub wymień) kondensatory o których mowa w poście powyżej. Pomiar napięcia bezpośrednio na siatkach lamp jest niewskazany, wynik pomiaru jest zależny od rezystancji wewnętrznej użytego woltomierza. Jeśli będzie niska, wynik będzie błędny, zaniżony, a pomiar spowoduje dodatkowe przeciążenie lamp. Jeśli natomiast rezystancja wewnętrzna użytego miernika będzie wysoka (większość współczesnych multimetrów), to co prawda wynik może by w miarę poprawny, ale dołączenie długich nieekranowanych przewodów bezpośrednio do siatki może doprowadzić do wzbudzenia, przy okazji wprowadzając wszystko to, co na tych kablach się zaindukuje z otoczenia. Nie dokonuje się pomiaru napięcia siatki bezpośrednio na siatce.

    0
  • #23 07 Gru 2016 08:29
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Bias ustawia sie mierzac spadek napiecia na wstawionym w katode oporniku 1Om/1%. To najlepsza wedlug mnie metoda.

    1
  • #24 07 Gru 2016 12:20
    Marek2006
    Poziom 29  

    dominikata napisał:
    Kolego, przyczyną Twojego problemu jest prawdopodobnie "puszcznie" napięcia stałego przez kondensatory C13, C14. Wymień te dwa papierowe kondensatory na nowe, powinno być ok.
    To jest najbardziej prawdopodobne wytłumaczenie Twoich problemów i było to sugerowane co najmniej 2 razy. Czy zastosowałeś się do tej rady? Ponieważ jestem przeciwnikiem niepotrzebnej wymiany elementów, to proponuję na początek odlutować jedną końcówkę każdego z tych kondensatorów. Jeśli problem ustąpi, to faktycznie kondensatory do wymiany.

    Marek

    0
  • #25 07 Gru 2016 20:28
    andrew98
    Poziom 5  

    Dobra, wszystko się udało. Kupiłem dzisiaj potrzebne kondensatory, wymieniłem, wszystko działa tak jak powinno. Napięcie na siatkach pierwszych po 30 minutach pracy: -35,3V i -35,4V. Dziękuję wszystkim za pomoc, jednak miałbym jeszcze kilka pytań dlatego nie zamykam jeszcze tematu. Obawiam się teraz trochę tego transformatora. Czym objawiałoby się uszkodzenie trafa głośnikowego przez uruchomienie z rozwartymi zaciskami?

    0
  • #26 07 Gru 2016 22:18
    fzyga43
    Poziom 20  

    Miałbyś efekty akustyczno-węchowe plus spalenie bezpieczników.Objawy rzucające się na uszy i pewnie oczy.Jeżeli nic nie zauważyłeś,to transformator najpewniej przeżył.

    0
  • #27 08 Gru 2016 05:35
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Ale jednak warto sprawdzic symetrie pierwotnego pod wzgledem napieciowym. Wystarczy podlaczyc pierwotne do 230V z gniazdka i sprawdzic czy na pinie srodkowym jest polowa napiecia w stosunku do pinow podlaczonych do gniazdka.

    0
  • #28 08 Gru 2016 07:52
    andrew98
    Poziom 5  

    Rozumiem że podczas sprawdzania tej symetrii obciążyć czymś wtórne - rezostorem o odpowiedniej mocy?

    0
  • #29 08 Gru 2016 08:17
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe
  • #30 09 Gru 2016 20:35
    andrew98
    Poziom 5  

    Sprawdzone, wszystko się zgadza. Napięcie na całym uzwojeniu pierwotnym: 242V, napięcie na odczepie 121V. To chyba znaczy że jestem cholernym szczęściarzem, skoro nic się nie stało transformatorowi. Do zrobienia w tym wzmacniaczu zostały chyba tylko potencjometry, które strasznie trzeszczą i dość trudno je dostać bo nie są już produkowane

    0