Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Trafo z mikrofalówki - dlaczego 1 uzwojenie jest miedziane, a drugie aluminiowe?

Luckey13 09 Gru 2016 07:05 3747 48
  • #31
    robokop
    Moderator Samochody
    RitterX napisał:
    Zastosowanie aluminium w trafo do mikrofalówki jest jednym ze sposobów obecnie rozpowszechnionego skutecznego, sztucznego postarzania produktu.

    Bzdura, ileż razy można pisać.
    RitterX napisał:
    Ktoś z was widział drut aluminiowy poddany zmęczeniu cieplnemu na skutek zbyt dużej gęstości prądu pracy? Ma chropowatą powierzchnię i po jednym góra dwóch zgięciach rozlatuje się w rękach.
    A izolacja na nim już nie istnieje - więc i tak następuje awaria i tak. Podobnie jak z miedzianym zresztą - tyle że ten nie robi się łamliwy.
    aksakal napisał:
    Główna przewaga transformatora z aluminiowym drutem - lżej waga i mniej koszt
    No właśnie.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • #32
    RitterX
    Poziom 38  
    Uzwojenia w trafo pracują mechanicznie. Szczególnie w przypadku dużych obciążeń prądowych. Miedź lepiej przewodzi zarówno ciepło jak i prąd a ma do tego niższy współczynnik rozszerzania cieplnego. Dlatego uzwojenie miedziane znacznie mniej się rozszerza a aluminiowe jak najbardziej czyli jest poddawane cyklicznemu zginaniu, odkszałcaniu cieplnemu. Porównywanie plastyczności miedzi z aluminium to już zpełny kosmos.
    Dobrze by było gdyby konstrukcyjnie kompensowano w trafo dysproporcje, nawet tylko przewodności, drutu aluminiowego względem miedzianego. To jednak oznaczałoby większe okno w trafo co z kolei powodowałoby wzrost jego objętości a tym samym masy. Niestety tak się nie dzieje. Przezwojeniu na drut aluminiowy podlega jedynie uzwojenie.
    Jak już wspomniałeś o izolacji, to ona także nie ma lekko na znacznie bardziej ruchliwym cieplnie drucie miedzianym.

    Mało kto wie, że w samochodach Tesla napęd zbudowany jest w oparciu o silniki pierścieniowe. Nie zastosowano w nich klatki aluminiowej lecz znacznie droższą i kłopotliwszą produkcyjnie klatkę miedzianą. Ciekawe dlaczego?
  • #33
    robokop
    Moderator Samochody
    RitterX napisał:
    Uzwojenia w trafo pracują mechanicznie. Szczególnie w przypadku dużych obciążeń prądowych. Miedź lepiej przewodzi zarówno ciepło jak i prąd a ma do tego niższy współczynnik rozszerzania cieplnego. Dlatego uzwojenie miedziane znacznie mniej się rozszerza a aluminiowe jak najbardziej czyli jest poddawane cyklicznemu zginaniu, odkszałcaniu cieplnemu. Porównywanie plastyczności miedzi z aluminium to już zupełny kosmos.
    Aleś wymyślił. Nic się nie zgina, odkształcenia termiczne są rzędu mikronów. Uzwojenie ma być jednolitą bryłą, sklejoną lakierem, bądź utrzymującą się w "kupie" dzięki naprężeniu drutu przy nawijaniu. Widziałeś kiedy odłamane uzwojenie transformatora? Na pewno nie - bo się nie zdarza. Co innego upalenie końca - min. ze względu na utlenianie czy płynięcie. Transformatory nawijane alu z reguły są zaprojektowane dla takiego uzwojenia - właśnie z większym oknem.
    RitterX napisał:
    Mało kto wie, że w samochodach Tesla napęd zbudowany jest w oparciu o silniki pierścieniowe. Nie zastosowano w nich klatki aluminiowej lecz znacznie droższą i kłopotliwszą produkcyjnie klatkę miedzianą. Ciekawe dlaczego

    Kolego, powiedz mi od kiedy silnik asynchroniczny pierścieniowy ma coś takiego jak klatkę?
    https://chargedevs.com/features/qa-with-teslas-lead-motor-engineer-full-interview/
    https://www.copper.org/applications/automotive/electric-vehicles/performance.html
    Silnik asynchroniczny klatkowy czy jak kto woli bodaj krótkozwarty. Czemu klatka miedziana? Dla osiągnięcia maksymalnej sprawności.
  • #34
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    RitterX napisał:
    Nie zastosowano w nich klatki aluminiowej lecz znacznie droższą i kłopotliwszą produkcyjnie klatkę miedzianą


    Wiesz , porównywanie silnika tesli do silnika powszechnego użytku to jak porównywanie wina szato dejabol do najdroższych szampanów, lub wykonanie pokrycia termicznego wahadłowca gontem.... Kolego zastanów się co Ty porównujesz.
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • #35
    RitterX
    Poziom 38  
    Nie widziałem zbyt wielu małych trafo nawiniętych drutem aluminiowym. Kojarzą mi się ze sterczącą izolacją, która nie specjalnie trzyma się drutu na zakończeniach. Pełzanie aluminium nie jest żadną magiczną własnością tego stopu. Jest to związane ze zmianą wymiarów pod wpływem ciepła.
    Normy dotyczące maksymalnej temperatury transformatora dotyczą jego jako całości ale nic nie mówią o temperaturze uzwojeń, które są wyższe. Lakier izolacyjny lekko nie ma.
    Wyżej wspominałeś o trafo spawalniczych z uzwojeniami aluminiowymi. Jaką maiły izolację? Lakier czy oplot szkalny lub coś innego?
    Jeżeli chodzi o powiększenie okna w trafo do mikrofalówki to nie mam porównania gdyż widziałem jedynie trafo z uzwojeniami miedzianymi. Dlatego trzymam za słowo, że trafo został przekonstruowany. Przyznam, że pozostanę sceptyczny temu gdyż wiem ile jest miejsca w mikrofalówkach na trafo i nie ma specjalnie jak go powiększać.
    robokop napisał:
    Kolego, powiedz mi od kiedy silnik asynchroniczny pierścieniowy ma coś takiego jak klatkę?
    https://chargedevs.com/features/qa-with-teslas-lead-motor-engineer-full-interview/
    https://www.copper.org/applications/automotive/electric-vehicles/performance.html
    Silnik asynchroniczny klatkowy czy jak kto woli bodaj krótkozwarty. Czemu klatka miedziana? Dla osiągnięcia maksymalnej sprawności.

    Tak, mój błąd w nazwie. W rzeczy samej chodzi o silnik klatkowy i o klatce pisałem. Różnica w sprawnościach nie jest kluczowa dlatego, że klatkę z aluminium można przewymiarować. Jest gdzie. Problemem jest wytrzymałość mechaniczna aluminium a to ma znaczenie przy prędkościach obrotowych jakie są przewidziane dla tego silnika. No i oczywiście zastosowanie miedzi ma wpływ na zwartość konstrukcji a tym samym kilka istotnych własności napędu.

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    RitterX napisał:
    Nie zastosowano w nich klatki aluminiowej lecz znacznie droższą i kłopotliwszą produkcyjnie klatkę miedzianą

    Wiesz , porównywanie silnika tesli do silnika powszechnego użytku to jak porównywanie wina szato dejabol do najdroższych szampanów, lub wykonanie pokrycia termicznego wahadłowca gontem.... Kolego zastanów się co Ty porównujesz.

    Napęd to napęd liczy się go z ogólnie znanych wzorów. Chcesz mieć silnik o danej np. bezwładności wirnika przy zanej mocy to z rachunków wychodzi jakiego materiału użyć musisz.
    W pompach głębinowych stosowano silniki indukcyjne z klatką wykonaną z jednego ze stopów brązu. Był ważny pewien parametr i proszę bardzo.
    Co ciekawe w samochodach Tesla nie zastosowano obecnie tak modnych silników z magnesami trwałymi. Ciekawe dlaczego?
  • #36
    robokop
    Moderator Samochody
    RitterX napisał:
    RitterX napisał:
    Różnica w sprawnościach nie jest kluczowa dlatego, że klatkę z aluminium można przewymiarować. Jest gdzie. Problemem jest wytrzymałość mechaniczna aluminium a to ma znaczenie przy prędkościach obrotowych jakie są przewidziane dla tego silnika

    Oj wydaje mi się kolego że błądzisz. Zapomniałeś o sile odśrodkowej, która jest tym większa, im większy jest promień, prędkość kątowa i masa obiektu. Miedź ma dużo mniejszą rezystywność, co przy bardzo małych napięciach indukujących się w klatce wirnika ma ogromne znaczenie dla wytworzenia pola magnetycznego, pozwalającego uzyskać jak największy moment.
    RitterX napisał:
    Co ciekawe w samochodach Tesla nie zastosowano obecnie tak modnych silników z magnesami trwałymi. Ciekawe dlaczego?
    Bo to zupełnie inne silniki? Silnik z magnesami trwałymi wirnika, to BLDC - silnik o elektronicznie komutowanych biegunach. W jakichś samochodach w ogóle je wykorzystano? Wrażliwy na wzrost temperatury - zjawisko Curie?
    RitterX napisał:
    W pompach głębinowych stosowano silniki indukcyjne z klatką wykonaną z jednego ze stopów brązu. Był ważny pewien parametr i proszę bardzo

    Nie wiem o jakich pompach piszesz - bo są zalewane medium nie pozwalającym wniknąć wodzie - wtedy odporność na korozję nie ma znaczenia, albo o suchych - uzwojenie wykonane z "jednego kawałka drutu" - drut nawojowy przypominający żyłę przewodu, w grubej izolacji z tworzywa sztucznego, powłoka wielokrotnie grubsza i szczelniejsza niż emalia. Ale znowuż cały czas najsłabszym ogniwem pozostaną stalowe pakiety wirnika i stojana, puchnące na skutek wilgoci. Więc co ma tam za znaczenie stop brązu?
  • #37
    RitterX
    Poziom 38  
    Silnik z miedzianą klatką, posiadającą niższą od odpowiadającej aluminiowej rezystancję, ma mniejsze wymiary, również średnicę.
    Silnik z magnesami trwałymi w tym zastosowaniu jest jak najbardziej na miejscu. Akurat w samochodzie nie ma problemów z chłodzeniem . W Toyocie Prius jest właśnie z magnesami trwałymi.
  • #38
    robokop
    Moderator Samochody
    RitterX napisał:
    Silnik z miedzianą klatką, posiadającą niższą od odpowiadającej aluminiowej rezystancję, ma mniejsze wymiary, również średnicę.

    No i sam sobie zaprzeczasz -
    RitterX napisał:
    Różnica w sprawnościach nie jest kluczowa dlatego, że klatkę z aluminium można przewymiarować. Jest gdzie. Problemem jest wytrzymałość mechaniczna aluminium a to ma znaczenie przy prędkościach obrotowych jakie są przewidziane dla tego silnika.

    Żeby silnik był mniejszy i lżejszy, trzeba szukać maksymalnej sprawności gdzie się da.
    RitterX napisał:
    W Toyocie Prius jest właśnie z magnesami trwałymi.
    No ale to BLDC, nie asynchroniczny klatkowy.
    RitterX napisał:
    Co ciekawe w samochodach Tesla nie zastosowano obecnie tak modnych silników z magnesami trwałymi. Ciekawe dlaczego?

    Równie dobrze mógłbyś zapytać czemu wszystkich samochodów nie maluje się na różowo, albo czemu nie wszystkie jeżdżą na ON. No i biorąc pod uwagę moją skromną wiedzę na temat EV, Prius to hybryda, z zasadniczym napędem spalinowym, a Tesla to full EV. Patrząc po nich, to zupełnie inne konstrukcyjnie pojazdy. Jeden z naszych polskich geniuszy aplikuje np. silniki szczotkowe prądu stałego, podobnież ulepszane przez siebie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    RitterX napisał:
    Akurat w samochodzie nie ma problemów z chłodzeniem

    Oj jest. Wymuszone chłodzenie żre energię, której jest ograniczony zapas. A naturalne, to znowuż lecący na łeb na szyję Cx - każda kratka wentylacyjna psuje aerodynamikę. Czyli znowuż energetycznie w plecy.
    A cały pic polega na tym, żeby EV dało się używać tak samo jak klasyczny wóz - czyli z ogrzewaniem, klimatyzacją, zadowalającym przyspieszeniem i zasięgiem, oraz co najważniejsze - z możliwością szybkiego uzupełnienia"paliwa", co nadal pozostaje niestety w sferze mrzonek.
  • #39
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    RitterX napisał:
    Silnik z miedzianą klatką, posiadającą niższą od odpowiadającej aluminiowej rezystancję, ma mniejsze wymiary, również średnicę.
    Silnik z magnesami trwałymi w tym zastosowaniu jest jak najbardziej na miejscu. Akurat w samochodzie nie ma problemów z chłodzeniem . W Toyocie Prius jest właśnie z magnesami trwałymi.


    Ricciu to że Mikołaj tego roku nie był hojny to nic , nie przejmuj się.

    Primo bezwładność wirnika zależy od kwadratu średnicy więc logiczne jest robienie wirnika o małej średnicy zwłąszacz ze ma on niebotyczne obroty.
    Po drugie moc silnika Tesli w porównaniu do wymiarów jest ogromna więc obciążenia cieple sa xxx razy wyższe niż w zwykłym silniku.
    I porównanie priusa do tesli to czysta bezmyślność.
    Porównaj domowy młynek kawowy z młynem miału w elektrowni.


    Jedyny plus jaki widzę to kupno tesli i inżynieria wsteczna. Bo to jest technika jutra. A dibeł tkwi w szczegółach.
  • #40
    misterbociek
    Poziom 21  
    Hahaha. Kolejna żałosna dyskusja...
    Ja was nie rozumiem, co wy macie do tych transformatorów? Prędzej blacha w mikrofalówce zgnije, niż padnie transformator, więc o co wam chodzi? Mają tam dawać jakieś potężne transformatory, żebyście sobie z nich robili zasilacze, czy spawarki? Jak czytam tematy o tych transformatorach, to aż słabo mi się robi, że niby oszukane, że to Chińczyk robił ....
    Prawda jest taka, że jest cała masa tych transformatorów z obojga miedzianymi uzwojeniami, tylko problem w tym, że zawsze te miedziane pierwotne będzie dwa razy cieńsze i tak samo będzie się grzał transformator. :)
  • #41
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    misterbociek napisał:
    Mają tam dawać jakieś potężne transformatory żebyście sobie z nich robić zasilacze czy spawarki


    TAk piszę petycję żeby producenci mikrofalówek dawali co najmniej 3x większe transformatory bo z tych obecnych słabe prostowniki , i zgrzewarki powstają.
  • #42
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #43
    robokop
    Moderator Samochody
    Kraniec_Internetów napisał:

    Fajnie by było... A teraz na rynku deficyt dużych rdzeni :/

    Trzeba wiedzieć gdzie szukać. Zawsze można kupić transformator energetyczny, taki 20kVA i z niego robić sobie mniejsze, tnąc blachy. Aczkolwiek odchodzi się od typowych drogich i ciężkich transformatorów sieciowych, na rzecz SMPS.
  • #44
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #45
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    Kraniec_Internetów napisał:
    Trafo znamionowo miało 22,5 kVA


    I pewno 2 fazowe i bezpieczniki C63 Będzie aktywował , poezja. JA zamiast o miedź bał bym się rachunku za energię.
  • #46
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #48
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #49
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto