Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie sterownika z zasilacza ATX

07 Gru 2016 14:39 1185 22
  • Poziom 9  
    Witajcie szpece,

    nie chciałem śmiecić na forum, a wiem, że ktoś może szybko i sprawnie pomóc w rozwiązaniu mojego problemu.
    Otóż mam silnik prądu stałego od bramy garażowej 12VDC i sterownik 2 kanałowy na pilota. Silnik chce zasilić zasilaczem ATX od kompa ze względu na możliwość uruchomienia go / wzbudzenia kiedy chcę. Wg. mnie nie ma potrzeby aby zasilacz taki ciągle pracował nawet gdybym odłączył wentylator.

    Wszystko teoretycznie by działało ale jest problem ze wzbudzeniem zasilacza ATX. Wiem, że należy zewrzeć "zielony" z "czarnym" czyli PowerON i masę, ale nie wiem jak to zrobić ...

    Chciałbym się ograniczyć do wystartowania pilotem . Czy da się tak zrobić że uruchamiając sterownik wzbudzę zasilacz który od razu załączy silnik ?
    Dziękuję.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 28  
    ukixx napisał:
    A skąd weźmiesz 12V do zasilania sterownika przy wyłączonym zasilaczu :?:

    Mógłby pociągnąć linię od zasilania TL494, ale nie wiadomo ile prądu to bierze.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 9  
    ukixx napisał:
    A skąd weźmiesz 12V do zasilania sterownika przy wyłączonym zasilaczu :?:


    Poniżej podaje jak że prostacki ale obrazowy sposób "jak to widzę" ...

    Zasilanie sterownika z zasilacza ATX

    Opis sterownika:
    Odbiornik może działać w 3 trybach przełączanych zworką w odbiorniku:

    1) włącz / wyłącz (naciśniecie przycisku nr 1 w pilocie powoduje włączenie przekaźnika nr 1 w odbiorniku a kolejne naciśniecie przycisku nr 1 w pilocie spowoduje wyłączenie tego przekaźnika). Analogicznie działa kanał drugi.
    2)chwilowy (naciśniecie przycisku nr 1 w pilocie i przytrzymanie go spowoduje włączenie przekaźnika nr 1 w odbiorniku aż do czasu puszczenia przycisku pilota). Analogicznie działa kanał drugi.
    3)przerzutnik / zatrzask (naciśniecie przycisku nr 1 w pilocie powoduje włączenie przekaźnika nr 1 w odbiorniku natomiast kolejne naciskanie przycisku 1 nie spowoduje żadnej dalszej reakcji. Naciśniecie przycisku nr 2 w pilocie spowoduje wyłączenie przekaźnika 1 oraz włączenie przekaźnika nr 2, kolejne naciskanie przycisku 2 nie spowoduje żadnej dalszej reakcji w tym momencie. A następnie od początku czyli: naciśniecie przycisku nr 1 w pilocie powoduje wyłączenie przekaźnika 2 i włączenie przekaźnika nr 1.... Ogólnie zawsze jeden z przekaźników jest włączony. Ta opcja jest często stosowana do sterowanie silnikami DC lewo/prawo.
  • Poziom 29  
    Tak jak narysowałeś, może być, ponieważ nikt tu nie przypuszczał, że zastosujesz dodatkowy zasilacz. W ten sposób będziesz tylko załączał i wyłączał silnik.
    Zastanawiałeś się jak zmienisz kierunek prądu do zasilania silnika w drugą stronę?
    Myślę, że przy takim sterowaniu zasilacz powinien być włączony na stałe, a sterownikiem podaje się napięcie raz w jedną, raz w drugą stronę do silnika.
  • Poziom 9  
    kwazar napisał:
    Tak jak narysowałeś, może być, ponieważ nikt tu nie przypuszczał, że zastosujesz dodatkowy zasilacz. W ten sposób będziesz tylko załączał i wyłączał silnik.
    Zastanawiałeś się jak zmienisz kierunek prądu do zasilania silnika w drugą stronę?


    "Projektując" to jak wyżej zakładałem, że siłownik ma taką funkcjonalność. Czyli każde wyłączenie siłownika krańcówką powodowało by zmianę biegunowości. Ale tak chyba nie jest.

    Cały mój pomysł to próba spowodowania by zasilacz nie był ciągle włączony, bo te łykają nie potrzebnie prąd.
  • Poziom 29  
    Z tego co wiem, to gdy siłownik dojedzie do końca to krańcówka go wyłącza. Podając napięcie o przeciwnej polaryzacji silnik rusza w drugą stronę, aż zatrzyma go krańcówka itd...
    Masz jakiś sterownik firmowy, czy dopiero planujesz taki zrobić?
  • Poziom 9  
    kwazar napisał:
    Z tego co wiem, to gdy siłownik dojedzie do końca to krańcówka go wyłącza. Podając napięcie o przeciwnej polaryzacji silnik rusza w drugą stronę, aż zatrzyma go krańcówka itd...
    Masz jakiś sterownik firmowy, czy dopiero planujesz taki zrobić?


    Mam dwa sterowniki:
    jeden to najpopularniejszy 4 kanałowy.

    Zasilanie sterownika z zasilacza ATX

    i tutaj działa już mi lampa od garażu.
    I mam jeszcze bramster:
    Zasilanie sterownika z zasilacza ATX

    Bramster działa obecnie z innym mechanizmem otwierania bramy oparty o dwa długie ramiona ściągające/wypychające skrzydła. Ponieważ się uszkodził kupiłem bezpieczne siłowniki. Obecnie mam 2 sterowniki a chce jeden którym mógłbym sterować i lampę i bramę.
    Nie chce nosić 2 pilotów.
    A tego: da się zaprogramować tak pilota by działał do obu centralek ?
  • Poziom 29  
    Co do programowania pilota, to myślę, że nie bardzo się da. Producenci dbają o to aby się nie dało :-)
    Ten sterownik Bramster steruje silnikami na 230 V...
    Nie bardzo rozumiem Twoją koncepcję, co to za lampa, do której potrzebujesz osobny sterownik?
  • Poziom 9  
    kwazar napisał:
    Co do programowania pilota, to myślę, że nie bardzo się da. Producenci dbają o to aby się nie dało :-)
    Ten sterownik Bramster steruje silnikami na 230 V...
    Nie bardzo rozumiem Twoją koncepcję, co to za lampa, do której potrzebujesz osobny sterownik?


    Tym bramsterem steruje silnikiem od wspomagania z toyoty ;) (mechanizm otw./zam. bramy ) i działa mi to podłączone do akumulatora samochodowego ale chciałem to zrobić bardziej pro na zasilacz a nie aku ...
    Lampa to oświetlenie posesji przed garażem na pilota ;)

    Nie miałem w bramsterze przekaźników do takiej funkcjonalności jak dodatkowa lampa.
    Wolałbym mieć jedną centralkę do tych dwóch rzeczy.
  • Poziom 22  
    Witam, od kilku lat używam sterowanie swojej bramy dwuskrzydłowej prawdopodobnie z tego samego sterownika, z tym, że ja zasilam całość dwoma zasilaczami od laptopów załączonymi na stałe a po stronie wtórnej połączonymi w szereg bo moje silniki siłowników są na 24V.
    Wracając do Twojego problemu odpowiadam:
    1. dajesz oba zasilacze ten ATX i 12VDC do jednej obudowy wraz ze sterownikiem ai tą obudowę mocujesz w pobliżu bramy aby uprościć sprawę poprzez niepotrzebne prowadzenie dodatkowych przewodów. Tak mam u siebie. Do tej skrzynki przy bramie doprowadzone jest jedynie zasilanie 230VAC.
    2. Twoje rozwiązanie z dodatkowym zasilaczem jest rozsądne ale ja zrealizowałbym to tak, że najpierw podłączyłbym całość zgodnie z instrukcją montażu sterownika bramy to jest przy założeniu ciągłego zasilania. Następnie wykonałbym niezbędną! regulację wyłączników krańcowych obu siłowników tak aby rozłączały ich zasilanie przy skrajnych położeniach skrzydeł bramy - zamknięta_otwarta. Jest to opisane w instrukcji montażu. Po doprowadzeniu do prawidłowego działania bramy przeszedłbym do pkt 3 to jest do realizacji Twojego pomysłu na zasilanie zasilacza ATX tylko w czasie otwierania lub zamykania skrzydeł.
    3. Gdy brama już działa przy zasilaniu ciągłym to "zielony i czarny" zasilacza ATX jak napisałeś połączyłbym stykami NO jakiegoś małego przekaźnika zasilanego napięciem 12VDC. Cewkę tego dodatkowego przekaźnika podłączyłbym do obu cewek przekaźników sterownika poprzez diody dokładnie jeden przewód cewki dodatkowego przekaźnika do wspólnej masy cewek przekaźników sterownika a drugi przewód cewki dodatkowego przekaźnika do drugich końców cewek przekaźników sterownika. Podczas otwierania lub zamykania bramy zawsze zapracuje któryś z przekaźników sterownika zsilając poprzez diody separujące cewkę przekaźnika dodatkowego, którego styki zewrą "zielony z czarnym" zasilacza ATX uruchamiając go. I masz jedno z rozwiązań Twojego problemu.

    Zmianę biegunowości zasilania siłowników podczas zamykania i otwierania bramy realizują właśnie przekaźniki sterownika po to właśnie aby po otwarciu wyłącznika krańcowego siłownik mógł ruszyć w drugą stronę.
    Pozdrawiam

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jeżeli masz sterownik czterokanałowy to co stoi na przeszkodzie aby jednym z kanałów załączać zasilanie (zwierać "zielony z czarnym)?
  • Poziom 9  
    arelektroda napisał:
    Jeżeli masz sterownik czterokanałowy to co stoi na przeszkodzie aby jednym z kanałów załączać zasilanie (zwierać "zielony z czarnym)?


    Takie rozwiązanie zaproponowałem w swoim poglądowym rysunku i to by działało ale jest problem z biegunowością - dobrze myślę ?

    Nie jestem elektronikiem i budowanie dodatkowych układów nawet najprostszych jest niemożliwe. Mam tylko te dwie centralki, kilka zasilaczy atx i akumulator 12V ;)
  • Poziom 29  
    W opisie tego sterownika w funkcjach programowalnych jest taki punkt:
    "Opcja użycia wejścia do sterowania oświetleniem podjazdu lub lampy na bramie"
    Czytałeś dokładnie do czego to służy? Może dało by się to wykorzystać.
  • Poziom 9  
    kwazar napisał:
    W opisie tego sterownika w funkcjach programowalnych jest taki punkt:
    "Opcja użycia wejścia do sterowania oświetleniem podjazdu lub lampy na bramie"
    Czytałeś dokładnie do czego to służy? Może dało by się to wykorzystać.


    Ja mam bramstera do bram przesuwnych, wtedy takie miałem wymagania.
    Owszem są tam opcje do oświetlenia ale nie jako niezależne oświetlenie podjazdu a w funkcji z otwieraniem/zamykaniem się .
  • Poziom 29  
    Rozumiem, ale można użyć tego sygnału do wyzwolenia prostego układu czasowego, który załączy oświetlenie na zadany czas, np. 5 min na wjechanie lub wyjechanie autem.
  • Poziom 9  
    kwazar napisał:
    Rozumiem, ale można użyć tego sygnału do wyzwolenia prostego układu czasowego, który załączy oświetlenie na zadany czas, np. 5 min na wjechanie lub wyjechanie autem.


    Zapalenie światła przed garażem nie zawsze wiąże się z koniecznością otwierania go np. odśnieżanie. Ponad to mam dwa garaże jeden swój drugi żony. Żona nie ma elektrycznego otwierania garażu, mamy wspólne oświetlenie.
    offtopic: robiąc testy zużyciu prądu przez zasilacz atx spaliłem miernik ehhhhh
  • Poziom 42  
    Panowie. Zrobiliście szambo z bardzo ciekawego i przydatnego sporej liczbie ludzi tematu.

    Proszę moderatora o wydzielenie postów na temat bramy i jej sterowników do osobnego tematu.
  • Poziom 20  
    Może zrób coś takiego, najprostszy sterownik bramy. Dwa przekaźniki, dwie krańcówki, zasilacz i silnik. Tylko wszystkie elementy muszą wytrzymać prąd pobierany przez silnik. Schemat robiony na szybko i zapomniałem dorysować bezpiecznika.
    Zasilanie sterownika z zasilacza ATX
  • Poziom 9  
    jack63 napisał:
    Panowie. Zrobiliście szambo z bardzo ciekawego i przydatnego sporej liczbie ludzi tematu.

    Proszę moderatora o wydzielenie postów na temat bramy i jej sterowników do osobnego tematu.


    Przepraszam - to moja wina. Sądziłem że to będzie prostsze.

    ukixx napisał:
    Może zrób coś takiego, najprostszy sterownik bramy. Dwa przekaźniki, dwie krańcówki, zasilacz i silnik. Tylko wszystkie elementy muszą wytrzymać prąd pobierany przez silnik. Schemat robiony na szybko i zapomniałem dorysować bezpiecznika.
    Zasilanie sterownika z zasilacza ATX


    Dziękuję Ci za schemat, może i "skleił" bym coś takiego, ale ja potrzebuje to z pilotem. Zastanawiam się jak to wykorzystać z tą prostą centralką 4 kanałową pod którą mam już światło garażowe.
  • Poziom 20  
    Ja też się zastanawiam czy przekaźniki w tej centralce nie mają właśnie takich styków jak te na schemacie. Ale skoro zasilić z przekaźników centralki nawet dodatkowe dwa inne stanowi wielki problem i barierę nie do pokonania to daruj sobie ten temat.
  • Poziom 29  
    Pilot do bramstera ma cztery przyciski. Czy wszystkie są aktywne, czyli wykonują jakąś czynność, czy tylko dwa do otwierania i zamykania?
  • Poziom 9  
    daster napisał:
    kwazar napisał:
    Z tego co wiem, to gdy siłownik dojedzie do końca to krańcówka go wyłącza. Podając napięcie o przeciwnej polaryzacji silnik rusza w drugą stronę, aż zatrzyma go krańcówka itd...
    Masz jakiś sterownik firmowy, czy dopiero planujesz taki zrobić?


    Mam dwa sterowniki:
    jeden to najpopularniejszy 4 kanałowy.

    Zasilanie sterownika z zasilacza ATX

    i tutaj działa już mi lampa od garażu.
    I mam jeszcze bramster:
    Zasilanie sterownika z zasilacza ATX

    Bramster działa obecnie z innym mechanizmem otwierania bramy oparty o dwa długie ramiona ściągające/wypychające skrzydła. Ponieważ się uszkodził kupiłem bezpieczne siłowniki. Obecnie mam 2 sterowniki a chce jeden którym mógłbym sterować i lampę i bramę.
    Nie chce nosić 2 pilotów.
    A tego: da się zaprogramować tak pilota by działał do obu centralek ?


    Może się to komuś przyda.
    Mając taką centralkę jak bramster i siłowniki skrzydłowe z integrowanymi krańcówkami empirycznie zweryfikowałem poprawne działanie układu. To znaczy jednym przyciskiem włączamy siłownik , drugim przyciskiem już z odwróconą polaryzacją silnik działa jak należy. Nie trzeba nic klikać po kilka razy.
  • Poziom 9  
    Witajcie,

    jednak nie jest tak pięknie jak było kiedy podłączyło to na krótko na stole w domu. Po zamontowaniu wszystkiego w garażu, zamontowaniu siłowników, sterownika i zasilacza okazało się że jest problem.
    Przypomnę : Mam zasilacz ATX dobrej jakości 350W który na stałe podłączony jest do centrali. Wyprowadziłem sobie dwa kable od zasilacza które "wzbudzają" go czyli zielony i czarny. Po ich zwarciu zasilacz podaje napięcia. Te kable wpiąłem w miejsce żarówki centrali i zaprogramowałem ją by po uruchomieniu otwierania paliła się lampa. (zasilacz podaje napięcie). Brak krańcówek - wydały mi się zbędne . Są one tylko w siłownikach skrzydłowych te zintegrowane.

    Zaprogramowane funkcje :
    Opcja 4: Ustawianie funkcji oświetlania lampką (oświetlenie czasowe podjazdu po
    otwarciu/zamknięciu bramy)
    Puszczenie przycisku PROG po 4 piknięciu powoduje wejście do zmiany ustawień opcji 4.
    Włączenie funkcji powoduje, Ŝe sterownik po otworzeniu lub zamknięciu bramy pozostawia
    zapaloną lampkę ostrzegawczą na 1 minutę.
    Naciśnięcie i puszczenie przycisku PROG wywołuje zmianę opcji sygnalizowaną buzerem:
    1 piknięcie oświetlanie włączone.
    2 piknięcia oświetlanie wyłączone.
    Opcja 6: Ustawianie funkcji ostrzegania lampką (mruganie lampką w czasie
    otwierania/zamykania).
    Puszczenie przycisku PROG po 6 piknięciu powoduje wejście do zmiany ustawień opcji 6.
    Naciśnięcie i puszczenie przycisku PROG wywołuje zmianę opcji sygnalizowaną zuberem:
    1 piknięcie ostrzeganie włączone.
    2 piknięcia ostrzeganie wyłączone.
    Opcja 7: Ustawianie funkcji oświetlenia GARAśU (sterowanie oświetleniem w garaŜu).
    Włączenie funkcji powoduje, Ŝe sterownik po otworzeniu bramy garaŜowej pozostawia
    zapalone oświetlenie na 1 minutę. Zamknięcie bramy powoduje natychmiastowe
    wyłączenie oświetlenia.
    Do prawidłowej pracy naleŜy włączyć opcję 4 i 7.
    Puszczenie przycisku PROG po 7 piknięciu powoduje wejście do zmiany ustawień opcji 7.
    Naciśnięcie i puszczenie przycisku PROG wywołuje zmianę opcji sygnalizowaną zuberem:
    1 piknięcie oświetlenie włączone.
    2 piknięcia oświetlenie wyłączone.


    Co się dzieje:
    W ramach testu wpiąłem żarówkę w obwód zasilania głównego. Czyli po prostu wiem, że zworka zasilacza ATX jest zwarta i podaje napięcie.
    Przy uruchomieniu centrala zapika 3 razy i otwiera się. Otwiera się do końca - żarówka testowa gaśnie, jest OK.
    Teraz zamykamy: piknięcia 3 razy i drzwi zamykają się. Problem w tym że dojeżdżają do 90% zamknięcia i koniec. Żarówka testowa pali się jednak dalej przez minute i gaśnie. Jak wystartuje zamykanie pilotem ponownie to brama się zamknie do końca i znów minuta dla żarówki testowej.
    Kompletnie nie wiem czemu tak się dzieje. Przetestowałem to dwa razy i się powtarza.
    Jakies sugestie. ?
    Dzięki.