Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- Rozładowany akumulator - jak ładować urządzeniem "rozruchowym"

perutz 12 Gru 2016 17:25 2649 11
  • #1 12 Gru 2016 17:25
    perutz
    Poziom 7  

    Witam,
    Mam akumulator Varta 80Ah, który nie ma jeszcze roku. Ale ostatnio mniej jeździłem i samochód stał z tydzień. No i przy próbie uruchomienia nic się nie dzieje nawet z pomocą takiego urządzenia rozruchowego 3w1 http://powermat.pl/pl/urzadzenie-rozruchowe-prostownik-wielofunkcyjny-pm-pwf-3w1.html
    Kilka razy mi pomogło gdy akumulator nie był zbytnio wydrenowany. Urządzenie to ma podobno także opcje prostownika, z tym że chyba daje malutki prąd 500mA Nie wiem czy takim czymś naładuje akumulator i ile się powinno ładować takim prądem. Akumulator po ok godzinie od przyniesienia z samochodu pokazuje napięcie 11,85V Natomiast na klemach urzadzenia jest ok 13,2 V
    Czy jest sens takim urządzeniem ładować, czy lepiej pożyczyć kupić jakiś prostownik np 6A?

    0 11
  • #2 12 Gru 2016 17:32
    osiniak75
    Poziom 30  

    Bez prostownika się nie obędzie, tym starterkiem nie da się naładować akumulatora by mógł uruchomić silnik.

    0
  • #3 12 Gru 2016 17:50
    perutz
    Poziom 7  

    Ok, dzięki za info. W takim razie chciałem wybrać jakiś ekonomiczny prostownik
    Który byłby lepszy do tego akumulatora?
    https://www.leroymerlin.pl/warsztat/urzadzeni...pam-5-1-smart-1-4-a-pirotec,p423259,l876.html
    czy
    https://www.leroymerlin.pl/warsztat/urzadzeni...ownik-pa-6-1-maks-6-a-harder,p57193,l876.html

    Ps. Jak długo trzeba czekać na zweryfikowanie prawdziwego napięcia na akumulatorze? Po właśnie sprawdziłem i spadło do 11,82v od poprzedniego pomiaru. Nie wiem czy akumulator nie jest kompletnie zepsuty?

    0
  • Pomocny post
    #4 12 Gru 2016 18:06
    osiniak75
    Poziom 30  

    Oba marne ale lepszy ten PIROTEC jest szansa że podziała, ten drugi przy tak rozładowanym akumulatorze może nie dać rady, widziałem go w środku nadaje się do ładowania akumulatorów w skuterach. Gdyby napięcie było poniżej 11V wtedy można się martwić.
    Dziwne jest że po tygodniowym postoju nie zakręcił mimo że jak mówisz nie ma roku, także albo był niedoładowywany lub jest spory pobór prądu w czasie postoju (alarm, radio)

    0
  • #5 12 Gru 2016 18:16
    perutz
    Poziom 7  

    Ok, dzięki. W takim razie jak długo trzeba by czekać na zweryfikowanie napięcia? Bo Teraz mam 11,79v Spadek z 11,82v przez ok pół godziny.
    ps. Generalnie tak był już niedoładowany, i akurat mi coś wypadło i nie jeździłem nigdzie. Generalnie ostatni raz był odpalany z pomocą startera i była to krótka 30km trasa

    0
  • #6 12 Gru 2016 18:31
    osiniak75
    Poziom 30  

    Pytasz jak długo ładować? Zależy od sposobu ładowania, prostownika.

    0
  • #7 12 Gru 2016 18:37
    perutz
    Poziom 7  

    Chodziło mi raczej o to ile mam czekać na sprawdzenie napięcie po wyciągnięciu z samochodu. Bo sprawdzam co jakiś czas i powolutku opada, i nie wiem czy w końcu nie spadnie poniżej 11v co by znaczyło że akumulator może być walnięty zgodnie z Pańską sugestią. Napięcie na akumulatorze spadło o jakieś 0.5v przez godzinę. Jest niepodłączony do żadnego urządzenia.
    Tym prostowinikiem 4A Pirotec pewnie trzeba będzie ładować z 16 godzin

    0
  • #8 12 Gru 2016 18:55
    osiniak75
    Poziom 30  

    Tu nie ma na co czekać, samoistne obniżanie się napięcia jest normalne. Ważne jest by nie rozładowywać akumulatora prawie do zera gdy ma wtedy 10,6- 10,8V pozostawienie go w takim stanie powoduje zasiarczanie płyt i utratę pojemności, 11,83V do 11,79V w pół godziny to nic to 0,03V. Akumulator 80Ah przy ładowaniu 4A to z 20h minimum

    0
  • #9 12 Gru 2016 19:34
    kwok
    Poziom 39  

    Podłącz to co masz źeby trochę się naladowal bo jak tak sobie stoi to na pewno zdechnie bo się sam rozładuje. Nie wiem czym mierzysz napięcie ale jest moźliwe źe aku się naładuje. Obserwuj czy nie zacznie gazować. Jak będzie szumiał to naładowany, oczywiście wszystkie cele muszą gazować.

    0
  • #10 12 Gru 2016 20:10
    Rzuuf
    Poziom 43  

    "Gazowanie" akumulatorów było kiedyś zjawiskiem normalnym i powszechnym w akumulatorach "mokrych", w których co jakiś czas trzeba było dolewać wody destylowanej.
    Obecnie stosowane akumulatory mają znacznie mniej elektrolitu (np. AGM mają elektrolitem nasączone maty szklane, dzięki czemu są niewylewne), ale NIE DOPUSZCZAJĄ GAZOWANIA, które NISZCZY akumulator.
    W akumulatorach takich NIE WOLNO przekroczyć napiecia 2,4V na ogniwo, czyli 14,4V dla akumulatora 12V. Zalecane jest, by ładowanie skończyło się między 2,3V a 2,4V, czyli 13,8 ... 14,4V.
    Prostownik o małej wydajności nie jest niebezpieczny, jeśli podczas ładowania kontrolujesz napięcie, natomiast "prostowniki rozruchowe" potrafią wymusić znacznie wyższe napięcia (nawet powyżej 20V - zwłaszcza, gdy "własny" akumulator auta jest kiepski), czego już elektronika w samochodzie może nie wytrzymać.
    Najbezpieczniej jest korzystać z akumulatora "wspomagającego", który z kolei może być stale podładowywany (własnym?) prostownikiem.

    0
  • #11 12 Gru 2016 20:19
    kwok
    Poziom 39  

    Tyle źe to nie AGM a właśnie zwykły kwasowy aku. Kolega ma na zaciskach prostownika 13,2V więc biorąc pod uwagę napięcie szczytowe (bo to pewnie trafo z mostkiem) moźe być z 15V więc w sam raz do naładowania bez obawy wygotowania elektrolitu.

    0
  • #12 12 Gru 2016 20:31
    vodiczka
    Poziom 43  

    perutz napisał:
    Ale ostatnio mniej jeździłem i samochód stał z tydzień. No i przy próbie uruchomienia nic się nie dzieje
    Albo padł akumulator albo alternator daje zbyt niskie napięcie albo coś rozładowuje akymulator na postoju.
    Roczny, prawidłowo ładowany akumulator powinien bez problemu uruchomić rozrusznik po dwóch tygodniach postoju.
    perutz napisał:
    Generalnie ostatni raz był odpalany z pomocą startera i była to krótka 30km trasa
    Z kilkoma postojami po drodze czy przejazd non-stop? 30km w zupełności wystarczy aby sprawny układ ładowanie doładował akumulator po jednokrotnym rozruchu silnika, trwającym nie dłużej niż 1-2 sekundy.

    0