Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Buduję wzmacniacz lampowy pytanie

szon 12 Gru 2016 18:22 5121 36
  • #1 12 Gru 2016 18:22
    szon
    Poziom 17  

    Witam serdecznie. Wykonałem próbny montaż wzmacniacza ze strony: http://www.fonar.com.pl/audio/diy/audiomaster12/audiomaster12.htm Jest to moja pierwsza konstrukcja lampowa. Wykonałem samodzielnie transformator wyjściowy. Wzmacniacz pracuję poprawnie, na razie oceniam tylko na słuch. Na wejściu jest ECC83. W swoich zbiorach mam tylko jedną taką lampę natomiast mam 8 nowych rosyjskich 6N1P. Wzmacniacz na ECC zero brumu a jak wstawię 6N1P to pojawia się brum. Jak temu zaradzić ?

    0 29
  • #2 12 Gru 2016 21:53
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Lampy te maja inaczej wyprowadzone żarzenie. Bez przelutowania końcówek nie można ich zamieniać.

    0
  • #4 13 Gru 2016 10:45
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    A żarzenie masz umasione czy symetryzowane? Jak symetryzowane to względem czego? Pin9 masz podłączony do masy?

    0
  • #5 13 Gru 2016 17:52
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    6N1P (6?1?) - odpowiednik ECC81, 6N2P (6?2?) - odpowiednik ECC83.

    0
  • #7 13 Gru 2016 19:49
    lamposz
    Poziom 13  

    Dokładnie, lamp 6N1P i 6N3P do niczego europejskiego i amerykańskiego porównywać nie można. Choć zastosowaniem i parametrami są nieco podobne do ECC81 i ECC85. 6N2P też się delikatnie różni od ECC83, pomijam nawet żarzenie. Są to różnice na tyle małe, że w większości układów niezauważalne i rozrzuty parametrów lamp często są większe, jednak nie można o tym zapominać.
    A co do brumu, to niech kolega zrobi symetryzację na potencjometrze 47....82 omy. Będzie wtedy można precyzyjnie dobrać punkt, w którym przydźwięk jest najmniejszy.

    0
  • #8 13 Gru 2016 21:14
    szon
    Poziom 17  

    Witam dopiero teraz bo nie mogłem wcześniej, dziękuję za odpowiedzi. żarzenie mam symetryzowane za pomocą dwóch oporników 150 om i tak jak pisałem wcześniej przy lampie ECC83 była w głośniku absolutna cisza. Lampa 6N ma chyba większe nachylenie a więc większe wzmocnienie i może tu jest problem ? Ekran noga 9 podłączałem do masy i nic to nie zmieniło, bo on służy do odseperowania od siebie triod.

    0
  • #10 14 Gru 2016 04:58
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kolegi ! A ja i nie twierdzę , że 6Н1П - ECC81 i 6Н2П - ECC83 100% analogi . Lecz parametry ECC83 znacznie bliżej do parametrów 6Н2П czym do parametrów 6Н1П.

    0
  • #12 14 Gru 2016 22:30
    lamposz
    Poziom 13  

    OTLamp napisał:
    lamposz napisał:
    Dokładnie , lamp 6N1P i 6N3P do niczego europejskiego i amerykańskiego porównywać nie można.

    Akurat ta druga ma jak najbardziej amerykański odpowiednik (a raczej pierwowzór) - 2C51.


    Mea culpa - zupełnie o niej zapomniałem :D

    szon napisał:
    Ja wiem że 6H1Π nie jest odpowiednikiem ECC83, ale jak pisałem mam 8 szt nówek i chciałem je wykorzystać.


    Można je wykorzystać jak najbardziej, trzeba jednak skorygować punkt pracy a konkretniej opornik katodowy i anodowy . Nie wykluczone, że potrzeba będzie nieznacznie zmniejszyć sprzężenie zwrotne do pełnego wysterowania.
    Swoją drogą jeśli ma kolega 6N1P w wersji cywilnej to odradzam. Straszne rozjazdy parametrów , mikrofonowania.... Osobiście uważam, że godne uwagi są tylko wersje wojskowe.

    0
  • #14 15 Gru 2016 19:33
    lamposz
    Poziom 13  

    W takim razie nie pozostaje nic innego niż próbować :)

    0
  • Pomocny post
    #15 17 Gru 2016 06:18
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Spróbuj zamienić elementy, wskazane strzałkami. Buduję wzmacniacz lampowy pytanie

    1
  • #16 17 Gru 2016 18:32
    szon
    Poziom 17  

    Dzięki aksakal jesteś wielki, z czystym sumieniem kliknąłem ikonkę pomógł. W sposób zasadniczy pomogła wymiana oporników katodowych, jest jeszcze ledwo słyszalny brum jak się przyłoży ucho do głośnika ale jak wzmacniacz nie gra. Opornik 1M zostawiłem, opornik 270k zastosowałem 100k, 100k w sprzężeniu zwrotnym na 33k. Dodatkowo wymiana oporników katodowych poprawiła dynamikę wzmacniacza i wydaje mi się pasmo przenoszenia. Jest bardzo soczysty bas a i soprany dobre.

    0
  • #18 23 Gru 2016 13:18
    szon
    Poziom 17  

    Prosiłbym kolegów przede wszystkim lampowców i nie tylko co sądzicie o oscylogramach. Sinusoida wygląda prawidłowo natomiast prostokąt już nie, najlepiej wygląda przy 1 kHz. Czy nie jest tak że podstawowym badaniem jest sinusoida a prostokątem można się tak nie przejmować? Podawałem też trójkąt i też był prawidłowy. Sprawdzałem też oscylogramy na lampie ECC i 6N1P przed zmianą oporników i wyglądały one kiepsko szczególnie w niskich częstotliwościach. I teraz taka refleksja schemat z którego korzystałem był to projekt który został wykonany i jak pisze autor działa świetnie więc o co chodzi?

    0
  • #19 23 Gru 2016 22:47
    wejog
    Poziom 12  

    Tu mogą mieć wpływ elementy pętli sprzężenia zwrotnego - ja bym spróbował zamiast rezystora 100k dać potencjometr i nim regulować zniekształcenia wzmacniacza

    1
  • #20 24 Gru 2016 10:59
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Które obciążenie przy testowaniu wzmacniacza wykorzystałeś?

    0
  • #21 24 Gru 2016 11:41
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Dla pomiarów wzmacniaczy akustycznych używa się przebiegu sinusoidalnego, wówczas wszystko to, co odbiega od sinusa jest zniekształceniem, które łatwo zmierzyć.
    Dla wzmacniaczy akustycznych jako moc nominalna podaje sie moc, przy której wzmacniacz osiąga deklarowane przez producenta (lub konstruktora) zniekształcenia, np. dawniej dla "sprzętu popularnego" było to 10%, lub 1% dla "hifi".
    Przebieg prostokątny jest "standardem" dla badania wzmacniaczy szerokopasmowych impulsowych (np. w oscyloskopie).
    Zniekształcenia przebiegu prostokątnego wynikają z ograniczenia przenoszonego pasma oraz różnych przesunięć fazowych dla różnych częstotliwości.

    1
  • #22 24 Gru 2016 14:01
    szon
    Poziom 17  

    Dziękuję za odpowiedzi. Wzmacniacz w trakcie badań obciążyłem opornikiem 4,7 Ω. Wykonam trochę bardziej dokładnych pomiarów, ale to już po świętach. Najbardziej zadowolony i może trochę zaskoczony pozytywnie jestem że udało mi się nawinąć trafo głośnikowe. Transformatory w zasilaczu też sam wykonałem, ale z racji że nie mam odpowiednich rdzeni wykonałem dwa trafa osobno do napięcia anodowego i osobno do żarzenia lamp. Przy okazji wszystkim obserwującym i czytającym życzę zdrowych i spokojnych świąt Bożego Narodzenia.

    0
  • #23 29 Gru 2016 22:17
    szon
    Poziom 17  

    Witam ponownie. Ponieważ mam 9 szt PCL86 i niestety używanych zacząłem od pomiaru ich parametrów. Zmontowałem na szybko testerek ze strony http://www.fonar.com.pl/audio/projekty/badanielamp/mierniklamp3/miernik.htm i okazało się że parametry dość znacznie się różnią ale dało się dobrać 5 szt o zbliżonych parametrach. Dokonałem pomiaru pasma przenoszenia i zniekształceń nieliniowych. Pasmo uzyskałem od 15 Hz do 19 kHz z tym że od 15 Hz do 35 Hz wzmacniacz ma niewielki spadek wzmocnienia ale występują większe zniekształcenia.Zniekształcenia są bardzo małe i występują w zakresie od wspomnianych 15 Hz do 1,5 kHz Góra to 19 kHz dlatego że mam własnej roboty generator tylko do tej częstotliwości, ale przy tej częstotliwości nie obserwuję spadku wzmocnienia czyli wzmacniacz górę dobrze przenosi.[/quote]

    0
  • #24 29 Gru 2016 23:00
    wejog
    Poziom 12  

    Jak nie dojdziesz do ładu z jakością to tu masz schemat podobnego układu z książki "HiFi amplifier circuits" E.Rodenhuis wydanej w popularnej serii Philips Technical Library w 1965.

    Buduję wzmacniacz lampowy pytanie Buduję wzmacniacz lampowy pytanie

    0
  • #25 30 Gru 2016 18:15
    szon
    Poziom 17  

    Nie jest źle a nawet powiem że jest bardzo dobrze jeżeli ocenić na słuch, opisałem wyniki pomiarów które w zasadzie potwierdzają prawidłową pracę wzmacniacza. Puściłem dobrej jakości sygnał i napędzam kolumnę Altus 75 i wzmacniacz daje sobie z nią bardzo dobrze, soprany są zarąbiste i chyba będę musiał zrobić regulator barwy jak mi radzicie. Może posłużę się schematem kolegi wejog. Dodatkowo muszę zrobić preamp do gramofonu, tylko nie wiem czy na lampach czy półprzewodnikowy bo jeżeli byłby na lampach to byłoby ich 7 szt, rosyjskie mają bardzo duży prąd żarzenia.

    0
  • #26 30 Gru 2016 18:47
    lamposz
    Poziom 13  

    Nie rozumiem czemu chcesz użyć aż 7 lamp ? Wypasiony 2 stopniowy preamp to w sumie 4 lampy ( np ecc83/6n2p itp ).

    0
  • #28 13 Sty 2017 19:57
    szon
    Poziom 17  

    Witam ponownie, jak pisałem postanowiłem zrobić wzmacniacz z regulatorem barwy. Dołożyłem do tej konstrukcji ale trochę mi brumiło więc zrezygnowałem z niego i zmontowałem konstrukcje ze strony http://www.fonar.com.pl/audio/projekty/wzmacniacze/wzm15/wzm.htm ale teraz brumi mi końcówka z lampami PCL. Brum pochodzi od zasilania bo w trakcie pracy odpinałem żarzenie. Pierwszy kondensator to 220µF. Co proponujecie, może dać ekran między uzwojeniami transformatora anodowego. w zasilaniu zastosowałem też dławik i nic to nie dało.

    0
  • #29 14 Sty 2017 00:23
    Rzuuf
    Poziom 43  

    Walka z przydźwiekiem to w lampowcach "wyższa szkoła jazdy".
    Oczekujesz "magicznej" wskazówki, a najczęściej przydźwięk pochodzi od błędów montażu, a także braku ekranowania przewodów/elementów w pierwszym stopniu, gdzie są sygnały milivoltowe, a nie w transformatorze sieciowym, gdzie jest napięcie kilkaset volt.
    Dlatego bardzo chętnie stosuję przedwzmacniacze na półprzewodnikach (łatwość filtracji zasilania, mniejsza wrażliwość na pole 50Hz, mniejsze szumy, brak mikrofonowania), a "lampowe brzmienie" daje końcówka mocy.

    0
  • #30 14 Sty 2017 00:30
    wejog
    Poziom 12  

    Najprościej jest wyjąć lampę stopnia wejściowego i sprawdzić czy nadal jest przydźwięk, jak jest to odłączyć potencjometr P4 od siatki triody

    0