Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Sagecom - Procedura zmiany licznika - wpisanie danych z poprzedniego urządzenia

hindoos 14 Dec 2016 11:24 5055 8
Buderus
  • #1
    hindoos
    Level 32  
    Witam, zmieniałem taryfę energii z G12 na G12W (Energa) w związku z czym zadzwonił do mnie instalator, prosząc o wpuszczenie na klatkę (byłem wtedy w pracy). Słyszałem, że dzwonił do sąsiadów i nikt mu nie otwierał, więc podałem mu kod i tyle, tematem się nie przejmowałem.

    Nie dostałem żadnego protokołu z wymiany licznika. Pod koniec miesiąca przyszedł email żeby podać zużycie rzeczywiste (mam taką usługę) ale co się okazało...

    Poprzedni odczyt:
    strefa 1: 5147 kWh
    strefa 2: 2795 kWh

    Mój odczyt 12 dni później:
    strefa 1: 3717 kWh
    strefa 2: 5921 kWh

    Oczywiście danych nie udało się wpisać do systemu, bo "wartość nie może być niższa niż poprzednia". Oczywiście gdybym je zamienił miejscami, system chętnie przyjmie takie dane obciążając mnie na 774 kWh w 1. strefie i 922 kWh w 2. strefie, rachunek na ponad 800 zł.
    Co nadaje smaczku, to fakt, że w mieszkaniu byłem w tym okresie przez 4 dni - tylko w weekendy (malowałem mieszkanie i robiłem samodzielnie remont), nie używałem żadnego ciężkiego sprzętu, ogrzewałem piecem i pojedynczym grzejnikiem elektrycznym 1.5 kW

    Od razu złożyłem telefonicznie reklamację do Energi, tego samego dnia zadzwoniła od nich osoba aby wyjaśnić szczegóły. Przekazałem wszystkie informacje o które mnie poproszono. Dziś minęło 16 dni od tamtego zgłoszenia, od Energi zero odzewu więc zadzwoniłem ponownie.
    Oczywiście nic konkretnego się nie dowiedziałem poza tym, że faktycznie nic się nie wyjaśniło i mam czekać dalej.

    Co mogę zrobić w takiej sytuacji? Osobiście widzę jedyne rozwiązanie, tzn. skoro ich instalator wpisał przypadkowe dane podczas zmiany, to należy je skorygować do aktualnych, odczytanych i za okres między poprzednim i aktualnym odczytem nie naliczyć żadnej opłaty. Oczywiście domyślam się, że tak prosto nie będzie. Jakich argumentów mogę jeszcze użyć, żeby nie zostać sztucznie obciążonym chorymi kosztami spowodowanymi błędem instalatora?
    1. Czy to legalne, że nie dostałem żadnego dokumentu z wymiany licznika?
    2. Czy fakt, że wartości wyglądają na przypadkowe i nie da się ich wprowadzić do ich systemu jest dowodem na niepoprawną instalację?
    3. Co z terminem 14 dni na ustosunkowanie się do reklamacji?
    4. Jak w ogóle wygląda procedura wpisywania danych do takiego licznika? Instalator robi to ręcznie? Kopiuje je jakoś między licznikami?

    Dodatkowo - mam wykaz zużycia za okres prawie 2 lat, od poprzedniego właściciela mieszkania. Rachunki w tym okresie wynosiły średnio ok. 200 zł, maksymalny uzyskany (luty) to ok. 500 zł. Tyle, że mieszkanie było zamieszkane codziennie i ogrzewane wyłącznie prądem. Ja 2 z 4 grzejników elektrycznych zdemontowałem do malowania, jednego w ogóle nie używałem (łazienka) i zanim w piecu się nagrzało, używałem teog ostatniego.

    Będę wdzięczny za odpowiedzi
  • Buderus
  • #2
    eljarkos
    Level 21  
    hindoos wrote:
    Nie dostałem żadnego protokołu z wymiany licznika

    A licznik rzeczywiście został wymieniony? Zmienił się numer fabryczny?
    hindoos wrote:
    Poprzedni odczyt:
    strefa 1: 5147 kWh
    strefa 2: 2795 kWh

    Twój odczyt czy z faktury?
    hindoos wrote:
    2. Czy fakt, że wartości wyglądają na przypadkowe i nie da się ich wprowadzić do ich systemu jest dowodem na niepoprawną instalację?

    Nie.
    hindoos wrote:
    4. Jak w ogóle wygląda procedura wpisywania danych do takiego licznika? Instalator robi to ręcznie? Kopiuje je jakoś między licznikami?

    Nic nie wprowadza. Odczytuje wskazanie. Licznik mógł być używany już kiedyś u kogoś innego potem był w legalizacji i zamontowany np. u Ciebie stąd pewne stany niezerowe.
  • #3
    hindoos
    Level 32  
    Nie dostałem jeszcze żadnej faktury. To miała być pierwsza.
    Stan jest z EBOK i jest zgodny ze zdjęciem wykonanym podczas przepisywania umowy (do protokołu zdawczo-odbiorczego od poprzedniego właściciela). Nie potrafię stwierdzić, czy licznik został wymieniony, czy nie. Wiem natomiast, że wartości które są widoczne na liczniku w tej chwili są z kosmosu.

    Ok, czyli nie jest możliwe skorygowanie wartości licznika przez montera, a te wartości mogą pochodzić od osoby z której ten licznik został zdemontowany?
  • Buderus
  • #4
    eljarkos
    Level 21  
    hindoos wrote:
    Nie potrafię stwierdzić, czy licznik został wymieniony, czy nie

    hindoos wrote:
    Dodatkowo - mam wykaz zużycia za okres prawie 2 lat

    numer starego licznika jest na fakturze
  • #5
    hindoos
    Level 32  
    Ok, spróbuję zdobyć jakąś starą fakturę. BTW ten numer wyświetla się na LCD?
  • #6
    eljarkos
    Level 21  
    Nie wiem co to za licznik. Raczej na naklejce.
  • #8
    eljarkos
    Level 21  
    Sagecom - Procedura zmiany licznika - wpisanie danych z poprzedniego urządzenia
    Po prawej stronie wyświetlacza jest S/N ......
  • #9
    hindoos
    Level 32  
    Wiem, że minęło sporo czasu, ale dostałem powiadomienie żeby zamknąć temat to i wyjaśnię co się stało. Dane dotyczące nowych stanów licznika spłynęły od instalatora dopiero po 3 tygodniach (!) przez co stan liczników na stronie Energi był nieprawidłowy. Nie dostałem żadnego powiadomienia, po prostu po kolejnej próbie wyjaśnienia problemu okazało się, że wartości są już poprawne.
    Nie ma możliwości korekty stanu licznika, licznik zawsze się wymienia na inny świeżo zalegalizowany (ale nawet wtedy zostaje w nim poprzedni stan).

    Dlatego jeśli ktoś ma podobny problem, należy poczekać aż dane się pojawią i regularnie nękać operatora pytaniami o to kiedy taka aktualizacja nastąpi.