Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elektronika napędu bramy przesuwnej przeniesiona z silnika do garażu

arkady25 15 Dec 2016 10:28 1581 12
Computer Controls
  • #1
    arkady25
    Level 16  
    Witam,

    pytanie raczej do instalatorów.
    Który model napędu do bramy przesuwnej umożliwia przeniesienie elektroniki z obudowy napędu do garażu?
    Czy w każdym jest tak samo, czy może któreś modele nie pozwalają na takie modyfikacje i mam je skreślić z listy?
    Czy taka sama trudność (poza dobraniem przewodów) będzie w napędzie z silnikiem na 24 V jak i 230 V?

    Długość przewodów od miejsca zamontowania napędu do miejsca w garażu ok. 25 m.
    Szer. bramy 6 m, masa ok. 800 kg.

    Przy okazji dodatkowe pytanie, przy takiej masie bramy wskazane jest stosowanie soft-stopu a więc i enkodera?

    Pozdrawiam
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Computer Controls
  • #2
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Teoretycznie każdą można przenieść stosując odpowiednie przewody o odpowiednim przekroju, tylko pytanie : po co...
    Jeżeli już się zdecydujesz, to w niektórych przypadkach będzie łatwiej, w innych trudniej. Musisz też liczyć się z utratą gwarancji. Np Nice Robus posiada moduł centrali wpinany na złączu szpilkowym (centrale RBA..). Musisz przedłużać przewody od transformatora (niektóre są montowane poza centralą - chyba że go wymontujesz), od wyłączników krańcowych (czy) i (lub) enkodera, w niektórych automatach mikrowyłącznika klapki wysprzęglania awaryjnego, silnika, fotokomórek, lampy...
    Jeżeli już koniecznie to są w sprzedaży automaty "gołe" nie posiadające central. Osobno dokupisz też kompletną centralę. Tak czy inaczej minimalna liczba przewodów to 4x do silnika, 3x do krańcówek, 4x do fotokomórki RX, 2x do fotokomórki TX, 2x do lampy.
  • Computer Controls
  • #3
    arkady25
    Level 16  
    Jeśli centrala Robus jest wpinana na złączu szpilkowym, to znaczy że ta odpada.
    Poproszę o więcej takich niuansów.
    Liczba odpowiednich kabli jest wzięta pod uwagę i nie stanowi problemu.
    Czy "gołe" napędy są dostępne tylko jako części zamienne czy do tzw. "zrób to sam" również? Polecisz jakiś model?
    Do zamontowania będzie również napęd do bramy garażowej. Czy są może centralki obsługujące dwa napędy z jednego pilota?
  • #4
    Fest3r
    Level 14  
    Jeśli realna masa bramy to 800 kg to trzeba dobrać mocniejszy napęd na 230V.
    Przenoszenie centrali do garażu jest możliwe ale musisz doprowadzić dodatkowe okablowanie.
    Do takiej bramy doradziłbym napęd BENINCA BULL 15. Między centralą a napędem są kable do krańcówek - 3 żyły i do silnika też 3 żyły. Jest też kabel do enkodera ale obawiam się, że przy takiej odległości 25 m enkoder nie działałby poprawnie więc się go wyłącza w ustawieniach. Transformator wbudowany jest w centrale.
    W centrali w bullu 15 można ustawić czasowe spowalnianie przed krańcówkami bez użycia enkodera.

    Są też napędy, które mają zewnętrzne centrale sterujące ale raczej na 400V do ciężkich bram przemysłowych. Beninca i Faac mają takie modele.

    Można wiedzieć dlaczego chcesz przenieść centralę do garażu ?
  • #5
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Fest3r wrote:
    i do silnika też 3 żyły

    Nie 3 tylko 4 żyły.O PE Kolega zapomniał ?...
  • #6
    arkady25
    Level 16  
    Marek J. wrote:
    Fest3r wrote:
    i do silnika też 3 żyły

    Nie 3 tylko 4 żyły.O PE Kolega zapomniał ?...

    Do silnika już jest: 5 x 1,5 :)
  • #7
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Jeśli idzie o napędy 24V to są proste centralki Bramster. Są centralki Eldrim w okolicach 200 - 300 zł lub jest też za ok 300 zł centralka Wostera (???) RSB-2S - super uniwersalna i wyposażona we wszystkie możliwe ekstrasy.
    Do napędów przesuwnych 230V są głównie proste centralki z podstawowymi funkcjami - np. Elmes STP - w okolicach 120 zł, albo można zamontować trochę droższą ale i bogatszą w funkcje firmową centralkę - np. FAAC 748 od napędu 740/741 lub centralkę od Came BX (obie za ok 400 zł).

    Przy mocnym silniku na 24V i takiej odległości od bramy przydałyby się kable 2,5mm2 (napędy 230V z racji dużo mniejszego natężenia prądu pochodzą na 1,5mm2).
  • #8
    arkady25
    Level 16  
    Wczytam się w informacje o podanych centralkach.
    Jakie "gołe" napędy brać pod uwagę?
  • #9
    kotbury
    Gantry automation specialist
    No z firmowych to gołych raczej nie kupisz, ale oryginalną centralkę z takiego możesz przenieść do garażu.
    Jak napisano wcześniej napędy Nice nie wchodzą w grę bo mają centralki wpinane na szpilki a część obwodów jest wbudowana w napęd.
    Wchodzą w grę średnie napędy z silnikiem.230V - np Faac 741 lub Came BX Strong. Centralki są demontowalne i na złaczach śrubowych. Jednak ( jeśli twoja brama faktycznie waży prawie tonę - nie przesadziłeś?) to siłe mają na styk (do bram 800-900 kg). Trochę mało zapasu.
    Natomiast podchodzące napędy mocniejsze z optymalnym zapasem siły to już napędy osiedlowe i przemysłowe (np Faac 844 do bram 1500 kg z silnikiem jednofazowym). Większość ma silniki trójfazowe - czyli okablowanie zdalnej centrali bardziej zawiłe a i półka cenowa zupełnie inna.
    Może się udać kupno gołego chińczyka ale siła mocno naciągana a jakość nieznana. 😉
  • #10
    chucu
    Level 18  
    FAAC844R (bez wbudowanej centrali) + centrala 578D + akcesoria (fotki, radia, etc.)
    Co do okablkowania centrala - silnik: 4x1.5 do silnika + np. UTP żelowany do krańcówek i ew. enkodera (teoretycznie potrzebne są tylko 3 żyły, ale zawsze dobrze mieć rezerwę).
  • #11
    arkady25
    Level 16  
    Dostałem informację że masa bramy to 600 - 700 kg.
    Czy to poszerza zakres możliwych do wykorzystania napędów?
    Może z silnikiem na 24 V?
  • #12
    andrzej lukaszewicz
    Level 40  
    Na 24V pozostaje Robus 1000 , BFT Ares 1000. Robusa można przecież rozmontować wraz z transformatorem i złączem wraz z płytą, nie wiem w czym problem. Pozostawiamy sam silnik i mechanizm krańcówek. Aresa nie rozbierałem.
    ( kabel na 24V na pewno bym dał grubszy niz 2,5mm2 dla takiej mocy. Szczytowa moc pobierana to 600W, czyli teoretycznie 25A w impulsie, więc podczas cięzkiego rozruchu takiej bramy nie może być dużych spadków napięcia by start był pewny. Normalnie, przy standardowych bramach (300-400kg) taki robus( 1000) pobiera bardzo mały prąd rzędu 3-4A.
    Tęż przyłączam się do pytania o powód takiej "modyfikacji"
    Z siłowników na 230V z naprawdę fajną łatwo programowalną elektroniką polecam key'a turbo 1200 (miękki start i spowalnianie bez enkoderów) , albo naprawdę "wypasioną" i tanią centralkę DTM B231 easy lub B231varia.
    Okablowanie standard 4x1,5 do silnika, 3x do krańcówek + typowo fotki, lampa.
  • #13
    arkady25
    Level 16  
    Powód takiej modyfikacji to po prostu moje życzenie.
    Zapoznałem się z instrukcją do RSB-2S.
    Czy da radę ją zaadoptować do bramy uchylnej?
    Jeśli tak, to już chcę mieć dwie takie centralki w garażu. :)

    Tym razem wagę bramy mogę podać po wykonaniu obliczeń: ~520 kg.

    Wykorzystałem ostatnie mrozy (-20°C) i zmierzyłem ręczną wagą siłę potrzebną do poruszania bramą przesuwną. Zazwyczaj siła potrzebna do powolnego przesuwania w obydwu kierunkach mieściła się między 100 a 150 N.
    Ruszenie z szeregu miejsc w całym przedziale ruchu bramy, zarówno przy otwieraniu jak i zamykaniu, wymagało siły do 300 N.
    Biorąc po uwagę sugestie iż powinno się dobierać napędy do dwa razy cięższej bramy wstępnie zapatruję się na napęd Came BK1200. Z jednym zastrzeżeniem, brak soft-startu i soft-stopu.
    Co myślicie o takim wyborze uwzględniając masę bramy i zmierzone siły?

    Przy okazji, na jakiej zasadzie w tym modelu realizowana jest regulacja siły (momentu obrotowego). W instrukcji wygląda jak przełączanie między czterema odczepami transformatora.