Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Astra G, Z16XEP - Upływ prądu z akumulatora na postoju

16 Gru 2016 20:00 1308 6
  • Poziom 20  
    Akumulator EB620 62Ah 540A(EN) 12V, co prawda 5-letni, rozładowuje się po kilkudniowym postoju i nie pozwala na uruchomienie rozrusznika. Naładowany 10h wytrzymuje 3÷4dni kręcenia rozrusznikiem przy dziennych przejazdach 12km+12km oraz postojach w temperaturze 0°C w dzień i -5°C w nocy.

    Tak na chybcika pożyczonym miernikiem próbowałem przynajmniej stwierdzić czy istnieje jakiś prąd upływu gdy wszystkie możliwe do normalnego wyłączenia odbiorniki samochodu na postoju są wyłączone.

    Zmierzone napięcie ładowania na wolnych obrotach (750/min) 14.6V=.

    Napięcie na akumulatorze, po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, przy zatrzaśniętych drzwiach i klapie tylnej, wyłączeniu wszystkich odbiorników (oprócz podłączonego ale nie aktywowanego alarmu i nie zamkniętego zamka centralnego) 13.5V=. Podczas tego pomiaru wskazówka woltomierza nie wykazuje żadnych wahań cyklicznych. Samochód nie wydaje żadnych odgłosów.

    Tymczasem, po odłączeniu jednej klemy od akumulatora i włączeniu pomiędzy nią a zacisk akumulatora żarówki rurkowej 6V,5W (podobnej kształtem jak do oświetlania wnętrza samochodu) światło żarówki rytmicznie pulsuje od ledwo widzialnego żarzenia przez zauważalną fazę przejściową średniej jasności do krótkiego rozbłysku jasnego i ponownego przejścia do fazy ledwo widzialnego żarzenia itd. W rytmie rozbłysków żarówki w okolicy zamka tylnej klapy słychać 2 bliskie czasowo odgłosy; (tyk,tyk) jak gdyby załączania i rozłączania mikro-siłownika elektromagnetycznego, po nich ok.2sekundową przerwę po niej ponowny odgłosy(tyk,tyk) i tak dalej.

    Miernik miałem do 10A i wskazówka po kilku sekundowym spoczynku (od przyłożenia końcówek miernika) gwałtownie wybijała poza zakres skali (na samym mierniku podłączonym w szereg bez pośredniego obciążenia żarówki czy opornika w szeregu.) więc nie znam rzeczywistej wartości maksymalnej prądu podczas tych rytmicznych impulsów. Miernik odłączałem od razu po wybiciu wskazówki poza zakres skali aby nie zniszczyć, więc nie mam też obrazu przebiegu impulsów w amperach.

    Czy to może oznacza, że występuje zwarcie w instalacji które jest rytmicznie rozłączane przez układ przeciw-zwarciowy czy może np.układ alarmu (nawet nieaktywowanego) tak pobiera energię, czy cokolwiek innego?
    Gdzie szukać?

    Na mój rozum to najpierw można dobrać się do zamka w tylnej klapie i odłączyć go od zasilania aby sprawdzić czy zaniknie upływ prądu? Odpowiedni bezpiecznik zapewne obejmuje także jakieś inne obwody niż sam zamek tylny?
  • Poziom 20  
    Ładowanie bez włączonych świateł 14.4V, na włączonych światłach mijania 14.3V, na włączonych światłach mijania, plus dmuchawa1, plus dmuchawa 2, plus ogrzewanie szyby tylnej 14.2V.
    Akumulator na postoju z wyłączonymi wszystkimi odbiornikami (oprócz nie aktywowanego alarmu) 12.9V, a z włączonymi światłami mijania 12.6V.
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    zostaw w spokoju tę żarówkę rurkową, wepnij amperomierz szeregowo między słupek akumulatora a odpiętą klemę i sprawdź jaki jest pobór po np. 15 minutach od podpięcia. Podaj wynik.
    Oczywiście bez kluczyka w stacyjce i z zamkniętymi wszystkimi drzwiami.
    A 5-cioletnich akumulatorów już kilka wymieniłem w tym sezonie, więc znowu aż tak nie wierz w jego super kondycję - ale najpierw pomiar.
  • Poziom 20  
    Po 2 sek. od załączenia amperomierza pomiędzy słupek akumulatora a klemę prąd skacze na moment do 15A (słychać pojedynczy klik w zamku tylnej klapy, ) i nateżenie spada do 1A, po 10sek. wzrasta do 1.2A a następnie po 1sek. spada do 0.1A i tak już pozostaje na stałe.

    Przy łączeniu klemy ze słupkiem akumulatora przez opór żarówki występują cykliczne skoki napięcia i podwójne kliknięcia w zamku jak to opisałem w pierwszym poście, widocznie wtedy zbyt niskie napięcie nie gwarantuje zadziałania i jakiś układ próbkuje do skutku.
    Czyli coś tam się aktywuje po prawidłowym załączeniu napięcia z kaumulatora do układu i przechodzi w stan czuwania.

    Pobór na postoju 0,1A przez 96godzin (4dni) to 9,6Ah, czyli co, -akumulator 62Ah do wymiany, jeśli po trzech dniach używania w temp. 0°C÷-5°C na krótkich dystansach z dmuchawą, tylną szybą ogrzewaną i światłami pada, czy też jeszcze można coś kombinować z odsiarczaniem na przykład?
  • Poziom 14  
    0,1A to za duży pobór gdy auto jest uśpione!
    Wypnij rzeczywiście ten alarm i zobacz jaki wtedy jest pobór w spoczynku.