Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć regulator napięcia i przełącznik do pasków ledowych

poluxpl 17 Gru 2016 18:18 519 13
  • #1 17 Gru 2016 18:18
    poluxpl
    Poziom 3  

    Witam serdecznie.

    Do swojego auta chciałbym podłączyć paski LED'owe(z tego względu że u mnie na podwórku jest strasznie ciemno i mam już dość wysiadania z auta na ślepo) z takimi opcjami jak:

    *Wyłączenie poszczególnych jednego z dwóch i wszystkich segmentów pasków LED'owych.
    **Segmentem pierwszych 2 pasków LED'owych jest podświetlenie progu drzwi w aucie.
    **Segmentem drugim 2 pasków LED'owych jest podświetlenie nóg.
    *Możliwość przyciemniania natężenia światła w pasków LED'owych.

    W załączniku pokazuje wam jak to mniej więcej ma wyglądać.

    Tutaj mam pytanie do Was:
    Jakiego przełącznika użyć(dość małego aby mógłbym go wkomponować z wnętrzem auta) aby otrzymać de'facto 4 możliwości (żaden pasek LED'owy nie świeci, świeci się tylko segment 1, świeci się tylko segment 2, wszystkie segmenty się świecą) oraz
    Jak podłączyć przełącznik z regulatorem napięcia wspomnianego już na tej stronie: Wiem że potrzebuje:
    Do stworzenia regulatora napięcia: elektrotesty .pl/?p=94

    Pozdrawiam.

    **UPDATE**

    Informacje na temat pasków LED'owych

    kolor: biały
    Wejście Napięcie pracy: 12 V DC
    Superbright 3528 SMD LED
    Ilość LED: 15 LEDs/30 cm
    kąt widzenia: 120
    Strumień świetlny: 144 Lumenów/30 cm (11.8 ")
    PCB: Czarny
    rozmiar: L30cm (11.8 ") x W1.0cm x T0.20cm

    0 13
  • Pomocny post
    #2 17 Gru 2016 19:56
    Justyniunia
    Poziom 20  

    Cześć.

    Jaki ten regulator i jakie chcesz włączniki do tego?
    To prosta sprawa, tylko podaj linki do komponentów jakich chcesz użyć.
    Taki najtańszy gotowy ściemniacz to ok 15zł, przełączniki np dźwigienkowe po niecałe 2zł/szt. Są fajne lizaki podświetlane do auta, ale to lekko zakrawa na agrotuning.

    Chcesz ściemniacz gotowy, czy budujemy?

    Pozdrawiam.

    0
  • #3 17 Gru 2016 20:44
    fiedzio
    Poziom 11  

    Napisz czy chcesz na stałe włączać i wyłączać te paski ledowe czy mają po czasie same się wyłączyć , bo jak po czasie to jest fajny tajmer ustawiany Pulsara , po podaniu impulsu z masy załącza się na zaprogramowany czas.

    0
  • #4 17 Gru 2016 22:19
    poluxpl
    Poziom 3  

    Justyniunia napisał:

    Jaki ten regulator i jakie chcesz włączniki do tego?


    Chciałbym coś małego i gotowego jak np:
    * Potencjometr liniowy obrotowy 100k Ohm
    <ciach>
    * Przełącznik klawiszowy 6 pin 2 pozycje
    <ciach>
    Myślę, że takie przełączniki będą najlepsze i w jasny sposób zobrazują który segment pasków ma być włączony lub wyłączony.
    * Do łączenia 2 przewodów do jednego wykorzystam:
    Kostka elektryczna (listwa zaciskowa gwintowana)
    <ciach>
    fiedzio napisał:

    Napisz czy chcesz na stałe włączać i wyłączać te paski ledowe czy mają po czasie same się wyłączyć


    Paski LED'owe będą podłączone pod lampkę podsufitki która to sama gaśnie po pewnym czasie po opuszczeniu auta i jego zamknięciu.

    Do głównego wątku dodałem niezbędne informacje na temat pasków LED'owych oraz poprawiłem schemat(zmieniłem legende)

    Moderowany przez dondu:

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

    0
  • #5 17 Gru 2016 22:52
    fiedzio
    Poziom 11  

    Jeżeli użyjesz tego typu przełącznika to przed zamknięciem drzwi musisz wyłączyć ledy i wtedy i tak idziesz po ciemku ja bym pomyślał o wyłączniku czasowym.

    0
  • Pomocny post
    #6 17 Gru 2016 23:01
    Justyniunia
    Poziom 20  

    Przełącznik jak najbardziej OK, ale samym potencjometrem nie da się regulować jasności tylu LED (za duży prąd) Musisz zastosować ściemniacz PWM dla LED (możesz gotowy, możesz zbudować - jak czujesz się na siłach)

    fiedzio napisał:
    Jeżeli użyjesz tego typu przełącznika to przed zamknięciem drzwi musisz wyłączyć ledy i wtedy i tak idziesz po ciemku ja bym pomyślał o wyłączniku czasowym.

    Zasilanie będzie z lampki sufitowej, więc prędzej czy później samo zgaśnie.

    PS: Nie zamieszczaj linków do allegro (po czasie wygasają)

    0
  • #7 17 Gru 2016 23:38
    poluxpl
    Poziom 3  

    Justyniunia napisał:
    Przełącznik jak najbardziej OK

    Oby dwa są dobre?

    Justyniunia napisał:
    ale samym potencjometrem nie da się regulować jasności tylu LED (za duży prąd) Musisz zastosować ściemniacz PWM dla LED (możesz gotowy, możesz zbudować - jak czujesz się na siłach)


    Wole gotowy. Jednakże czy taki potencjometr w ogóle ogarnie sprawę? Te ściemniacze PWM są trochę za duże ;/

    Jedyną alternatywą to jest to:
    Ściemniacz radiowy RF 8A 96W 12V do taśmy LED
    <ciach>

    Co sądzisz o takim ściemniaczu @Justyniunia? W sumie przy jego wykorzystaniu przełączniki nie są potrzebne ponieważ sam pilot posiada możliwość włączenia/wyłączenia samych pasków.

    fiedzio napisał:
    Jeżeli użyjesz tego typu przełącznika to przed zamknięciem drzwi musisz wyłączyć ledy i wtedy i tak idziesz po ciemku ja bym pomyślał o wyłączniku czasowym.


    Tak jak mówi @Justyniunia - ledy same się wygaszą nawet po zamknięciu samych drzwi.


    Moderowany przez dondu:

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

    0
  • Pomocny post
    #8 18 Gru 2016 08:27
    Justyniunia
    Poziom 20  

    Ten drugi (podświetlany) też się nada jako włącznik, ale świecił nie będzie (jest na napięcie 125/250V)

    poluxpl napisał:
    W sumie przy jego wykorzystaniu przełączniki nie są potrzebne ponieważ sam pilot posiada możliwość włączenia/wyłączenia samych pasków.

    Są nadal potrzebne, żeby załączać segmenty osobno.
    Aha, no i jak dobrze pamiętam, to ten ściemniacz po odłączeniu napięcia nie pamięta ustawień i załącza się zawsze na 75% mocy, ale się nadaje.

    Lampka sufitowa -> Ściemniacz -> Włączniki -> Taśmy LED

    0
  • #9 18 Gru 2016 19:06
    fiedzio
    Poziom 11  

    Piszesz że chcesz zasilić układ z lampki sufitowej , ja bym ci poradził zrobić to przez przekaźnik gdyż wbrew pozorom kilka pasków ledów trochę prądu potrzebują a nie wiadomo jakie obciążenie wytrzyma układ lampki sufitowej który jest z układem czasowym i ściemniaczem , chyba że u ciebie w autku jest inaczej.

    0
  • #10 18 Gru 2016 21:47
    poluxpl
    Poziom 3  

    Justyniunia napisał:
    Ten drugi (podświetlany) też się nada jako włącznik, ale świecił nie będzie (jest na napięcie 125/250V)


    I w sumie dobrze, zaduzej choinki nie chce mieć w aucie.

    Justyniunia napisał:
    Są nadal potrzebne, żeby załączać segmenty osobno.
    Aha, no i jak dobrze pamiętam, to ten ściemniacz po odłączeniu napięcia nie pamięta ustawień i załącza się zawsze na 75% mocy, ale się nadaje.


    Zastanawiam się teraz czy przełączniki będą miały sens istnienia skoro będę mógł wyłączyć je wszystkie zdalnie(no i odejdzie mi rzeźbienie paneli w aucie).

    Justyniunia napisał:
    Lampka sufitowa -> Ściemniacz -> Włączniki -> Taśmy LED


    Dziękuje.

    fiedzio napisał:
    Piszesz że chcesz zasilić układ z lampki sufitowej , ja bym ci poradził zrobić to przez przekaźnik gdyż wbrew pozorom kilka pasków ledów trochę prądu potrzebują a nie wiadomo jakie obciążenie wytrzyma układ lampki sufitowej który jest z układem czasowym i ściemniaczem , chyba że u ciebie w autku jest inaczej.


    Lampka podsufitki jest zasilana: 12v 5W

    Lampka podsufitki może świecić się tylko gdy jeden z poniższych warunków zostanie spełniony:
    - włączenie podświetlenia poprzez przycisku wewnątrz auta
    - odryglowanie zamków w aucie (poprzez pilot w aucie lub przekręcenia kluczyka w drzwiach kierowcy)
    - otwarcie drzwi kierowcy, pasażera lub otwarcie bagażnika

    Lampka podsufitki powoli wygasa gdy:
    - zamek w aucie zostanie zamknięty(lub zaryglowany) poprzez pilot lub przekręcenie kluczyka w drzwiach kierowcy
    - zamknięcie drzwi kierowcy, pasażera lub zamknięcie bagażnika

    Lampka podsufitki wyłącza się natychmiast gdy wewnątrz auta wyłączę podświetlenie.

    Dodam że w podsufitce znajduję się zarówka: LED C5W C10W SMD rurka 42 mm z rezystorem 1kom(rezystor jest po to aby żaróweczka nie świeciła cały czas)
    Taką jak tutaj: <ciach>
    Także w sumie @fiedzio jak sądzisz - przekaźnik nadal będzie potrzebny?
    Czy ten PWN nie załatwi sprawy?

    Moderowany przez dondu:

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

    0
  • #11 18 Gru 2016 22:31
    fiedzio
    Poziom 11  

    Tak jak napisałeś powinna być żarówka 5W i myślę że układ wygaszania jest elektroniczny i przeznaczony właśnie na taką moc a przekroczenie tej mocy może spowodować uszkodzenie tego układu dlatego ja bym nie ryzykował i podłączył przekaźnik do tej żarówki .

    0
  • #12 19 Gru 2016 11:44
    poluxpl
    Poziom 3  

    fiedzio napisał:
    Tak jak napisałeś powinna być żarówka 5W i myślę że układ wygaszania jest elektroniczny i przeznaczony właśnie na taką moc a przekroczenie tej mocy może spowodować uszkodzenie tego układu dlatego ja bym nie ryzykował i podłączył przekaźnik do tej żarówki .


    Poszukałem trochę informacji na temat przekaźników. Powiedz mi na jakiej zasadzie ten przekaźnik miał by działać w moim przypadku?

    Jaki przekaźnik zakupić?

    Oraz najważniejsze, jak ten przekaźnik zlutować? Poniżej pokazuje jak wygląda przykładowa lampka podsufitki w marce mojego samochodu.

    0
  • #13 20 Gru 2016 23:36
    fiedzio
    Poziom 11  

    Najprostrzy przekaźnik za 5 zł z cewką na 12volt i stykami z obciążalnością powiedzmy około 5 amper . Cewkę podłączasz równolegle do żarówki jak zaświeci to i przekaźnik załączy się a jak zgaśnie przekaźnik rozłączy , styki w przekaźnikach mają oznaczenia C , NO , NC i podłączasz do styku C zasilanie z akumulatora przez jakiś bezpiecznik a do styku NO ledy jeżeli są zasilane 12voltami. Przewód masowy ledów łączysz do dowolnego przewodu masowego lub karoserii.

    0
  • #14 03 Sty 2017 14:19
    poluxpl
    Poziom 3  

    fiedzio napisał:
    Cewkę podłączasz równolegle do żarówki jak zaświeci to i przekaźnik załączy się a jak zgaśnie przekaźnik rozłączy(...)


    Szczerze powiedziawczy @fiedzio nie rozumiem idei działania przekaźnika w moim przypadku.

    Chce aby paski świeciły się tylko wtedy kiedy jest napięcie w żarówce w podsufitce.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo