Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć regulator napięcia i przełącznik do pasków ledowych

17 Gru 2016 18:18 780 13
  • Poziom 4  
    Witam serdecznie.

    Do swojego auta chciałbym podłączyć paski LED'owe(z tego względu że u mnie na podwórku jest strasznie ciemno i mam już dość wysiadania z auta na ślepo) z takimi opcjami jak:

    *Wyłączenie poszczególnych jednego z dwóch i wszystkich segmentów pasków LED'owych.
    **Segmentem pierwszych 2 pasków LED'owych jest podświetlenie progu drzwi w aucie.
    **Segmentem drugim 2 pasków LED'owych jest podświetlenie nóg.
    *Możliwość przyciemniania natężenia światła w pasków LED'owych.

    W załączniku pokazuje wam jak to mniej więcej ma wyglądać.

    Tutaj mam pytanie do Was:
    Jakiego przełącznika użyć(dość małego aby mógłbym go wkomponować z wnętrzem auta) aby otrzymać de'facto 4 możliwości (żaden pasek LED'owy nie świeci, świeci się tylko segment 1, świeci się tylko segment 2, wszystkie segmenty się świecą) oraz
    Jak podłączyć przełącznik z regulatorem napięcia wspomnianego już na tej stronie: Wiem że potrzebuje:
    Do stworzenia regulatora napięcia: elektrotesty .pl/?p=94

    Pozdrawiam.

    **UPDATE**

    Informacje na temat pasków LED'owych

    kolor: biały
    Wejście Napięcie pracy: 12 V DC
    Superbright 3528 SMD LED
    Ilość LED: 15 LEDs/30 cm
    kąt widzenia: 120
    Strumień świetlny: 144 Lumenów/30 cm (11.8 ")
    PCB: Czarny
    rozmiar: L30cm (11.8 ") x W1.0cm x T0.20cm
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Cześć.

    Jaki ten regulator i jakie chcesz włączniki do tego?
    To prosta sprawa, tylko podaj linki do komponentów jakich chcesz użyć.
    Taki najtańszy gotowy ściemniacz to ok 15zł, przełączniki np dźwigienkowe po niecałe 2zł/szt. Są fajne lizaki podświetlane do auta, ale to lekko zakrawa na agrotuning.

    Chcesz ściemniacz gotowy, czy budujemy?

    Pozdrawiam.
  • Poziom 11  
    Napisz czy chcesz na stałe włączać i wyłączać te paski ledowe czy mają po czasie same się wyłączyć , bo jak po czasie to jest fajny tajmer ustawiany Pulsara , po podaniu impulsu z masy załącza się na zaprogramowany czas.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 4  
    Justyniunia napisał:

    Jaki ten regulator i jakie chcesz włączniki do tego?


    Chciałbym coś małego i gotowego jak np:
    * Potencjometr liniowy obrotowy 100k Ohm
    <ciach>
    * Przełącznik klawiszowy 6 pin 2 pozycje
    <ciach>
    Myślę, że takie przełączniki będą najlepsze i w jasny sposób zobrazują który segment pasków ma być włączony lub wyłączony.
    * Do łączenia 2 przewodów do jednego wykorzystam:
    Kostka elektryczna (listwa zaciskowa gwintowana)
    <ciach>
    fiedzio napisał:

    Napisz czy chcesz na stałe włączać i wyłączać te paski ledowe czy mają po czasie same się wyłączyć


    Paski LED'owe będą podłączone pod lampkę podsufitki która to sama gaśnie po pewnym czasie po opuszczeniu auta i jego zamknięciu.

    Do głównego wątku dodałem niezbędne informacje na temat pasków LED'owych oraz poprawiłem schemat(zmieniłem legende)

    Moderowany przez dondu:

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

  • Poziom 11  
    Jeżeli użyjesz tego typu przełącznika to przed zamknięciem drzwi musisz wyłączyć ledy i wtedy i tak idziesz po ciemku ja bym pomyślał o wyłączniku czasowym.
  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Przełącznik jak najbardziej OK, ale samym potencjometrem nie da się regulować jasności tylu LED (za duży prąd) Musisz zastosować ściemniacz PWM dla LED (możesz gotowy, możesz zbudować - jak czujesz się na siłach)

    fiedzio napisał:
    Jeżeli użyjesz tego typu przełącznika to przed zamknięciem drzwi musisz wyłączyć ledy i wtedy i tak idziesz po ciemku ja bym pomyślał o wyłączniku czasowym.

    Zasilanie będzie z lampki sufitowej, więc prędzej czy później samo zgaśnie.

    PS: Nie zamieszczaj linków do allegro (po czasie wygasają)
  • Poziom 4  
    Justyniunia napisał:
    Przełącznik jak najbardziej OK

    Oby dwa są dobre?

    Justyniunia napisał:
    ale samym potencjometrem nie da się regulować jasności tylu LED (za duży prąd) Musisz zastosować ściemniacz PWM dla LED (możesz gotowy, możesz zbudować - jak czujesz się na siłach)


    Wole gotowy. Jednakże czy taki potencjometr w ogóle ogarnie sprawę? Te ściemniacze PWM są trochę za duże ;/

    Jedyną alternatywą to jest to:
    Ściemniacz radiowy RF 8A 96W 12V do taśmy LED
    <ciach>

    Co sądzisz o takim ściemniaczu @Justyniunia? W sumie przy jego wykorzystaniu przełączniki nie są potrzebne ponieważ sam pilot posiada możliwość włączenia/wyłączenia samych pasków.

    fiedzio napisał:
    Jeżeli użyjesz tego typu przełącznika to przed zamknięciem drzwi musisz wyłączyć ledy i wtedy i tak idziesz po ciemku ja bym pomyślał o wyłączniku czasowym.


    Tak jak mówi @Justyniunia - ledy same się wygaszą nawet po zamknięciu samych drzwi.


    Moderowany przez dondu:

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

  • Pomocny post
    Poziom 32  
    Ten drugi (podświetlany) też się nada jako włącznik, ale świecił nie będzie (jest na napięcie 125/250V)
    poluxpl napisał:
    W sumie przy jego wykorzystaniu przełączniki nie są potrzebne ponieważ sam pilot posiada możliwość włączenia/wyłączenia samych pasków.

    Są nadal potrzebne, żeby załączać segmenty osobno.
    Aha, no i jak dobrze pamiętam, to ten ściemniacz po odłączeniu napięcia nie pamięta ustawień i załącza się zawsze na 75% mocy, ale się nadaje.

    Lampka sufitowa -> Ściemniacz -> Włączniki -> Taśmy LED
  • Poziom 11  
    Piszesz że chcesz zasilić układ z lampki sufitowej , ja bym ci poradził zrobić to przez przekaźnik gdyż wbrew pozorom kilka pasków ledów trochę prądu potrzebują a nie wiadomo jakie obciążenie wytrzyma układ lampki sufitowej który jest z układem czasowym i ściemniaczem , chyba że u ciebie w autku jest inaczej.
  • Poziom 4  
    Justyniunia napisał:
    Ten drugi (podświetlany) też się nada jako włącznik, ale świecił nie będzie (jest na napięcie 125/250V)


    I w sumie dobrze, zaduzej choinki nie chce mieć w aucie.

    Justyniunia napisał:
    Są nadal potrzebne, żeby załączać segmenty osobno.
    Aha, no i jak dobrze pamiętam, to ten ściemniacz po odłączeniu napięcia nie pamięta ustawień i załącza się zawsze na 75% mocy, ale się nadaje.


    Zastanawiam się teraz czy przełączniki będą miały sens istnienia skoro będę mógł wyłączyć je wszystkie zdalnie(no i odejdzie mi rzeźbienie paneli w aucie).

    Justyniunia napisał:
    Lampka sufitowa -> Ściemniacz -> Włączniki -> Taśmy LED


    Dziękuje.

    fiedzio napisał:
    Piszesz że chcesz zasilić układ z lampki sufitowej , ja bym ci poradził zrobić to przez przekaźnik gdyż wbrew pozorom kilka pasków ledów trochę prądu potrzebują a nie wiadomo jakie obciążenie wytrzyma układ lampki sufitowej który jest z układem czasowym i ściemniaczem , chyba że u ciebie w autku jest inaczej.


    Lampka podsufitki jest zasilana: 12v 5W

    Lampka podsufitki może świecić się tylko gdy jeden z poniższych warunków zostanie spełniony:
    - włączenie podświetlenia poprzez przycisku wewnątrz auta
    - odryglowanie zamków w aucie (poprzez pilot w aucie lub przekręcenia kluczyka w drzwiach kierowcy)
    - otwarcie drzwi kierowcy, pasażera lub otwarcie bagażnika

    Lampka podsufitki powoli wygasa gdy:
    - zamek w aucie zostanie zamknięty(lub zaryglowany) poprzez pilot lub przekręcenie kluczyka w drzwiach kierowcy
    - zamknięcie drzwi kierowcy, pasażera lub zamknięcie bagażnika

    Lampka podsufitki wyłącza się natychmiast gdy wewnątrz auta wyłączę podświetlenie.

    Dodam że w podsufitce znajduję się zarówka: LED C5W C10W SMD rurka 42 mm z rezystorem 1kom(rezystor jest po to aby żaróweczka nie świeciła cały czas)
    Taką jak tutaj: <ciach>
    Także w sumie @fiedzio jak sądzisz - przekaźnik nadal będzie potrzebny?
    Czy ten PWN nie załatwi sprawy?

    Moderowany przez dondu:

    3.1.18. Nie wysyłaj linków, które po pewnym czasie przestaną być aktywne. To spowoduje, że dyskusja straci jakikolwiek sens.

  • Poziom 11  
    Tak jak napisałeś powinna być żarówka 5W i myślę że układ wygaszania jest elektroniczny i przeznaczony właśnie na taką moc a przekroczenie tej mocy może spowodować uszkodzenie tego układu dlatego ja bym nie ryzykował i podłączył przekaźnik do tej żarówki .
  • Poziom 4  
    fiedzio napisał:
    Tak jak napisałeś powinna być żarówka 5W i myślę że układ wygaszania jest elektroniczny i przeznaczony właśnie na taką moc a przekroczenie tej mocy może spowodować uszkodzenie tego układu dlatego ja bym nie ryzykował i podłączył przekaźnik do tej żarówki .


    Poszukałem trochę informacji na temat przekaźników. Powiedz mi na jakiej zasadzie ten przekaźnik miał by działać w moim przypadku?

    Jaki przekaźnik zakupić?

    Oraz najważniejsze, jak ten przekaźnik zlutować? Poniżej pokazuje jak wygląda przykładowa lampka podsufitki w marce mojego samochodu.
  • Poziom 11  
    Najprostrzy przekaźnik za 5 zł z cewką na 12volt i stykami z obciążalnością powiedzmy około 5 amper . Cewkę podłączasz równolegle do żarówki jak zaświeci to i przekaźnik załączy się a jak zgaśnie przekaźnik rozłączy , styki w przekaźnikach mają oznaczenia C , NO , NC i podłączasz do styku C zasilanie z akumulatora przez jakiś bezpiecznik a do styku NO ledy jeżeli są zasilane 12voltami. Przewód masowy ledów łączysz do dowolnego przewodu masowego lub karoserii.
  • Poziom 4  
    fiedzio napisał:
    Cewkę podłączasz równolegle do żarówki jak zaświeci to i przekaźnik załączy się a jak zgaśnie przekaźnik rozłączy(...)


    Szczerze powiedziawczy @fiedzio nie rozumiem idei działania przekaźnika w moim przypadku.

    Chce aby paski świeciły się tylko wtedy kiedy jest napięcie w żarówce w podsufitce.