Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nema23 - Silnik krokowy prąd a prędkość/moment obrotowy

Warlok18 17 Dec 2016 20:53 1812 2
  • #1
    Warlok18
    Level 16  
    Witam.

    Aktualnie projektuję podnośnik warsztatowy(coś ala suwnica), który będzie przemieszczał się dzięki silnikowi krokowemu. Mam aktualnie ten sterownik silnika krokowego(https://botland.com.pl/sterowniki-silnikow-krokowych/148-pololu-a4988-sterownik-silnika-krokowego-reprap-35v2a.html). Po obliczeni momentu jaki musi posiadać silnik aby przesuwać podnośnikiem(~2.5Nm) postanowiłem użyć dwóch, aby siła rozłożyła się na oba czyli ~1.25Nm.

    Teraz pytanie dotyczące silnika krokowego tzn. Załóżmy, że silnik krokowy ma moment obrotowy 2Nm zasilanie 12V i pobór prądu 3A. Podłączając go do powyższego sterownika mogę jedynie uzyskać prędkość obrotową odpowiadająca 2A?

    Jeżeli zmniejszę prąd pobierany przez silnik do 1A, to moment obrotowy mi wzrośnie, a prędkość zmaleje?

    Idąc tym tokiem myślenia jeżeli podłączyłbym do tego sterownika silnik który pobiera 5A, to prędkość obrotową miałbym bardzo małą(5 razy mniejszą niż max), a moment byłby 5 razy większy niż przy 5A?

    A teraz tak bardziej po polsku. Ciężko mi jest znaleźć silnik krokowy, który będzie pasował do tego sterownika i jego moment będzie na poziomie 1.5Nm+(12V/5V/3.3V).Dlatego chciałbym się dowiedzieć czy możliwe jest podłączenie silniejszego silnika z większym poborem prądu np 5A do tego sterownika i operować nim na prądzie max 2A osiągając tym samym moment 1.5Nm?

    Dziękuję i Pozdrawiam
  • #2
    Rzuuf
    Level 43  
    Witam!
    Silnik krokowy w tym zastosowaniu nie ma żadnych zalet, za to ma małą sprawność, i na dodatek potrzebuje cały prąd w stanie statycznym (przerabia go na ciepło), gdyż nie jest samohamowny.
    Prąd nie "przekłada się" na szybkość, tylko na moment napędowy (pamietasz F=B*I*l ?).
    Szybkość silnika zależy od szybkości narostu prądu w uzwojeniu, (to wynika ze stałej czasowej L/R, gdzie L to indukcyjność uzwojenia, a R to sumaryczna oporność źródła zasilania i uzwojenia), oraz od stosunku momentu napędowego do momentu bezwładności wirnika i wszystkiego tego, co do wirnika jest przymocowane.
    Traktuj prąd znamionowy silnika jako wartość dopuszczalną, a nie "wymaganie", które silnik stawia swojemu zasilaniu: przy prądzie dopuszczalnym 5A każda wartość <5A jest "właściwa", natomiast 6A już nie, bo spalisz silnik.

    Warlok18 wrote:
    ... jeśli zmniejszę prąd pobierany przez silnik ... to moment obrotowy mi wzrośnie ...
    ????
    Jak wyobrażasz sobie logikę tego pytania?
    Czy oczekujesz, że dla prądu = 0 moment powinien być nieskończenie wielki?
    Eeeeech ...
  • #3
    Madrik
    moderator of Robotics
    Warlok18 wrote:

    Jeżeli zmniejszę prąd pobierany przez silnik do 1A, to moment obrotowy mi wzrośnie, a prędkość zmaleje?


    Nie. Moment też ci spadnie. F = BIL.
    Każdy silnik ma swoją charakterystykę pracy. Zależność momentu obrotowego od pobieranego prądu nie jest liniowa. Prędkość zaś zależy od wielu różnych czynników.
    Producent silnika udostępnia kartę katalogową silnika, wraz z niezbędnymi charakterystykami.

    Jeżeli chcesz zwiększyć moment kosztem prędkości, to zastosuj przekładnię mechaniczną.