Krzysiek27 wrote: Kolejny projekt (prototyp) mia³em z dynamem, taki ¿e ³o¿yska toczne zastosowa³em zamiast ¶lizgowych.
W latach mojej m³odo¶ci mia³em takie jeszcze przedwojenne dynamo na ³o¿yskach kulkowych, a w lampie w rowerze by³a ¿arówka rowerowa z bank± okr±g³± (by³y te¿ z bañk± pod³u¿n± do radioodbiorników) na 6V.
Dynamo to ró¿ni³o siê od tych powojennych i wspó³czesnych tym, ¿e jego budowa by³a trochê inna i magnesy by³y o wiele s³absze, co w sumie z ³o¿yskowaniem na kulkach dawa³o bardzo ma³e opory, wiêc nie by³y potrzebne ¿adne oponki na kó³ko napêdowe dynama. Praktycznie to nie by³o wyczuwalne na peda³ach czy dynamo jest w³±czone czy nie i pracowa³o mo¿na powiedzieæ bezg³o¶nie - to jedno.
A drugie to to, ¿e dynamo mia³o tak± charakterystykê, ¿e ju¿ przy prowadzeniu roweru lampa rowerowa (przy ¿arówce 6V) ¶wieci³a mocno jak normalna latarka na baterie, a jasno¶æ jej minimalnie by³a wiêksza przy bardzo szybkiej je¼dzie i przez to nie dochodzi³o do przepalania siê ¿arówek.
Ale to ju¿ przesz³o¶æ. Obecnie od o¶miu lat mam rower z siedmioma biegami i dynamem w pia¶cie oraz standardow± lamp± rowerow±. Pocz±tkowo by³a tam ¿arówka halogenowa 3W/6V, a z ty³u zwyk³a ¿arówka na 6V, która siê co chwile pali³a.
¯arówki zmieni³em na Ledy. Z przodu na 1 diodê Led 3W zasilan± ze ¼ród³a pr±dowego, a z ty³u dwie diody 1W po³±czone w szereg, zasilane poprzez mostek.
Dioda 3W ju¿ przy próbach wymaga³a radiatora, wiêc taki zastosowa³em od razu. Natomiast diody z ty³u przy próbach nie grza³y siê, wiêc zamontowa³em je go³e, ale po jakim¶ czasie pad³y i co ciekawe przy po³±czeniu szeregowym pad³y obie. Obecnie obydwie diody osadzone s± na ma³ych radiatorach i na razie dzia³aj±. Co do jako¶ci ¶wiecenia. Przód zaczyna mrugaæ przy prowadzeniu roweru z prêdko¶ci± 4-5 km/h (wg licznika), a przy prêdko¶ci 6 km/h ¶wieci ju¿ ci±g³ym mocnym ¶wiat³em i jasno¶æ ta nie zmienia siê ze wzrostem prêdko¶ci, jest porównywalna do o¶wietlenia z motoroweru.
Co do samego dynama w pia¶cie, to w porównaniu ze zwyk³ym dynamem stawia ono du¿e mniejsze opory, ale one s± ju¿ ca³y czas, niezale¿nie czy siê korzysta z o¶wietlenia czy nie, ale chyba stwarza mniej k³opotów ni¿ dynamo zwyk³e. Mo¿e te¿ s³u¿yæ w czasie jazdy jako zasilanie do telefonu, nawigacji lub do ³adowania akumulatorków do tych urz±dzeñ.