Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

¦wiat³a Led w rowerze zas. dynamem

18 Dec 2016 13:39 9534 50
  • Level 12  
    ¦wiat³a Led w rowerze zas. dynamem ¦wiat³a Led w rowerze zas. dynamem ¦wiat³a Led w rowerze zas. dynamem
    ¦wiat³a Led w rowerze zas. dynamem ¦wiat³a Led w rowerze zas. dynamem ¦wiat³a Led w rowerze zas. dynamem
    Witam :D

    Wymianê ¿arówek na diody Led spowodowa³ opór dynama pod obci±¿eniem :wink:

    Wykaz elementów;
    5,50 z³ - Dioda przednia 3V 3W Bia³a ciep³a. ( barwa podobna do ¿arówki )
    5 z³ - Dioda tylnia 3V 3W czerwona.
    20 z³ - 2 gumki z wê¿y gumowych zmniejsza opór dynama ze ¶rednicy 21 na 39 mm.
    Blaszki do odprowadzania ciep³a i monta¿u diod( ja przylutowa³em na cynie )


    Uk³ad bardzo sprawny moim zdaniem bo zaczyna ¶wieciæ( mrugaæ ) przy prêdko¶ci 6 km/ h.
    Trochê trudu by³o ustawiæ bia³± diodê w ogniskowej :D
    Zasiêg ¶wiecenia przedniej diody siêga nawet 100 m :D ( za spraw± dobrego odblasku )
    Tylna lampka ¶wieci mocniej od samochodowej 5 W :D
    W drugim zdjêciu w³±czone przeciwmgielne 21 W :D
    ¦wiat³a Led w rowerze zas. dynamem ¦wiat³a Led w rowerze zas. dynamem
  • TermopastyTermopasty
  • Level 34  
    Tak sobie pod³±czy³e¶ diody LED pod dynamo i to ma byæ dobrze?! Jestem ciekaw jak d³ugo diody wytrzymaj±, je¿eli oczywi¶cie je¼dzisz z prêdko¶ci± przekraczaj±c± 6km/h. Za dwie takie gumki da³e¶ 20z³?!Nie¼le kto¶ ciê naci±gn±³. Za tak± sumaryczn± kwotê to mo¿na by³o w Lidlu czy podobnym sklepie kupiæ dwie lampy ledowe z akumulatorkami, a dynamo(zabytek) zez³omowaæ.
  • TermopastyTermopasty
  • Level 12  
    Wê¿e gumowe musia³em po 1 metrze kupowaæ dlatego tyle kosztowa³y. Przydadz± siê mo¿e jeszcze na co¶.

    Je¶li mam w nocy nara¿aæ ¿ycie dla lampki za 20 z³, która ledwo ¿arzy. To ja nie wsiadam na taki rower.

    Ja wiem . Najpro¶ciej to kupiæ ko³o z dynamem w pia¶cie za stówkê. A dynamo zez³omowaæ.
    Do tego rodzaju pr±dnicy mam sentyment :D zrobi³em nawet otwór na oliwienie obydwu ³o¿ysk ¶lizgowych. Zakryte jest pod opask± gumow±.

    Je¶li dynamo ma 3 W to sk±d niby ma siê wzi±æ wiêcej Wat ? Mierzy³em miernikiem pr±d diody i s±dzê ¿e nie wykorzystuje w pe³ni jej mocy nawet przy prêdko¶ci 30 km.

    Tak minimum 6 km/h a maksymalnie 10 km/h ! Bo szybciej siê nie op³aca je¼dziæ, maksymalnie wycisn±³em 40 km i siê nic nie spali³o.
    Je¶li zastosuje same diody prostownicze to ju¿ lampki nie za¶wiec± przy 6 km /h tylko 15 km/h .
    Spadki na diodach prostowniczych s± okrutne. A jeszcze kondensator to ju¿ ca³kiem :D

    Prawdê powiedziawszy to mruganie ustaje przy prêdko¶ci oko³o 10 km/h.
  • Level 21  
    Wszystko fajnie, ale te optyki niedobrane do ¼róde³ ¶wiat³a i obawiam siê nie¼le to daje po oczach innym.
    Sam mam lampkê tyln± samoróbkê na 8 chiñskich ledach 1W i przy 50mA (na ca³a lampkê) ¶wieci wystarczaj±co, a przy 350mA ju¿ o¶lepia.

    Owszem rower powinien byæ widoczny (to siê chwali), ale chyba wymaga to dopracowania.
  • Level 32  
    Zygaqra wrote:
    Tak sobie pod³±czy³e¶ diody LED pod dynamo i to ma byæ dobrze?! Jestem ciekaw jak d³ugo diody wytrzymaj±, je¿eli oczywi¶cie je¼dzisz z prêdko¶ci± przekraczaj±c± 6km/h.


    Taki uk³ad po³aczeñ jest ca³kowicie poprawny, o ile diody wytrzymaj± pr±d 500mA, a z podanych parametrów wynika ¿e wytrzymaj± z zapasem. Oczywi¶cie musz± mieæ trochê ch³odzenia, ale na rowerze mamy przep³yw powietrza, wiêc nie powinno byæ z tym problemu. Wady to jednopo³ówkowe prostowanie co daje miganie z mniejszej czê¶totliwo¶ci, wiêc bardziej uci±¿liwe oraz pojedyncze diody - co powoduje, ¿e dynamo pracuje na oko³o 3V zamiast na 6V - a wiêc dostêpna jest tylko po³owa mocy. Bez ¿adnych trudno¶ci z dynama mo¿na zasiliæ dwie bia³e diody po³±czone szeregowo - wtedy dynamo pracuje bli¿ej nominalnego punkty pracy.
    Jak mam w rowerze nieco bardziej skomplikowany uk³ad - pr±d z dynama jest prostowany na mostku z diod Schottky-ego, a na wyj¶cie mostka s± pod³±czone szeregowo dwa bia³e LED 3W. Nie ma ¿adnych kondensatorów ani uk³adów ograniczenia pr±du - samo dynamo ogranicza pr±d.
  • Level 12  
    To mruganie w³a¶nie jest bardzo dobre . Jest bardziej zauwa¿alne od ci±g³ego ¶wiat³a , oczywi¶cie nie mam na my¶li lampek które oferuj± po 1s ¶wieci i 1s brak.

    Nie przesadzajmy z tym o¶lepianiem, z ty³ lampka nie ma odblasku.
    Jestem te¿ kierowca osobówki.Ile samochodów siê mija które nie wiadomo dlaczego ¶wiec± po oczach, i gdy kierowca jest o¶lepiony takie lampeczki ma³ej mocy znikaj± :!:


    Tak dynamo ma napiêcie oko³o 6 V , ale to nie znaczy ¿e jak siê zasili 3 V Diode to pracuje na 50 % mocy. Obie diody te¿ pracuj± na pe³nej mocy tylko z przerwami na przemian :D
  • Level 32  
    Krzysiek27 wrote:

    Spadki na diodach prostowniczych s± okrutne.

    To mo¿na obej¶æ u¿ywaj±c MOSFET jako aktywnego prostownika, do tego buck-boost i kondensator do gromadzenia energii i ¶wiate³ko by³oby i na postojach...
  • Level 12  
    Mieszkam na wsi , tak¿e nie stojê na ¶wiat³ach :D :D

    Zrobi³em kiedy¶ takie co¶ w rowerze ¿e mia³em kondensator elektrolityczny 68 mF na 16 V . Jak siê zatrzymywa³em to mi ¶wieci³y ledy :D wszyscy byli zdziwieni bo na dynamie jecha³em 8-O :crazyeyes:
  • Level 32  
    Krzysiek27 wrote:

    Tak dynamo ma napiêcie oko³o 6 V , ale to nie znaczy ¿e jak siê zasili 3 V Diode to pracuje na 50 % mocy.


    Dok³adnie to znaczy, bo dynamo na co¶ jakby ograniczenie pr±dowe (wynika to z indukcji) a przy znamionowych parametrach pracuje bardziej "na zwarcie" - czyli w tej czê¶ci charakterystyki, gdzie impedancja wewnêtrzna jest sporo wiêksza od impedancji obci±¿enia i pr±d praktycznie nie zale¿y od obci±¿enia. W tym momencie przy 6V mamy 2 razy wiêksz± moc oddawan± ni¿ przy 3V.
    Dla standardowego dynama pr±d wynosi ok 500mA i ma³o zale¿y od obci±¿enia (a wiêc i napiêcia na wyj¶ciu).
  • Level 12  
    Nie wiem czy nie powiêkszyæ jeszcze tego kr±¿ka na dynamie , ¿eby zmniejszyæ opór do minimum. Bêdê musia³ odsun±æ dynamo od ko³a bo ju¿ jest za blisko. I kr±¿ek zrobiê z tworzywa bo te gumy maj± lekkie bicie.

    No faktycznie 8 W Led to ju¿ moc :wink:
  • Level 32  
    Krzysiek27 wrote:
    Nie wiem czy nie powiêkszyæ jeszcze tego kr±¿ka na dynamie , ¿eby zmniejszyæ opór do minimum. Bêdê musia³ odsun±æ dynamo od ko³a bo ju¿ jest za blisko. I kr±¿ek zrobiê z tworzywa bo te gumy maj± lekkie bicie.


    Kiedy¶, dawno temu, stosowa³em gumow± oponkê z zabawkowego samochodziku. Pó¼niej uda³o mi siê kupiæ takie gotowe gumowe nak³adki (taki kapturek) na rolkê dynama.
    Jak lubisz szybko je¼dziæ i g³ównie po mie¶cie to jest dobre - mniejsze opory i pewniejsza praca. Ale oczywist± wad± jest brak zasilania przy ma³ych szybko¶ciach.
  • Level 12  
    Tak mo¿e gasn±æ przy niskich prêdko¶ciach ale przy zastosowaniu ¿arówek.

    No ja ten kr±¿ek mam naprawdê bardzo du¿y bo ma ¶rednice 39 mm (11.9 mm obwód rolki ) Co daje trzykrotnie wolniejsze obroty od standardowego dynama , a mimo wszystko za¶wieca siê wcze¶niej od ¿arówek ( przy 6 km )

    My¶lê ¿e siedzi w tym bardzo du¿o potencja³u :D

    Tak pamiêtam niektórzy zak³adali ró¿no¶ci , ¿eby tylko zmniejszyæ opór :D
  • Level 34  
    Krzysiek27 wrote:
    Do tego rodzaju pr±dnicy mam sentyment :D zrobi³em nawet otwór na oliwienie obydwu ³o¿ysk ¶lizgowych
    Sentyment do takich pr±dnic mia³em w latach sze¶ædziesi±tych i pocz±tku siedemdziesi±tych bo nie by³o wyboru ;-) ale dzi¶ jest na prawdê w czym wybieraæ. Nie radzê wymieniaæ tej gumy na plastiki bêdzie wiêkszy po¶lizg, który i przy obecnym rozwi±zaniu kiedy dojdzie woda (nie wspomnê o ¶niegu) i tak du¿ym obci±¿eniu pr±dowym dynama jest bardzo du¿y. Lepiej równo u³ó¿ oponê w feldze a bicie ust±pi.
  • Level 12  
    Kolego Zygaqra zwróæ uwagê ze im wiêksza ¶rednica kr±¿ka na dynamie tym mniejsza mo¿e byæ przyczepno¶æ. Owszem na wierzchu musi byæ jaka¶ guma z bie¿nikiem.
    Obecna gumka testowana na deszczu i dzia³a znakomicie :D
  • Level 34  
    Krzysiek27 wrote:
    Kolego Zygaqra zwróæ uwagê ze im wiêksza ¶rednica kr±¿ka na dynamie tym mniejsza mo¿e byæ przyczepno¶æ
    Nie widzê zwi±zku, chcesz powiedzieæ, ¿e samochody na wiêkszych ko³ach ³atwiej wpadaj± w po¶lizg, chyba zagalopowa³e¶ siê w tych wydumaniach. Bêdzie mniejszy po¶lizg wiêkszego kr±¿ka, poniewa¿ wystêpuje na nim mniejszy opór od wirnika dynama. Zale¿no¶æ odwrotnie proporcjonalna do d³ugo¶ci ramienia(promieñ kr±¿ka).
  • Level 43  
    Uk³ad mo¿e nie jest doskona³y, ma sporo niedoci±gniêæ elektronicznych, za to jest banalnie prosty. Obci±¿enie dynama powoduje, ¿e nie przekraczamy bezpiecznego dla Power LED napiêcia. Z ty³u spokojnie mo¿na zastosowaæ jakie¶ super jasne LED'y o poborze pr±du rzêdu 20-100mA (sam takie stosowa³em, 120 stopni, technologia SMT, ³atwo, prosto i przyjemnie). Miganie przodu na wolnych obrotach zacznie denerwowaæ po jakim¶ czasie, te¿ wiem z w³asnego do¶wiadczenia. Kierowców nadje¿d¿aj±cych z naprzeciwka mo¿na mniej o¶lepiaæ stosuj±c soczewkê dedykowan± do konkretnej bia³ej diody, to jest koszt kilku z³ociszy. S±dzê, ¿e Kolega Autor w przysz³o¶ci zbuduje kolejny, nieco bardziej rozbudowany prototyp, pierwszy krok zosta³ wykonany i to jest najwa¿niejsze. Nawet je¶li co¶ spali, dostanie w zamian tak zwane do¶wiadczenie.
  • Level 12  
    Nie zrozumieli¶my siê. Dok³adnie o to samo mi chodzi.
    Im wiêksza ¶rednica kr±¿ka na dynamie tym mniejszy opór przy przenoszeniu napêdu czyli wymagana mniejsza przyczepno¶æ kr±¿ka do opony. Uff ale ciê¿ko to wyt³umaczyæ.

    Tej tylnej lampki bêdê broni³ do upad³ego . Na pewno jej nie os³abiê. Chyba ¿e w ca³ej Polsce wszêdzie bêd± drogi dla rowerów. Dlaczego lampka tylna roweru ma ¶wieciæ s³abiej od samochodowej ? To rower jest najs³abszym ogniwem na drodze i powinien byæ najbardziej widoczny.

    Kolejny projekt (prototyp) mia³em z dynamem, taki ¿e ³o¿yska toczne zastosowa³em zamiast ¶lizgowych.
  • Level 43  
    Krzysiek27 wrote:
    Tej tylnej lampki bêdê broni³ do upad³ego . Na pewno jej nie os³abiê. Chyba ¿e w ca³ej Polsce wszêdzie bêd± drogi dla rowerów. Dlaczego lampka tylna roweru ma ¶wieciæ s³abiej od samochodowej ? To rower jest najs³abszym ogniwem na drodze i powinien byæ najbardziej widoczny.


    Nie widzia³e¶ chyba jak ¶wieci chocia¿by Itswell LEDP2-P351-RD140 (70mA). Ale to oczywi¶cie tylko poboczny w±tek w tym temacie.
  • Level 43  
    Jest znakomicie widoczny ze sporej odleg³o¶ci. Osobi¶cie jestem kierowc± i przeciwnikiem tylnej lampki rowerowej widocznej z odleg³o¶ci 2km.
  • Level 40  
    Krzysiek27 wrote:
    Dlaczego lampka tylna roweru ma ¶wieciæ s³abiej od samochodowej ? To rower jest najs³abszym ogniwem na drodze i powinien byæ najbardziej widoczny.

    Powinna ¶wieciæ tak, jak okre¶laj± to przepisy. Wyobra¼ sobie, lampkê pozycyjn± widoczn± w nocy z 2 km - dodajmy do tego wilgotn± powierzchniê drogi lub opad deszczu i efekt podobny do jazdy na tylnych przeciwmg³owych. A wiadomo jak nieprawid³owo u¿yte tylne przeciwmg³owe potrafi± o¶lepiaæ. Lampa powinna byæ widoczna, ale nie o¶lepiaæ kierowcy. Nie têdy droga.
    yogi009 wrote:
    Osobi¶cie jestem kierowc± i przeciwnikiem tylnej lampki rowerowej widocznej z odleg³o¶ci 2km

    Ja jestem i kierowc± i rowerzyst± ale popieram zdanie kolegi.
  • Level 12  
    Je¶li uwa¿acie ¿e 3 W lampkê widaæ z 2 km to w takim razie z ilu km widaæ przednie ¶wiat³a samochodu o mocy np 2 x 50 W. Pomijaj±c oczywi¶cie z³e ustawienie lamp.
    W motorach s± jeszcze mocniejsze ¶wiat³a i nikomu nie przeszkadzaj± wrêcz odwrotnie s± w³a¶nie dziêki nim bardziej widoczni.
    Tak ma³o ludzi je¼dzi na rowerach a tak du¿o ginie rowerzystów.
  • Level 43  
    Jest w handlu taka tylna lampka z dwiema diodami mocy, jak podaje producent, jej ¶wiat³o jest widoczne z odleg³o¶ci 2km w³a¶nie. Moim zdaniem wystarczy, je¿eli jeste¶ widoczny z tych 300-500 metrów. Wbrew pozorom noc± wystarcza ¶wiat³o super jasnych diod LED.

    Oczywi¶cie nie negujê dokonañ Kolegi Autora, chcia³em tylko przekazaæ w moim przekonaniu konstruktywn± uwagê. Zatem przekaza³em i koñczê ten w±tek w temacie.
  • Level 39  
    Krzysiek27 wrote:
    Kolejny projekt (prototyp) mia³em z dynamem, taki ¿e ³o¿yska toczne zastosowa³em zamiast ¶lizgowych.

    W latach mojej m³odo¶ci mia³em takie jeszcze przedwojenne dynamo na ³o¿yskach kulkowych, a w lampie w rowerze by³a ¿arówka rowerowa z bank± okr±g³± (by³y te¿ z bañk± pod³u¿n± do radioodbiorników) na 6V.
    Dynamo to ró¿ni³o siê od tych powojennych i wspó³czesnych tym, ¿e jego budowa by³a trochê inna i magnesy by³y o wiele s³absze, co w sumie z ³o¿yskowaniem na kulkach dawa³o bardzo ma³e opory, wiêc nie by³y potrzebne ¿adne oponki na kó³ko napêdowe dynama. Praktycznie to nie by³o wyczuwalne na peda³ach czy dynamo jest w³±czone czy nie i pracowa³o mo¿na powiedzieæ bezg³o¶nie - to jedno.
    A drugie to to, ¿e dynamo mia³o tak± charakterystykê, ¿e ju¿ przy prowadzeniu roweru lampa rowerowa (przy ¿arówce 6V) ¶wieci³a mocno jak normalna latarka na baterie, a jasno¶æ jej minimalnie by³a wiêksza przy bardzo szybkiej je¼dzie i przez to nie dochodzi³o do przepalania siê ¿arówek.
    Ale to ju¿ przesz³o¶æ. Obecnie od o¶miu lat mam rower z siedmioma biegami i dynamem w pia¶cie oraz standardow± lamp± rowerow±. Pocz±tkowo by³a tam ¿arówka halogenowa 3W/6V, a z ty³u zwyk³a ¿arówka na 6V, która siê co chwile pali³a.
    ¯arówki zmieni³em na Ledy. Z przodu na 1 diodê Led 3W zasilan± ze ¼ród³a pr±dowego, a z ty³u dwie diody 1W po³±czone w szereg, zasilane poprzez mostek.
    Dioda 3W ju¿ przy próbach wymaga³a radiatora, wiêc taki zastosowa³em od razu. Natomiast diody z ty³u przy próbach nie grza³y siê, wiêc zamontowa³em je go³e, ale po jakim¶ czasie pad³y i co ciekawe przy po³±czeniu szeregowym pad³y obie. Obecnie obydwie diody osadzone s± na ma³ych radiatorach i na razie dzia³aj±. Co do jako¶ci ¶wiecenia. Przód zaczyna mrugaæ przy prowadzeniu roweru z prêdko¶ci± 4-5 km/h (wg licznika), a przy prêdko¶ci 6 km/h ¶wieci ju¿ ci±g³ym mocnym ¶wiat³em i jasno¶æ ta nie zmienia siê ze wzrostem prêdko¶ci, jest porównywalna do o¶wietlenia z motoroweru.
    Co do samego dynama w pia¶cie, to w porównaniu ze zwyk³ym dynamem stawia ono du¿e mniejsze opory, ale one s± ju¿ ca³y czas, niezale¿nie czy siê korzysta z o¶wietlenia czy nie, ale chyba stwarza mniej k³opotów ni¿ dynamo zwyk³e. Mo¿e te¿ s³u¿yæ w czasie jazdy jako zasilanie do telefonu, nawigacji lub do ³adowania akumulatorków do tych urz±dzeñ.
  • Level 40  
    gimak wrote:
    Co do samego dynama w pia¶cie, to w porównaniu ze zwyk³ym dynamem stawia ono du¿e mniejsze opory, ale one s± ju¿ ca³y czas, niezale¿nie czy siê korzysta z o¶wietlenia czy nie,

    Tak, to prawda, ¿e opory s± ca³y czas - jednak przy wy³±czonym dynamie s± mniejsze - gdy¿ twornik pr±dnicy nie generuje energii i nie stanowi obci±¿enia mechanicznego dla nóg rowerzysty.
    Wiêkszym problemem dla dynama w pia¶cie jest ochrona przed przepiêciami, które pojawiaj± siê gdy jedziemy szybko a dynamo jest nieobci±¿one...

    Dodano po 21 [minuty]:

    Krzysiek27 wrote:
    Je¶li uwa¿acie ¿e 3 W lampkê widaæ z 2 km

    Chodzi³o o tylne ¶wiat³a - tam jest s³absza lampka.
    Zreszt± zobacz sobie na lampkê Mactronic Wall-e - tam jest 2x0,5 W - a na forach mo¿na przeczytaæ, ¿e kierowcy jad±cy z ty³u ¶lepn± od jej blasku.
    Krzysiek27 wrote:
    to w takim razie z ilu km widaæ przednie ¶wiat³a samochodu o mocy np 2 x 50 W

    Drogowe w nocy bêdzie widaæ i z 10 kilometrów.
    Krzysiek27 wrote:
    W motorach s± jeszcze mocniejsze ¶wiat³a

    W motocyklach ¶wiat³a pozycyjne s± takie same jak w autach - z ty³u znajduje siê zwykle ¿arówka 5 W - czasem w chiñczykach widywa³em 10 W.
    Krzysiek27 wrote:
    Tak ma³o ludzi je¼dzi na rowerach a tak du¿o ginie rowerzystów.

    A to ju¿ insza sprawa - nale¿a³oby ustaliæ co jest przyczyn± tego stanu rzeczy.
    Tak dla ¶cis³o¶ci - nie chodzi mi o odleg³o¶æ z jakiej jest siê widocznym - tylko o to jak ¶wiat³a dzia³aj± na wzrok z bliska. Mija³e¶ kiedy¶ kierowcê, który nie wy³±czy³ drogowych? O¶lepianie innych to te¿ wielki problem - kiedy¶ jecha³em za kolesiem co mia³ w³±czone niepotrzebnie tylne przeciwmg³owe - by³em tak o¶lepiony, ¿e prawie nic nie widzia³em - o ma³o nie zaczepi³em pieszego id±cego poboczem. Ja nie jestem przeciwnikiem dobrej widoczno¶ci - jestem jedynie przeciwnikiem wzajemnego o¶lepiania.
  • Level 39  
    Xantix wrote:
    Wiêkszym problemem dla dynama w pia¶cie jest ochrona przed przepiêciami, które pojawiaj± siê gdy jedziemy szybko a dynamo jest nieobci±¿one...

    U mnie przy prêdko¶ci ok. 35 km/h przy nieobci±¿onym dynamie namierzy³em prawie 70V~, czyli szczytowe bêdzie ko³o 100V.
  • Level 43  
    Temat napiêæ na nieobci±¿onych dynamach (zarówno bocznych, jak i tych w pia¶cie) zosta³ tu ju¿ dog³êbnie omówiony, s± gotowe tabeli z wynikami pomiarów. To urz±dzenie wyra¼nie jest zaprojektowane pod konkretne obci±¿enie, wtedy wszystko jest w porz±dku. Co i tak nie zmienia faktu, ¿e dla wiêkszej zdrowotno¶ci Power LED nale¿a³oby zastosowaæ sterownik podaj±cy odpowiedni pr±d. Ale - jak ju¿ pisa³em wcze¶niej - to zadanie dla Autora w przysz³o¶ci, w nastêpnej wersji :-)
  • Level 43  
    yogi009 wrote:
    nie przekraczamy bezpiecznego dla Power LED napiêcia
    A nie pr±du?
  • Level 43  
    398216 Usuniêty wrote:
    A nie pr±du?


    Nie :-) Ten prosty uk³ad poprzez odpowiednie obci±¿enie dynama pozwala na utrzymanie napiêcia na katalogowym poziomie ok. 6 wolt, nieobci±¿one dynamo mo¿e wyprodukowaæ napiêcie kilkudziesiêciu woltów, nawet do ok. 100V. Jednak tak prosty schemat nie dozuje pr±du, co nie jest zdrowe dla tego ¼ród³a ¶wiat³a. Kilka postów dalej napisa³em, ¿e optymalny wariant to sterownik podaj±cy optymalny dla Power LED pr±d.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Krzysiek27 wrote:
    Mog³em kupiæ 2 szt diod 5 W , by³oby na 100% pewne ¿e nawet przy prêdko¶ci 100 km / h pr±d diody nie zostanie przekroczony.
    ¯ywotno¶æ takich diod automatycznie by wzros³a.


    Mog³e¶ kupiæ lub wykonaæ sterownik Power LED. Wykona³em kiedy¶ prosty uk³ad wykorzystuj±c MAX16822A. Wtedy jest gwarancja, ¿e dioda/diody dostaj± taki pr±d, jaki zaprogramujesz.