Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Corsa B 1.2 C12NZ - gaśnie nagle

dontmów 19 Gru 2016 08:22 1497 23
  • #1 19 Gru 2016 08:22
    dontmów
    Poziom 18  

    Witam Was drodzy użytkownicy forum.

    Mam ogromny problem z Corsą. Proszę o pomoc. Szukałem w internecie i na tym forum ale nie znalazłem idealnej odpowiedzi. Pewnie idealnej nikt mi nie udzieli ale mam nadzieję że może jednak znajdzie się ktoś życzliwy i postara się mi pomóc. Jeśli taki temat jednak gdzieś był i został rozwiązany a dotyczy rzeczy której nie zrobiłem to proszę się nie gniewać. Być może przez mniejszą znajomość Opla moje szukanie może być mniej efektywne. Znalazłem identyczne objawy w tym temacie: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1564027-30.html
    ale niestety rozwiązania brak.



    Do rzeczy. Auto odpala pięknie, ruszam, jedzie. Gaśnie (nagle jak za naciśnięciem jakiegoś wyłącznika) z kontrolką check engine po 15 sekundach na przykład albo po 5 km albo na następny dzień. A później odpala albo za pierwszym albo za 10 razem albo po 30 minutach. Nie ma ŻADNEJ reguły. Nie jest to uzależnione od paliwa na jakim pracuje (ma LPG) lub od temperatury silnika czy zakresu obrotów na jakich pracuje.

    Wyczytałem że może czujnik wałka rozrządu. Wyjąłem i sprawdziłem multimetrem na zimno i podgrzewając i było OK. Dla pewności wpiąłem przy wtyczce na dłuższym kabelku diodę i dałem ją do kabiny. Po zgaśnięciu kręcę auto nie pali a dioda miga dając w ten sposób do zrozumienia że czujnik jest OK (jeśli myślę dobrze).



    Wymieniłem cewkę i moduł na drugi używany z uwagi na to że nie zawsze jest iskra. Dopatrzyłem że jak jest kłopot z odpaleniem to właśnie iskry nie ma a na 4 wsówkach do cewki jest 12 V czyli wysnułem wniosek że to cewka ale chyba albo coś dzisiaj źle zmierzyłem albo problem tkwi głębiej.



    Problem mam od 3 miesięcy ponad. Nasila się. Ostatnio auto wróciło na holu. Jak odpalę to już niemalże pewne że po chwili zgaśnie.


    Kabelka nie mam. Błędów nie mam - sprawdzałem kody błyskowe.



    Ze swojej strony wiem że mam braki jak choćby to że nie mam wykształcenia mechanicznego albo to że nie mam kabelka. Ale jeśli potraficie mi pomóc jakoś mnie nakierować to zróbcie to. Ja będę robił rzetelnie wszystko o co mnie poprosicie. Bez olewki bo też mi zależy na naprawie a nie ukrywam że autko nie jest w najlepszym stanie i każda złotówka to jakiś tam odsetek wartości auta :D

    Dodam że:

    Ustalilem ze najprawdopodobniej jest cos nie tak z ECU. Dlaczego? Otoz jezdze z wpietymi czterema kontrolkami LED. Jedna sprawdza czujnik HALLA. Druga jest przy samym wejsciu przewodu od czujnika HALLA do ECU (w ten sposob chcialem wykluczyc awarie wiazki). Trzecia kontrolka na przewodzie do modulu zaplonowego przy wyjsciu z ECU. Czwarta przy samym module. Jak auto zgasnie (dzieje sie to nagle) i probuje odpalic to odpala dopiero za ktoryms razem. Jak krece rozrusznikiem to swieca tylko dwie kontrolki. Ta od czujnika HALLA przy samym czujniku oraz przy ECU. Kontrolka zaraz za ECU nie miga wiec zaczynam sklaniac sie ku temu ze cos jest nie tak z ECU.

    Ale moje ustalenia są takie same jak Kolegi z linku jaki podałem powyżej. Wydaje mi się że jest zepsuty ECU ale czy jest opcja upewnienia się czy aby na pewno? Żeby nie było że wymienię ECU tak jak Kolega i będzie ta sama sytuacja...
    Zwłaszcza że wymiana ECU dla mnie to pewien kłopot bo immo sam nie zdejmę :)

    Zapraszam do dyskusji i z góry dziękuję za okazaną życzliwość.

    PS Po tym jak auto musiało zostać przyholowane do domu kupiłem kontakt spray żeby poprawić wszystkie złącza elektryczne. I żeby było ciekawiej po psiknięciu w każdą wtyczkę czyli od HALLA przy ECU i przy cewce i module auto TYDZIEŃ działało idealnie... A dziś rano 3 razy zgasło. Dobrze że odpaliło za którymś razem...

    0 23
  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #2 19 Gru 2016 08:31
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów

    Skoro radzisz sobie z podpinaniem "kontrolek" LED do złącza ECU, to podłącz jeszcze kontrolki stałego zasilania [30] i zasilania po stacyjce [15]
    Sprawdź czy w momencie gaśnięcia silnika nie znikają te napięcia.

    0
  • Pomocny post
    #3 19 Gru 2016 08:36
    ociz
    Moderator Samochody

    dontmów napisał:
    na 4 wsówkach do cewki jest 12 V

    Czyli brak masy, ma być na 2 pinie modułu.

    0
  • #4 19 Gru 2016 08:46
    dontmów
    Poziom 18  

    Sprawdzałem wszystko kierując się informacjami zawartymi na tej stronie: http://corsa-b.cba.pl/silnik.htm
    Niby wszystko było OK. Ale skoro auto nie działa to znaczy że OK nie jest tu się zgadzam.
    Tyle że w chwili kiedy nie odpalało jak sprawdzałem PIN 2 do masy to było przejście. Hmm puścić kabelek z PINu 2 modułu do klemy "-" (minus) akumulatora?
    Jeśli to pokrywa się z objawami to tak uczynię. Brak masy wykluczy mi sygnał z HALLA? W sensie jak by masy brakło to sygnał z HALLA wejdzie do ECU ale nie wyjdzie już (bo tak się dzieje)?

    0
  • #5 19 Gru 2016 12:26
    ociz
    Moderator Samochody

    Nic nie dokładać, tylko jeśli faktycznie ginie masa na module to sprawdź oczka na głowicy.

    0
  • #6 19 Gru 2016 12:48
    dontmów
    Poziom 18  

    Chodziło mi o takie dołożenie testowe-na chwilę aby wykluczyć być może przełamany kabel etc.
    Ten samochód już mnie tak zaskakuje że chcę wykluczać tak na 100% :)
    Ale nie chcę być mądrzejszy jako pytający od tego kto poświęca mi czas i podpowiada. Bo wyglądało by to jak by jajko mówiło do kury że mądrzejsze jest :P
    OK. A czy ma Kolega jakąś grafikę gdzie są zaznaczone te wszystkie masy przy głowicy? Albo choć w dwóch zdaniach Kolega może mi napisać ile i gdzie?
    Dlaczego tak o to proszę? Bo niekiedy można przez przypadek pominąć i szkoda by było jak by właśnie to co bym pominął było przyczyną.
    Jak coś grzebałem to widziałem chyba dwie takie większe i jedną taką dziwną małą masę wsuwaną na śrubkę a nie skręcaną mocno. Ale głowy nie dam bo nie stoję teraz przed autem. Będę przed autem gdzieś w okolicach 16 - 17 to zweryfikuję te punkty które mi Kolega zaraz napisze i dam znać jak sprawdzę na dniach czy pomogło.

    PS Ponawiam pytanie z czystej ciekawości. Czy brak masy by sprawił że sygnał z czujnika HALLA nie wyszedł by z ECU?
    -------------
    edycja
    -------------
    Masy znalazłem przy głowicy trzy w sumie. Dwie takie większe a jedną na taką wsuwkę. Wszystko wyczyściłem bardzo bardzo dokładnie i spryskałem kontaktem. Zobaczymy co będzie. Ciężko powiedzieć tak od razu bo to jest usterka która objawiała się raz po chwili a drugi raz po czasie. Będę tutaj pisał. Proszę o sprawdzanie tego tematu i z góry za to dziękuję!
    PS Miło jest spotkać w necie ludzi którzy potrafią pomóc bezinteresownie a nie od razu pisać jedź do warsztatu jak nie jesteś mechanikiem.
    Szacunek! Dzięki!

    0
  • #7 19 Gru 2016 20:26
    ociz
    Moderator Samochody

    Ta wsuwana to czujnik temperatury dla zegarów. 2 oczka są na pewno w pobliżu alternatora, ewentualnie jak jeszcze jakaś jest to od strony skrzyni biegów też na głowicy.

    0
  • #8 22 Gru 2016 07:52
    dontmów
    Poziom 18  

    Od mojego ostatniego wpisu czyli od wyczyszczenia mas do dzisiaj wszystko było OK. Dziś bardzo wczesnym rankiem zgasł.
    Odpalić nie chciał kilka razy. Zaskoczył dopiero za którymś razem. Podczas nieudanych prób odpalania kontrolki które sobie zainstalowałem pokazywały zgoła odmienne wyniki... To mnie mocno dziwi.
    Na załączonym schemacie zaznaczyłem w których miejscach zainstalowałem kontrolki LED.
    Opel Corsa B 1.2 C12NZ - gaśnie nagle
    Podczas jednej próby odpalania na przykład migały tylko diody 1 i 2. Co wydaje mi się jeszcze logiczne.
    Podczas innej próby odpalania (raz tak się stało) migały diody 1, 2 i 4. Co już logiczne przy moim stanie wiedzy mi się nie wydaje bo jak sygnał mógł dojść do 4 jeśli nie pokazał się na 3?
    Czy może Kolega doradzić mi co mam sprawdzić dalej na podstawie tego co napisałem bądź zalecić sprawdzenie czegoś innego?
    Z góry dziękuję!

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #9 22 Gru 2016 08:12
    ociz
    Moderator Samochody

    Pytanie skąd wziąłeś masę dla D3.

    1
  • #10 22 Gru 2016 08:18
    dontmów
    Poziom 18  

    D3 Kolego jest wolny. Chodzi Ci o D4? Jeśli tak to sąsiadujący PIN któryś jest masowym i z niego wziąłem ale jeśli musi być to podane dokładnie jaki PIN to po południu dopiero mógł bym to sprawdzić. Napisz tylko czy jest to istotne czy od razu wiadomo że coś zrobiłem źle.

    0
  • #12 22 Gru 2016 08:33
    dontmów
    Poziom 18  

    Domyśliłem się że moja numeracja z rysunku się zmiksowała z tą Oplowską.
    Tak jak pisałem obok jest masa na przewodziku w tej samej wtyczce i z niej skorzystałem.
    Czy jest to błąd który może sfałszować pomiary?
    Czy jest Ci potrzebna wiedza który DOKŁADNIE to PIN?
    Czy jakieś wnioski się Koledze nasuwają i mógł bym coś pchnąć temat do przodu?

    0
  • #13 22 Gru 2016 09:01
    ociz
    Moderator Samochody

    Podejrzewać można że gdzieś ginie właśnie ta masa co się do niej diodą podpiąłeś. Sprawdź ją żarówką.

    0
  • #14 22 Gru 2016 09:35
    dontmów
    Poziom 18  

    Teraz próbowałem sobie w oparciu o rozpiskę z tej strony http://corsa-b.cba.pl/silnik.htm przypomnieć jaka to była masa i już wiem. Wpiąłem się do D6. Jest to zwykła masa. Nie masa stricte od czegoś jak na przykład D2. Sprawdzenie tej masy żarówką ma polegać na tym że podpinam żarówkę pod tę masę (D6) i pod 12V z akumulatora a następnie obserwuję jak zachowuje się żarówka jak nie świeci LED nr 3?

    A1 - sterowanie przekaźnika pompy paliwa
    A2 - wolny
    A3 - wolny
    A4 - wolny
    A5 - sterowanie masą lampki kontrolnej
    A6 - zasilanie ECU po zapłonie
    A7 - wolne
    A8 - linia danych ALDL
    A9 - inicjacja diagnozy
    A10 - sygnał nadajnika impulsów drogi
    A11 - masa czujnika podciśnienia i czujnika temperatury
    A12 - masa stopnia mocy ECU


    B1 - zasilanie pamięci usterek
    B2 - wolny
    B3 - masa czujnika Halla
    B4 - wolny
    B5 - czujnik Halla sygnał
    B6 - wolny
    B7 - wolny
    B8 - wolny
    B9 - wolny
    B10 - sygnał włącznika park/neutral
    B11 - wolny
    B12 - wolny


    C1 - wolny
    C2 - wolny
    C3 - przewód do cewki silniczka krokowego zac. B
    C4 - przewód do cewki silniczka krokowego zac. A
    C5 - przewód do cewki silniczka krokowego zac. C
    C6 - przewód do cewki silniczka krokowego zac. D
    C7 - wolny
    C8 - wolny
    C9 - wolny
    C10 - sygnał czujnika temperatury
    C11 - sygnał czujnika podciśnienia
    C12 - wtyk oktanowy
    C13 - sygnał potencjometru przepustnicy
    C14 - zasilanie potencjometru przepustnicy i czujnika podciśnienia
    C15 - wolny
    C16 - zasilanie ECU


    D1 - masa stopnia końcowego
    D2 - masa potencjometru przepustnicy
    D3 - wolny
    D4 - EST sygnał do modułu zapłonowego
    D5 - zasilanie 5V aparatu zapłonowego
    D6 - masa
    D7 - sygnał sondy lambda
    D8 - wolny
    D9 - wolny
    D10 - wolny
    D11 - wolny
    D12 - wolny
    D13 - wolny
    D14 - wolny
    D15 - wolny
    D16 - sterowanie masą wtryskiwacza

    0
  • Pomocny post
    #15 22 Gru 2016 09:52
    ociz
    Moderator Samochody

    Odepnij ECU i podłącz po prostu mocną żarówkę. Jak gdzieś nie kontaktuje to się upali do końca.

    0
  • #16 27 Gru 2016 05:55
    dontmów
    Poziom 18  

    Jeśli nie upali się to puścić masę z tego miejsca nową zastępczą dla próby?
    Jeśli by się okazało że masa jest to co dalej? Pytam bo od razu bym sobie dalej szukał i napisał więcej wniosków na forum.
    ----------
    edycja
    ----------
    Żarówka podłączona. Świeciła się 15 minut i nic się nie wydarzyło niepokojącego. Puściłem masę dodatkowo dla pewności. Auto dziś zgasło.
    Migała dioda 1 i 2 wtedy kiedy nie palił. Aż po którymś razie zamigały wszystkie i odpalił.
    Tyle udało mi się wczoraj Kolego ustalić.
    ----------
    edycja
    ----------
    Ostatnio zaczęło się robić pewne uporządkowanie w występowaniu awarii. Wcześniej nie było tak ale teraz właśnie tak jest. Auto gaśnie od jakichś 5 dni tylko na początku jazdy - od ruszenia do 2km. Na tym odcinku jest "walka o ogień". Przy próbach odpalania świecą tylko diody 1 i 2 (co działo się już wcześniej). Dziś dosłownie przed chwilą przy próbie odpalenia bardzo ale to niezwykle pieruńsko bardzo mało migały diody 3 i 4 i auto nie odpalało (zauważyłem miganie tylko dlatego że było po 5:00 rano, ciemno i jakoś to dojrzałem). I teraz ciekawostka. Już 3 razy pomogło kilkukrotne zdjęcie i wsadzenie wtyczki z czujnika HALLA. Wygląda to tak że auto nie pali (migają diody 1 i 2). Próbuję już 15 razy i nic. Idę pod maskę. 2-5 razy zdejmuje wtyczkę z czujnika HALLA i ją zakładam. Zamykam maskę, wsiadam i palę. Nie pali raz. Za drugim razem odpala i jedzie i już mogę jechać 20km. Nie wiem czy to zbieg okoliczności? Gdyby zdjęcie wtyczki i wsadzenie było rozwiązaniem problemu to by odpalał od razu. Już 3 razy to pomogło co prawda w chwili gdy myślałem że zostaje hol... Ale raz pomogło tak że odpalił od razu a dwa że za drugim razem. Styki we wtyczce są wyczyszczone. W czujniku gniazdo też. Dodatkowo zakupiłem ostatnio contact spray i też popsikałem.
    Czy ma Kolega jakieś sugestie? Na mój post nr 1 odpowiedziała jeszcze jedna osoba. Kolega tam sugerował sprawdzenie zasilania w podobny sposób jak sprawdzam te sygnały z HALLA. Czy uważa Kolega to za dobry tok rozumowania na tą chwilę?

    0
  • #17 27 Gru 2016 08:36
    ociz
    Moderator Samochody

    Zasilania nie zaszkodzi sprawdzić, ale jakby ich brakowało to nawet MIL na zegarach by raczej nie zaświecił.

    0
  • #18 27 Gru 2016 08:49
    dontmów
    Poziom 18  

    A no tak. Przecież zaświecenie się check engine jest uwarunkowane czy ECU da zasilanie na tą kontrolkę. Auto gaśnie z check engine i ta kontrolka świeci się cały czas po zgaśnięciu do momentu cofnięcia kluczyka w stacyjce. Zatem ECU musi być zasilany a problem musi tkwić gdzieś indziej.
    A czy masz Kolego jeszcze jakieś rady dla mnie czy już kończą się i Tobie pomysły jak mi?
    Mi został pomysł taki że będę wymieniał po jednym kabelku od czujnika HALLA aż do modułu. Plan mam taki że natnę izolację na przykład na sygnałowym przy wtyczce do HALLA i wlutuję tam nowy kabelek (nie przecinając kabla oryginalnego) a drugi koniec nowego kabla przy ECU też nacinam i wlutowuję. I tak po kolei z każdym. Codziennie po jednym aż zacznie działać. Chyba że nie zacznie to wtedy zostawiam te nowe kable i po jednym odcinam oryginalne. A jak nie pomoże to nawet nie będę musiał przemalowywać na zielono bo jest zielony i w pokrzywy z nim...

    Ma Kolega jakiś lepszy pomysł?

    0
  • Pomocny post
    #19 27 Gru 2016 08:56
    CameR

    Moderator Zabezpieczeń Pojazdów

    dontmów napisał:
    sprawdzenie zasilania w podobny sposób

    Tak,
    ...i sprawdzenie sterujących sygnałów "masy" wychodzących z ECU i dochodzących do elementów wykonawczych.
    Czyli, np: B3 - masa czujnika Halla przy ECU i przy samym czujniku ...
    ... i analogicznie pozostałe.

    dontmów napisał:
    zaświecenie się check engine jest uwarunkowane czy ECU da zasilanie na tą kontrolkę

    Nie,
    A5 - sterowanie masą lampki kontrolnej

    0
  • #20 27 Gru 2016 09:19
    dontmów
    Poziom 18  

    O faktycznie Kolego @CameR. Co prawda sprawdzałem masę przy czujniku HALLA (przy wtyczce) i w chwili sprawdzenie masa była. Ale auto też nie jest w takim stanie że nie pali wcale więc mój pomiar jest obarczony błędem gdyż mogę mierzyć akurat wtedy jak jest dobrze.
    Zatem puszczę nową masę w tym miejscu. Na tym etapie poszukiwań już mi to różnicy nie robi. Wolę puścić nowy kabelek i mieć pewność że masa jest niż mierzyć i nie mieć pewności czy pomiar jest dobry.
    Na schemacie widzę tylko tą jedną masę że jest przewidziana do tego elementu. Do innych nie ma stricte masy przewidzianej. Czy dobrze rozumiem ten schemat? Czy po prostu to nie są czasem jakieś wspólne masy? Czy nie było by dobrze gdybym tą jedną masę wymienił a resztę mas podał do klemy "-" w akumulatorze dla pewności dla testu?
    Jak Kolega sądzi?

    1
  • Pomocny post
    #21 27 Gru 2016 10:48
    ociz
    Moderator Samochody

    W żadnym wypadku nie do akumulatora, jak już chcesz dokładać masy to na głowicę silnika, inaczej różnica potencjałów może coś upalić.

    0
  • #22 03 Sty 2017 18:16
    dontmów
    Poziom 18  

    Cytat:
    inaczej różnica potencjałów może coś upalić

    Bardzo dziękuję za tę informację! Tego nie wiedziałem i jestem wdzięczny za wcześniejsze ostrzeżenie - zrobię jak Kolega poradził.

    ----------
    edycja
    ----------
    Puściłem dwie masy jedną z wtyczki czujnika halla do głowicy a drugą od wtyczki modułu zapłonowego do głowicy. Problem ten sam. Dziś na przykład pojechałem 20km coś załatwić. I wszystko idealnie. Zajechałem postawiłem auto i po kilku godzinach wsiadłem. Myślałem że nie wrócę... Ale miałem dziś pierwszy raz taką sytuację że auto po odpaleniu jak się już udało to dostawało takiego kopa że aż miło. Byłem taki zły na ten wóz że jak już odpalił to ostro go upalałem żeby jak najszybciej wrócić i miał taką moc jak nigdy. Może to czujnik halla coś przekłamuje jednak? A po odpaleniu coś mu się poukładało na chwilę i zapłon był idealny i moc większa przez to? Nie wiem czy to może być w ogóle istotny szczegół. Ale tonący brzytwy się chwyta i mówię wszystko co obserwuję. A ten przyrost mocy to następował po serii nieudanych odpaleń jak już zaskoczył i trwał jakieś 800m dystansu. Auto dziś gasło mi 3km a po tym dystansie jak ręką odjął. I wróciłem do domu.

    0
  • Pomocny post
    #23 13 Sty 2017 00:51
    Pawel wawa
    Admin grupy Samochody

    PAWEL2700 napisał:
    A czy ta corsa przypadkiem niema dwóch czujników czyli czujnik położenia wału i czujnik położenia wałka
    Musiałaby mieć taki czujnik całkiem przypadkiem, ot w fabryce się walał, pracownik miał chęć i czas. Z nudów zamontował, ciesząc się z jednego, jedynego takiego egzemplarza Corsy.
    Autorze, dokonałeś wielu pomiarów, będąc całkiem blisko usunięcia usterki.
    dontmów napisał:
    Podczas jednej próby odpalania na przykład migały tylko diody 1 i 2. Co wydaje mi się jeszcze logiczne.
    dontmów napisał:
    Kontrolka zaraz za ECU nie miga wiec zaczynam sklaniac sie ku temu ze cos jest nie tak z ECU.
    Pozostają dwa elementy. Sterownik silnika lub... właśnie czujnik. Pomimo działania kontrolki. Problem w tym, że może nie odczytywać wszystkich impulsów. Należałoby wykluczyć jego awarię za pomocą oscyloskopu. Przypuszczam, że jego wymiana rozwiąże problem. Drugim podejrzanym jest ECU, moim zdaniem u Ciebie sprawny. Można dla pewności rozebrać i poprawić lutowanie złącza. Oczywiście zerknąć, czy wilgoć szkody jakiejś nie narobiła. Nic więcej.

    0
  • #24 12 Paź 2017 07:51
    dontmów
    Poziom 18  

    Okazało się że uszkodzeniu uległ czujnik... Ostatni post kolegi skłonił mnie do jego podmiany. Sugerowałem się moimi kontrolkami i dlatego nie obstawiałem czujnika. Ale jak Kolega wspomniał o nie wszystkich sygnałach oraz o oscyloskopie (którego notabene nie mam) to kupiłem czujnik z używki i działa! Dziękuję za pomoc!

    0