Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Arduino, Bluetooth, centralny zamek, keyless

23 Gru 2016 18:23 1743 17
  • Poziom 6  
    Chciałbym zacząć przygodę z Arduino. Trochę już szukałem i wydaje mi się, że wiem czego potrzebuję. Projektu, który chce zrobić w całości nie znalazłem, dlatego przed zakupami wolę zapytać specjalistów tutaj.

    Chciałbym otwierać zamek w samochodzie poprzez Arduino. To jest najprostszy chiński komplet centralnego zamka z pilotem RF w moim starym samochodzie. Jak sobie to wyobrażam?

    -Arduino
    -Moduł RF 433 odbiornik - potrzebny do sklonowania kodu, który jest w kluczyku
    -Moduł RF 433 nadajnik - potrzebny by wysłać wcześniej sklonowany kod
    -Moduł BT - będzie reagował na sygnał od mojego smartphone - pewnie będzie to prosty sygnał, a identyfikacja po MAC
    -Płytka stykowa, kable, diody
    -Zasilanie najlepiej 5V - zapalniczka lub powerbank

    Chciałbym nauczyć się jak to wszystko działa na przykładzie takiego prostego modelu. Jaki sprzęt dokładnie (najlepiej link Allegro jeżeli można prosić) powinienem kupić?

    Jestem doświadczonym programistą więc sądzę, że od strony kodu sobie poradzę. Widziałem też gotowe biblioteki.

    Wesołych Świąt!
  • Relpol przekaźniki
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 6  
    Dziękuję za odpowiedź. Myślałem, żeby sklonować kod kluczyka za pomocą odbiornika RFID, a potem wysyłać ten sam kod za pomocą nadajnika RFID. Dowiedziałem się, że kod jest zmienny i takie klonowanie jest niemożliwe. Faktycznie nie da się tego obejść? Pytanie czy w takiej prostej centralce za 100 zł z Allegro kod jest faktycznie zmienny?
  • Poziom 12  
    Witam;
    Nigdy nie próbowałem klonować rfid, więc nie wiem, nie jestem także w stanie odpowiedzieć na Pana drugie pytanie, ale myślę, że można by całkowicie ominąć aktualny system i zrobić własny bletoothowy kod :)
    Pozdrawiam
    Kamil
  • Poziom 15  
    Jeśli centralny zamek obsługuje też centralne zamykanie z kluczyka to możesz podłączyć Arduino do sygnałów od czujnika położenia zamka.
  • Poziom 6  
    Temat wrócił! W majówkę znowu zainteresowałem się Arduino . Kupiłem model UNO R3 oraz moduł Bluetooth HC-05. Udało mi się już wszystko razem połączyć, całość reaguje na komendy wysyłane przez telefon z androidem. Na chwilę obecną steruję dwoma diodami. Docelowo chciałbym sterować otwarciem i zamknięciem centralnego zamka. Dołączam zdjęcie mojego projektu oraz centralki zamka (keyless entry system model 820).

    Proszę o pomoc, gdzie i w jaki sposób powinienem się wpiąć aby dawać centralce poprawny sygnał otwórz/zamknij?

    Arduino, Bluetooth, centralny zamek, keyless


    Arduino, Bluetooth, centralny zamek, keyless
  • Poziom 27  
    Zobacz który z tych trzech przekaźników cyka przy otwieraniu/zamykaniu i masz elementy sterujące (strzelam że dwa z lewej).

    Wyjście cyfrowe arduino łączysz z tranzystorem przez 1kOhm, dajesz na tranzystor 12V a trzecią nogę do cewki przekaźnika i już.

    Wiesz o tym że taki system łatwo będzie sforsować ? Zmień nazwe Bluetootha i PIN przynajmniej :)
  • Poziom 6  
    @Bullseye dzięki za odpowiedź! W tematach związanych z elektroniką jestem dość słaby, mogę prosić o łopatologiczne wytłumaczenie gdzie dokładnie podłączyć? Dla mnie wyjście cyfrowe to "+" wychodzący np. Z "12" pinu arduino, "-" to uziemienie (tego nigdzie nie podłączam, to zostaje na płytce). Dobrze rozumiem? Tak teraz mam podpięty LED. Kupiłem jakiś tranzystor TIP122, czy taki będzie ok? Tranzystor ma trzy nogi.. Czyli wyjście cyfrowe "+" podpinam do pierwszej nogi, drugą zostawiam niepodpiętą, a trzecią wpinam do cewki - gdzie konkretnie ją wpinam?

    Jeżeli chodzi o zabezpieczenia to wstępnie myślałem nad kilkoma:
    -zmiana nazwy
    -zmiana PINu
    -whitelist dla jednego adresu MAC
    -przełącznik, który całkowicie wyłącza moduł - gdzie go powinienem zamontować?

    Laickie pytania pewnie, ale serio słabo się znam :)
  • Poziom 6  
    Czyli jak dobrze rozumiem schemat to sygnał - "+" z Arduino powinien być połączony z środkowym pinem tranzystora. Pierwszy i ostatni pin tranzystora powinny tworzyć zamknięty obwód z którymś z pinów centralki - rozumiem, że z jednym?

    W sumie jak się tak zastanawiam to wystarczającym zabezpieczeniem staje się to, że otwieranie i zamykanie odbywa się po przesłaniu do urządzenia odpowiedniego kodu, który jest zaszyty w programie. Oczywiście pozostałe zabezpieczenia też zaimplementuję, ale czy powinienem się obawiać o coś jeszcze?
  • Poziom 36  
    bladybladowski napisał:
    Czyli jak dobrze rozumiem schemat to sygnał - "+" z Arduino powinien być połączony z środkowym pinem tranzystora. Pierwszy i ostatni pin tranzystora powinny tworzyć zamknięty obwód z którymś z pinów centralki - rozumiem, że z jednym?

    Jest to bardzo(!) błędne rozumowanie...
    Po pierwsze; schematyczne przedstawienie jakiegokolwiek tranzystora nigdy nie odzwierciedla ułożenia i kolejności pinów w jego rzeczywistej obudowie. Zawsze musisz zwracac uwage na oznaczenia E,B,C (Emiter, Baza, Collector dla tranzystorów BJT). RóżneTranzystory w identycznych obudowach nie zawsze maja te sam pinout. Datasheet jest twoim przewodnikiem.
    Druga rzecz:
    Przedstawiony wyżej schemat do którego odnoszą sie twoje referencje, nie ma wiele wspólnego z rozsądnym podłączeniem projektu do istniejącego systemu - „centralki”.
    Twój system zamków (fot.2) wyrażnie pokazuje że zainstalowane tam przekaźniki posiadają już swoje drivery (tranzystory) zespolone w jeden układ ULNxxxx , zatem nie ma uzasadnionej potrzeby dublowania istniejących elementów układu, ani też żadnej ingerencji w tą częśc systemu.
    Najpraktyczniej będzie podłączyc się z twoimi sygnałami (w stylu „OR”) do odpowiednich wejśc zewnętrznych twojej ‘centralki’.
    Będą to któreś z pinów białego złacza, / te wykorzystywane do ręcznego zamykania i otwierania zamków.

    Byc może zajdzie potrzeba dopasowania poziomów napięc pomiędzy sygnałem z arduino a sygnałem wymaganym na wejściu do centralki – musiałbys to sam sprawdzic i dokonac ewentualnej konversji .
    Prawdopodobnie będą to piny oznaczone 'N/O'.

    A w ogóle to jaki jest sens dobudowywac dodatkowy (drugi) układ RF , mając już jeden (pracujący bez problemu) na RF?

    e marcus
  • Poziom 6  
    emarcus napisał:
    Jest to bardzo(!) błędne rozumowanie...
    Po pierwsze; schematyczne przedstawienie jakiegokolwiek tranzystora nigdy nie odzwierciedla ułożenia i kolejności pinów w jego rzeczywistej obudowie. Zawsze musisz zwracac uwage na oznaczenia E,B,C (Emiter, Baza, Collector dla tranzystorów BJT). RóżneTranzystory w identycznych obudowach nie zawsze maja te sam pinout. Datasheet jest twoim przewodnikiem.


    Doczytam na temat tych pinów. Mogę jednak prosić o informację do którego co mam podłączyć?

    emarcus napisał:
    Druga rzecz:
    Przedstawiony wyżej schemat do którego odnoszą sie twoje referencje, nie ma wiele wspólnego z rozsądnym podłączeniem projektu do istniejącego systemu - „centralki”.
    Twój system zamków (fot.2) wyrażnie pokazuje że zainstalowane tam przekaźniki posiadają już swoje drivery (tranzystory) zespolone w jeden układ ULNxxxx , zatem nie ma uzasadnionej potrzeby dublowania istniejących elementów układu, ani też żadnej ingerencji w tą częśc systemu.
    Najpraktyczniej będzie podłączyc się z twoimi sygnałami (w stylu „OR”) do odpowiednich wejśc zewnętrznych twojej ‘centralki’.
    Będą to któreś z pinów białego złacza, / te wykorzystywane do ręcznego zamykania i otwierania zamków.


    Akurat ręcznie otwieranie/zamykanie zamków mam odpięte od siłowników. Czy mogę zrobić OR na wtyczce od głównego przekaźnika (sterowanie pilotem)?

    emarcus napisał:
    A w ogóle to jaki jest sens dobudowywac dodatkowy (drugi) układ RF , mając już jeden (pracujący bez problemu) na RF?


    Rozumiem, że nawiązujesz do mojego pierwszego posta? Teraz już nie potrzebuję RFID bo łączę się bezpośrednio z centralką, a steruję za pomocą BT. Chyba, że skrót RF oznacza coś innego.
  • Poziom 27  
    emarcus napisał:
    Jest to bardzo(!) błędne rozumowanie...
    Po pierwsze; schematyczne przedstawienie jakiegokolwiek tranzystora nigdy nie odzwierciedla ułożenia i kolejności pinów w jego rzeczywistej obudowie. Zawsze musisz zwracac uwage na oznaczenia E,B,C (Emiter, Baza, Collector dla tranzystorów BJT). RóżneTranzystory w identycznych obudowach nie zawsze maja te sam pinout. Datasheet jest twoim przewodnikiem.
    Druga rzecz:
    Przedstawiony wyżej schemat do którego odnoszą sie twoje referencje, nie ma wiele wspólnego z rozsądnym podłączeniem projektu do istniejącego systemu - „centralki”.


    ja tylko pokazalem jak przy pomocy jego tranzystora podlaczyc przekaznik a nie kazalem cos dublowac.
    Logiczne jest by wpiac sie w isteniejacy system a nie dac drugi (choc jak zauwazyles, po co przy zdalnym centralnym dodawac inny zdalny ?).


    Co do polaczenia, raczej sam musisz wziac miernik i znalezc co do czego idzie, za ciebie nikt tego nie zrobi.
  • Poziom 6  
    Udało się. Miałem trochę przerwy, ale kilka dni temu wróciłem do mojego projektu. Aktualnie mam już działający prototyp - posłużyłem się przekaźnikiem. Aktualnie przyciskiem w aplikacji mobilnej na Android mogę otworzyć i zamknąć samochód. Jestem też w stanie odczytać czy telefon jest w zasięgu modułu BT. Gdy tylko z niego wychodzi następuje zamknięcie zamka.

    Chciałbym udoskonalić mój prototyp. Docelowo moduł BT podłączony do arduino, który znajduje się w samochodzie ma łączyć się automatycznie z moim telefonem. Coś jak słuchawki BT. Z tego co już poczytałem to można coś takiego ogarnąć, tylko chyba trzeba zmienić kilka ustawień (AT). Jak już będę tam grzebał to zmienię sobie nazwę urządzenia (aktualnie HC-05) oraz PIN.

    Czy mogę prosić o wskazówki lub jakąś instrukcję jak coś takiego wykonać?
  • Poziom 11  
    A jakim poborem prądu sie możesz pochwalić prototypu ?
    Pytam z ciekawości, bo jeśli powyżej 50mA to słabo do auta się to nadaje.

    Po drugie, co jak rozładuje ci sie telefon? :)

    No i do tak prostego projektu można by znacznie to uprościć i wykorzystać wyjście stanu z modułu bluetooth bez Arduino :)
    Jak się sparuje to na EN jest +5V jak nie to zero, więc w Sam raz otwórz i zamknij.
  • Poziom 6  
    Do pomiarów ponoru prądu jeszcze nie doszło. Wiem, że to istotne, ale traktuje to jako taki projekt, żeby się czegoś nowego nauczyć niż tego używać :) Zawsze będę miał przy sobie kluczyki także spoko :)

    Dzięki za podpowiedź z optymalizacją prototypu. Pewnie jak już osiągnę swój cel to będę minimalizował. Ostatnie zdanie, które napisałeś jak na razie jest dla mnie trochę zbyt skomplikowane - dlatego też cisnę z tym projektem, żeby się czegoś nowego nauczyć :)

    Ktoś ma jakieś sugestie co do auto connect?
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    Będę się bawił w autoconnect w weekend to dam znać :)

    Pomysl by dodać opcje że po odpaleniu auta już nie zarygluje drzwi i nie odetnie zapłonu (bo powinno być przy okazji jakieś odcięcie ).
  • Poziom 6  
    Udało mi się przez weekend dostać do AT MODE. Zmieniłem AT+ROLE=1 oraz AT+CMODE=1. Moduł faktycznie jak tylko wykryje urządzenie w pobliżu próbuje się z nim parować. Podejrzewam, że następuje również połączenie z urządzeniem.

    Nie do końca rozumiem co tutaj następuje. Gdy urządzenie jest w trybie SLAVE mogę spokojnie się z nim parować oraz połączyć przez Serial Bluetooth Terminal (aplikacja android). Gdy jest w trybie master, mogę się parować, ale za pomocą tej aplikacji już się nie połączę.

    Najbardziej optymalnie byłoby gdybym porozumiewał się z modułem w AT MODE. Tam mam coś takiego jak AT+STATE? więc mogę dokładnie określić w jakim stanie znajduje się moduł. Niestety w AT MODE moduł jest niedostępny do parowania.

    Mogę prosić o wytłumaczenie?