Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaguar V6 - Auto gaz ciekawe usterki

encore 28 Gru 2016 19:01 1218 8
  • #1 28 Gru 2016 19:01
    encore
    Poziom 17  

    Trafiły mi się dwie ciekawe usterki instalacji gazowej.

    Pierwszy przypadek dotyczy wpływu średnicy węzy gazowych na działanie instalacji gazowej. Kiedy robi się montaż instalacji gazowej LPG to czasami nieudolni gazownicy albo co gorsza domowe majsterklepki robią rzeczy o których nie maja pojęcia.

    O wpływie dobory przewodów gazowych i jak na to reaguje instalacja gazowa można poczytać tutaj:

    http://lpgmasters.pl/dobor-wlasciwych-wezy-lpg/


    Drugi przypadek, który chcę pokazać to uszkodzony elektrozawór gazowy i nieudolna próba jego naprawy.
    W tym wypadku dla mnie sprawa zahacza o kryminał!!!
    Zobaczcie jak "Henio ze szwagrem" za pomocą kleju naprawiali auto gaz.

    http://lpgmasters.pl/uszkodzony-elektrozawor-lpg/

    0 8
  • #2 28 Gru 2016 20:15
    Zygaqra
    Poziom 34  

    encore napisał:
    Zobaczcie jak "Henio ze szwagrem" za pomocą kleju naprawiali auto gaz.
    Dlatego wjazd do wielu parkingów zastawia znak precz LPG ;-)

    0
  • #3 28 Gru 2016 20:29
    tzok
    Moderator Samochody

    Cytat:
    Pierwszy powód to, to że wężyki nie mają wzmacniającego je oplotu. Pod wpływem temperatury zmienia się średnica węży gumowych którymi doprowadzany jest gaz do silnika. Skutkuje to tym, że podawana jest różna dawka gazu w różnych stanach pracy silnika. Sterownik LPG może nie dać rady skorygować złej dawki gazu korektami.
    Błąd - sterownik LPG nawet nie będzie próbował korygować złej dawki gazu (bo nie ma żadnej informacji zwrotnej na temat ilość podanego LPG ani składu mieszanki), korygować będzie jednie oryginalny sterownik wtrysku benzyny.

    Cytat:
    Pokazuje że zmiana węzy gazowych LPG ze średnicy 4mm na węże gazowe 5mm daje nam o 56% większy przepływ LPG przez węże gazowe. Innymi słowy nawet jak dobierzemy odpowiednie wtryskiwacze do silnika a zastosujemy niewłaściwe węże gazowe to będziemy mieli „wąskie gardło”, które ograniczy nam przepływ gazu do cylindra w silniku.
    Nie zapominasz czasem o dyszach? To głównie one ograniczają przepływ LPG i mają średnicę znacznie mniejszą niż te gumowe przewody.

    0
  • #4 29 Gru 2016 03:15
    encore
    Poziom 17  

    Sterownik gazowy będzie korygował dawkę gazu. Oczywiście będzie to robił korzystając z sygnałów komputera benzynowego bo taka jest filozofia działania instalacji gazowej sekwencyjnej.

    Artykuł został napisany dla człowieka który jest laikiem i nie czuje potrzeby znać tajników instalacji LPG.
    Jednak chce wiedzieć kilka podstawowych spraw żeby wiedzieć na co zwrócić kiedy decyduje się na montaż czy serwis instalacji gazowej.

    Zobacz co było w opisanym przypadku. Klient pozwolił sobie wcisnąć zamiast porządnych wzmacnianych oplotem węży lpg tandetne węże od podciśnienia.

    Pomijam już taki drobny szczegół że w ten sposób zostało złamane prawo. Chodzi o użycie niehomologowanego przewodu gumowego.
    Zapomniałem o tym wspomnieć w artykule.



    Instalacja gazowa lpg i jej wydajność to jest skomplikowany temat. Zdecydowanie dla specjalistów , trzeba by podać parę równań różniczkowych itp. Zwykłego śmiertelnika to by odstraszyło.
    Dla wydajności gazu wszystko ma znaczenie, średnica dysz we wtryskiwaczach, dysz w kolektorze, średnica węży gazowych.

    Miałem udział , zgłaszałem poprawki i robiłem testy, przy poprawianiu wtryskiwaczy WGS które jakiś czas temu pojawiły się na rynku.
    Niestety zniknęły właśnie dlatego, że zmieniała się wydajność wtryskiwaczy gazowych od wielu czynników.

    Wtryskiwacze WGS to jest ciekawy temat na osobną dyskusję. Może napiszę artykuł na blogu o tych wtryskiwaczach gazowych.

    0
  • #5 29 Gru 2016 12:53
    tzok
    Moderator Samochody

    Korekta czasu wtrysku LPG względem długości impulsów sterujących wtrysku benzyny uzależniona jest od temperatury, obrotów silnika i ew. podciśnienia w kolektorze. Sterownik LPG typu STAG 300 nie posiada żadnych funkcji samoadaptacyjnych w trakcie normalnej eksploatacji, dlatego nie można mówić, że cokolwiek skoryguje w reakcji na niewłaściwe dawkowanie LPG. On w żaden sposób nie reaguje na skład paliwa ani na jego dawkowanie. Jego jedynym zadaniem jest kompensowanie różnicy wartości energetycznej LPG względem benzyny i różnicy wydajności oraz charakterystyki wtryskiwaczy LPG względem wtryskiwaczy benzyny, tak żeby sterownik wtrysku benzyny "nie zauważył" że samochód pracuje na innym paliwie i nie zmienił wypracowanych na benzynie wartości korekt samodataptacyjnych. Wokół sterowników LPG krążą różne mity i nie warto propagować stwierdzeń które je utrwalają. Sterownik LPG nie skoryguje składu mieszanki, skoryguje go sterownik wtrysku benzyny, a to już bardzo niedobrze.

    0
  • #6 29 Gru 2016 13:09
    Zygaqra
    Poziom 34  

    tzok napisał:
    Nie zapominasz czasem o dyszach? To głównie one ograniczają przepływ LPG i mają średnicę znacznie mniejszą niż te gumowe przewody.
    temat rzeka a dla porównania dlaczego powiększa się przekroje ssania powietrza, poleruje powierzchnię ssania w gaźnikach i innych przewodach ssących skoro to ile dostanie się powietrza regulują zawory ssące?

    0
  • #7 29 Gru 2016 13:26
    tzok
    Moderator Samochody

    Zygaqra napisał:
    dla porównania dlaczego powiększa się przekroje ssania powietrza, poleruje powierzchnię ssania w gaźnikach i innych przewodach ssących
    Aby ułatwić przepływ i zminimalizować zawirowania powietrza zasysanego pod stosunkowo niewielkim ciśnieniem przez silnik. Po drugie światło kanałów dolotowych czy gardzieli gaźnika/przepustnicy nie jest znów tak znacznie większe niż światło otwartego zaworu. W przypadku jednostek z doładowaniem, gdzie powietrze jest tłoczone do silnika przez turbinę nie ma to już takiego wielkiego znaczenia... a gaz przez te wężyki jest tłoczony pod ciśnieniem i rozpręża się dopiero za dyszą, a stosunek średnicy przewodu do średnicy dyszy to co najmniej 4:1. Nie mówię, że to jest dobre wykonanie, ale uważam, że aż taka krytyka tego elementu jest przesadna. Akurat to się w miarę da skompensować mapami i rozmiarem dysz, bardziej istotne by wężyki były jednakowej długości (miały jednakową objętość).

    0
  • #8 29 Gru 2016 15:20
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    A ja stosuję bardzo prostą zasadę "nie stać Cię na paliwo to kup se rower". Niestety albo stety Polska w ciągu jednego pokolenia przeskoczyła w motoryzacji kilka pokoleń, i dlatego dziś co niektórym wyłazi słoma z butów. Łociec kuniem powoził, a syn kupieli auto i skórkę z g.wna by ściągnął by tylko jeżdzić.

    0
  • #9 03 Sty 2017 22:26
    M. S.
    Poziom 34  

    Cytat:
    "Henio ze szwagrem"


    A ja oskarżyłbym twojego Jaguara o to, że pojechał do "Henia ze szwagrem". Pewnie zwierz chciał kasiorę dla ciebie zaoszczędzić, a wyszło jak wyszło.

    Powiedz temu Jaguarowi, że oszczędza się na LPG, a nie na warsztacie i komponentach instalacji LPG.

    A koledze powyżej żadna słoma nie wystaje bo przecież jeździ na benzynie. Chwała ci chłopie za to. Dzięki takim jak ty inni mogą pomykać autami taniej. Gdyby wszyscy zagazowali swoje bryki to gaz byłby droższy od benzyny, a tego bym nie chciał.

    Rada dla Jaguara jest taka żeby pofatygował się dobrego gaziarza i naprawił to co złe. Ja warsztat mam w odległości 250km od mojego miejsca zamieszkania. Robię sobie do nich wycieczkę raz na dwa lata i jest ok. Filtry oczywiście zmieniam samodzielnie dużo częściej.

    Zapłaciłem i mam.

    0